معرفی و دانلود کتاب قانون‌ گذاری اقتصادی مدرن - جلد دوم: درآمدی بر نظریه و عمل

عکس جلد کتاب قانون‌ گذاری اقتصادی مدرن - جلد دوم: درآمدی بر نظریه و عمل
قیمت:
۴۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب قانون‌ گذاری اقتصادی مدرن - جلد دوم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب قانون‌ گذاری اقتصادی مدرن - جلد دوم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب قانون‌ گذاری اقتصادی مدرن - جلد دوم: درآمدی بر نظریه و عمل

کتاب قانون‌ گذاری اقتصادی مدرن - جلد دوم نوشته‌ی کریستوفر دکر، اثری تحقیقی درباره‌ی مقررات و قانون‌های خدمات اجتماعی و رفاهی جامعه‌ی شهری است که چگونگی اجرای آن‌ها در چهار صنعت برق، گاز، مخابرات و آب‌وفاضلاب را توضیح می‌دهد. نویسنده در این کتاب روش‌ها و چالش‌های قانون‌گذاری و نشانه‌های مربوط به آثار سیاست‌های تجدید ساختار در صنایع خدمات عمومی را با ذکر نمونه‌هایی از کشورهای آمریکای شمالی، اتحادیه‌ی اروپا و قاره‌ی استرالیا مورد بررسی قرار می‌دهد.

درباره‌ی کتاب قانون‌ گذاری اقتصادی مدرن - جلد دوم

در هر کشوری صنعت خدمات عمومی بر اساس سیاست‌گذاری‌های اجتماعی دولت‌ها تصویب و اجرا می‌شود و این حمایت‌های همگانی، بخش‌های مختلف، ازجمله نیازهای اولیه‌ی شهروندها را در بر می‌گیرد. این خدمات چنان مهم هستند که بخش عمده‌ای از شاخص رفاه و کیفیت زندگی شهروندها را تعیین می‌کنند. به‌عنوان‌ مثال کشورهایی مانند نروژ، سوئیس و دانمارک که با سیستم سوسیال‌دموکراسی اداره می‌شوند، خدمات اجتماعی بهینه‌تر، بیش‌تر و ارزان‌تری نسبت به کشورهای لیبرال دموکراسی مانند انگلستان، آمریکا و کانادا به شهروندهای‌شان ارائه می‌کنند. این شاخص‌ها سطح و درجه‌بندی گسترده‌ای دارند که ابتدایی‌ترین بخش آن‌ها، نیازهای اولیه‌ی هر شهروند مثل حق دسترسی به آب، برق، گاز و ارتباطات است. در همین راستا، کریستوفر دِکر (Christopher Decker) در کتاب قانون‌ گذاری اقتصادی مدرن - جلد دوم (Modern Economic Regulation)، به بررسی منطق قانون‌گذاری خدمات عمومی و شکل‌های مختلف آن در چهار صنعت خاص برق، گاز، مخابرات و آب‌وفاضلاب می‌پردازد و چگونگی اجرای عملی قانون‌گذاری در این صنعت‌ها را مدنظر قرار می‌دهد.

او برای هر صنعت، نوعی از روش قانون‌گذاری را مورد بررسی قرار می‌دهد که به‌طور رایج از سوی قانون‌گذارها در هر صنعت اتخاذ می‌شود و به‌ویژه به اقتباس‌هایی از آن قانون‌ها و روش‌ها توجه می‌کند که در رویکردهای قانون‌گذاری استانداردتر وارد شده است. او این مقررات را در حوزه‌های منطقه‌ای که پیشتاز ارائه‌ی سیاست‌های تجدید ساختار طی سه دهه گذشته بوده‌اند، از جمله آمریکا، اروپا (شامل انگلستان)، استرالیا، نیوزلند و بعضی کشورها در آمریکای لاتین (به‌ویژه شیلی و آرژانتین) پی می‌گیرد و ابتدا نیز قانون‌گذاری در صنعت‌های برق و گاز، رویکردها نسبت به آن‌ها و مسئله‌های سیاست در این‌گونه مقررات را بررسی می‌کند. در ادامه‌ی این کتاب، قانون‌گذاری در صنعت مخابرات، ویژگی‌های فیزیکی و اقتصادی شبکه‌ها و خدمات مخابراتی، رویکردها به قانون‌گذاری و مسئله‌های سیاست در این صنعت مورد بررسی قرار می‌گیرد و همین شیوه برای قانون‌گذاری در صنعت آب‌وفاضلاب نیز پیگیری می‌شود.

نویسنده در پایان، علت‌های منطقی برای قانون‌گذاری تسهیلات همگانی و جایگزین‌های آن، رابطه بین اصل‌های نظری و شیوه‌ی عملی قانون‌گذاری، نشانه‌های مربوط به آثار سیاست‌های تجدیدساختار در صنایع خدمات عمومی، چالش‌های آینده‌ی قانون‌گذاری و قانون‌های اروپا را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهد.

کتاب قانون‌گذاری اقتصادی مدرن - جلد دوم، نوشته‌ی کریستوفر دکر را علی ناظمی اشنی و تهمینه اتفاق ترجمه کرده‌اند و انتشارات دنیای اقتصاد به چاپ رسانده است.

نکوداشت‌های کتاب قانون‌ گذاری اقتصادی مدرن

  • در دو دهه‌ی اخیر، این کتاب اولین اثری است که به‌صورت جامع به توضیح مقررات اقتصادی می‌پردازد و مشکل‌ها و تفاوت‌هایی را که در صنعت‌های مختلف وجود دارد، مورد بررسی قرار می‌دهد. از خواندن این کتاب لذت خواهید برد. (اینگو فوگلسانگ، استاد دانشگاه بوستون)

  • اثری خواندنی و ضروری برای دانشجوها و فعال‌های حوزه‌ی مقررات اقتصادی. این کتاب با پوشش کامل همه‌ی جنبه‌های تئوری و عملیِ مقررات اقتصادی در بخش خدمات عمومی، تجربه‌ی آزموده‌شده‌ی اصلاحات بازسازی در اقتصادهای بزرگ را به شکلی قابل‌فهم به مخاطب ارائه می‌کند. (دیوید کازنز، استاد دانشگاه موناش ویکتوریا)

کتاب قانون‌ گذاری اقتصادی مدرن - جلد دوم مناسب چه کسانی است؟

این کتاب به علاقه‌مندها به حوزه‌ی قانون‌گذاری در بخش‌های خدمات اجتماعی و رفاهی پیشنهاد می‌شود.

با کریستوفر دکر بیش‌تر آشنا شویم

کریستوفر دکر، به‌عنوان یک دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی بازرگانی، پژوهش‌های زیادی در زمینه‌های حقوق و اقتصاد داشته و در اغلب آثارش نیز به آثار سیاست‌های رقابتی بر نابرابری‌های اجتماعی می‌پردازد. او در حوزه‌ی اقتصاد، چهار بخش این علم شامل اقتصاد رقابتی، رفتاری، توسعه و نهادی را مورد بررسی قرار داده است. او سابقه‌ی کار در بخش‌هایی مانند بازارهای دیجیتال، سیستم‌های پرداخت و تغییر اقلیم را دارد و در پروژه‌ی طراحی چارچوب‌های نظارتی برای ادغام هواپیماهای بدون سرنشین (پهپادها) در حریم هوایی مشترک نیز فعالیت کرده است. ازجمله بهترین آثار مکتوب کریستوفر دکتر می‌توان از کتاب «اقتصاد و اجرای قانون رقابت در اروپا (Economics and the Enforcement of European Competition Law)» و اثر حاضر که تنها کتاب ترجمه‌شده‌ی او به زبان فارسی است، نام برد.

در بخشی از کتاب قانون‌ گذاری اقتصادی مدرن - جلد دوم می‌خوانیم

اختلاف فشار در یک شبکه گاز را می‌توان بهتر از نوسانات ولتاژی در یک شبکه برق مدیریت کرد و همچنین امکان ایزوله کردن و بستن خطوط لوله گاز مشخص یا بخش‌هایی از خط لوله بدون قطع عملیات در بقیه شبکه وجود دارد. این امر باعث می‌شود بهره‌برداری از خطوط گاز پیش‌بینی‌پذیرتر از برق باشد و به این معناست که مسائل بهره‌برداری و هماهنگ‌سازی سیستم درعین‌حال که همچنان برای مقاصد ایمنی و اتکاپذیری و نیز برای مدیریت نوسانات کوتاه‌مدت در عرضه‌وتقاضا در خطوط لوله مشخص حائز اهمیت است برای شبکه‌های گاز نسبت به شبکه‌های برق ماهیتی متفاوت دارد، زیرا در شبکه برق لازم است جریان‌ها در کل شبکه مدیریت شود. چهارم این‌که این امکان وجود دارد که گاز را (از جمله در خط لوله) ذخیره‌سازی کرد که این بدان معناست که مسائل تعادل کوتاه‌مدت و مسائل مربوطه در زمینه تعادل بازار در ارتباط با گاز نسبت به برق (که قابل‌ذخیره‌سازی نیست) از اهمیت حیاتی کمتری برخوردار است.

در واقع، توانایی ذخیره‌سازی گاز مسائلی را مطرح می‌سازد که در برق مطرح نمی‌شود. از جمله آن می‌توان به مسائل مربوط به هزینه فرصت گاز طی زمان اشاره کرد، زیرا گازی که امروز ذخیره شده را می‌توان به‌صورت بالقوه فردا به قیمت متفاوتی فروخت. پنجم این‌که این امکان وجود دارد که گاز را در مسافت‌های طولانی بدون بروز اتلاف قابل‌توجه منتقل کرد. این انتقال شامل ال‌ان‌جی می‌شود و به عرضه‌کنندگان بین‌المللی گاز امکان می‌دهد از طریق دریا به بازارهای مشخصی دسترسی پیدا کنند. سرانجام این‌که برخلاف برق، چنان‌که در ادامه با تفصیل بیشتری بیان می‌شود، قیمت‌گذاری گاز در بسیاری از بخش‌های جهان (به استثنای آمریکا و انگلستان) به‌طور سنتی با قیمت منابع سوختی‌ای که جایگزین آن محسوب می‌شود، مثل نفت، مرتبط است.

فهرست مطالب کتاب

فصل هشتم: قانون‌گذاری برق
8-1- ویژگی‌های فیزیکی و اقتصادی برق
8-2- رویکرد نسبت به قانون‌گذاری برق
8-3- مسائل سیاست قانون‌گذاری در صنعت برق
8-4- جمع‌بندی
یادداشت‌های فصل هشتم
فصل نهم: قانون‌گذاری گاز
9-1- ویژگی‌های فیزیکی و اقتصادی گاز
9-2- رویکردها در قبال قانون‌گذاری گاز
9-3- مسائل سیاست قانون‌گذاری در صنعت گاز
9-4- جمع‌بندی
یادداشت‌های فصل نهم
فصل دهم: قانون‌گذاری مخابرات
10-1- ویژگی‌های فیزیکی و اقتصادی شبکه‌ها و خدمات مخابراتی
10-2- رویکردها به قانون‌گذاری مخابرات
10-3- مسائل سیاست قانون‌گذاری در صنعت مخابرات
10-4- جمع‌بندی
یادداشت‌های فصل دهم
فصل یازدهم: قانون‌گذاری آب‌وفاضلاب
11-1-1- ویژگی‌های محصول 
11-1-2- زنجیره عرضه آب‌وفاضلاب
11-2- رویکردها به قانون‌گذاری آب‌وفاضلاب
11-3- مسائل سیاست قانون‌گذاری در صنعت آب‌وفاضلاب
11-4- جمع‌بندی
یادداشت‌های فصل یازدهم
فصل دوازدهم: نتیجه‌گیری
12-1- علل منطقی برای قانون‌گذاری تسهلات همگانی و جایگزین‌های آن
12-2- رابطه بین اصول نظری و شیوه عملی قانون‌گذاری
12-3- قانون‌گذاری در عمل
12-4- شواهد مربوط به اثرات سیاست‌های تجدیدساختار در صنایع خدمات عمومی
12-5- چالش‌های آینده قانون‌گذاری
دعاوی و قوانین اروپا
کتابنامه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب قانون‌ گذاری اقتصادی مدرن - جلد دوم: درآمدی بر نظریه و عمل
نویسنده
مترجمعلی ناظمی اشنی، تهمینه اتفاق
ناشر چاپیانتشارات دنیای اقتصاد
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات374
زبانفارسی
شابک978-600-497-117-1
موضوع کتابکتاب‌های اقتصاد
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب قانون‌ گذاری اقتصادی مدرن - جلد دوم

برای دریافت کتاب قانون‌ گذاری اقتصادی مدرن - جلد دوم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.