معرفی و دانلود کتاب ملاحظاتی درباره‌ی مارکس: گفت و گوهایی با دوتچو ترومبادوری

عکس جلد کتاب ملاحظاتی درباره‌ی مارکس: گفت و گوهایی با دوتچو ترومبادوری
قیمت:
۴۷,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب ملاحظاتی درباره‌ی مارکس و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ملاحظاتی درباره‌ی مارکس و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ملاحظاتی درباره‌ی مارکس: گفت و گوهایی با دوتچو ترومبادوری

در کتاب ملاحظاتی درباره‌ی مارکس، شاهد سلسله‌ای از مباحثات میشل فوکو با یکی از روزنامه‌نگاران حزب کمونیست ایتالیا هستیم. اثری که نظرات و دیدگاه‌های یکی از بزرگترین فیلسوفان و نظریه‌پردازان قرن بیستم را دربرگرفته و زوایای پنهانی از مکتب کمونیسم را به بحث می‌گذارد. برای نقد و تفسیر آراء مارکس و کمونیسم، هم‌اکنون منبعی جامع و بی‌نظیر روبه‌روی شماست.

درباره‌ی کتاب ملاحظاتی درباره‌ی مارکس

متفکری که رسالت خود را به چالش کشیدن طرز فکر انسان‌ها می‌دانست! میشل فوکو (Michel Foucault) اندیشمندی بود که به دنبال دیدگاهی تازه نسبت به انسان و انسانیت، مرزهای فلسفه، تاریخ، سیاست، جامعه‌شناسی و... را درنوردید. کمتر کسی ممکن است نام این نظریه‌پرداز فرانسوی را نشنیده باشد، بااین‌حال، ممکن است ابعاد فکری او و ایده‌هایش در قلمرو علوم انسانی برای بسیاری از مخاطبان کاملاً روشن نباشد. در کتاب ملاحظاتی درباره‌ی مارکس (Remarks on Marx) قرار است جست‌و‌جویی داشته باشیم در اندیشه‌های سیاسی وی پیرامون کمونیسم و نقد و تحلیل آن.

آثار و مصاحبه‌هایی که از فوکو در زمینه‌ی کمونیست منتشر شده، حاکی از نفرت وی از این حزب، به‌خصوص حزب کمونیست در فرانسه است. بااین‌وجود، در کتاب حاضر شاهد رویارویی او با روزنامه‌نگار اونیتا، از روزنامه‌های حزب کمونیست ایتالیا، خواهید بود. ترومبادی به‌عنوان مصاحبه‌کننده و فوکو به‌عنوان مصاحبه‌شونده در مقابل هم قرار می‌گیرند تا کمونیسم را به نقد بکشانند.

کتاب حاضر شش فصل را دربرمی‌گیرد. در ابتدا با سیری بر تفکرات فوکو آشنا خواهید شد که آر. جی. گلدستاین با هدف معرفی اندیشه‌های فوکو در ابتدای کتاب ارائه کرده و قطعاً در شناخت هرچه بیشتر این فیلسوف و متفکر بزرگ یاری‌رسان شما خواهد بود. در ادامه، مقدمه‌ای از دوتچو ترومبادوری از نحوه‌ی انجام مصاحبه و مواجهات او با فوکو و تفکراتش در اختیار شما قرار می‌گیرد که اطلاعات زمینه‌ای لازم را برای درک بهتر سایر مطالب کتاب به شما عرضه می‌کند.

معرفی و دانلود کتاب ملاحظاتی درباره‌ی مارکس

دانش و تاریخ، ساخت‌باوری، متفکرانی چون آدورنو، هورکهایمر و مارکوزه، همچنین موضوعاتی مانند گفتمان قدرت مباحث و شالوده‌ی اصلی مصاحبه‌های کتاب ملاحظاتی درباره‌ی مارکس به شمار می‌آیند. توجه داشته باشید که مطالعه‌ی این کتاب نه‌تنها اندیشه‌ها و موضع سیاسی فوکو را برایتان به‌‍وضوح مشخص می‌کند، بلکه این فرصت را در اختیارتان قرار می‌دهد تا نظر فوکو را درمورد آثار و افکار خودش نیز جویا شوید. به عبارت دیگر، فوکو در خلال مباحث گریزی به آراء خود می‌زند و می‌کوشد آن‌ها را به نحو دیگری بیان کند. همین نکته موجب می‌شود تا به تفسیری برای اندیشه‌های فوکو، آن هم از زبان خودش دسترسی داشته باشید.

از تمامی علاقه‌مندان آثار سیاسی، جامعه‌شناختی و کتب تحلیلی-انتقادی دعوت می‌کنیم تا دست‌کم یک بار با نگاهی دقیق کتاب ملاحظاتی درباره‌ی مارکس را مورد مطالعه قرار دهند. امیرهوشنگ افتخاری راد این کتاب سودمند را برای مخاطبان فارسی‌زبان ترجمه کرده و نشر چشمه نیز آن را به چاپ رسانده است. خوب است بدانید که این اثر چهاردهمین مجلد از مجموعه کتاب‌های پرتاب‌های فکر به شمار می‌رود که انتشارات چشمه در حوزه‌ی علوم انسانی به مخاطبان عرضه نموده.

درباره‌ی مجموعه کتاب‌های پرتاب‌های فکر

مجموعه‌ی پرتاب‌های فکر، از سری کتاب‌هایی است که نشر چشمه پیرامون علوم انسانی، اعم از تألیف و ترجمه به انتشار رسانده. از آثار این مجموعه، به‌عنوان نمونه می‌توان به کتاب «حال و روز دموکراسی» و «سیاست زیباشناسی» اشاره کرد که به ترتیب جلد یازدهم و هفتم سری کتاب‌های پرتاب‌های فکر به شمار می‌روند. مجموعه‌ای برای متفاوت دیدن و متفاوت اندیشیدن!

کتاب ملاحظاتی درباره‌ی مارکس برای چه کسانی مناسب است؟

اگر قصد دارید درباره‌ی زوایای گوناگون حزب کمونیسم و نحوه‌ی بروز و ظهور آن را دنیای سیاست به بحث بنشینید، آن‌ هم با دیدگاهی فلسفی و موشکافانه، پیشنهاد می‌کنیم از مطالعه‌ی اثر حاضر غافل نشوید.

با میشل فوکو بیشتر آشنا شویم

میشل فوکو، نویسنده، فیلسوف، منتقد تاریخ مدرنیته، نظریه‌پرداز، متفکر و مورخ مشهور فرانسوی بود که در 15 اکتبر 1926 به دنیا آمد و در 25 ژوئن 1984 از دنیا رفت. شاید برای بسیاری از مخاطبان نام فوکو یادآور مباحث و نظریات فلسفی او باشد اما در حقیقت او در شاخه‌های متنوع رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی صاحب‌نظر و تأثیرگذار بود.

او در سال 1946، هنگامی که بیست سال داشت، تحصیلات آکادمیک خود را در مدرسه‌ی عالی پاریس آغاز کرد و قدم در راه مطالعات روان‌شناختی و فلسفی نهاد. بیش از همه، زیگموند فروید و فریدریش نیچه بر آراء و اندیشه‌های میشل فوکو مؤثر بوده‌اند.

تدریس در دانشگاه لیل فرانسه، سپس فعالیت به‌عنوان وابسته‌ی فرهنگی در سوئد، لهستان و آلمان غربی در سال‌های 1955 تا 1960 گوشه‌ای از زندگی حرفه‌ای وی را می‌سازند. کتاب‌های «نظم اشیاء: دیرینه‌شناسی علوم انسانی» و «مراقبت و تنبیه: تولد زندان» از دیگر آثار فوکو هستند.

در بخشی از کتاب ملاحظاتی درباره‌ی مارکس: گفت و گوهایی با دوتچو ترومبادوری می‌خوانیم

فوکو: بله، سال‌های زیادی. به عنوان دانشیار یا استاد در دانشگاه‌های اُپسالا، وارسا، و هامبورگ خارج از کشور کار کردم؛ این درست در دوره‌ی حیاتی فرانسه بود، یعنی در دوره‌ی جنگ با الجزایر. درحالی‌که آن رویداد در عالم روشنفکری و در تمامی فرهنگ فرانسه انعکاس خیلی مهمی داشت، من تا حدی مانند خارجی‌ها آن را تجربه می‌کردم؛ به‌علاوه، ‌ با مشاهده‌ی واقعیات مانند یک مهندس، خیلی ساده‌تر توانستم پوچی [جنگ] را بفهمم و به‌وضوح ‌روشن‌تری، تشخیص دهم که نتیجه‌ی الزامی آن چه خواهد بود. البته من مخالف این کشمکش بودم، اما ‌چون در خارج از کشور زندگی می‌کردم و هیچ تجربه‌ی مستقیمی از رخدادهای داخل کشور نداشتم، شخصاً در یکی از تجربه‌های تعیین‌کننده‌ترین تجربه‌های فرانسه‌ی مدرن شرکت نکردم.

وقتی بازگشتم، تازه نوشتن تاریخ جنسیت را تمام کرده بودم. این کتاب نتیجه‌ی مجموعه‌ای از پروژه‌های تحقیقاتی بود، و در معنایی مشخص، همچنین پژواکِ تجربه‌ی مستقیمی بود که طی آن سال‌ها داشتم. دارم به تجربه‌ی جامعه‌ی سوئدی اشاره می‌کنم، یک جامعه‌ی حفاظتی و «بسیار پزشکی‌شده» که در آن تمامی خطرات اجتماعی به نحوی با سازوکارهای ماهرانه و سنجیده کم شده بودند؛ و جامعه‌ی لهستان که در آن مکانیسم‌های «بازداشت» از نوع کاملاً متفاوتی بودند... مسئله تجربه‌های انضمامی و خیلی مهمِ دو شکل متفاوت از جامعه بود، اما آن‌ها طول موج‌های کاملاً متفاوتی از فرانسه داشتند که به طور کامل به سبب شرایط جنگ و به سبب مشکلاتی که دوره‌ای از تاریخ را به انتها رساند، دوره‌ی استعمارگری، متوقف شده بود. همچنین تاریخ جنون محصول این تفاوت تکین درباره‌ی واقعیت فرانسوی بود، و با نظر مساعد افرادی نظیر بلانشو، کلوسوسکی و بارت در‌جا دریافت شد. واکنش‌های متفاوتی میان پزشکان و روان‌کاوها وجود داشت: از طرفی، برخی با گرایشات لیبرالی و مارکسیستی کشش مسلمی به آن داشتند؛ از طرف دیگر، از جانب برخی دیگر که محافظه‌کار بودند نفی تام‌وتمام وجود داشت. معهذا، در کل، همان‌طور که پیش‌تر به شما گفتم، ‌ کارم جدی گرفته نشد؛ بی‌اعتنایی و سکوت واکنش‌های عمده بودند. اهمیت کمی به این دست تحقیقات نشان داده می‌شد.

فهرست مطالب کتاب

یادداشت دبیر مجموعه
مقدمه‌ی ترجمه‌ی انگلیسی: تغییر جهت فکری
مقدمه: فراسوی انقلاب
1: چگونه یک «تجربه کتاب» متولد می‌شود
2: سوژه، دانش و تاریخ حقیقت
3: «اما ساخت‌باوری یک ابداع فرانسوی نبود»
4: آدورنو، هورکهایمر و مارکوزه: چه‌کسی «نفی‌کننده‌ی‌ تاریخ» است؟
5: میان «کلمات» و «چیزها» طی مه 1968
6: گفتمان قدرت
یادداشت‌ها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ملاحظاتی درباره‌ی مارکس: گفت و گوهایی با دوتچو ترومبادوری
نویسنده
مترجمامیرهوشنگ افتخاری راد
ناشر چاپیانتشارات چرخ
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات142
زبانفارسی
شابک978-600-229-960-4
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق، کتاب‌های علوم سیاسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب ملاحظاتی درباره‌ی مارکس

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب ملاحظاتی درباره‌ی مارکس

برای دریافت کتاب ملاحظاتی درباره‌ی مارکس و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.