معرفی و دانلود کتاب مقدمه‌ای بر برنامه‌ریزی توریسم در ایران

عکس جلد کتاب مقدمه‌ای بر برنامه‌ریزی توریسم در ایران
قیمت:
6000 تومان - 0.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مقدمه‌ای بر برنامه‌ریزی توریسم در ایران و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مقدمه‌ای بر برنامه‌ریزی توریسم در ایران و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مقدمه‌ای بر برنامه‌ریزی توریسم در ایران

سیما همتی و جواد حسینی در کتاب مقدمه‌ای بر برنامه‌ریزی توریسم در ایران، استفاده درست و توسعه مناسب صنعت توریسم جهت تدوین یک برنامه کارآمد و شناخت جنبه‌های مختلف این صنعت در ایران را معرفی کرده‌اند و سعی شده، موضوع توریسم از جنبه‌های مختلف، شناسایی و بررسی شود.

با توجه به اینکه صنعت توریسم یکی از منابع مهم اقتصادی بسیاری از کشورهای جهان است، مدیریت توریسم در ایران با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور از یک طرف و شرایط طبیعی و تاریخی این سرزمین از طرف دیگر نیاز به یک برنامه ریزی همه جانبه، منسجم، و عملی بلند مدت دارد. امروزه صنعت توریسم یکی از بزرگترین و پردرآمدترین فعالیت اقتصادی جهان شناخته می‌شود. با ازبین رفتن بسیاری از مشاغل به دلیل اتوماسیون و ماشینی شدن و نیز جایگزینی ماشین آلات و کامپیوتر به جای نیروهای متخصص و ساده انسانی در بسیاری از حرفه‌ها، صنعت گردشگری می‌تواند تامین کننده بسیاری از نیازهای درآمدی خانوارهای محلی و حمایت کننده شرکت‌های عظیم دولتی باشد.

در کتاب مقدمه‌ای بر برنامه ریزی توریسم در ایران با بررسی مبانی و اصول این رشته علمی به همراه مرور مطالعات انجام شده در این زمینه به مباحث برنامه ریزی توریسم (جهانگردی) در ایران و راهکارهای مناسب آن پرداخته شده‌است.

این کتاب شامل شش فصل است که هرکدام به بررسی بخش‌های از این مباحث اختصاص داده شده است. در فصل اول بعد از معرفی توریسم یا گردشگری مطالبی کلی درباره انواع توریسم، اثرات آن، و توسعه پایدار به عنوان هدف هزاره سوم ارائه شده است. در فصل دوم نیز بعد از ارائه تعاریف برنامه ریزی، به انواع برنامه ریزی و رویکردهای مختلف آن پرداخته شده است. فصل سوم کتاب مقدمه‌ای بر برنامه ریزی توریسم در ایران، به برنامه ریزی توریسم اختصاص دارد که در آن انواع برنامه ریزی توریسم و روش‌های مختلف برای این منظور مورد بحث قرار گرفته است. در فصل چهارم این کتاب به برخی از انواع مدل‌های برنامه ریزی توریسم و نمونه کاربردهای آن‌ها در ایران پرداخته شده است. با مطالعه کاربرد این مدل‌ها در ایران می‌توان با نقاط ضعف و قوت برنامه ریزی و مطالعه توریسم در ایران آشنا شد. فصل پنجم این کتاب چندین مطالعه در زمینه انواع توریسم و روش‌ها و راهکارهای برنامه ریزی توریسم در ایران ارائه شده و در فصل ششم نیز یافته‌های کلی مطالعات ارائه شده در فصول قبل در جهت برنامه ریزی همه جانبه،علمی و عملی توریسم مورد بحث قرارگرفته است.

امروزه ضرورت گذران اوقات فراغت سالم با توجه به رشد ناموزون شهر نشینی و مشاغل و فعالیت‌های دشوار و کسل کننده حاکم بر آن، همچنین ابعاد ضایعات جسمی و روحی زیادی را که موجب می‌گردد، بر کسی پوشیده نیست. لذا مسافرت و تغییر مکان موقت برای رفع خستگی ها و تجدید قوای جسمی و روحی امری ضروری به نظر می‌رسد. به طوری که مواد 24 و 27 اعلامیه حقوق بشر، هنگام استراحت و تفریح و فراغت را به مثابه حق جهانی برای همه مردم به رسمیت شناخته، و به عنوان حق انسان بر آن تاکید کرده است.

به خاطر ارزش توریسم در آشنایی فرهنگ‌ها و اقوام با یکدیگر و ایجاد تفاهم میان ملت‌ها است که از گردشگری و جهانگردی به عنوان "گذرنامه ای برای صلح" یاد می‌‌کنند. در سال 1967، بنا به پیشنهاد اتحادیه بین المللی سازمان‌های مسافرتی، به سازمان ملل متحد، آن سال به نام "سال جهانی جهانگردی" نام گذاری شد و از آن پس هر سال روز 29 سپتامبر (پنجم اسفند) " روز جهانی جهانگردی" نام گرفت.

همانطور که در کتاب مقدمه‌ای بر برنامه ریزی توریسم در ایران هم اشاره می‌شود، صنعت توریسم بهترین راه گفت و گوی تمدن‌ها، ایجاد تفاهم میان ملت‌ها و پی بردن به کم و کیف جریان‌های سیاسی و فرهنگی و اقتصادی در کشورهای گوناگون است.

علاوه برآن توریسم نه تنها به عنوان یکی از پردرآمد ترین و ارزآورترین منابع جهان است بلکه به عنوان یکی از اشتغال زاترین صنایع جهان به شمار می رود. به عنوان مثال در سال 1999، در آمد حاصل از جهانگردی بین المللی بالغ بر 455000000000 دلار بوده است. بر پایه آمارهای سازمان جهانی جهانگردی در سال 2005 شغل‌هایی که صنعت جهانگردی ایجاد کرد 59 در صد رشد داشته‌اند. شورای جهانگردی و سازمان مسافرت جهانی برآورد کرده است که از هر 9 نفر کارگر و کارمند در سراسر دنیا یک نفر در صنعت جهانگردی به کار مشغول است. این صنعت بزرگ ترین فعالیت و کاری است که نیروی انسانی را به خدمت می گیرد.

در همایش سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در پایان بررسی‌ها بر این نکته تاکید شده برای کشورهای تنگدستی که و با افزایش بی رویه جمعیت و در نتیجه بالا رفتن مداوم نیازهای ارزی دست به گریبان‌اند، گسترش جهانگردی فرصتی فراهم می‌سازد تا این کشورها بتوانند به بودجه ارزی لازم برای سرمایه گذاری در امور زیربنایی و شکوفایی اقتصادی دست یابند.

در بخشی از کتاب مقدمه‌ای بر برنامه ریزی توریسم در ایران می‌خوانیم:

فعالیت توریسم و گردشگری مانند سایر فعالیت‌های اقتصادی آثار اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی مثبت و منفی از خود به جای می‌گذارد. در این قسمت ما به آثار مثبت و منفی فعالیت‌های توریستی و اکوتوریستی اشاره می‌کنیم: آثار اقتصادی توریسم چندگانه است. مهم‌ترین اثر توسعه این صنعت، ایجاد اشتغال و درآمد است. نتایج تحقیقات متعدد موید این است که توریسم به کاهش بیکاری و کسب درآمد منتهی می‌گردد به عنوان مثال: در اوائل دهه 1980 که دوران رکود اقتصادی بوده است، میلیون‌ها شغل در کشور ایالات متحده آمریکا از بین رفت، ولی در همان زمان مشاغل متعددی براثر توسعه صنعت توریسم به وجود آمدند و رشد پایدار خود را در سالیان بعد نیز ادامه دادند.

گستردگی ایجاد اشتغال در آن به گونه‌ای است که هم کارگران ساده بدون مهارت و هم صاحبان مهارت‌های گوناگون می‌توانند در این رشته شاغل شوند. از طرف دیگر، این صنعت در مقابل صنایع دیگر مستلزم به کارگیری نیروی انسانی است و صرف هزینه جهانگردان در کشورها موجب پدید آمدن فرصت‌های فراوان کار و اشتغال می‌شود.

به خاطر اهمیت صنعت توریسم در ایجاد مشاغل کنفرانس رم به دولت ها توصیه می‌کند که به صنعت توریسم در طرح‌های توسعه اقتصادی و قراردادهای بازرگانی اهمیت بیشتری داده شود. کنفرانس رم با توجه به نیروی انسانی کافی در کشورهای در حال توسعه و عدم جذب آن‌ها در بازار کار، صنعت توریسم را در جهت تهیه امکانات شغلی، یکی از عوامل مهم توسعه اقتصادی به شمار می آورد.

صنعت توریسم مشاغل گوناگونی را ایجاد می‌کند که هر چند برآورد آن به سادگی میسر نیست ولی تعداد آن در کشورهای صنعتی با اقتصاد باز مانند کشورهای اروپایی به صدها هزار شغل می‌رسد. تعدد مشاغل توریستی به ویژه هنگام تعطیلات و گذران اوقات فراغت توریست‌ها موجب شده است که تعطیلات را به عنوان یک فعالیت تجاری به حساب آورند.

جهانگردی موجب اشتغال مستقیم و غیر مستقیم افراد می‌شود.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
فصل 1: مبانی توریسم
فصل 2: مقدمه‌ای بر برنامه‌ریزی
فصل 3: برنامه ریزی توریسم
فصل 4: مدل‌های توریسم
فصل 5: نمونه مطالعات توریسم در ایران
فصل 6: مطالعات برنامه‌ریزی توریسم در ایران
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مقدمه‌ای بر برنامه‌ریزی توریسم در ایران
نویسنده،
ناشر چاپیانتشارات ماهواره
سال انتشار۱۳۹۷
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات146
زبانفارسی
شابک978-600-459-411-0
موضوع کتابکتاب‌های جهانگردی و گردشگری
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب مقدمه‌ای بر برنامه‌ریزی توریسم در ایران

برای دریافت کتاب مقدمه‌ای بر برنامه‌ریزی توریسم در ایران و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.