معرفی و دانلود کتاب مدیریت صحنه و اداره نمایش

عکس جلد کتاب مدیریت صحنه و اداره نمایش
قیمت:
۸۴,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مدیریت صحنه و اداره نمایش و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مدیریت صحنه و اداره نمایش و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مدیریت صحنه و اداره نمایش

برای شناخت حرفه‌ی طراحی صحنه‌ در زمینه‌ی تئاتر و یادگیری ده‌ها نکته‌ی کاربردی در اجرای یک نمایش، کتاب مدیریت صحنه و اداره نمایش، راهنمایی بی‌نظیر برای شما خواهد بود. پولین مینر و تری هاوکینز در این کتاب تحسین‌شده، شما را با چندوچون مراحل مدیریت صحنه، از انتخاب بازیگران تا انتخاب محل اجرای تئاتر، آشنا خواهند کرد. با وجود این کتاب، به هیچ منبع دیگری در حیطه‌ی هنرهای نمایشی و اداره‌ی صحنه نیازی نخواهید داشت.

درباره‌ی کتاب مدیریت صحنه و اداره‌ی نمایش

همواره برای اجرای موفقیت‌آمیز یک تئاتر، عوامل گوناگونی دست به دست هم می‌دهند، از نمایش‌نامه‌نویس خبره، تا کارگردان کاربلد، هنرپیشگانی که دیالوگ‌های خود را به‌خوبی ادا می‌کنند تا تماشاگرانی که متمرکز بر صحنه‌ی نمایش، احساسات بازیگران و جریان وقایع را با موفقیت درمی‌یابند. بااین‌و‌جود آنچه که بیش از همه توجه بینندگان را به خود جلب می‌‌کند و در حقیقت پل ارتباطی میان دست‌اندرکاران یک نمایش با تماشاچیان به حساب می‌آید، خود صحنه است که مدیر و طراح صحنه وظیفه‌ی آماده‌سازی و نظارت بر آن را به عهده دارند.

پولین مینر (Pauline Menear) و تری هاوکینز (Terry Hawkins) تمامی آنچه را که در زمینه‌ی طراحی و آماده‌سازی صحنه باید بدانید، در کتاب مدیریت صحنه و اداره‌ی نمایش (Stage Management and Theatre Administration)، بدون هیچ کم‌و‌کاستی به شما ارائه کرده‌اند.

گروهی که مدیریت صحنه را به عهده دارند، موظف‌اند وسایل را سر جای مناسب خود قرار بدهد و از این طریق هم به بازی بهتر هنرپیشگان کمک کنند و هم برای درک بهتر نمایش به مخاطبان یاری برسانند. در شرایط بحرانی که ممکن است کارگردان یا حتی بازیگران دست‌و‌پای خود را گم کنند، اتفاقاً طراحان صحنه باید آرامش خود را حفظ کرده و با درایت بالا، مشکل پیش‌آمده را برطرف سازند. از سوی دیگر، برخلاف سایر دست‌اندرکاران تئاتر که وظایف مشخصی دارند، طراحان صحنه باید همه‌فن‌حریف باشند. به این معنا که هم از ابزار و ادوات افکت‌های صوتی، هم از روش‌های نورپردازی، هماهنگی میان اشیاء و رنگ‌ها و هم در زمینه‌ی طراحی دکوراسیون یک خانه یا اتاق تبحر بالایی داشته باشند. با این اوصاف، طراحی و تنظیم صحنه هرگز کار راحتی نبوده و پُر از حساسیت‌های خاص خود است.

مطالب کتاب مدیریت صحنه و اداره‌ی نمایش در دو بخش کلی و ده فصل که در ذیل آن‌ها قرار می‌گیرند نوشته شده‌اند. فصل نخست شما را با وظایف متنوعی که گروه طراحی صحنه به عهده دارند آشنا می‌سازد و نقش‌های متفاوتی از جمله معاون، دستیار و... را در چنین گروه‌هایی مشخص می‌نماید. تعیین محل‌های نمایش و سفرهای گروهی نیز در همین فصل مورد بررسی قرار می‌گیرند.

در فصل دوم، فرایند انتخاب بازیگران، فراهم ساختن اتاق تمرین و وسایل موجود در آن و طراحی دکور و لباس‌های مورد استفاده تحلیل می‌شوند. فصل سوم به موضوعاتی چون تمرینات روزانه، اداره‌ی جلسات تمرینی، ایجاد تغییرات لازم در متن نمایش‌نامه، تدارک دیدن اشیاء و لوازم صحنه، همین‌طور ایجاد جلوه‌های ویژه و نحوه‌ی انبار کردن وسایل پرداخته است. در فصل چهارم نکاتی در زمینه‌ی آماده‌سازی صحنه و بازیگران ارائه شده و به هماهنگی‌های لازم برای روز اجرا اشاره دارد.

در فصل پنجم نکته‌هایی کاربردی را در مورد رعایت نکات ایمنی، ایجاد نورافشانی و تجهیزات لازم برای کمک‌های اولیه خواهید آموخت. فصل ششم به آخرین تدابیر مربوط به روز اجرا پرداخته و راهکارهایی را برای حمل ابزار و وسایل به صحنه‌ی نمایش، ایجاد تغییرات لازم در صحنه، تنظیم نور، صدا و... عرضه کرده است. نکته‌هایی بسیار جزئی، اما کارآمد که ممکن است روزی به کمک طراحان صحنه بیایند، همگی در همین فصل به ایشان ارائه شده‌اند.

فصل هفتم به‌طور ویژه آموزه‌هایی را در زمینه‌ی تولید افکت‌های صوتی مربوط به صدای باز و بسته شدن در، زنگ تلفن و... مطرح و روش‌هایی را برای ایجاد برف، باران و مواردی از این قبیل معرفی کرده است. در بخش دوم کتاب که با فصل هشتم آغاز می‌شود، کنترل بودجه‌ی لازم برای اجرای یک نمایش، شیوه‌های کاستن از هزینه‌ها، نظارت بر مخارج و سایر امور مالی مرتبط با تئاتر بیان می‌گردد. در ادامه نیز راهبردهای برای بازاریابی، جذب تماشاگر و بهترین روش‌های تبلیغات تحلیل می‌گردند. در این مرحله می‌آموزید که بهتر است از چه رسانه یا پلتفرمی برای معرفی نمایش خود استفاده کنید و چگونه بلیت‌های نمایش را به فروش برسانید. در انتها نیز محل‌های مناسب برای اجرای یک تئاتر، خلاقیت در طراحی صحنه، حفظ ایمنی تماشاگران، استفاده از موسیقی و عکس و... مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند.

اگر در حوزه‌ی نمایش و اجرای تئاتر فعالیت دارید، حتی اگر شغل اصلی شما طراحی صحنه نباشد، باز هم از مطالعه‌ی توصیه‌های پولین مینر و تری هاوکینز در کتاب مدیریت صحنه و اداره‌ی نمایش بهره‌ی فراوانی خواهید برد. حسین فراهانی کتاب حاضر را به فارسی برگردانده و نشر سوره‌ی مهر چاپ آن را به انجام رسانده است.

در نکوداشت کتاب مدیریت صحنه و اداره‌ی نمایش

  • راهنمایی‌های کتاب مدیریت صحنه و اداره‌ی نمایش جذاب و کاربردی هستند و آموزه‌های صرفاً تئوری در این کتاب جایی ندارند. (Times Educational Supplement)

کتاب مدیریت صحنه و اداره‌ی نمایش برای چه کسانی مناسب است؟

دانشجویان رشته‌‌های تئاتر و هنرهای نمایشی، مربیان، افرادی که به هر نحوی با تئاتر در ارتباط هستند، هنرپیشگان تئاتر و البته مدیران طراحی صحنه مخاطبان کتاب مدیریت صحنه و اداره‌ی نمایش به شمار می‌آیند.

با پولین مینر و تری هاوکینز بیشتر آشنا شویم

پولین مینر، نویسنده‌ای است که به تدریس نیز اشتغال دارد. او در دانشگاه سلطنتی هنرهای دراماتیک لندن به تدریس می‌پردازد. تری هاوکینز هم سال‌ها در زمینه‌ی تئاتر فعالیت حرفه‌ای داشته و جدیداً نیز در شرکت تئاتر آکسفورد، همچنین تئاتر یانگ ویک لندن به فعالیت پرداخته است.

در بخشی از کتاب مدیریت صحنه و اداره نمایش می‌خوانیم

متن‌رسانی

همیشه با صدایی قوی و شفاف متن‌رسانی کنید. نسبت به آنچه که روی صحنه اتفاق می‌افتد حساسیت به خرج دهید. در میانۀ لحظات سکوت، مثل صحنۀ عشق یا مرگ با صدای بلند متن‌رسانی نکنید. همین‌طور، در صحنه‌های شلوغ و پرجمعیت به نجوا متن‌رسانی نکنید!

سعی کنید تا جایی که می‌توانید وقتی متن را با دستتان دنبال می‌کنید به بازیگران نگاه کنید. بعضی از بازیگران شاید متن‌رسانی بخواهند، ولی بعضی نمی‌خواهند به ناگهان از شخصیت جدا شوند و شاید فقط به شما نگاه کنند.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
بخش نخست: مدیریت صحنه
فصل 1: نقش مدیریت صحنه
فصل 2: پیش از تمرین‌ها
فصل 3: دورۀ تمرین‌ها
فصل 4: آماده شدن برای هفتۀ اجرا
فصل 5: صحنه
فصل 6: هفتۀ اجرا
فصل 7: جلوه‌های صوتی، نوری و ویژه
بخش دوم: ادارۀ نمایش
فصل 8: امور مالی
فصل 9: بازاریابی
فصل 10: محل نمایش و تالار تماشاگران

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مدیریت صحنه و اداره نمایش
نویسنده،
مترجمحسین فراهانی
ناشر چاپیانتشارات سوره مهر
سال انتشار۱۳۹۶
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات282
زبانفارسی
شابک978-600-03-0233-7
موضوع کتابکتاب‌های هنرهای نمایشی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب مدیریت صحنه و اداره نمایش

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب مدیریت صحنه و اداره نمایش

برای دریافت کتاب مدیریت صحنه و اداره نمایش و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.