معرفی و دانلود کتاب فرازبان معنایی در زبان فارسی

عکس جلد کتاب فرازبان معنایی در زبان فارسی
قیمت:
۲۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب فرازبان معنایی در زبان فارسی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب فرازبان معنایی در زبان فارسی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب فرازبان معنایی در زبان فارسی

کتاب فرازبان معنایی در زبان فارسی تألیف مشترک رقیه شادمان و آزیتا گوهری است که به معرفی نظریه‌ی فرازبان و کاربردهای آن در زبان فارسی می‌پردازد. اثر پیش رو با توجه به پژوهش‌های گوناگون در این عرصه تألیف شده و نویسندگان سعی داشته‌اند با بررسی فرازبان‌ و نخستی‌های معنایی، به چگونگی واژگانی شدن آن‌ها در زبان فارسی بپردازند.

درباره‌ی کتاب فرازبان معنایی در زبان فارسی

فرازبان حوزه‌ای جدید در عرصه‌ی معناشناسی است که هدف ایجاد چارچوبی برای توصیف جهانی‌های معنایی (Semantic Universal) را دنبال می‌کند. از این مقوله به عنوان «فرازبان معنایی طبیعی» (Natural Semantic Metalanguage) یاد می‌شود که در واقع نظامی برای بازنمایی معنایی مبتنی بر نخستی‌های معنایی اولیه است.
کتاب فرازبان معنایی در زبان فارسی به اهتمام رقیه شادمان و آزیتا گوهری تألیف شده است. نویسندگان در این اثر تحقیقی تلاش کرده‌اند ابتدا با بیانی ساده موضوع کتاب را به خوانندگان معرفی نمایند و سپس به مباحث تخصصی‌تر در این مقوله بپردازند.

آنچه که در مبحث زبان‌شناسی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، بار معنایی کلمات می‌باشد و شکل ظاهری آن‌ها ممکن است در نگاه اول اهمیت چندانی نداشته باشد. بااین‌حال زبان‌شناسان در عرصه‌ی مطالعات بین فرهنگی معناشناسی واژگانی، همواره یک سؤال را مد نظر داشته‌اند: این‌که کوچک‌ترین و غیرقابل تفکیک‌ترین مفاهیمی که در همه‌ی زبان‌ها واژگانی شده‌اند، کدام‌ها هستند؟

از آنجا که در گذشته تحقیقی درباره‌ی این شاخه از زبان‌شناسی در زبان فارسی صورت نگرفته، نویسندگان با استناد قرار دادن تحقیقات و پژوهش‌های گوناگونی که در این زمینه انجام شده، خواننده را با اصول و مفاهیم مورد نظر در این مبحث جدید از زبان‌شناسی آشنا می‌کنند.

کتاب فرازبان معنایی در زبان فارسی به اهتمام انتشارات سارات به چاپ رسیده و نسخه‌ی الکترونیک آن از طریق کتابراه در اختیار علاقه‌مندان به کتب تخصصی قرار گرفته است.

کتاب فرازبان معنایی در زبان فارسی مناسب چه کسانی است؟

مطالعه‌ی کتاب فرازبان معنایی در زبان فارسی به علاقه‌مندان کتاب‌های تخصصی مبحث زبان‌شناسی پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب فرازبان معنایی در زبان فارسی می‌خوانیم

زبان وسیله‌ای برای انتقال معنی است و ساختمان این وسیله نقش اصلی آن را مشخص می‌کند. در بحث معنی می‌توانیم به دو نوع معنی اشاره کنیم. معنی درون‌زبانی و معنای برون‌زبانی. ولی معناها و یعنی‌ها به همین‌جا ختم نمی‌شود. گاهی معنی را می‌توانیم به کمک علامت نشان دهیم. این معناها تمامی ندارند و انگار قرار است هر "چیزی" هر "جمله"ای و هر"واژه"ای معنای مختلفی داشته باشد. با توجه به معنی برون‌زبانی و درون‌زبانی، چگونه ما باهم ایجاد ارتباط کنیم؟ موقعیت‌ها، سنت‌ها، آداب و رسوم، شرایط، روابط و حتی خاطرات می‌توانند معانی را تغییر دهند، یک گل سرخ در گل‌فروشی همان گل سرخ است ولی وقتی از آن گلدان بیرون بیاید و به کسی تقدیم شود دیگر فقط یک گل سرخ نیست. کدام معنی در معناشناسی مطرح است؟ معنی‌شناسی هنوز دانشی نوپاست و فرازبان معنایی طبیعی مبتنی بر دانشی نوپاست.

معناشناسی یا معنی‌شناسی، دانش بررسی و مطالعه معانی در زبان‌های انسانی است. به‌طورکلی، بررسی ارتباط میان واژه و معنا را معناشناسی می‌گویند. معادل انگلیسی و فرانسوی «sémantique» معناشناسی برگرفته از لغت یونانیِ semantika اسم خنثی جمع semantias علم مطالعه معناست. این علم معمولاً بر روی رابطه بین دلالت‌کننده‌ها مانند لغات، عبارت‌ها، علائم و نشانه‌ها و این‌که معانیشان برای چه استفاده می‌شود تمرکز دارد. مفاهیم زبان‌شناسی و زبان‌شناسی معنایی بررسی معانی‌ای است که توسط انسان‌ها برای نشان‌دادن خودشان در طول زبان استفاده می‌شود (سعید، 2009). از دیرباز فلاسفه، منطقیون، و زبان‌شناسان به مطالعه معنی توجه داشته‌اند. به همین دلیل در سنت مطالعه معنی می‌توان معنی‌شناسی را به سه شاخه عمده تقسیم کرد و سه گونه معنی‌شناسی را از یکدیگر متمایز ساخت. نکته‌ قابل توجه آن است که تحقیق حاضر اگرچه با موضوع فرازبان مرتبط است اما به هیچ عنوان در حوزه معنی‌شناسی منطقی قرار نمی‌گیرد بلکه در حوزه معنی‌شناسی زبانی است.

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: کلیات
مقدمه
بیانی ساده از موضوع کتاب
این موضوع چه اهمیتی دارد؟
مفاهیم اصلی کتاب
معنی‌شناسی واژگانی
فرازبان معنایی طبیعی
نخستی‌های معنایی
جهانی‌های معنایی
ادبیات پیشین
مطالعات خارجی
یون (2001)
مطالعات داخلی
فصل دوم: معناشناسی و جهانی‌های معنایی
مفدمه
معنا‌شناسی
جهانی‌های معنایی
نظریه ساپیر و ورف و نسبیت زبانی
فرضیه بیان‌پذیری
معنی‌شناسی واژگانی
جهانی‌های واژگانی
فصل سوم: فرا زبان
فرازبان معنایی طبیعی
نخستی‌های معنایی و مولکول‌های معنایی
کاربردهای فرازبان: ترجمه و مطالعات بینافرهنگی
فصل چهارم: نتایج
مقدمه
تحلیل داده‌ها
تحلیل نحوی
جمع‌بندی و نتیجه‌گیری
منابع
منابع فارسی
منابع لاتین
پیوست‌ها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب فرازبان معنایی در زبان فارسی
نویسنده،
ناشر چاپیانتشارات سارات
سال انتشار۱۳۹۶
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات120
زبانفارسی
شابک978-600-99628-0-8
موضوع کتابکتاب‌های زبان شناسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب فرازبان معنایی در زبان فارسی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب فرازبان معنایی در زبان فارسی

برای دریافت کتاب فرازبان معنایی در زبان فارسی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.