معرفی و دانلود کتاب مدیریت یکپارچه آبریز رودخانه

برای دانلود قانونی کتاب مدیریت یکپارچه آبریز رودخانه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مدیریت یکپارچه آبریز رودخانه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مدیریت یکپارچه آبریز رودخانه

کتاب مدیریت یکپارچه آبریز رودخانه، با تأکید بر تکنیک‌های مدیریت جامع آبریز رودخانه که در آن رویکردی کاملاً فراگیر شامل تغییرات کانال رودخانه است، به کنترل منابع آبی رودخانه و جلوگیری از هدر رفت این منابع می‌پردازد.

خاک و آب از منابع اساسی و از ضروری‌ترین عوامل زیربنایی اقتصاد هر کشوری است. نحوه بهره‌برداری از این منابع، در اصل مسیر پیشرفت و سطح توسعه‌ یافتگی هر جامعه را تعیین می‌کند. در دهه‌های اخیر با رشد جمعیت انسان نیاز به منابع آبی به‌ صورت فزآینده‌ای افزایش یافته و موجب استفاده غیراصولی از منابع موجود بدون توجه به توان تولید و در آسیب‌های زیست‌محیطی شده است.

مدیریت یکپارچه آبریز همواره به دنبال حفظ منابع آبی و بهره‌برداری بهینه از آب به‌ عنوان کلید توسعه پایدار است. این موضوع علاوه بر نیاز روز در مبانی اندیشه دینی ما نیز ریشه دارد. به‌ عنوان‌ مثال بنا به مضمون فرمایش مولای متقیان حضرت علی (ع)، جمعیتی که منابع آب‌ و خاک را در اختیار داشته و از دسترسی به غذای کافی و سالم بی‌بهره باشند، مورد رحمت خداوند قرار نمی‌گیرند.

لذا ضرورت دارد راهکارهای عملی و اساسی همراه با اصلاح زیرساخت‌ها برای حفاظت و مدیریت آب و در اراضی زراعی و غیر زراعی با هدف کاهش فرسایش خاک و حفظ آب در خاک و با توجه به کلیه ابعاد آن بررسی، تدوین و معرفی شوند. در این خصوص، می‌توان با استفاده از منابع علمی معتبر و پیروی الگوی مدیریت جامع آبریز به‌ سوی حل مشکلات این بخش قدم برداشت.

مدیریت آب و زمین در زمینه زهکشی آبریز مورد توجه زیادی قرار گرفته است. در زمینه مدیریت آبریز یکپارچه با اشاره به موضوع یا محل و توجه به اهداف مدیریت آبریز رودخانه یکپارچه بدون اشاره به ماهیت چند منظوره آن، 36 عبارت به‌ کار رفته است.

گسترش کاربرد شرایط به دلیل مشارکت متخصصین رشته‌های مختلف ایجاد شده است، که یکپارچگی بیشتر رویکرد مدیریت آبریز و مسائل مرتبط با بخش‌های خاص دنیا را به همراه دارند. اجزای مربوطه در 21 رویکرد مختلف مورد تجزیه‌ و تحلیل قرار می‌گیرند و علاوه بر نشان دادن اجزای مرتبط با تأمین آب، کانال رودخانه، زمین و جنبه‌های سرگرمی، نتیجه گرفته می‌شود که پنج جنبه مرتبط از مدیریت آبریز یکپارچه وجود دارد که شامل آب، کانال، زمین، اکولوژی و فعالیت انسانی است.

این دو جنبه در بسیاری از الگوهای مرتبط با تغییرات کانال و یکپارچگی دینامیکی مدنظر قرار نگرفته‌اند. برای توجیه واژگان به‌ کار رفته، پیشنهاد می‌شود که عبارت "مدیریت جامع رودخانه" باید در جایی مورد استفاده قرار گیرد که در آن محدوده وسیعی از اجزا مورد استفاده قرار می‌گیرند، در حالی‌ که "مدیریت آبریز یکپارچه" برهمکنش اجزا و برتری مؤلفه‌های خاص در زمینه‌های خاص را نتیجه می‌دهد.

مدیریت جامع آبریز رودخانه به‌ عنوان عبارتی بیان می‌شود که نماینده رویکردی است که شامل انرژی سیستم رودخانه و ملاحظات تغییرات کانال‌های رودخانه و اثرات انسانی در کل سیستم رودخانه است. الگوی کار با رودخانه به زمینه مدیریت آبریز جامع تعمیم می‌یابد.

در بخشی از کتاب مدیریت یکپارچه آبریز رودخانه (How integrated is river basin management) می‌خوانید:

عبارت‌ها و ترکیبات متنوعی برای بیان الگوی رویکرد یکپارچه در مدیریت آبریز مورد استفاده قرار گرفته‌اند. مزایایی با استفاده از عبارت‌ها به روش استاندارد وجود دارد و تضمین می‌شود که این مؤلفه‌ها تا حد امکان کامل بوده و بر دیدگاه دینامیکی شبکه رودخانه متمرکز باشند.

در حالی‌ که میشل (1987) مراحل جامع و یکپارچه را با ارجاع خاص به جنبه‌های اجرایی پیاده‌سازی رویکرد آبریز یکپارچه متمایز نمود، اما این موارد با موارد استفاده‌ شده توسط دیگران مشابه نبوده و تأکید بر جریان‌های انرژی را به‌ اندازه کافی امکان‌پذیر نمی‌باشند. مدیریت جامع آبریز برای تأکید بر محدوده وسیعی از مسائل مورد استفاده قرار می‌گیرد، و مدیریت آبریز یکپارچه شامل تعیین روابط بین مسائل یا اجزا و نشانه‌ای از رایج‌ترین موارد برای یک زمینه کاربردی می‌باشد. اما ما عموماً توصیه می‌کنیم که مدیریت آبریز جامع رودخانه برای مواردی به کار می‌رود که در آن یک رویکرد کاملاً جامع شامل تغییرات کانال رودخانه است، و انرژی سیستم مورد استفاده قرار می‌گیرد که نه تنها شامل جنبه‌های اتصال سیستم رودخانه، بلکه شامل مدنظر قرار دادن اثرات کل سیستم خواهد بود، و چنین رویکرد دینامیکی به مدیریت و برنامه‌ریزی مربوط می‌گردد.

این پیشنهاد کاملاً با به‌ کارگیری جنبه‌های مرتبط با کانال رودخانه، توانایی آن و پتانسیل تغییر سازگار است. برای بهره‌گیری از بیشترین پتانسیل مدیریت جامع آبریز رودخانه، اثرات باید تا حد امکان به حداقل برسند. الگوی کار با رودخانه که از ابتدا توسط وینکلی (1972) پیشنهاد شده است، باید توسعه‌ یافته و به یکی از کارهای با رودخانه در یک حوزه یکپارچه جامع رودخانه‌ای تبدیل شود.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
چکیده
مقدمه
فصل اول: تنوع عبارات به‌ کار رفته
فصل دوم: دلایل تنوع اصطلاحات
فصل سوم: شرح اجزای به ‌کار رفته
فصل چهارم: جنبه‌هایی که به‌ صورت کامل مد نظر قرار نمی‌گیرند
فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادات
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مدیریت یکپارچه آبریز رودخانه
نویسنده، ،
مترجممنیژه ملائی
ناشر چاپینشر هنر و علوم دانشگاهی
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات40
زبانفارسی
شابک978-622-95566-0-3
موضوع کتابکتاب‌های جغرافیا و زمین شناسی
قیمت نسخه الکترونیک
10000 ت - 1.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب مدیریت یکپارچه آبریز رودخانه

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب مدیریت یکپارچه آبریز رودخانه

برای دریافت کتاب مدیریت یکپارچه آبریز رودخانه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.