معرفی و دانلود کتاب علی عباسی تقدیم می‌کند: روایت یک کابوس سی ساله

عکس جلد کتاب علی عباسی تقدیم می‌کند: روایت یک کابوس سی ساله
قیمت:
۳۶,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب علی عباسی تقدیم می‌کند و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب علی عباسی تقدیم می‌کند و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب علی عباسی تقدیم می‌کند: روایت یک کابوس سی ساله

قصیده گلمکانی با تدوین و نگارش کتاب علی عباسی تقدیم می‌کند، سعی داشته زندگی مردی را روایت کند که بهترین سال‌های عمرش را وقف سینما و فیلم‌سازی کرده. علی عباسی در این زندگی‌نامه، بخش مهمی از تاریخ شفاهی سینمای ایران از لابه‌لای خاطراتش به شما عرضه می‌کند و طی مصاحبه‌هایی که در این اثر ارائه شده، دغدغه‌ها و گله‌هایش را با شما در میان می‌گذارد. مطالعه‌ی این سرگذشت‌نامه برای فعالان حوزه‌ی سینما و علاقه‌مندان آن آگاهی‌بخش خواهد بود.

درباره‌ی کتاب علی عباسی تقدیم می‌کند

«کابوس‌های سی‌ساله‌»ی علی عباسی درست از اواخر سال 1363 آغاز شدند. هنگامی که آرشیو فیلم‌ها، نگاتیوها و نوارهایی که طی سال‌ها فعالیت حرفه‌ای خود در عرصه‌ی سینما تولید و تهیه کرده بود، همگی به آتش کشیده شدند. این آتش نه‌تنها گذشته‌ی پربار علی عباسی را بلعید، بلکه بخش گسترده‌ای از مهم‌ترین دستاوردهای سینمای پیش از انقلاب را به نابودی کشاند. اکنون این فیلم‌ساز برجسته اما گمنام ایرانی، پس از سال‌ها، در کتاب علی عباسی تقدیم می‌کند از کابوس‌هایی می‌گوید که سه دهه است گریبان زندگی‌اش را رها نکرده‌اند. قصیده گلمکانی، به‌عنوان مصاحبه‌کننده، گردآورنده و تنظیم‌کننده‌ی یادداشت‌ها و خاطرات علی عباسی، نگارش و تدوین این اثر را به انجام رسانده است.

اگر به دلیل موقعیت شغلی، رشته‌ی تحصیلی یا حتی به خاطر علاقه‌ی شخصی خود به سینمای ایران، فیلم‌های پیش از انقلاب را مرور کرده باشید، بدون شک نام فیلم‌هایی مانند «تنگسیر»، «رضا موتوری»، «سوته‌دلان»، «حسن کچل» و «نازنین»، دست‌کم یک بار به گوشتان خورده‌اند. فیلم‌هایی که در حافظه‌ی سینمادوستان ماندگار شده‌اند و هر کدام نقطه‌ی عطفی در تاریخ سینمای ایران به شمار می‌روند. تهیه‌کنندگی تمامی این فیلم‌ها و برخی از آثار بزرگانی چون علی حاتمی، مسعود کیمیایی، عباس کیارستمی، جلال مقدم و... به عهده‌ی علی عباسی بوده و به کوشش وی صورت گرفته است. بااین‌حال، کمتر کسی با کارنامه‌‌ی هنری این تهیه‌کننده و نقش به‌سزای او در ورود «موج نو» به سینمای ایران آشنایی دارد. کتابی که پیش رو دارید، بهترین فرصت برای آشنایی با تأثیر اقدامات علی عباسی در موفقیت تعدادی از مشهورترین کارگردانان حال حاضر ایران است. همچنین با خواندن آن می‌توانید به مجموعه‌‌ای معتبر و مستند در زمینه‌ی تاریخ شفاهی سینمای ایران دسترسی داشته باشید. خاطرات علی عباسی در حکم گنجینه‌‌ای هستند که می‌توانند دنیای پشت پرده‌ی سینما و ماجرای تولید بعضی از مهم‌ترین فیلم‌های سینمایی ایران را برایتان روشن کنند. مجموعه‌ای از این خاطرات ارزشمند در کتاب علی عباسی تقدیم می‌کند به شما ارائه می‌شود.

قصیده گلمکانی علاوه‌بر این‌که خاطرات و یادداشت‌های علی عباسی را به شما عرضه کرده، سیمایی از این فیلم‌ساز مطرح ایرانی را از نقطه‌نظر سایر بزرگان حوزه‌ی سینما برایتان ترسیم کرده است. توجه به این بخش از کتاب می‌تواند تصویری واقع‌بینانه و در عین حال، روشنگرانه را از این تهیه‌کننده و جایگاه او در سال‌های اوج‌گیری سینما، برایتان مجسم کند.

معرفی و دانلود کتاب علی عباسی تقدیم می‌کند

کتاب حاضر بخش‌ها و مطالب متنوعی را شامل می‌شود. تمامی این بخش‌ها در کنار هم به تکه‌های پازلی می‌مانند که اگر آن‌ها را به‌درستی در کنار هم بچینید، طرحی کلی از زندگی و احوال علی عباسی به دست خواهید آورد. ابتدای کتاب با مقدمه‌ای از تلاش‌های هنری او و چکیده‌ای از سرگذشت تلخی که داشته آغاز می‌شود. سپس یادداشتی به قلم علی عباسی عرضه می‌شود که نشان می‌دهد هرگز با نَقل خاطراتش قصد نداشته خود را شخصیتی مظلوم و دیگران را افرادی ستمگر جلوه بدهد. در ادامه، کابوس سی‌ساله‌ی عباسی، ناامیدی‌ها و شکست بزرگ زندگی‌اش شرح داده می‌شوند. او که از پانزده‌سالگی، زندگی‌اش را وقف سینما و فیلم‌سازی کرده بود، با هجوم به دفترش، ناگهان نتیجه‌ی سال‌ها تلاش طاقت‌فرسایش را بربادرفته می‌دید. این بخش از کتاب، ماجرای کابوس‌هایی را برایتان روایت می‌کند که حداقل تا زمان نگارش اثر پیش‌رو، زندگی علی عباسی را ترک نکرده‌اند.

در بخش‌های بعد، گفت‌گوها و مصاحبه‌های انجام‌شده با وی بیان شده‌اند که حقایق بیشتری را در مورد زندگی حرفه‌ای علی عباسی به شما عرضه می‌کنند.

در سال‌هایی که هنوز خبری از فضای مجازی نبود و حتی ارتباط از راه دور هم چندان آسان به‌نظر نمی‌رسید، ورود سینما به زندگی مردم، آن‌ها را با دنیای تازه‌ای آشنا کرد و به‌سرعت توانست گروه کثیری از مخاطبان را به خود جلب کرد. سینمای ایران نیز با اشتیاق فراوان ایرانیان در مقابل پرده‌ی نقره‌ای سینما همراه بود. از آن زمان تاکنون، هم سینما و هم صنعت فیلم‌سازی، چه به لحاظ هنری و چه از نظر کاربرد فناوری، تحولات بسیاری را به خود دیده‌اند. بااین‌حال، نباید فراموش کرد پیشرفت‌های امروز سینما، ماحصل کوشش‌های نسل اول فیلم‌سازانی هستند که با کمترین امکانات، برای رسیدن سینما به جایگاه فعلی‌اش تلاش کرده‌اند. علی عباسی نیز از پیشگامانی بود که تأثیر چشمگیری بر سینمای ایران، به‌ویژه سینمای موج نو داشت اما آن‌طور که شایسته بود، قدرش دانسته نشد. شاید اگر قصیده گلمکانی، به واسطه‌ی پروژه‌های دانشگاهی خود، هرگز به سراغ این تهیه‌کننده نمی‌رفت، امروزه هیچ منبعی برای شناخت علی عباسی و اقدامات ارزنده‌ی او یافت نمی‌شد.

بااین‌حال، اگرچه ثمره‌ی کوشش‌های عباسی در قلمرو سینما، در کام آتش فرو رفتند اما چاپ و انتشار کتاب علی عباسی تقدیم می‌کند، به همت نشر چشمه موجب شد تا دست‌کم بخشی از خاطرات و ناگفته‌های او به دست اهالی سینما و دوستداران صنعت فیلم‌سازی برسد. مطالعه‌ی این کتاب بهترین انتخاب برای کسانی است که قصد دارند بر دامنه‌ی اطلاعات خود در مورد رشد و بالندگی سینمای ایران بیفزایند و سرگذشت این هنر نه‌چندان دیرپا را از زبان یکی از کلیدی‌ترین دست‌اندرکاران آن بخوانند.

کتاب علی عباسی تقدیم می‌کند برای چه کسانی مناسب است؟

شیفتگان دنیای سینما و علاقه‌مندان کتاب‌های زندگی‌نامه، برای شناخت یکی از درخشان‌ترین چهره‌های تاریخ فیلم‌سازی ایران می‌توانند سری به کتاب علی عباسی تقدیم می‌کند بزنند و از اطلاعات و مستندات آن نهایت بهره را ببرند.

در بخشی از کتاب علی عباسی تقدیم می‌کند: روایت یک کابوس سی ساله می‌خوانیم

آن زمان در کلاس هفتم دبیرستان هدف یک بودم؛ یعنی سیزده‌ چهارده‌ساله. با چند نفر از هم‌مدرسه‌ای‌های کلاس بالاتر دوست شدم که کار تئاتر می‌کردند. آن‌ها را قانع کردم هر کدام چند تومان برای چاپ کتابم سرمایه‌گذاری کنند و غروبی در یکی از ‌پس‌کوچه‌های نزدیک میدان فردوسی به چاپخانه‌ی زرتشتی‌ها رفتم. صاحب چاپخانه انسان نازنین و همراهی بود که با شرایطم موافقت کرد. چند تومانی که جمع کرده بودم بیعانه دادم و اولین جزوه‌ی پنجاه‌صفحه‌ای به سوی آزادی به حروف‌چینی رفت، با این قرار که خودم غلط‌گیری کنم؛ کاری که در همان یکی‌ دو روز در چاپخانه یاد گرفته بودم. جزوه را در پانصد نسخه چاپ و با کمک دو نفر از همشاگردی‌ها به شرکت سقا بردم و پیرمرد به حساب این‌که ما پادو یکی از انتشاراتی‌ها هستیم، قبول کرد. با این قرار که چهارشنبه‌ی آن هفته پخش شود. چهارشنبه صبح زود به دکه‌ی سید، روزنامه‌فروشیِ روبه‌روی سینما آسیا، رفتم و برای اولین‌بار نامم را روی میز روزنامه‌فروش دیدم. این بزرگ‌ترین مایه‌ی غرور آن سال‌هایم بود. اولین جزوه از کتابم دویست نسخه فروش رفت و با کسر حق توزیع، حتا نیمی از پول چاپ هم به دستم نرسید. با مرارت حساب چاپخانه را تسویه کردم و خوانندگان را تا امروز برای خواندن باقی قصه به انتظار نشاندم! در آن سن‌وسال در کار چاپ کتاب شکست خورده بودم، ولی اولین آشنایی‌ام با حروف سربی و کار چاپ و نویسندگی اتفاق افتاده بود.

پس از آن، بچه‌های مدرسه را تشویق کردم مجله‌ای چاپ کنیم. این تلاش یک سالی طول کشید و در کلاس هشتم طرح مجله به نتیجه رسید. اولین مجله‌ی دانش‌آموزی ما به نام شاهین به مدیریت یکی از کلاس‌ششمی‌ها و سردبیری من در همان چاپخانه‌ی راستی چاپ شد. هر شنبه صبح آقای مدن‌پور، رئیس مدرسه، برای بچه‌ها سخنرانی می‌کرد. یکی از همان روزها که معلوم بود اولین نسخه‌ی مجله را خوانده، سر صف چند متلک نثار «جوجه‌های فضول و پُررو» که منظورش من و سرمقاله‌ام بود کرد و در فاصله‌ی زنگ دوم کلاس در راهرو مدرسه یک سیلی جانانه توی گوشم خواباند. مثل این‌که تقصیر هم از من بود چون در سرمقاله خیلی بیش از حد یک دانش‌آموز فضولیِ بی‌جا کرده و از وضعیت مدرسه انتقاد کرده بودم! آقای مدن‌پور که یکی از برجسته‌ترین افراد فرهنگی ایران بود، بعدها عزیزترین مشوق و پشتیبانم شد، ولی سیلی جانانه‌ای را که پاداش پُررویی زیادی من بود هنوز به یاد دارم. این اولین مزه‌ی سانسور و شناسایی خط ‌قرمز در زندگی برایم بود.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه: خاطرات و کابوس‌های یک تهیه‌کننده‌ی موج نو از زندگی، اوج و افول دورانش
یادداشت علی عباسی
علی عباسی تقدیم می‌کند: روایت یک کابوس سی‌ساله
علی عباسی به روایت دیگران
مصاحبه‌ی ستاره سینما با علی عباسی
تبلیغات در گفت‌و‌گویی با علی عباسی
نمایه‌ی اشخاص
نمایه‌ی آثار

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب علی عباسی تقدیم می‌کند: روایت یک کابوس سی ساله
نویسنده
ناشر چاپینشر چشمه
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات193
زبانفارسی
شابک978-600-229-818-8
موضوع کتابکتاب‌های زندگی نامه، کتاب‌های آموزش فیلم سازی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب علی عباسی تقدیم می‌کند

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب علی عباسی تقدیم می‌کند

برای دریافت کتاب علی عباسی تقدیم می‌کند و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.