معرفی و دانلود کتاب فیلسوف دل: زندگی و اندیشه بی‌قرار سورن کیرکگور در جدال عشق و ایمان

عکس جلد کتاب فیلسوف دل: زندگی و اندیشه بی‌قرار سورن کیرکگور در جدال عشق و ایمان
قیمت:
154000 تومان - 16.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب فیلسوف دل و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب فیلسوف دل و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب فیلسوف دل: زندگی و اندیشه بی‌قرار سورن کیرکگور در جدال عشق و ایمان

سورن کی یرکگور دانمارکی یکی از برجسته‌ترین فیلسوفان مغرب‌زمین بود. کلر کارلایل در کتاب فیلسوف دل، ضمن ارائه‌ی شرحی مبسوط و همه‌فهم از فراز و نشیب‌های زندگی این اندیشمند بزرگ، نظریات بدیع و تأمل‌برانگیز وی را نیز با زبانی حتی‌الامکان ساده، برای ما شرح داده است.

درباره کتاب فیلسوف دل

«آنچه به راستی نیاز دارم این است که اطمینان یابم چه باید بکنم، نه این‌که چه باید بدانم. مسئله این است که سرنوشت خود را دریابم و از آنچه خداوند از من می‌خواهد، آگاه شوم... مهم‌ترین کار یافتن حقیقتی است که برای من حقیقت باشد! باید در جست‌وجوی معنی و فکری باشم که دلم می‌خواهد برای آن زندگی کنم و برای آن بمیرم...»

جملات شورانگیزی که خواندید از زیر قلم یکی از برجسته‌ترین اذهان بشری، یکی از بزرگ‌ترین نوابغِ فکری تمام دوران‌ها، جاری شده است: سورن کی یرکگور، متفکر و الهی‌دانِ نامدار دانمارکی، که به حق یکی از مهم‌ترین چهره‌ها در فلسفه‌ی مدرن اروپایی لقب گرفته است.

آشنایان با تاریخ تفکر مغرب‌زمین، به خوبی از تأثیرات شگرف و آشکار کی یرکگور بر جریان اندیشه‌های نوین در تمام حوزه‌های علوم انسانی، آگاه‌اند. به همین خاطر، شاید قلم‌فرسایی در این باب چیزی جز تکرار مکررات نباشد. تنها همین‌قدر کافی است که بگوییم چه بسا اگر کی یرکگور و آثار ژرف و تأمل‌برانگیزش، از جمله دو کتاب «ترس و لرز» و «تکرار» نبودند، هرگز در صحنه‌ی تفکر مدرن، به تماشای ظهور نوابغی چون مارتین هایدگر، ژاک دریدا و ژان پل سارتر، نمی‌نشستیم. بنابراین، نیاز به گفتن ندارد که بدون شناخت دقیقِ دستگاهِ فکری و اعتقادیِ سورن کی یرکگور، نمی‌توان به درکی درست و دقیق از تحولات فلسفه‌ی غرب در سده‌های نوزدهم و بیستم رسید. با عطف توجه به این نکته، و البته، با در نظر داشتنِ پیچیدگی‌های نهفته در متونِ نویسنده‌ی دشوارنویسی چون سورن کی یرکگور، قدر و ارزشِ آثار روشنگری نظیرِ کتاب فیلسوف دل (Philosopher of the Heart) به خوبی آشکار می‌گردد؛ اثری که در آن از یک سو، مخاطب داستانِ زندگی پرفرازونشیبِ سورن کی یرکگور خواهید بود، و از سویی دیگر، با شرحی روشن و درخشان از مهم‌ترین ایده‌ها و اندیشه‌های وی مواجه خواهید گشت.

هدف کلر کارلایل از نگارش این اثر خواندنی و تأمل‌برانگیز این بوده که به پرسشی مهم و اساسی پاسخ دهد: اندیشه‌ی کی یرکگور در مقام یک فیلسوف، چه نسبتی با زندگی وی در مقام یک انسان داشته است؟ یافتنِ پاسخِ این پرسش، خصوصاً زمانی حائز اهمیت می‌نماید که به این واقعیت مهم توجه کنیم که بخش عمده‌ای از نوآوری‌های فکری کی یرکگور، مربوط می‌شود به عقیده‌ی وی در باب جدایی‌ناپذیریِ زندگی عملی از فعالیت فلسفی. در راستای توضیحِ هرچه دقیق‌ترِ این عقیده است که کارلایل با شرح مفصل حیات شخصیِ سورن کی یرکگور، کیفیتِ رابطه‌ی زنده و پرجنب‌وجوشِ عقاید دینی و فلسفی وی با برهه‌های حساس زندگی‌اش را تعیین می‌کند، و فی‌المثل نشان می‌دهد که چگونه عشق و دلباختگی کی یرکگور به زنی جوان، به دگرگونی اساسی دیدگاه او در باب مفاهیم و احوالی چون اضطرابِ وجودی، ایمانِ دینی و امید و نومیدی منتهی می‌گردد.

باری، درباره‌ی کتاب فیلسوف دل، و به طور کلی، در باب زندگی و فلسفه‌ی سورن کی یرکگور، بسیار سخنانِ دیگر نیز می‌توان گفت. با این حال، همین مقدار که بیان شد، برای تحقق هدف ما که معرفی اجمالی اثری خوش‌خوان و آموزنده در حوزه‌ی فلسفه بوده است، بسنده می‌نماید. پس ضمن دعوتِ شما به مطالعه‌ی اثر مذکور، مطلب خود را در همین نقطه به پایان می‌بریم.

نکوداشت‌های کتاب فیلسوف دل

- این زندگینامه‌ی جذاب حاصل پژوهش‌های بسیار دقیقِ نویسنده در باب سورن کی یرکگور و زمانه‌ی اوست. (تری ایگلتون)
- کلر کارلایل در کتاب فیلسوف دل، سیمای مردی را ترسیم کرده که توأمان ما را مجذوب و مرعوب می‌سازد. (جولیان باگینی، فایننشال تایمز)
- کتاب فیلسوف دل عیناً همان کاری را می‌کند که بهترین زندگینامه‌ها می‌کنند... کارلایل در این اثر ما را به قلب دورانی پرتاب می‌کند که سورن کی یرکگور در آن می‌زیسته است. (هنری ال. کاریگان، بوک پیج)

کتاب فیلسوف دل مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به آثار بیوگرافیک و دوست‌داران مباحث فلسفی و الهیاتی، دو گروه از مخاطبینِ اصلی کتاب فیلسوف دل به شمار می‌روند.

با کلر کارلایل بیشتر آشنا شویم

کلر کارلایل (Clare Carlisle) در 19 آوریل سال 1977 دیده به جهان گشوده است. او عمده‌ی شهرت خود در مقام نویسنده را مرهون آثاری است که در شرح و توضیحِ اندیشه‌ی متفکران برجسته‌ی غربی، از جمله سورن کی یرکگور، باروخ اسپینوزا و برتراند راسل، به رشته‌ی تحریر درآورده.

سه کتاب «فیلسوف دل»، «درباره‌ی عادت» و «فلسفه‌ی صیرورت کی یرکگور»، از جمله بهترین آثار ترجمه‌شده از کارلایل در زبان فارسی‌اند.

در بخشی از کتاب فیلسوف دل می‌خوانیم

کیرکگور همیشه می‌دانست دیگران چه نظری دربارۀ او دارند و می‌دانست ازدواجش با رگینه چیزی بیش از تعهد به دوست داشتن، احترام گذاشتن و مراقبت کردن از او بود. ازدواج عملی اجتماعی بود و از او انتظار می‌رفت که نقش‌های اجتماعیِ خاصی، مانند پدر، شوهر و سرپرست خانواده را ایفا کند و پیشه‌ای در پیش بگیرد. او به‌عنوان دانش‌آموختۀ الهیات، کشیش یا استاد الهیات در دانشگاه می‌شد. در این صورت یک معلم دینی متعارف و کارمند حقوق‌بگیر کلیسای دولتی می‌شد. می‌شد زندگی او را با بر اساس یک روش تثبیت شدۀ در جهان بودن که مجموعۀ مشخصی از وظایف، رسوم و انتظارات به آن شکل می‌دادند فهمید و سنجید و دربارۀ آن به قضاوت پرداخت.

کیرکگور این چیزها را بی‌ارزش نمی‌دانست. برعکس حتی از خود می‌پرسید آیا از عهدۀ آن‌ها برمی‌آید؟ از صمیمیت ازدواج هم می‌ترسید و با گذشت چند ماه، امکان انتخاب نوع دیگری از زندگی را پیش روی خود دید: او می‌توانست به‌جای همسر شدن، نویسنده شود. می‌توانست با ارث پدرش زندگی کند و خود را وقف رسالت فلسفی‌ای کند که داشت درون او شکل می‌گرفت و بگذارد زندگی‌اش با نوشتن پر شود. می‌توانست آشکارا از جامعه کناره گرفته، خود را در برابرش قرار دهد، مسلمات آن را به پرسش بگیرد و به احساس پایدار بیگانه بودنش اجازه دهد تا خود را به جهان عرضه کند. او می‌توانست سقراط جهان مسیحیت شود! و می‌توانست رگینه را گرفتار پیامدهای هیچ‌کدام از این‌ها نکند.

نامزدی آن‌ها فقط کمی بیش از یک سال طول کشید. زیاد همدیگر را می‌دیدند و مدام برای هم نامه می‌نوشتند. کیرکگور از طریق واسطه‌ای یادداشت‌هایی برای رگینه فرستاد و برنامۀ دیدار او را در خانه می‌ریخت، یا به او پیشنهاد داد که بعد از کلاس موسیقی‌اش او را ببیند.

فهرست مطالب کتاب

پیش ‌گفتار
بخش نخست: مه 1843: سفر بازگشت
1: زیستن پرسش وجود
2: رگینۀ من
3: در اعتراض به فیلسوفان دروغین
4: در پی خانۀ ابراهیم
بخش دوم: 1848 1813: فهم زندگی با نگاه به گذشته
5: آموختنِ انسان بودن: درس نخست
6: سوی من آ
7: آموزش زیباشناختی
8: زیستن بدون داشتن نظرگاهی به زندگی
9: سقراط مسیحیت
10: تکرار؛ فلسفه ‌ای تازه برای زندگی
11: چگونه مضطرب باشیم؟
12: هزارتوی زندگی
بخش سوم: 1849-1855: زیستن با آینده‌نگری
13: بیگانه با جهان
14: با من این ‌گونه است!
15: نبرد نهایی
کیرکگور پس از مرگ
نیایش
پی ‌نوشت‌ ها
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب فیلسوف دل: زندگی و اندیشه بی‌قرار سورن کیرکگور در جدال عشق و ایمان
نویسنده
مترجمارسطو میرانی
ناشر چاپیبنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات358
زبانفارسی
شابک978-600-253-710-2
موضوع کتابکتاب‌های زندگی نامه، کتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک
154000 ت - 16.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب فیلسوف دل

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب فیلسوف دل

برای دریافت کتاب فیلسوف دل و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.