معرفی و دانلود کتاب مدیریت واردات کالا

عکس جلد کتاب مدیریت واردات کالا
قیمت:
۱۱۷,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مدیریت واردات کالا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مدیریت واردات کالا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مدیریت واردات کالا

کتاب مدیریت واردات کالا نوشته‌ی ابراهیم زارعی و حسن بقایی، می‌کوشد اصول و مبانی واردات کالاها را توضیح دهد و ضوابط و مقررات گمرکی مرتبط با آن را تشریح کند. این کتاب راهنما، ضمن مرور اسناد و مدارک ضروری، بازرگانان را با مراحل و فرآیند واردات و نحوه‌ی دریافت انواع مجوزها، از مجوز استاندارد تا بهداشت و انرژی اتمی، آشنا می‌سازد.

درباره‌ی کتاب مدیریت واردات کالا

کشورها وقتی امکان تولید محصولی را نداشته باشند یا تولید برایشان چندان مقرون‌به‌صرفه نباشد، به واردات روی می‌آورند. واردات در بسیاری از مواقع نقش متعادل‌کننده‌ی بازار را ایفا می‌کند و به کاهش قیمت کالاها می‌انجامد. دولت‌ها عموماً سعی دارند وارداتشان متناسب با صادرات باشد و تا حد ممکن از آن پیشی نگیرد. درواقع اگر واردات از صادرات بیشتر شود، تراز اقتصادی به هم می‌خورد و منفی خواهد شد. بااین‌وجود این فاکتور برای حفظ اقتصاد کشور و ثبات آن بسیار ضروری است. کما اینکه ابرقدرتی همچون آمریکا هم رقم واردات بسیار بالایی دارد و تنها در سال 2021 بیش از 2.7 تریلیون دلار واردات داشت. در ایران هم واردات در سال‌های اخیر به رقم قابل‌توجهی رسیده است. برآوردها نشان داده که کشور در سال 1400 بیش از 53 میلیارد دلار و در سال 1401 بیشتر از 60 میلیارد دلار واردات داشته که عمده‌ی آن‌ها از امارات و چین بوده است. این میزان واردات که دائماً رو به افزایش است، پتانسیل این بازار را نشان می‌دهد.

به همین دلیل بسیاری از فعالان اقتصادی تمایل دارند به این حوزه وارد شوند. اما برای این کار باید به قوانین و مقررات گمرکی کشور و فرآیند واردات کاملاً آشنا بود تا دچار مشکل نشد. یکی از کتاب‌های مفید در این زمینه، کتاب مدیریت واردات کالا نوشته‌ی ابراهیم زارعی و حسن بقایی است. در این راهنما شما با کلیات و اصول این فرآیند آشنا خواهید شد و تمامی ضوابط مرتبط با آن را خواهید آموخت. این کتاب در مورد انواع واردات مثل واردات بدون انتقال ارز، با مبادلات ارزی، همراه مسافر یا از طریق پست توضیح می‌دهد.

تاریخچه‌ی واردات ایران به قرن‌ها پیش بازمی‌گردد. اسناد نشان داده که صدها سال پیش بازرگانان کالاهایی همچون ادویه و ابریشم را از کشورهای هند و چین به کشور می‌آوردند. گفته‌شده از زمان صفویه، در ایران واحدهایی شبیه به گمرک وجود داشتند که از بازرگانان به ازای میزان وارداتشان، مبلغی دریافت می‌کردند. اما این نهاد بعدها در اختیار کشورهای بیگانه قرار گرفت و آن‌ها تصمیم‌گیرنده بودند. اداره‌ی گمرک ایران به شکل رسمی در سال 1277 هجری شمسی تأسیس شد اما مصادف با انقلاب مشروطه بود که برای اولین بار به دولت واگذار گردید. در زمان پهلوی، با افزایش درآمدهای دولت و مدرن شدن حکومت، مراودات اقتصادی با دیگر کشورها بیشتر شد و به دنبال آن واردات و صادرات هم رشد پیدا کرد. در سال 1350 قانون امور گمرکی کشور به تصویب رسید که تا حد زیادی به این فرآیندها سروشکل می‌داد و مقررات و مراحل آن را روشن می‌کرد. با وقوع انقلاب اسلامی، در سال 1390 این قانون مورد بازبینی و اصلاح قرار گرفت و در مجلس تصویب شد. مطابق این قانون، واردات به دو نوع قطعی و موقت تقسیم می‌شود: واردات قطعی در مورد کالاهایی صدق می‌کند که پس از ورود کاملاً مصرف‌شده و همین‌جا می‌مانند. اما در واردات موقت، کالا تا مدتی معین در داخل مرزهای کشور می‌ماند و پس‌ازآن باید عودت داده شود. برای مثال برخی از ماشین‌آلات مشمول واردات موقت می‌شوند و حتماً باید پس از مدت تعیین‌شده از کشور خارج یا مجوز ورودشان تمدید شود. بنابراین بازرگان‌هایی که قصد واردکردن هر محصول یا کالایی را دارند ابتدا باید نسبت به اخذ مجوزها اقدام کننند، مدارک را تحویل دهند، اظهارنامه پر کرده و پس‌ازآن از مبادی رسمی این کالاها را به کشور وارد کنند.

ابراهیم زارعی و حسن بقایی در کتاب مدیریت واردات کالا تمامی مراحل واردات را به صورت گام‌به‌گام توضیح می‌دهند. آن‌ها در این کتاب بیان می‌کنند که به چه مجوزهایی نیاز دارید و چطور باید آن‌ها را بگیرد. برای مثال مجوز بهداشت چطور باید اخذ شود؟ یا چه‌وقت‌هایی به مجوز سازمان انرژی اتمی نیاز است؟ همین‌طور در مورد مدارک و اسناد ضمیمه‌ی اظهارنامه هم‌ صحبت می‌کنند. بنابراین این اثر راهنمای بسیار خوبی برای مدیریت بر واردات کالا به‌شمار می‌رود.

کتاب مدیریت واردات کالا را شرکت چاپ و نشر بازرگانی منتشر کرده است.

کتاب مدیریت واردات کالا برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی این کتاب به واردکنندگان، بازرگانان، تاجران و فعالان اقتصادی پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب مدیریت واردات کالا می‌خوانیم

فاکتور، سیاهه خرید یا صورت حساب فروش کالاست که پس از اخذ وجه موضوع پروفرما توسط فروشنده و یا اطمینان از انجام ثبت سفارش و گشایش اعتبار بانکی توسط فروشنده صادر و به‌همراه سایر اسناد لازم (طبق توافق مندرج در پروفرما) از جمله گواهی مبدأ، صورت عدل‌بندی، بارنامه و... جهت خریدار یا از طریق بانک خود به بانک گشایش‌کننده ارسال می‌گردد. فاکتور یکی از اسناد اصلی و مهم برای ترخیص کالا از گمرک می‌باشد و از حیث ارزش‌گذاری کالا در گمرک نیز حائز اهمیت است.

مشخصات یک فاکتور تا حدود زیادی با مشخصات پروفرما مطابقت دارد. فقط در پروفرما شرایطی منظور شده که ممکن است در فاکتور منظور نگردد. ضمناً در فاکتور به اطلاعاتی اشاره می‌شود که در موقع صدور پروفرما مشخص نشده است همانند شماره ثبت سفارش، شماره اعتبار اسنادی و بانک گشایش‌کننده، شماره بیمه‌نامه و...

فهرست مطالب کتاب

عنوان صفحه
مقدمه
کلیات
فصل اول: مبادی رسمی واردات کالا
فصل دوم: اسناد ضمیمه اظهارنامه واردات کالا
فصل سوم: مجوزهای ترخیص کالا
فصل چهارم: مراحل و فرآیند واردات کالا
فصل پنجم: ضوابط و مقررات رویه‌های واردات کالا

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مدیریت واردات کالا
نویسنده،
ناشر چاپیانتشارات شرکت چاپ و نشر بازرگانی
سال انتشار۱۳۹۱
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات286
زبانفارسی
شابک978-964-468-205-6
موضوع کتابکتاب‌های اقتصاد، کتاب‌های مدیریت و رهبری
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب مدیریت واردات کالا

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب مدیریت واردات کالا

برای دریافت کتاب مدیریت واردات کالا و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.