معرفی و دانلود کتاب علم ناممکن: تحلیلی نهادی از جامعه شناسی آمریکایی

برای دانلود قانونی کتاب علم ناممکن و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب علم ناممکن و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب علم ناممکن: تحلیلی نهادی از جامعه شناسی آمریکایی

آن‌چه در کتاب علم ناممکن خواهید خواند، در حقیقت سرگذشت علم جامعه‌شناسی و تاریخچه‌ای از تحولات نگرش اندیشمندان نسبت به این علم است. استیون پی ترنر و جاناتان اچ ترنر در این کتاب تاریخی و جامعه‌شناختی، مراحل تحول جامعه‌شناسی آمریکا و سیر دگرگونی آن را مورد بررسی قرار داده‌اند. همچنین به بررسی و تشریح آراء موافقان و مخالفان درباره‌ی شناختن جامعه شناسی به عنوان یک «علم» پرداخته‌اند.

درباره‌ی کتاب علم ناممکن

هیچ متفکر، دانشمند یا فیلسوفی را در هیچ دوره‌ی تاریخی نمی‌یابید که نسبت به علم بودن پزشکی و داروشناسی دچار ذره‌ای تردید باشد. با‌این‌حال، علم بودن گرایش‌های متنوع علوم انسانی، مانند جامعه‌شناسی همواره در هاله‌ای از ابهام قرار داشته. به نظر می‌رسد علوم طبیعی با روش‌های تجربی و آزمایشگاهی خود، پیش از علوم انسانی توانسته‌اند ماهیت علمی خود را به اثبات برسانند. یکی از مهم‌ترین مسائل شاخه‌های متعدد علوم انسانی این بوده که آیا روش‌هایی که به کار می‌گیرند، مانند علوم تجربی و طبیعی، علمی محسوب می‌شوند یا نه. از سوی دیگر، برخی از اندیشمندان به خیال خود می‌کوشیدند با بهره‌گیری از روش‌های ویژه‌ی علوم تجربی برای علوم انسانی، جنبه‌ی علمی بودن آن‌ها را تقویت کنند. ایجاد آزمایشگاه‌های جامعه‌شناسی یک مورد از چنین تلاش‌هایی محسوب می‌شود. کتاب علم ناممکن (The impossible science)، به قلم استیون پی ترنر (Stephen P. Turner) و جاناتان اچ ترنر (Jonathan H. Turner)، شما را به سفری در دل تاریخ خواهد برد تا شاهد جدال دانشمندان و متفکران در زمینه‌ی علمی بودن یا نبودن جامعه‌شناسی باشید. پیش از این‌که چنین سفر مهیجی را آغاز کنید، بد نیست از خودتان بپرسید: آیا فکر می‌کنید جامعه‌شناسی نوعی علم به شمار می‌رود که از رویکردهای علمی برای تحلیل‌های خود استفاده می‌کند یا این‌که کوچک‌ترین شباهتی به سایر علوم ندارد و نباید نوعی علم تلقی شود؟

معرفی و دانلود کتاب علم ناممکن

نویسندگان کتاب حاضر در نخستین فصل از فصول پنج‌گانه‌ی این کتاب، گزارشی از اوضاع و احوال جامعه‌شناسی در سال‌های پیش از جنگ جهانی اول به شما ارائه می‌دهند و دیدگاهی را که در مورد آن وجود داشته، تحلیل و بررسی می‌کنند. در فصل دوم با تغییر دیدگاه متفکران نسبت به روش‌های علوم اجتماعی مواجه خواهید شد. در این دوران، رویکرد کلان جامعه‌شناسی جای خود را به رویکرد متمرکز می‌دهد. در این مرحله گزارشی دقیق از چگونگی جامعه‌شناسی آمریکایی در سال‌های میان جنگ‌های جهانی اول و دوم به شما عرضه خواهد شد. فصل سوم گریزی به سال‌های پس از جنگ جهانی دوم می‌زند و تحولات جامعه‌شناسی آمریکایی را در این سال‌ها به بحث می‌گذارد. در فصل چهارم با دوران درخشان و عصر طلایی جامعه‌شناسی مواجه خواهید شد. موشکافی جامعه‌شناسی امروز آمریکا، موضوع اصلی این فصل به شمار می‌رود. در نهایت، فصل پنج به صورت‌های محتمل جامعه‌شناسی می‌پردازد و حالت‌های امکان‌پذیر آن را بررسی می‌کند.

اثر حاضر تاریخچه‌ای دقیق و جامع از سیر تحولات و دگردیسی جامعه‌شناسی در کشور آمریکا ارائه کرده و مخاطبان را با گوشه‌ای از تغییرات علوم انسانی، به لحاظ مبانی فکری و رویکردها، آشنا خواهد کرد. کتابی که می‌توان آن را پلی میان تاریخ و علوم اجتماعی دانست. البته این اثر صرفاً به گذشته محدود نمی‌شود، بلکه تلاش می‌کند تا چهره‌های دیگر جامعه‌شناسی رانیز که هنوز محقق نشده‌اند، ترسیم کند.

مطالعه‌ی کتاب استیون پی ترنر و جاناتان اچ ترنر برای دنبال‌کنندگان مباحث جامعه‌شناختی و علاقه‌مندان تاریخ علم، انتخابی ایده‌آل خواهد بود. مخاطبانی که قصد دارند منحصراً سیر جامعه‌شناسی آمریکایی را در گذر زمان مطالعه‌ کنند، گروه دیگری هستند که از خواندن کتاب علم ناممکن نکته‌های بسیاری را می‌آموزند. انتشارات ترجمان علوم انسانی چاپ این کتاب را با برگردان سید رضا مرزانی به عهده داشته است.

کتاب علم ناممکن برای چه کسانی مناسب است؟

مخاطبان آثار جامعه‌شناختی-تاریخی و موضوعات حوزه‌ی علوم اجتماعی، از مطالعه‌ی کتاب علم ناممکن بهره‌ی فراوانی خواهند برد.

در بخشی از کتاب علم ناممکن: تحلیلی نهادی از جامعه شناسی آمریکایی می‌خوانیم

در سال 1903 چارلز الوود -‌که در آن تاریخ 28 سال داشت‌- جایگاهی را در دانشگاه میسوری به دست آورد. یکی از اولین اقدامات او انجام یک پیمایش در زندان‌ها و نوان‌خانه‌های ایالتی بود. روزنامه‌های ایالتی پس از انتشار این گزارش او، از او بسیار انتقاد کردند و همان‌طور که یکی از ستون‌نویس‌های روزنامه اظهار می‌کند:

خشم بسیار عمیقی سرتاسر ایالت را فراگرفته و پروفسور متهم به بدگویی علیه ایالت خود شده است.

یکی از روزنامه‌های هفتگی اعلام کرده است اگر یک «آدم احمق» خواهان اندکی بدنامی است، فقط لازم است به عیب‌جویی از مردمی بپردازد که نان و کرۀ او را فراهم می‌آورند. دیگران گفته‌اند اگر افراد مشخصی آنچه را که در موزورا دیدند دوست ندارند، راه‌های بسیاری وجود دارند که به خارج از آن ایالت منتهی می‌شوند؛ کنایه از اینکه بهتر است منتقدان، موزورا را ترک کنند.

الوود کارش را تا جایی ادامه داد که رویکردش او را با مشکل روبه‌رو کرد، مانند اظهاراتی که در مورد سطح پایین اخلاق عمومی محلی مطرح کرد و مجازات‌های بدون محاکمه‌ای را که در دهه‌ی 1920 صورت می‌گرفت، به باد انتقاد گرفت. اما به دلیل این اظهاراتش -‌که شامل این می‌شد که فاشیسم ایتالیایی را محکوم کرده بود، آن هم در اوایل دهه‌ی 1930، یعنی زمانی که موسولینی در آمریکا بسیار مورد احترام بود- جامعه‌شناسی به حوزه‌ی مطالعاتی جذابی برای دانشجویان اصلاح‌طلب تبدیل شد. الوود بسیاری از این دانشجویان را جذب کرد و ارتباطی طولانی مدت با برخی از ایشان برقرار کرد که وارد حرفه‌های خدماتی اجتماعی شدند.

فهرست مطالب کتاب

درباره‌ی نویسندگان
پیش‌گفتار
سپاس‌گزاری
فصل اول: آکادمیک‌سازی اصلاحات: جامعه‌شناسی امریکایی پیش از جنگ جهانی اول
فصل دوم: رویکرد متمرکز جایگزین رویکرد کلان می‌شود: جامعه‌شناسی امریکایی در فاصله‌ی بین دو جنگ
فصل سوم: خوش‌بینی‌های جدید: جامعه‌شناسی امریکایی پس از جنگ جهانی دوم
فصل چهارم: «دوره‌ی طلایی» و سال‌های پس از آن: جامعه‌شناسی امروز امریکا
فصل پنجم: جامعه‌شناسی‌های ممکن، جهان‌های سرکش: نتیجه‌گیری
ضمیمه
منابع
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب علم ناممکن: تحلیلی نهادی از جامعه شناسی آمریکایی
نویسنده،
مترجمسید رضا مرزانی
ناشر چاپیانتشارات ترجمان علوم انسانی
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات253
زبانفارسی
شابک978-600-8091-04-2
موضوع کتابکتاب‌های علوم اجتماعی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب علم ناممکن

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب علم ناممکن

برای دریافت کتاب علم ناممکن و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.