معرفی و دانلود کتاب قصه‌های شاهنامه 11: ایرج

عکس جلد کتاب قصه‌های شاهنامه 11: ایرج
قیمت:
۴۵۰۰۰ 31500 تومان ۳۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب قصه‌های شاهنامه 11: ایرج و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب قصه‌های شاهنامه 11: ایرج و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب قصه‌های شاهنامه 11: ایرج

در کتاب قصه‌های شاهنامه 11: ایرج نوشته‌ی آتوسا صالحی، نویسنده‌ی به‌نام حوزه‌ی کودک، مخاطب داستان «ایرج»، کوچک‌ترین پسر فریدون خواهید بود. اثر حاضر در واقع تلخیص و بازنویسی کتاب گران‌سنگ شاهنامه، اثر حکیم ابوالقاسم فردوسی است و نویسنده تمام تلاش خود را به کار بسته تا ضمن حفظ زبان فاخر شاهنامه، آن را با زبانی ساده برای نوجوانان خلاصه کند. کتاب نامبرده ذیل مجموعه‌ای به نام قصه‌های شاهنامه به همت نشر افق منتشر شده و افتخاراتی را از آن نویسنده‌اش کرده است.

درباره‌ی کتاب قصه‌های شاهنامه 11: ایرج

از ایشان چو نوبت به ایرج رسید / مر او را پدر شاه ایران گزید
بدو داد کاو را سزا بود تاج / همان کرسی و مهر آن تخت عاج
نشستند هر سه به آرام و شاد / چنان مرز بانان فرّخ‌نژاد

تاکنون در باب اهمیت کتاب شاهنامه (Shahnameh) بس گفته‌اند و نوشته‌اند و ارزش این اثر گران‌سنگ بر هیچ‌کس پوشیده نیست. آتوسا صالحی، از نویسندگان به‌نام ادبیات کودک در کتاب ایرج که ذیل مجموعه‌ کتاب‌ قصه‌های شاهنامه به انتشار رسیده، همچون مجلدهای پیشین تلاش کرده تا ضمن حفظ زبان فاخر شاهنامه، داستان‌هایی از آن را در قالب متنی شیوا و به دور از دشواری، برای کودکان و نوجوانان به رشته‌ی تحریر درآورد؛ مطالعه‌ی این اثر ضمن آشنایی نوجوانان با برخی از مهم‌ترین شخصیت‌های شاهنامه و داستان آن‌ها، آنان را تشویق می‌کند تا به سراغ متن اصلی شاهنامه و دیگر متون کلاسیک روند.

جلد یازدهم مجموعه کتاب شاهنامه، داستان ایرج، کوچک‌ترین فرزند فریدون است. در این اثر مطالعه می‌کنیم که فریدون که پنجاه سال است بر مسند پادشاهی تکیه زده، صاحب سه فرزند می‌شود. روزها از پی یکدیگر می‌گذرند و فرزندان وی به بزرگسالی می‌رسند. فریدون تصمیم می‌گیرد تا برای پسرانش همسر پیدا کند و به زندگی‌شان سر و سامان بخشد. سرانجام، سه دختر پادشاه یمن به عقد سه پسر فریدون در می‌آیند. در این میان، فریدون تصمیم تازه‌ای می‌گیرد؛ او به اژدهایی تغییرشکل می‌دهد تا از این طریق فرزندان خود را بیازماید.

کتاب قصه‌های شاهنامه 11: ایرج نخستین بار به سال 1393 منتشر شد و تحسین منتقدان و استقبال مخاطبان را به همراه داشت. لازم به ذکر است انتشارات افق این اثر را روانه‌ی بازار کتاب‌های کودک کرده است.

درباره‌ی مجموعه کتاب‌های قصه‌های شاهنامه

آتوسا صالحی در مجموعه کتاب‌های قصه‌های شاهنامه به بازنویسی شاهکار ابوالقاسم فردوسی (Ferdowsi) همت گمارده است. او این مجموعه را در دوازده مجلد منتشر کرده و هنگام نگارش آن همه‌ی تلاش‌ خود را به کار گرفته تا مهم‌ترین داستان‌های شاهنامه را -به دور از دشواری‌های متن کلاسیک آن- در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد. آتوسا صالحی در بازنویسی داستان‌ها به سراغ زوایای کمترشناخته‌شده‌ی شاهنامه رفته و اثری درخور و شایسته‌ی تقدیر را خلق کرده است. مجموعه کتاب‌های قصه‌های شاهنامه برای گروه سنی نوجوان به رشته‌ی تحریر در آمده است، اگرچه مطالعه‌ی آن برای دیگر علاقه‌مندان نیز خالی از لطف نخواهد بود.

آتوسا صالحی خود دلیل بازنویسی شاهنامه را چنین بیان می‌کند: «یکی از انگیزه‌های اصلی من برای بازنویسی شاهنامه علاقه‌ای است که به این کتاب دارم. از آنجا که شاهنامه هویت ملی ما ایرانیان محسوب می‌شود، شناختن آن ضروری می‌نماید. من در نگارش مجموعه قصه‌های شاهنامه تلاش کرده‌ام تا از زاویه‌ای امروزی به داستان‌ها بنگرم و ضمن تلاش برای حفظ فضای حماسی این کتاب، آن را به زبان امروزی برگردانم و همچنین آن را از دیدگاهی روان‌شناسانه بررسی کنم.»

داستان‌های این مجموعه افتخارات متعددی (از جمله دیپلم افتخار و لوح زرین نخستین جشنواره‌ی‌ مطبوعات‌ کانون‌ پرورش‌ فکری‌ کودکان‌ و نوجوانان‌) را برای نگارنده‌اش به ارمغان آورده است. نگارش این کتاب‌ها از سال‌ 1377 تا 1393 به طول انجامیده و انتشارات افق عهده‌دار انتشار آن بوده است. در ادامه، نام مجلدهای این کتاب را به‌ترتیب تاریخ انتشار ملاحظه خواهید کرد:

«ضحاک بنده‌ی ابلیس»، «فرزند سیمرغ»، «اسفندیار رویین‌تن»، «فرود و جریره»، «بیژن و منیژه»، «بهرام و گردیه»، «گردآفرید»، «رستم و سهراب»، «سیاوش»، «جمشید»، «ایرج»، «کیخسرو».

جوایز و افتخارات مجموعه کتاب‌های قصه‌های شاهنامه

  • مجموعه کتاب معرفی‌شده در کتاب‌های درسی
  • مجموعه کتاب برگزیده‌ی جشنواره‌ی کودک و شاهنامه
  • مجموعه کتاب برگزیده‌ی دومین جشنواره‌ی کتاب برتر
  • بهترین کتاب سال به انتخاب مجله‌ی سلام بچه‌ها در سال 1377
  • معرفی ویژه‌ی شورای کتاب کودک برای بازآفرینی داستان سیاوش
  • برنده‌ی دیپلم افتخار جشنواره‌ی‌ مطبوعات‌ کانون‌ پرورش‌ فکری‌ کودکان‌ و نوجوانان‌ در بخش بازنویسی
  • برگزیده‌ی نخستین جایزه‌ی ادبی - هنری مهدی آذریزدی برای کتاب سیاوش از مجموعه‌ی قصه‌های شاهنامه
  • برنده‌ی لوح زرّین در نخستین جشنواره‌ی مطبوعات‌ کانون‌ پرورش‌ فکری‌ کودکان‌ و نوجوانان‌ در آبان سال 1375
  • لوح زرین و دیپلم افتخار هفدهمین جشنواره‌ی کتاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای کتاب سیاوش
  • و...

کتاب قصه‌های شاهنامه 11: ایرج مناسب چه کسانی است؟

دوستداران شاهنامه و نوجوانان علاقه‌مند به ادبیات کهن از مطالعه‌ی کتاب قصه‌های قصه‌های شاهنامه 11: ایرج لذت و بهره می‌برند.

با آتوسا صالحی بیشتر آشنا شویم

آتوسا صالحی به تاریخ بیست‌ودوم خرداد 1351 در تهران متولد شد. او شاعر، نویسنده، مترجم و ویراستار به‌نام ادبیات کودک و نوجوان است. صالحی ابتدا به‌عنوان سردبیر مجله‌ی سروش نوجوان فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کرد و بعدتر به‌عنوان سردبیر و نویسنده‌ی روزنامه‌هایی همچون شرق، ایران، مجله‌ی همشهری و هفته‌نامه‌ی آفتابگردان و مجله در مجله مشغول به کار شد. او در حال حاضر سرویراستار بخش کودک و نوجوان نشر افق می‌باشد.

آتوسا صالحی را می‌توان در میان نویسندگان پرافتخار ایرانی به شمار آورد. آثار او جوایز متعددی را برایش به ارمغان آورده‌اند که از میان آن‌ها می‌توان به موارد روبه‌رو اشاره کرد: جایزه‌ی کتاب سال غنی‌پور و لوح زرین و دیپلم افتخار پانزدهمین جشنواره‌ی کتاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای رمان «حتی یک دقیقه کافی است»، تندیس و لوح افتخار سومین دوره‌ی جایزه‌ی ادبی پروین اعتصامی برای مجموعه شعر «دلم برای تو تنگ است»، قلم بلورین یازدهمین جشنواره‌ی مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش شعر نوجوان و تندیس و لوح تقدیر ششمین دوره‌ی جشنواره‌ی کتاب فصل در بخش داستان کودک برای کتاب «ماشین قشنگ من کاهو». ضمناً او یک بار به پاس مجموعه آثارش جایزه‌ی کتاب مهر را دریافت کرد. داوری جشنواره‌های مختلف از جمله جشنواره‌ی کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد به سال 1396 و داوری شعر نوجوان جشنواره‌ی مطبوعات کودک و نوجوان در سال 1390 از دیگر فعالیت‌های آتوسا صالحی می‌باشد.

از میان آثار پرشمار آتوسا صالحی می‌توان به کتاب‌های «کسی خواب میمون کوچولو را ندیده؟»، «مجموعه‌ی چهار جلدی ماجراهای نارگل»، «مجموعه شعر دلم برای تو تنگ است»، «مجموعه‌ی چهار جلدی داستان‌های جیرک و جورک»، «ترانه‌ای برای باران» و «ماشین قشنگ من کاهو» اشاره کرد. گفتنی است این آثار جملگی به رده‌ی سنی کودک و نوجوان تعلق دارند. علاوه بر مجموعه‌ی دوازده‌جلدی بازآفرینی قصه‌های شاهنامه، می‌توانید آثاری را که به قلم آتوسا صالحی به فارسی ترجمه شده‌اند در وب‌سایت و اپلیکیشن کتابراه مطالعه کنید.

در بخشی از کتاب ایرج می‌خوانیم

روزی آفتابی است. پدر مرا به باغ می‌برد و تمام ماجرا را برایم می‌گوید. می‌گوید پیشگویان ضحاک از روزی گفته بودند که فرزند آبتین تاج شاه را بر سر می‌گذارد و مادرش، فرانک، از ترس زیردستان ضحاک او را به مرغزاری می‌برد و آنجا گاوی به‌نام برمایه که هر مویش به رنگی بوده است، بزرگش می‌کند. از نبردش با ضحاک می‌گوید و از جنگ‌هایش. می‌گوید هرگز در خواب هم نمی‌دیده است که روزی بتواند در برابر ستمکارترین و نیرومندترین فرمانروای جهان بایستد و این مرز و بوم را از تاریکی وجودش پاک کند. و می‌گوید اکنون باید قدر این آرامشی را که چون بال‌های عقاب بر سرمان سایه انداخته، بدانیم. می‌گوید برای من و برادرانم آرزوهای خوبی در سر دارد. می‌گوید می‌خواهد هریک فرمانروای سرزمین خود باشیم و می‌داند که سزاوار این بخششیم. می‌گوید چند روز دیگر سرزمینش را سه بخش خواهد کرد. یک بخش برای سلم، یکی برای تور و یکی برای من...

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب قصه‌های شاهنامه 11: ایرج
نویسنده
ناشر چاپینشر افق
سال انتشار۱۳۹۶
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات56
زبانفارسی
شابک978-964-369-986-4
موضوع کتابکتاب داستان و رمان نوجوان
قیمت نسخه الکترونیک
۴۵۰۰۰ 31500 ت ۳۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب قصه‌های شاهنامه 11: ایرج

ارمیتا فارسی
۱۴۰۲/۹/۲۱
کتاب خوبی است ولی تمام جلدهای این کتاب را قرار بدهید
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب قصه‌های شاهنامه 11: ایرج

برای دریافت کتاب قصه‌های شاهنامه 11: ایرج و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.