معرفی و دانلود کتاب مالیخولیای زمان: سیری در سینمای آلکساندر ساکوروف

عکس جلد کتاب مالیخولیای زمان: سیری در سینمای آلکساندر ساکوروف
قیمت:
۷۲,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مالیخولیای زمان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مالیخولیای زمان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مالیخولیای زمان: سیری در سینمای آلکساندر ساکوروف

اگر می‌خواهید آلکساندر ساکوروف را با قلم صاحب‌نظران حوزه‌ی سینما بشناسید، خواندن کتاب مالیخولیای زمان کوتاه‌ترین و بهترین راه ممکن برای رسیدن به این هدف خواهد بود. این اثر که هم جستارهای نقد هنری را دربرمی‌گیرد و هم یکی از مصاحبه‌های ساکوروف را شامل می‌شود، به همت مهران صفوی گردآوری و ترجمه شده. نویسنده همچنین یادداشت‌های خود را پیرامون سرگذشت ساکوروف و زندگی حرفه‌ای وی در اختیارتان قرار داده است.

درباره‌ی کتاب مالیخولیای زمان

آلکساندر ساکوروف از چهره‌های مشهور سینمای روسیه به شمار می‌رود که با روش نامتعارف خود در فیلم‌سازی توانست توجه بسیاری از مشتاقان جهان سینما و منتقدان را به خود جلب کند. آن‌چه در کتاب مالیخولیای زمان به شما ارائه می‌شود، سیری است بر جریان فیلم‌سازی این هنرمند و مشخصه‌های آثار هنری وی که به کوشش مهران صفوی تدوین شده و در اختیارتان قرار می‌گیرد. نویسنده در این اثر سعی داشته سینمای آلکساندر ساکوروف را از زوایای گوناگون مورد جرح و بررسی قرار دهد و جنبه‌های مختلف فیلم‌سازی او را برایتان ترسیم کند. نقدها و تحلیل‌های مطرح‌شده در این کتاب، شما را بیش‌از‌پیش با سبک فیلم‌سازی ساکوروف آشنا خواهند کرد.

معرفی و دانلود کتاب مالیخولیای زمان

کتاب پیش‌رو به‌طور کلی سه بخش را شامل می‌شود. بخش نخست آن «نمای نزدیک: کشتی روسی» نام دارد. در ادامه، بخش دوم با عنوان «نمای متوسط: جستارها» و سپس، بخش سوم با نام «نمای خیلی نزدیک: مصاحبه‌ی پل شریدر با آلکساندر ساکوروف» ارائه شده است. سینمای ساکوروف شاید برای مخاطبان غیرمتخصص و سینمادوستان نه‌چندان حرفه‌ای، دیریاب باشد و به‌راحتی درک نشود. با توجه به این نکته، نویسنده‌ی این اثر سعی کرده تا مقدمات لازم را برای شناخت آثار سینمایی این هنرمند به مخاطبان بیاموزد و ایشان را برای رویارویی موفقیت‌آمیزتر با سینمای ساکوروف آماده کند.

مهران صفوی در بخش اول اثر خود به سراغ کتابی رفته که بیرگیت بویمرس درباره‌ی یکی از فیلم‌های ساکوروف نوشته. این کتاب «کشتی روسی آلکساندر ساکوروف» نام دارد و برای شرح و نقد فیلم کشتی روسی، مشهورترین فیلم ساکوروف، نگاشته شده است. بویمرس سعی داشته در کتاب خود، نمایی کلی و تصویری دقیق از سینمای ساکوروف را عرضه کند و با بررسی دقیق یکی از شاخص‌ترین فیلم‌های او، سبک و سیاق فیلم‌سازی‌اش را به مخاطبان نشان دهد. گفتنی است ساکوروف در فیلم کشتی روسی، به تاریخ کشور روسیه پرداخته بود.

چهار جستار پیرامون ابعاد فیلم‌سازی ساکوروف، محتوای بخش دوم کتاب را تشکیل می‌دهند. جستارهای چهارگانه‌ی این بخش همگی از کتاب دیگری با نام «سینمای آلکساندر ساکوروف» استخراج شده‌اند و نویسندگان مختلفی نیز نگارش آن‌ها را به عهده داشته‌اند. بخش‌های اول و دوم کتاب بیشتر دیدگاه دیگران را در مورد ساکوروف و سینمای او نشان می‌دهند اما با مطالعه‌ی بخش سوم این فرصت را خواهید داشت تا با جهان فکری این فیلم‌ساز به‌طور مستقیم آشنا شوید. در این بخش مصاحبه‌ای را می‌خوانید که پل شریدر با ساکوروف انجام داده و از این طریق خواهید توانست به جهان فکری این هنرمند و جهان‌بینی او پی ببرید.

معرفی و دانلود کتاب مالیخولیای زمان

درست برخلاف فیلم‌های ساکوروف که از نوعی پیچیدگی برخوردارند، متن کتاب مالیخولیای زمان در نهایت سادگی نوشته شده است. مهران صفوی تلاش کرده در عین سادگی، نوعی حالت داستان‌وار نیز به کتاب خود ببخشد و از این طریق، مخاطب را به مطالعه‌ی این اثر تشویق کند. صفوی را هم می‌توان گردآورنده و هم مترجم و تاحدودی نگارنده‌ی این کتاب دانست که با کنار هم قرار دادن مطالب پراکنده، سیمایی منسجم و دقیق را از زندگی و هنر آلکساندر ساکوروف برایتان مجسم می‌کند.

البته ناگفته نماند که بخش‌هایی از کتاب نیز به معرفی شخصیت ساکوروف و شرح سرگذشت او اختصاص پیدا کرده‌اند. بدیهی است شناخت زندگی شخصی او و اتفاقاتی که از سر گذرانده، به شما کمک می‌کند تا بتوانید با چشمی باز به سراغ نقد آثار وی بروید و فیلم‌هایش را مورد واکاوی قرار دهید.

کتاب مالیخولیای زمان را نشر چشمه به چاپ رسانده و آن را به‌عنوان مجلد دوازدهم مجموعه‌ی کارناوال به دوستداران هنر هفتم عرضه کرده است.

درباره‌ی مجموعه کتاب‌های کارناوال

هنر و آثار هنری موضوع اصلی کتاب‌هایی هستند که نشر چشمه ذیل مجموعه‌ی کارناوال به چاپ رسانده و به تمامی عاشقان دنیای هنر عرضه کرده است. سینما، فیلم‌سازی، نقاشی و... از مباحث محوری مجلدهای این مجموعه به‌شمار می‌روند. از میان عناوین سری کتاب‌های کارناوال، می‌توان به کتاب «کیارستمی در کایه دو سینما» و کتاب «مکرمه» را اشاره کرد.

کتاب مالیخولیای زمان برای چه کسانی مناسب است؟

دوستداران کتاب‌های حوزه‌ی سینما و فیلم‌سازی، برای آشنایی بیشتر با یکی از بزرگان سینمای جهان می‌توانند سری هم به کتاب مالیخولیای زمان بزنند.

در بخشی از کتاب مالیخولیای زمان: سیری در سینمای آلکساندر ساکوروف می‌خوانیم

واکنش خودتان به نمایش فیلم‌های‌تان در غرب چیست؟

آن اوایل، احساس قدردانی فوق‌العاده‌ای به همه داشتم، به تماشاگران، مدیران جشنواره‌ها و همه‌ی کسانی که در این امر دخیل بودند. بعد از مدتی، کم‌کم حس افسوس به ‌سراغم آمد، چون گاهی در غرب واکنش‌های بسیار عجیبی می‌بینم؛ مثلاً خنده‌ی کسی در زمان نمایش فیلم. البته درک می‌کنم که غربی‌ها بسیار متفاوت و درعین‌حال بسیار تنها هستند، حتی تنهاتر از روس‌ها. حتی می‌توانم بگویم که روحاً ناخوش‌ترند، با اخلاقیاتی کاملاً متفاوت در مقایسه با روس‌ها. و به همین دلیل است که به هر کسی که می‌آید و فیلم‌های مرا می‌بیند حس قدرشناسی بیش‌تری دارم؛ چون آن‌ها شاهد دنیای به‌مراتب متفاوتی‌اند و سعی می‌کنند آن را درک کنند و بپذیرند. با وجود این، می‌فهمم که در غرب با زندگی‌ای سروکار دارم که هرگز درکش نخواهم کرد.

و سؤال آخر که صرفاً از روی کنجکاوی است. کجا زندگی می‌کنید؟ اهل زندگی در شهر هستید یا روستا را ترجیح می‌دهید؟

به ‌نظرم، نه خیلی اهل شهر هستم و نه خیلی اهل روستا. به ‌لحاظ ذهنی، اصلاً اهل زندگی در شهر نیستم، اما به‌ دلیل نیازم به امکانات و آسایش، قطعاً اهل شهر هستم.

ما لحظه‌هایی را در تایمز اسکوئِر گذراندیم که برای آلکساندر ساکوروف سیاره‌ی دیگری به‌ حساب می‌آید. بسیار خب، از شما ممنونم. خیلی‌خیلی ممنونم.

فیلم‌کامنت بابت ترجمه‌ی دست‌نوشته‌ی صحبت‌های آلکساندر ساکوروف به انگلیسی از آلا ویرلاتسکی سپاس‌گزار است.

فهرست مطالب کتاب

یادداشت مترجم
بخش یک: نمای نزدیک: کشتی روسی
بخش دو: نمای متوسط: جستارها
پرتره‌های سینمایی ساکوروف
نزدیکی و رسانه
مرگ و زندگی در مناطق مرزی ساکوروف: روزهای کسوف
یک روز زندگی رهبران: بازنمایی تاریخی در چهارگانه‌ی «قدرتِ» ساکوروف
بخش سه: نمای خیلی نزدیک: مصاحبه‌ی پُل شرِیدر با آلکساندر ساکوروف
حکایتِ جانِ هنرمند حکایت بسیار غم‌ انگیزی است
یادداشت‌ها
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مالیخولیای زمان: سیری در سینمای آلکساندر ساکوروف
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات گیلگمش
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات332
زبانفارسی
شابک978-622-98470-4-6
موضوع کتابکتاب‌های آموزش فیلم سازی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب مالیخولیای زمان

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب مالیخولیای زمان

برای دریافت کتاب مالیخولیای زمان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.