معرفی و دانلود کتاب فوندوسکوپی آسان: سری کتاب های آموزش مهارت‌های بالینی

برای دانلود قانونی کتاب فوندوسکوپی آسان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب فوندوسکوپی آسان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب فوندوسکوپی آسان: سری کتاب های آموزش مهارت‌های بالینی

فوندوسکوپی و افتالموسکوپی از روش‌های بنیادین چشم پزشکی است. گروهی از پزشکان به نام‌های سوجی گوش، آندره کولیر، موهان واریکارا، استفان پالمر، کتاب فوندوسکوپی آسان را گردآوری نمودند. این کتاب در ایران توسط دکتر رضا محتشمی، زینب صادقی ترجمه شده است. این منبع برای دانشجویان و پزشکان، صرف نظر از تخصصشان، برای داشتن اطلاعات پایه‌ای درباره فوندوسکوپی مورد نیاز و ضروری است.

درباره کتاب فوندوسکوپی آسان:

پیشرفت روزافزون علم پزشکی این الزام را به وجود آورده تا همه پزشکان برای دستیابی به دانش روز همواره منابع معتبر را مورد مطالعه و بررسی قرار دهند. در واقع برنامه های آموزشی بطور مداوم در حال تغییر است و فرصت کمی برای همه ایجاد می‌شود تا در این معاینه مهارت زیادی کسب کنند. کتاب فوندوسکوپی آسان این امکان را در اختیار پزشکان و دانشجویان قرار داده تا با اصول اساسی این حوزه آشنا شوند و اشراف خوبی روی مطالب پیدا کنند.

تشخیص مشکلات مربوط به شبکیه و کلیه اختلالات چشمی به ابزاری پیشرفته و تکنولوژی قوی نیاز دارد تا معالجه انواع بیماری‌ها را برای پزشکان راحت‌تر کنند. دانش فوندوسکوپی بر اساس روش کاری که به پزشک آموزش می‌دهد، او را به بهترین ابزار معاینه مجهز می‌کند و کمک زیادی در درمان بیماری‌ها ایفا خواهد کرد.

کتاب فوندوسکوپی آسان (fundoscopy made easy) ابتدا به بررسی تجهیزات، متد و یافته‌های اساسی می‌پردازد و در ادامه، اطلاعات کاملی در مورد ناهنجاری‌های مختلف شبکیه به مخاطبان ارائه می‌کند. این کتاب با داشتن تصاویر دقیق و کاربردی همچون یک اطلس آناتومی عمل می‌کند.

کتاب فوندوسکوپی آسان مناسب چه کسانی است؟

دانشجویان، پزشکان و متخصصین حوزه پزشکی از این کتاب استفاده خواهند کرد.

در بخشی از کتاب فوندوسکوپی آسان می‌خوانیم:

معاینه رفلکس قرمز

برای معانیه از یک افتالموسکوپ مستقیم که در آن لنز مسطح در محل سوراخ مخصوص دید قرار دارد استفاده کنید. در فاصله 30 سانتی‌متری بیمار قرار بگیرید و دو چشم را با یکدیگر مقایسه کنید. هنگام معاینه از بیمار بخواهید که به آرامی به سمت بالا و پایین نگاه کند.

وقتی بیمار به سمت بالا نگاه کند، تراکم دیده شده در معاینه رفلکس قرمز در ناحیه جلویی سطح مردمک (قرنیه یا اتاق قدامی) قرار دارد و اگر بی‌حرکت ماند در سطح مردمک و اگر در مسیر مخالف مسیر حرکت چشم و بیمار حرکت کرد در ناحیه پشتی سطح مردمک (عدسی یا زجاجیه) قرار دارد. برای بررسی آسان تر این حالت می‌توانید به جای حرکت چشم بیمار، افتالموسکوپ را به سمت بالا و پایین حرکت دهید.

معاینه دیسک اپتیک

به آرامی به بیمار نزدیک شوید و بطور همزمان قدرت عدسی را با استفاده از چرخ دنده/ عدسی در سر افتالموسکوپ افزایش دهید تا روی شبکیه متمرکز شوید. قدرت عدسی مورد نیاز برای نگاه کردن فوندوس به اختلال انکساری جبران نشده بیمار و فرد معاینه کننده و میزان تطابق آن‌ها بستگی دارد. اگر بیمار بطور مستقیم نگاه کند، دیسک اپتیک در میدان دید قرار می‌گیرد، در غیر این صورت باید یک رگ خونی را در شبکیه پیدا کرده و امتداد آن را دنبال کنید تا به محل شاخه شاخه شدن آن برسید.

مسیر دیدتان را در راستای شاخه شاخه شدن عروق حرکت دهید تا بدین وسیله بتوانید محل دیسک اپتیک را تعین کنید. باید رنگ، حدود حاشیه، محل گودی و نسبت گودی به اندازه دیسک (نسبت مثلا یعنی از کل فضای دیسک را گودی مرکزی آن تشکیل می‌دهد) را تعیین کنید. به مویرگ‌های داخل دیسک اپتیک، وجود ضربان‌های وریدی در آن و هر گونه رنگدانه و هلال‌های مشیمیه‌ای یا صلبیه‌ای در اطراف آن توجه کنید.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه مترجمین
مقدمه
پیشگفتار
سپاسگذاری
عکس‌های دیجیتالی شبکیه و تصاویر کتاب
1- اصول پایه: افتالموسکوپی مستقیم و غیر مستقیم
2- روش‌های تصویربرداری اختصاصی
3- فوندوس طبیعی و سایر حالت‌های طبیعی آن
4- رتینوپاتی دیابتی
5- رتینوپاتی افزایش فشار خون
6- ادم پاپی
7- آتروفی عصب بینایی
8- گلوکوم
9- انسداد عروق شبکیه
10- خونریزی در فوندوس
11- دژنراسیون وابسته به سن ماکولا
12- لیپامیارتینالیس
13- خطوط آنژیوئید
14-رتینیت پیگمنتوزا
15- خال مشیمیه‌ای
16- ملانوسیتوما
17- التهاب چشم
18- لکه رت
19- جدایی شبکیه
ایندکس

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب فوندوسکوپی آسان: سری کتاب های آموزش مهارت‌های بالینی
نویسنده، ، ،
مترجمرضا محتشمی، زینب صادقی
ناشر چاپینشر بشری
سال انتشار۱۳۹۱
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات118
زبانفارسی
شابک978-964-399-290-3
موضوع کتابتخصص‌های پزشکی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب فوندوسکوپی آسان

Arman Azimi
۱۴۰۳/۱/۷
این کتاب خیلی کاربردی و با زبان ساده به بررسی شبیکیه نرمال و اختلالات اون می پردازه...
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب فوندوسکوپی آسان

برای دریافت کتاب فوندوسکوپی آسان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.