معرفی و دانلود کتاب مقدمه‌ای بسیار کوتاه بر بانکداری

عکس جلد کتاب مقدمه‌ای بسیار کوتاه بر بانکداری
قیمت:
30000 تومان - 3.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مقدمه‌ای بسیار کوتاه بر بانکداری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مقدمه‌ای بسیار کوتاه بر بانکداری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مقدمه‌ای بسیار کوتاه بر بانکداری

کتابی کاربردی و مختصر که در آن مفاهیم مالی و بانک‌داری مدرن با زبانی ساده و گویا بیان شده است. کتاب مقدمه‌ای بسیار کوتاه بر بانکداری نوشته‌ی جان ویلسون و جان گدارد که از سری کتاب‌های «مقدمه‌های بسیار کوتاه آکسفورد» است، فعالان بازارهای مالی و بانک‌داران را با جزئیاتی مهم در این صنعت آشنا و راه‌حل‌های متفاوتی برای آن‌ها ارائه می‌کند.

درباره‌ی کتاب مقدمه‌ای بسیار کوتاه بر بانکداری

بانک‌ها در نظام اقتصادی جهان نقشی محوری دارند و به‌عنوان مهم‌ترین رکن بازارهای مالی به حساب می‌آیند. این نهادهای مالی در بسیاری از فرآیندهای اقتصادی از جمله رشد اقتصادی، تخصیص سرمایه، رقابت‌پذیری اقتصادی و ثبات مالی اهمیت حیاتی دارند و همواره باید مانند یک ساعت دقیق و صحیح عمل کنند تا چرخ اقتصادی یک کشور یا منطقه به گردش درآید. بحران در بانک‌داری مساوی است با بحران اقتصادی و اگر نظام بانک‌داری درست عمل کند، بسیاری از امور اقتصادی با کمترین ایراد فعالیت خواهند کرد.

کتاب مقدمه‌ای بسیار کوتاه بر بانکداری (Banking: A Very Short Introduction) نوشته‌ی جان ویلسون (John O. S. Wilson) و جان گدارد (John A. Goddar) یک راهنمای کوتاه و درعین‌حال کامل و کاربردی برای استفاده‌ی فعالان صنعت بانک‌داری و بازارهای مالی است تا با استفاده از آن بتوانند جزئیات لازم در فرآیند کاری خود را بهتر بشناسند و درنهایت، خدمات بهتری را ارائه کنند. این کتاب مفاهیم تخصصی بانک‌داری را با زبانی ساده تشریح و اصطلاحات این حوزه را برای استفاده‌ی کاربردی بیان می‌کند و هدف آن کارکرد روان‌تر و بهتر صنعت بانک‌داری در کشورهای مختلف است.

نویسندگان این کتاب آنچه را برای دانستن مفاهیم و کارکرد فرآیندهای بانک‌داری ضروری است، دسته‌بندی و بیان کرده‌اند؛ از همین رو فعالان و شاغلان صنعت بانک‌داری می‌توانند بدون صرف وقت برای مطالعه‌ی کتاب‌های قطور و سخت‌خوان، از مطالب این کتاب به بهترین نحو استفاده کنند؛ در این کتاب به پیدایش و تاریخچه‌ی تأسیس بانک‌ها پرداخته می‌شود؛ همچنین مفاهیم اصلی و محوری بانک‌داری از جمله واسطه‌گری مالی، تبدیل‌سازی دارایی‌ها به اوراق‌بهادار، نقش بانک مرکزی و سیاست‌گذاری پولی تشریح می‌شود.

یکی از نکات مهم کتاب مقدمه‌ای بسیار کوتاه بر بانکداری راهنمای مواجهه‌ی بانک‌ها و نظام‌های اقتصادی با بحران‌های مالی است. از زمان پدید آمدن بحران مالی در غرب که از سال 2007 آغاز شد، بسیاری از بانک‌ها نیز دچار بحران شدند و به ناگزیر قوانین و مقررات سخت و پیچیده‌ای را برای رهایی از آن انتخاب کردند؛ این کتاب در کنار پرداختن به مفاهیم و تاریخچه‌ی بانک‌داری، مباحث مربوط به ایمنی مالی و فرآیندهای مربوط به آن را نیز مطرح می‌کند و به بحث می‌گذارد.

کتاب مقدمه‌ای بسیار کوتاه بر بانکداری توسط سهند حمزه‌ئی و تکتم گل‌سرخی ترجمه شده و انتشارات دنیای اقتصاد آن را منتشر کرده است. نخستین چاپ این کتاب در سال 2016 بوده است.

درباره‌ی مجموعه‌‌کتاب‌های مقدمه‌های بسیار کوتاه دانشگاه آکسفورد

مجموعه‌ی مقدمه‌های بسیار کوتاه دانشگاه آکسفورد (The Oxford Very Short Introductions Series) شامل صدها عنوان کتاب در تمامی حوزه‌ها و موضوعات است. این کتاب‌های جیبی بهترین راه برای درک و پیشرفت سریع در موضوعات جدید هستند. نویسندگان متخصص آکسفورد حقایق، تحلیل‌ها، دیدگاه‌ها و ایده‌های جدید را با هم ترکیب می‌کنند تا موضوعات جالب و چالش‌برانگیز را برای همه خواندنی سازند.

در نکوداشت کتاب مقدمه‌ای بسیار کوتاه بر بانکداری

  • این کتاب تمام اصول بانک‌داری، خرده‌فروشی، تجارت و سرمایه‌گذاری را با سبکی واضح و ساده پوشش می‌دهد. همچنین بحث عمیقی در مورد سقوط مالی در سال 2007 و علل و پیامدهای آن دارد. از همه مهم‌تر این‌که برای بیان دیدگاه‌ها دانش قبلی از علم اقتصاد را برای خواننده در نظر نمی‌گیرد. (وب‌سایت آمازون)

کتاب مقدمه‌ای بسیار کوتاه بر بانکداری برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب برای فعالان صنعت بانک‌داری و بازارهای مالی و همچنین علاقه‌مندان به کتاب‌های اقتصادی مناسب است.

با جان ویلسون و جان گدارد بیشتر آشنا شویم

جان ویلسون (متولد 1970) نویسنده، پژوهشگر و استاد بانک‌داری و امور مالی اهل انگلستان است. او مدیر مرکز بانک‌داری و امور مالی در دانشگاه سنت اندروز است. ویلسون به‌عنوان ویراستار ارشد با مجلات تخصصی حوزه‌ی مالی از جمله مجله‌ی امور مالی و حسابداری کسب‌و‌کار، ژورنال اعتبار پول و بانک‌داری، مجله‌ی ثبات مالی، مجله‌ی بررسی حسابداری بریتانیا و مجله‌ی اروپایی امور مالی و تحقیقات مالی همکاری می‌کند.

جان گدارد (متولد 1968) نویسنده و استاد مالی و بانک‌داری اهل انگلستان است. او استاد و معاون دانشکده‌ی بازرگانی دانشگاه بنگور است. گدارد مدتی به‌عنوان مشاور و کارشناس در صنعت بیمه‌ی انگلستان مشغول به کار بود. او به‌عنوان نویسنده و ویراستار در مجلات تخصصی مالی و بانک‌داری از جمله مجله‌ی اعتبار پول و بانک‌داری، مجله‌ی بانک و امور مالی، مجله‌ی پیش‌بینی و مجله‌ی اروپایی تحقیقات عملیاتی فعالیت می‌کند.

در بخشی از کتاب مقدمه‌ای بسیار کوتاه بر بانکداری می‌خوانیم

پذیرش این اصل که بانک‌ها می‌توانند در تملک مجموعه وسیعی از سهامداران باشند در تکامل بانک‌های تجاری مدرن کلیدی بود. بانک‌های سهامی، در مقایسه با بانک‌های خصوصی، با استفاده از انتشار یا انباشت سرمایه سهامداران می‌توانند خیلی بزرگ‌تر شوند. طول عمر بانک‌های سهامی نامحدود و غیر‌وابسته به مرگ و زندگی احدی از شرکا بود. بانک انگلستان در ابتدا با مسئولیت نامحدود سهامداران تشکیل شده بود، به این معنی که در صورت ورشکستگی، سهامداران نه‌تنها سرمایه‌ای را که آورده بودند از دست می‌دادند، بلکه در مقابل بدهی‌ای که بانک بالا آورده بود هم نسبت به سهمشان مسئول بودند. برای بانک‌های خصوصی که به‌صورت شراکتی تأسیس شده بودند نیز همین‌طور بود. مسئولیت نامحدود کاملاً ضروری بود، زیرا بانک‌ها قدرت چاپ اسکناس داشتند و جز این‌که در برابر تقاضای بازخریدِ دارندگان اسکناس‌ها متعهد بودند می‌توانستند هر قدر که می‌خواهند اسکناس چاپ کنند.

در انگلستان ممنوعیت چاپ اسکناس توسط بانک‌های با بیش از شش شریک، تا اوایل قرن نوزدهم، مانع از گسترش بانک‌های سهامی شد. در خلال قرن هجدهم، تعداد بانک‌های خصوصی کوچک زیاد شد؛ اما خیلی‌هایشان منابع کافی برای تحمل شوک‌های مالی نداشتند. در سال 1826 قانونی به تصویب رسید که به بانک‌های خصوصی با بیش از شش شریک حق انتشار اسکناس را به شرط استقرار در خارج از شعاع 65 مایلی لندن اعطا کرد. در سال 1844 انتشار اسکناس به ذخایر طلا گره خورد و در نهایت راه را برای بانک انگلستان هموار کرد تا به تنها بانک چاپ اسکناس تبدیل شود. نوشته «متعهد می‌شوم مبلغ... پوند عندالمطالبه به حامل پرداخت کنم.» که روی تمام اسکناس‌های انگلیسی با امضای صندوقدار ارشد به طرفیت از رئیس بانک انگلستان چاپ شده است به لحاظ تاریخی به همان دورانی بر می‌گردد که بانک انگلستان متعهد شد هر اسکناس را در صورت تقاضا به طلا برگرداند.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه مترجمان
فصل اول: خاستگاه و کارکرد بانکداری
تاریخچه کوتاهی از بانکداری
ساختار ترازنامه و صورت سود و زیان بانک
خدمات بانکی
انواع بانک
نظام بانکداری سایه
نظام پرداخت
فصل دوم: واسطه‌گری مالی
تبدیل سررسید، تبدیل اندازه و تنوع‌بخشی
کژگزینی، کژمنشی و معاملات مالی
اهرم و بزرگ‌سازی بازده و ریسک
ریسک اعتباری و ریسک نقدینگی
سایر مدخل‌های ریسک در واسطه‌گری مالی
فصل سوم: بانکداری اوراق‌بهادار
بازار توافق بازخرید، و سایر منابع تأمین مالی کوتاه‌مدت
ابزارهای مشتقه
تبدیل دارایی به اوراق‌بهادار
نظام بانکداری سایه و بانکداری اوراق‌بهادار
فصل چهارم: بانک مرکزی و اجرای سیاست پولی
نقش بانک مرکزی
بانک‌های مرکزی در بریتانیا، اتحادیه اروپا و ایالات متحده
ترازنامه بانک مرکزی
صندوق بین‌المللی پول
اجرای سیاست پولی
ضریب فزاینده سپرده
هدف‌گذاری نرخ بهره
تسهیل کمّی و راهنمای آتی
فصل پنجم: قانونگذاری و نظارت بر صنعت بانکداری
علل هجوم بانکی
مراجع نظارتی
مجوزهای بانکی
چتر حمایتی دولت
مقررات کفایت سرمایه
انواع دیگر مقررات
فصل ششم: منشأ بحران مالی جهانی
بحران بانکی سوئد
بحران مؤسسات پس‌انداز و وام مسکن ایالات متحده
بحران بانکی ژاپن
بحران مالی آسیا
علل بحران مالی جهانی 2007-2009
فصل هفتم: بحران مالی جهانی و بحران بدهی دولتی منطقه یورو
ایالات متحده
انگلستان و منطقه یورو
فصل هشتم: واکنش‌های سیاست‌گذاری و نظارتی به بحران مالی جهانی
تحولات سیاست پولی
تحولات اخیر در تنظیم مقررات بانکی
فرهنگ واژگان

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مقدمه‌ای بسیار کوتاه بر بانکداری
نویسنده،
مترجمسهند حمزه ئی، تکتم گل سرخی
ناشر چاپیانتشارات دنیای اقتصاد
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات157
زبانفارسی
شابک978-600-497-133-1
موضوع کتابکتاب‌های مالی و بیمه، کتاب‌های اقتصاد
قیمت نسخه الکترونیک
30000 ت - 3.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب مقدمه‌ای بسیار کوتاه بر بانکداری

برای دریافت کتاب مقدمه‌ای بسیار کوتاه بر بانکداری و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.