معرفی و دانلود کتاب مجموعه مقالات همایش ملی حوزه انقلابی (2)

عکس جلد کتاب مجموعه مقالات همایش ملی حوزه انقلابی (2)
قیمت:
27000 تومان - 3.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مجموعه مقالات همایش ملی حوزه انقلابی (2) و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مجموعه مقالات همایش ملی حوزه انقلابی (2) و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مجموعه مقالات همایش ملی حوزه انقلابی (2)

کتاب مجموعه مقالات همایش ملی حوزه انقلابی (2)، به شاخص‌های حوزه انقلابی، جهاد و اجتهاد، آزاد اندیشی و... پرداخته است.

ضرورت حوزه انقلابی به اندازه‌ای بدیهی است که عقل انسان بی‌درنگ پس از تصور آن، حکم به تصدیق می‌کند؛ اما در عین حال، بداهت این امر مانع بحث و کاوش در این باره نخواهد بود. به نظر می‌رسد پاسخ به این پرسش مهم که شاخص‌های حوزه‌ی انقلابی و محورهای اصلی آن کدام است، برگ سبزی است تحفۀ علاقمندانی که پیوسته در اندیشه حوزۀ انقلابی به سر می‌برند.

نوشتار پیش رو، درصدد احصاء همۀ شاخص‌های حوزۀ انقلابی یا مرزگذاری میان شاخص‌ها و دیگر مترادفات این واژه نیست. رهبر معظم انقلاب اسلامی، پنج معیار را به عنوان شاخص‌های انقلابی گری نام برده‌اند که برخی از آن‌ها مانند معیار اول، یعنی پای‌بندی به مبانی و ارزش‌های اساسی انقلاب، فراتر از یک شاخص است. در عین حال، می‌توان از چند ویژگی در راستای توصیف و تبیین حوزۀ انقلابی بهره برد.

بنابراین حوزۀ انقلابی حوزه‌ای است که دارای این پنج شاخص باشد: پای‌بندی به مبانی و ارزش‌های اساسی انقلاب، هدف‌گیری آرمان‌های انقلاب و همت بلند برای رسیدن به آن‌ها، پای‌بندی به استقلال کشور، حساسیت در برابر دشمن و عدم پیروی از آن، تقوای دینی و سیاسی.

در بخشی از کتاب مجموعه مقالات همایش ملی حوزه انقلابی (2) می‌خوانیم:

کشور، سرزمین پهناوری است که شامل چند استان باشد و مردم آن مطیع یک دولت باشند، اقلیم، مملکت است. البته باید توجه داشت واژه‌ی کشور و دولت را بیشتر مردمان به جای هم به کار می‌برند. گاهی گفته می‌شود دولت ایران و دولت‌های همسایه، و گاهی می‌شنوید کشور ایران چنین تصمیم گرفت. روشن است که منظور از جملۀ اول، کشور است و مقصود از جملۀ دوم، دولت همراه با هیئت دولت و نظام حاکم.

در هر صورت، کشور یک واحد سیاسی است که دارای قلمرو و مرزهای آبی، خاکی و هوایی مشخص است. شاید برخی چنین بیندیشند که اساساً چنین چیزی در دستور کار حوزه‌های علمیه نیست و نباید باشد که مرزهای جغرافیایی و ژئوپلتیک را تقویت کند. بنابراین استقلال کشور ایران نه ممکن است و نه مطلوب؛ چراکه با اهداف بلند دولت اسلامی و حکومت نهایی سازگاری ندارد. در پاسخ به این پندار باید گفت هر تلاشی برای نزدیک شدن ظهور، تلاشی بجا و صحیح است و نظام جمهوری اسلامی در ایران نیز تلاشی در همین راستاست.

چنانچه بخواهیم در این قسمت، پایبندی به استقلال کشور را یک شاخصِ حوزۀ انقلابی به شمار آوریم، لوازمی دارد. در ابتدا باید معنای «استقلال» و سپس مؤلفه‌های آن را تبیین کنیم. معنای «استقلال»، خودمختار بودن و ادارۀ کشور با اختیار و آزادی بدون مداخلۀ کشورهای بیگانه است. «استقلال»، به معنی «بعد خارجی حاکمیت» است. با این تعریف چنانچه استقلال نباشد، حاکمیت کشور در بعد خارجی خود دچار مشکل است. بُعد خارجی حاکمیت کشور بسیار مهم‌تر از بعد داخلی آن است. تجربه نشان داده، چنانچه دیکتاتورترین افراد مانند صدام بر یک کشور حاکم باشند امّا، نسبت به قدرت‌های بیگانه مستقل نباشند، فرجامی بسیار بد در انتظار خود و کشورشان خواهد بود.

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: شاخص‌های حوزۀ انقلابی
جهاد و اجتهاد دو شاخصۀ اصلی حوزۀ انقلابی/ سید میثم میرتاج الدینی
حوزۀ انقلابی در تراز مبانی انقلاب اسلامی/ محمد حسن تشیع
حوزۀ انقلابی و آزاد اندیشی/ علیرضا خدادادی
فصل دوم: حوزۀ انقلابی از نگاه بزرگان
مؤلفه‌های حوزۀ انقلابی از دیدگاه امام خمینی(ره)/ ظاهر حبیبی
شاخص‌ها و آسیب‌های حوزۀ انقلابی در اندیشه امام خمینی(ره)/ مرتضی طاهری بروجنی
حوزۀ انقلابی از دیدگاه مقام معظم رهبری/ محمد جلالی
فصل سوم: آسیب‌شناسی حوزۀ انقلابی
آسیب‌های حوزه، راهبرد نفوذ/ مصطفی آخوندی
اخلاق انقلابی و انقلاب اخلاقی «آسیب‌شناسی رویکردها و عملکردهای اخلاقی موجود در حوزه‌های علمیه»/ سعید ابراهیمی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مجموعه مقالات همایش ملی حوزه انقلابی (2)
ناشر چاپی مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی
سال انتشار۱۳۹۶
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات231
زبانفارسی
شابک978-600-429-327-3
موضوع کتابکتاب‌های علوم سیاسی
قیمت نسخه الکترونیک
27000 ت - 3.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب مجموعه مقالات همایش ملی حوزه انقلابی (2)

برای دریافت کتاب مجموعه مقالات همایش ملی حوزه انقلابی (2) و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.