معرفی و دانلود کتاب مهرنجون

عکس جلد کتاب مهرنجون
قیمت:
۱۰۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مهرنجون و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مهرنجون و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مهرنجون

محمد محمودی نورآبادی که در سال‌های نوجوانی خود در جبهه‌های حق علیه باطل جنگیده، اکنون در کتاب مهرنجون، خاطراتش را از دوران جنگ تحمیلی و حضور مستقیم در میدان نبرد با شما به اشتراک می‌گذارد. امانت‌داری نویسنده، روایت مجذوب‌کننده، لحن طنز و... برخی از مشخصه‌هایی هستند که موجب می‌شوند کتاب حاضر به‌عنوان یکی از خواندنی‌ترین زندگی‌نامه‌های معاصر و جالب‌ترین آثار ادبی دفاع مقدس شناخته شود.

درباره‌ی کتاب مهرنجون

محمد محمودی نورآبادی، از رزمندگان گران‌قدر دوران جنگ تحمیلی، در کتاب مهرنجون، با شما از خاطرات خود در جبهه‌ی نبرد می‌گوید. این زندگی‌نامه‌ی خودنوشت بخشی از سرگذشت نویسنده‌اش را تا جایی که به دفاع مقدس مربوط می‌شود دربرمی‌گیرد. کتاب حاضر نه‌تنها اطلاعات مفیدی را در اختیار پژوهشگران تاریخ معاصر قرار می‌دهد، بلکه نکته‌های سودمندی را نیز به جوانان امروزی می‌آموزد. علاوه‌بر این‌ها، نویسنده داستانی پرکشش و مجذوب‌کننده را برایتان روایت می‌کند که شما را تا انتهای کتاب با خود همراه خواهد کرد.

نویسنده کتاب خود را با یادآوری تاریخ تولد و ماجرای تغییر تاریخ شناسنامه‌اش آغاز می‌کند. اتفاقاً همین موضوع باعث می‌شود که نویسنده علی‌رغم خواسته‌اش مبنی بر حضور در جبهه، نتواند به‌صورت قانونی وارد میدان نبرد شود. به همین خاطر تصمیم می‌گیرد تا با همراهی چند تا از هم‌کلاسی‌هایش، تاریخ شناسنامه‌ی خود را تغییر بدهد و بعد از فرار از خانه، راهی جبهه‌های نبرد شود. نویسنده در همان حین که خاطرات واقعی خود را برایتان بازگو می‌کند، از شهدا و جانبازانی برای شما می‌گوید که شاید در هیچ کتاب دیگری نامی از آن‌ها برده نشده باشد. تا پیش از آن‌که محمد محمودی نورآبادی وارد جبهه شود، نُه تن از اهالی روستایشان، مهرنجان، به شهادت رسیده بودند. نویسنده در لابه‌لای خاطرات خود، شرحی هم از نحوه‌ی شهادت این بزرگواران ارائه کرده که دانستن آن‌ها برای دوستداران تاریخ و ادبیات دفاع مقدس بسیار ارزشمند خواهد بود.

نویسنده در کتاب مهرنجون و شرح دیده‌ها و شنیده‌های خود هرگز قصد بزرگ‌نمایی و اغراق نداشته است. بلکه هر واقعه و رخدادها را درست همان‌طور که دیده برای مخاطبان نیز توصیف کرده است. بااین‌اوصاف، کتاب حاضر علاوه‌بر این‌که خواندنی و مجذوب‌کننده است، به دلیل پایبندی خود به واقعیت‌ها، اثری مستند نیز محسوب می‌شود. از زبان و بیان محمد محمودی نورآبادی نیز نباید غافل شد زیرا تأثیر به‌سزایی بر گیرایی و کشش این کتاب دارد. نویسنده در عین حال که به ساده‌نویسی گرایش داشته، سعی کرده تا از زبان طنز هم برای شرح موقعیت‌ها و وقایع بهره ببرد.

سال‌هاست که کشورمان دوران جنگ تحمیلی و دشواری‌های آن را پشت سر گذاشته اما امروزه یکی از نگرانی‌هایی که به‌ویژه اهالی فرهنگ و برنامه‌ریزان فرهنگی را به خود مشغول داشته، مسئله‌ی دور شدن جوانان امروزی از ارزش‌های دفاع مقدس است. شاید جوانان و نوجوانان نسل جدید فرصت و علاقه‌ای برای مراجعه به کتاب‌ها و مستندات تاریخی نداشته باشند و همین موضوع باعث شود، اطلاعات زیادی هم در مورد جنگ هشت‌ساله و آرمان‌های جوانان آن دوران نداشته باشند. بااین‌حال، وجود کتاب‌هایی مانند مهرنجون این مشکل را برطرف می‌کند. اگرچه مطالعه‌ی کتاب‌های قطور تاریخی از حوصله‌ی اکثر جوانان خارج است اما چنین افرادی بدون شک از خواندن یک کتاب زندگی‌نامه، آن هم با قلم یکی از رزمندگان عالی‌قدر دوران جنگ استقبال خواهند کرد. قطعاً اگر بدانند که نویسنده‌ی آن تا چه‌ حد در بیان واقعیت‌ها امانت‌دار بوده، بیش‌ازپیش تمایل خواهند داشت که آن را بادقت مطالعه کنند.

محمد محمودی نورآبادی همزمان با این‌که گذشته‌ی خود را برایتان روایت می‌کند، بخشی از زمانه‌ی خود را نیز برای شما به تصویر می‌کشد. همچنین فرهنگ و جامعه‌ای را به شما نشان می‌دهد که در سال‌های جنگ، جوانان را به مبارزه تشویق می‌کرد. نویسنده بدون این‌که مستقیماً چنین موضوعی را بیان کند، با ترسیم برخی حقایق، چنین فضای فکری و فرهنگی‌ای را برای مخاطبان مجسم می‌کند.

تاکنون کتاب‌های بسیاری در رابطه با خاطرات رزمندگان و شهدا از زبان خودشان یا بستگان و نزدیکان ایشان به چاپ رسیده که همگی خواندنی هستند. بااین‌حال، کتاب پیش‌رو یک تفاوت اصلی با سایر آثار این‌چنینی دارد: نویسنده‌ی آن خود اهل قلم است و به‌عنوان داستان‌نویس و روزنامه‌نگار فعالیت دارد. بدیهی است مهارت نویسندگی خود را در نگارش این اثر نیز به‌طور تمام و کمال به کار گرفته تا کتابی بی‌نظیر را به مخاطبان عرضه کند.

به‌طور کلی می‌توان ادعا کرد کتاب مهرنجون هم اثری است که مخاطب را به خود جذب می‌کند و هم یک کتاب معتبر تاریخی محسوب می‌شود که اهمیت بسیاری در زمینه‌ی پژوهش‌های حوزه‌ی تاریخ دارد. از طرف دیگر، جنبه‌های ادبی آن نیز درخور توجه است و از چشم مخاطبان تیزبین پنهان نخواهد ماند. کتابی که پیش رویتان قرار گرفته، به کوشش نشر سوره‌ی مهر روانه‌ی بازار داغ کتاب شده.

کتاب مهرنجون برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان ادبیات دفاع مقدس و دوستداران کتاب‌های زندگی‌نامه از مطالعه‌ی کتاب مهرنجون بهره‌ی فراوانی خواهند برد.

در بخشی از کتاب مهرنجون می‌خوانیم

آغاز دلتنگی

چهار روز اقامت در شیراز حال همه را گرفته بود. رفتن به داخل شهر غدغن بود و ما فقط می‌توانستیم تا حرم شاهچراغ برویم. گاهی هم نبش بازار کنار مسجد، از ساندویچی «یکتا» سوسیس بندری می‌گرفتیم، دندان می‌زدیم، بعد یک دست به کمر، ته‌مانده نوشابه را تا قطره آخر بالا می‌رفتیم.

دیگر از کابوس پذیرفته نشدن و بازگشت به روستا بیرون آمده بودم. فقط گاهی دلم برای خانه و به‌خصوص عباس تنگ می‌شد. این را به حساب همان کم‌تحرکی توی مسجد می‌گذاشتم و فکر می‌کردم اگر به جبهه بروم و درگیر کارهای آموزش و جنگ بشوم، مجالی برای فکر کردن به روستا و دوستان و برادر کوچکم نخواهم یافت. از آن طرف عبدالرسول در آب‌باریک شیراز بود و من هر چقدر فکر می‌کردم، راهی که حضورمان را در شیراز به او اطلاع دهم، نمی‌یافتم. فقط یک شماره تلفن از او داشتم که هر بار زنگ زدم، کسی جواب نداد. آن چند روز فقط یک بار دوست ییلاقی‌ام، اکبر براتی، که از من جلو افتاده بود و در دبیرستان عشایری درس می‌خواند، به دیدار ما آمد؛ دیداری که برای من و نعمت مسرت‌بخش بود.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مهرنجون
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات سوره مهر
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات303
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب‌های انقلاب و دفاع مقدس
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب مهرنجون

مصطفی محمودی
۱۴۰۲/۹/۲۱
خوب بود نویسنده با صداقت همه چیز رو توضیح داده
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب مهرنجون

برای دریافت کتاب مهرنجون و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.