معرفی و دانلود کتاب فراشناخت درمانی: روشی نوین برای غلبه بر اندوه و افسردگی

عکس جلد کتاب فراشناخت درمانی: روشی نوین برای غلبه بر اندوه و افسردگی
قیمت:
۴۲,۵۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب فراشناخت درمانی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب فراشناخت درمانی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب فراشناخت درمانی: روشی نوین برای غلبه بر اندوه و افسردگی

دکتر پیا کالسن اولین اثر عملی خود را در زمینه‌ی درمان فراشناختی، تحت‌عنوان کتاب فراشناخت درمانی منتشر کرده و در اختیار مخاطبان قرار داده است.‌ در پرفروش‌ترین کتاب سال 2021 کشور دانمارک، یک شیوه‌ی درمانی معرفی و بررسی می‌شود که بسیار پیشگامانه و جدید است. ثابت شده فراشناخت درمانی افسردگی را در مسیر پیشروی خود متوقف می‌کند و پیام اصلی دکتر کالسن برای تمام کسانی که به این بیماری مبتلا هستند شاید این باشد: همه‌ی ما قدرت غلبه بر افسردگی و غم را داریم.

درباره‌ی کتاب فراشناخت درمانی

بسیاری از ما با بیش از حد فکر کردن یا به اصطلاح رایج روانشناسی، نشخوار فکری، دست و پنجه نرم می‌کنیم. ما بی‌وقفه هر آنچه را که گفته‌ایم و انجام داده‌ایم یا تصمیماتی را که باید بگیریم، در ذهن خود مرور می‌کنیم، بی‌دلیل بازبینی و بارها و بارها تحلیل می‌کنیم. این اختلال نه‌تنها استرس‌های زندگی ما را کاهش نمی‌دهد و هیچ کاربرد مفیدی ندارد، بلکه خود به‌عنوان منبعی استرس‌زا عمل کرده و روند طبیعی و عادی زندگی‌مان را به‌طور کل مختل می‌کند. اغلب ما ساعت‌ها در افکار پریشانی غرق می‌شویم که شاید حتی پایه و اساسی نیز نداشته باشند و در نهایت نیز احساس غم و ناتوانی می‌کنیم. و خبر بد این است که حجم بالای غم و اندوه به مرور زمان و با جمع شدن در نهایت تبدیل به افسردگی که نوعی بیماری روانی‌ست خواهد شد.

معرفی و دانلود کتاب فراشناخت درمانی

دکتر پیا کالسن (Pia Callesen) یک درمانگر و متخصص فراشناخت است که کلینیکی را در دانمارک مدیریت می‌کند. او دارای مدرک دکتری از دانشگاه منچستر است و تحت نظر بنیانگذار درمان فراشناختی در موسسه MCT آموزش دیده است. مطالعات گسترده‌ی او در مورد اثربخشی درمان فراشناختی برای افسردگی، که در گزارش‌های علمی در سال 2020 منتشر شد، نشان می‌دهد که MCT مزایای قابل توجهی دارد که ممکن است از درمان شناختی-رفتاری (CBT) نیز فراتر رود. به‌منظور معرفی این شیوه‌ی درمانی جدید، کالسن اقدام به انتشار کتابی کرد که هم‌اکنون پیش روی شماست؛ فراشناخت درمانی (Live More Think Less) در سال 2021 عنوان پرفروش‌ترین کتاب کشور دانمارک را از آن خود کرد و حالا به چندین زبان زنده‌ی دنیا نیز ترجمه شده است.

دکتر پیا کالسن در کتاب فراشناخت درمانی، برداشت‌های قدیمی از بیماری افسردگی را بررسی کرده است که طبق آن‌ها، افسردگی وضعیتی غیرقابل‌کنترل است که بر ما تأثیر می‌گذارد، اما متقابلاً ما قادر به تأثیرگذاری بر آن نیستیم. علاوه بر این بررسی‌های دقیق، وی انواعی از درمان‌های دارویی و گفت‌وگودرمانی‌هایی که گاه تا یک سال نیز طول می‌کشند را به دقت مطالعه کرده است. کالسن در نهایت، روشی جدید و بسیار مؤثری را به جهان معرفی کرده که فراشناخت‌درمانی نام دارد. این شیوه‌ی درمانی یک استراتژی رادیکال را برای بازپس‌گیری قدرت کنترل فرآیندهای فکری‌مان، در اختیار ما می‌گذارد. از آموزش نحوه‌ی صحیح توجه کردن و اهمیت دادن به مسائل گرفته تا شیوه و راهکارهایی برای رها کردن افکار محرک منفی. این کتاب، از طریق تسلط بر توجهی که به افکارمان و نحوه‌ی عملکرد خود داریم، ما را به سمت بهتر زیستن راهنمایی می‌کند. پس از مطالعه‌ی کتاب پیش رو شاید به مهم‌ترین پیام دکتر کالسن برسیم که اعتقاد دارد افسردگی و غم چیزی است که همه ما قدرت غلبه بر آن را داریم.

معرفی و دانلود کتاب فراشناخت درمانی

فراشناخت درمانی اولین‌بار توسط آدریان ولز، روان‌شناس بریتانیایی و استاد دانشگاه منچستر، پایه‌گذاری و ابداع شد، استادی که کالسن تحت تعلیمات وی بوده و دانش او را فراگرفته است. این روش درمانی، سابقه‌ای بیست‌وپنج ساله حول تحقیق در مورد پرسش بسیار مهمی دارد؛ اینکه چرا برخی از افراد به بیماری‌های روانی، از جمله افسردگی، مبتلا می‌شوند اما برخی دیگر نه! ولز با ارائه‌ی مستنداتی ثابت کرده است که این غصه‌ها، حوادث غم‌‌انگیز، احساسات حزن‌آلود یا افکار منفی نیستند که ما را افسرده می‌کنند، بلکه چگونگی برخورد ما با افکارمان است که باعث افسردگی ما می‌شود. به بیان این استاد، هر زمان که ما به نشخوار فکری مشغول می‌شویم، یا به عبارت دیگر، در افکار خود غرق می‌شویم و اجازه می‌دهیم که افکار هر روز و ساعت‌ها بی‌دلیل در ذهنمان جولان بدهند، بیشتر از زمان‌هایی که با بی‌اعتنایی به افکارمان می‌نگریم و آن‌ها را رها می‌کنیم در معرض ابتلا به افسردگی قرار داریم.

کتاب فراشناخت درمانی در هفت فصل به رشته‌ی تحریر درآمده و عناوین مقابل را در بر می‌گیرد: «خودتان را وقت و بی‌وقت تجزیه و تحلیل نکنید»، «از افکار محرک و نشخوارهای فکری خود آگاه باشید»، «می‌توان کنترل خود را به دست گرفت»، «نشخوار فکری عادتی بیش نیست»، «خروج از پیله‌ی ذهن‌ و ورود به عرصه‌ی زندگی‌«، «آیا مغز ما واقعاً به دارو نیاز دارد؟» و «خلاصی از افسردگی با پایان خوش». در پایان کتاب نیز فهرستی از مفاهیم کلیدی و منابعی در اختیار خوانندگان قرار گرفته که با استفاده از آن‌ها می‌توانند دانش خود را در این زمینه افزایش دهند.

دکتر بهلول علائی و مونا اعتمادی‌کیا کتاب فراشناخت درمانی را به فارسی برگردانده‌اند و انتشارات بوی کاغذ آن را منتشر کرده و در اختیار خوانندگان قرار داده است.

کتاب فراشناخت درمانی برای چه کسانی مناسب است؟

اگر شما هم به‌دنبال رهایی از نشخوار فکری و جلوگیری از ابتلا به افسردگی یا درمان آن هستید، این کتاب انتخاب خوبی برایتان خواهد بود.

در بخشی از کتاب فراشناخت درمانی: روشی نوین برای غلبه بر اندوه و افسردگی می‌خوانیم

از رویدادهای اجتماعی، سرگرمی یا کار دوری می‌کنیم

بسیاری از ما، در مواقعی که روحیه‌ی بالایی داریم و حالمان خوب است و پرانرژی هستیم، دلمان می‌خواهد با دوستان و خانواده باشیم، دورهمی و مهمانی ترتیب دهیم و در رویدادهای مرتبط با شغل، باشگاه و مدرسه‌ی بچه‌ها حضور داشته باشیم. زمانی که حالمان خوب نیست، به احتمال زیاد، از دیگران دوری می‌کنیم، از حضور در رویدادهای اجتماعی طفره می‌رویم و سرگرمی‌های خود را کنار می‌گذاریم. البته خوب است که برای مدتی کوتاه تعداد این گردهمایی‌ها را کاهش دهیم، اما اگر این کار از حد بگذرد ممکن است راهبردی نامناسب باشد. مثل آن است که کسی برای گرم نگه داشتن خود در شلوارش ادرار کند، که راهبرد مناسبی برای گرم شدن یا راحت بودن در طولانی‌مدت نیست! اینکه مجبور نباشید به مهمانی تولد یک دوست یا یک مراسم خانوادگی در منزل عمه یا عمو یا خاله بروید، در اوایل ممکن است حس راحت بودن به شما بدهد اما این احساس آرامش دوامی نخواهد داشت. متأسفانه با کناره گرفتن از تعاملات اجتماعی، فقط فرصت بیشتری برای نشخوار فکری پیدا می‌کنید. چون اکنون می‌توانید در این مورد هم عمیقاً فکر کنید که آیا نرفتن به مهمانی کار درستی بوده است یا خیر؛ و اینکه حاضران در مهمانی پشت سر شما چه فکرهایی می‌کنند: آیا آنها از اینکه شما همیشه از قبول دعوت سر باز می‌زنید ناراحت و شاکی‌اند یا خیر. در واقع، انزوای اجتماعی به نشخوارهای فکری بیشتر می‌انجامد که به نوبه‌ی خود می‌تواند به بروز علائم افسردگی منجر شود.

فرار از افکار منفی و نشخوارهایی که نتیجه‌ی دیدن خوشحالی دیگران است می‌تواند یکی از دلایل دوری گزیدن از دورهمی‌ها باشد. در این دورهمی‌ها کنار آمدن با برخی افکار مشکل است: «غیر از من همه خوشحال‌اند»، «آن‌ها از من بهترند»، «زندگی من پوچ و بی‌معنی است و دیگران برای آینده‌ی خود هدف و برنامه دارند». استفاده از ترفندهای طفره‌روی همواره نامناسب است. این ترفند‌ها فقط تسکین کوتاه‌مدت می‌دهند و در بلندمدت علائم افسردگی یا خودِ افسردگی را تداوم می‌بخشند. هنگامی که از زندگی دوری می‌گزینیم نمی‌توانیم چالش‌هایی را که زندگی به همراه دارد در عمل تجربه کنیم و با آن‌ها کنار بیاییم. اگر خودمان را از دنیا جدا کنیم تجارب، رویدادها و مواجهات بالقوه‌ی خوبی را که ممکن است روحیه‌ی ما را بهتر کنند از دست می‌دهیم. نهایتاً اگر مجبور شویم که از محل کار خود مرخصی بگیریم شرایط بسیار مناسب‌تری را فراهم می‌کنیم تا وقت بیشتری را برای نشخوار فکری، نگرانی و زیر نظر گرفتن روحیه‌ی خود صرف کنیم.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه‌ی مترجمان
درباره‌ی مؤلف
پیش‌درآمد به قلم پیا کالِسِن
پیش‌درآمد به قلم آدریان ولز
فصل 1: خودتان را وقت و بی‌وقت تجزیه و تحلیل نکنید
فصل 2: از افکار محرک و نشخوارهای فکری خود آگاه باشید
فصل 3: می‌توان کنترل خود را به دست گرفت
فصل 4: نشخوار فکری عادتی بیش نیست
فصل 5: خروج از پیله ذهن‌ و ورود به عرصه زندگی‌
فصل 6: آیا مغز ما واقعاً به دارو نیاز دارد؟
فصل 7: خلاصی از افسردگی با پایان خوش
آشنایی با مفاهیم کلیدی
فهرست منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب فراشناخت درمانی: روشی نوین برای غلبه بر اندوه و افسردگی
نویسنده
مترجممونا اعتمادی کیا، بهلول علائی
ناشر چاپینشر بوی کاغذ
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات168
زبانفارسی
شابک978-622-6070-79-9
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب فراشناخت درمانی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب فراشناخت درمانی

برای دریافت کتاب فراشناخت درمانی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.