معرفی و دانلود کتاب نظریه‌های هنر - جلد دوم: از وینکلمان تا بودلر

عکس جلد کتاب نظریه‌های هنر - جلد دوم: از وینکلمان تا بودلر
قیمت:
۱۲۲,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب نظریه‌های هنر - جلد دوم: از وینکلمان تا بودلر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب نظریه‌های هنر - جلد دوم: از وینکلمان تا بودلر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب نظریه‌های هنر - جلد دوم: از وینکلمان تا بودلر

موشه باراش در کتاب نظریه‌های هنر - جلد دوم: از وینکلمان تا بودلر، مهم‌ترین اتفاقات، ایده‌ها و تئوری‌های هنری قرن هجدهم و نوزدهم اروپا را بررسی و تحلیل کرده و نظریه‌پردازان شاخص و تأثیرگذار این دوره را معرفی می‌کند. باراش در این جلد به مفاهیمی همچون امر کلاسیک و امر ایده‌آل، سمبلیسم، رمانتیسیسم و رئالیسم می‌پردازد و از چهره‌های بزرگی مثل وینکلمان، دلاکروا، بودلر، هگل، گوته و شلگل صحبت و نظریات آنان را تفسیر می‌کند.

درباره‌ی کتاب نظریه‌های هنر - جلد دوم: از وینکلمان تا بودلر

هنر در طول تاریخ چندهزارساله‌اش، تحولات مهم و بزرگی را به خود دید. شاخه‌های هنری زیادی شکل گرفتند، گسترش یافتند و بر زندگی تأثیر گذاشتند. می‌توان گفت افلاطون اولین فیلسوفی بود که تلاش کرد هنر را تئوریزه کند و توضیح دهد. گرچه او هنر و شاعری را طرد می‌کرد و مغایر خرد می‌دانست، ولی تأثیر انکارناپذیری بر تاریخ و نظریه‌های هنری گذاشت. پس از او هم فیلسوفان و نظریه‌پردازانی آمدند که سعی کردند ایده‌های جدید مطرح کنند یا به تحلیل ایده‌های موجود بپردازند.

پس از یک دوره‌ی طولانی رکود و محدودیت، با رنسانس و عصر روشنگری بود که هنر هم وارد مرحله‌ی جدیدتری شد. با تغییر نظام فکری غرب، هنر بیش‌ از پیش جدی گرفته شد و توسعه یافت. بسیاری از تاریخ‌شناسان معتقدند در قرن هجدهم و مخصوصاً از میانه‌ی آن، تحولات هنری مهمی رخ داد که باعث شد بسیاری از هنرها مثل نقاشی و مجسمه‌سازی متحول شوند. در این قرن بود که ایده‌هایی همچون رمانتیسیسم شکل گرفتند و تمام شئون هنر را تحت تأثیر خود قرار دادند. از جمله این تاریخ‌شناسان، موشه باراش (Moshe Barasch) استاد سرشناس حوزه‌ی تاریخ هنر است. او در کتاب نظریه‌های هنر - جلد دوم: از وینکلمان تا بودلر (Theories of Art: 2) به مهم‌ترین رخدادهای هنری قرون هجدهم و نوزدهم می‌پردازد و می‌کوشد ایده‌های تأثیرگذار این برهه را نشان دهد. باراش در این کتاب تلاش دارد مهم‌ترین نظریه‌پردازان و چهره‌های هنری و فلسفی این دو قرن را معرفی نماید.

معرفی و دانلود کتاب نظریه‌های هنر - جلد دوم: از وینکلمان تا بودلر

موشه باراش در مجموعه‌ی بزرگ و چندجلدی نظریه‌های هنری، به تئوری‌های اصلی این رشته در طول تاریخ می‌پردازد. او در جلد اول این کتاب از افلاطون آغاز کرده بود و بررسی‌هایش را تا قرن هجدهم ادامه داد. حال کتاب نظریه‌های هنر - جلد دوم: از وینکلمان تا بودلر را به تحولات عصر جدید و مدرن اختصاص می‌دهد. باراش در این اثر، از ابتدای قرن هجدهم بحثش را شروع کرده و از سه دسته نظریه‌پرداز نام می‌برد که باعث اعتلای هنری نیمه‌ی اول قرن هجدهم شدند. این تئوریسین‌ها عبارت بودند از فیلسوفانی همچون ویکو، دوبو و شافتسبری، باستان‌پژوهان جریان‌سازی مثل روژه دوپیل و هنرمندان بزرگی همچون ژرار دولرس و ریچاردسون، اما مهم‌ترین اتفاقات قرن هجدهم در نیمه‌ی آن رخ داد که سردمدار آن، یوهان یواخیم وینکلمان، تاریخ‌نگار و دیرینه‌شناس آلمانی بود. کسی که با کتاب مهمش «تاریخ هنر یونان باستان» عملاً بر نوکلاسیک‌ها تأثیر عمیقی گذاشت. باراش در این قسمت می‌کوشد ایده‌های اصلی وینکلمان همچون تقلید و زیبایی و امر ایده‌آل را تشریح کند.

موشه باراش در ادامه‌ی کتاب نظریه‌های هنر - جلد دوم: از وینکلمان تا بودلر، موضوع وحدت و کثرت هنرهای بصری را پیش می‌کشد و از چهره‌های مؤثر این ایده یعنی لسینگ، شلگل، هگل و هنرمندانی مثل دلاکروا و بودلر نام می‌برد. دو اتفاق بسیار مهمی که در قرن نوزدهم رخ داد ظهور سمبلیسم و رمانتیسیسم بودند. باراش به مظاهر این دو جنبش می‌پردازد و فلسفه‌ی پشت آن‌ها را توضیح می‌دهد. در این فصل او به موضوعاتی همچون اسطوره‌شناسی و رنگ‌ها وارد می‌شود و از تأثیر گوته، روتگه، فیشر و کاسپار فردریش می‌گوید. او بخش آخر این کتاب را به مهم‌ترین فیلسوف‌ها و شاعران و نقاشان نظریه‌پرداز قرن نوزدهم اختصاص می‌دهد و به وجوه برجسته‌ی آن‌ها اشاره می‌کند.

کتاب نظریه‌های هنر - جلد دوم: از وینکلمان تا بودلر را نشر چشمه با ترجمه‌ی محمدرضا ابوالقاسمی منتشر کرده است.

درباره‌ی مجموعه‌ی نظریه‌های هنر

نظریه‌های هنر (Theories of Art) مجموعه‌ای سه جلدی است که می‌کوشد اصلی‌ترین رخدادها و ایده‌های هنر اروپایی را در طول تاریخ بررسی و مهم‌ترین تئوری‌های نظریه‌پردازان و فیلسوفان این رشته را مرور کند. این کتاب‌ها را موشه باراش تألیف کرده و از زمان افلاطون تا انتهای قرن بیستم را در برمی‌گیرند. نشر چشمه این مجموعه را به چاپ رسانده است.

کتاب نظریه‌های هنر - جلد دوم: از وینکلمان تا بودلر برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب به پژوهشگران و علاقه‌مندان به تاریخ و فلسفه‌ی هنر توصیه می‌شود.

با موشه باراش بیشتر آشنا شویم

موشه باراش (2004-1920) تاریخ‌شناس، مؤلف و استاد دانشگاه بود. او استاد رشته‌ی معماری و هنرهای زیبای دانشگاه عبری اورشلیم بود و در حوزه‌ی تاریخ هنر از مهم‌ترین چهره‌های دنیا به حساب می‌آمد. باراش کتاب‌های متعددی در همین زمینه منتشر کرده که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به «کوری»، «تصویر انسان در تاریخ هنر» و «مقدمه‌ای بر هنر رنسانس» اشاره کرد. او در دانشگاه‌های ییل و پنسیلوانیا هم تدریس کرده بود.

در بخشی از کتاب نظریه‌های هنر - جلد دوم: از وینکلمان تا بودلر می‌خوانیم

گوته در پایان مشاهدات خود به موضوع سمبُلیسم رنگ می‌پردازد. مبانی این سمبُلیسم در خود طبیعت و در نحوه‌ی ادراک رنگ‌ها نهفته است. مبنای کاربرد آن‌ها در هنر نیز به‌همچنین. آن‌چه کاربرد رنگ برای غایات اخلاقی و زیباشناختی را ممکن می‌کند این است که «هر رنگ تأثیر متفاوتی بر ذهن می‌گذارد و هم‌زمان چشم و احساسات را به خود معطوف می‌کند.» وقتی عامدانه تأثیرات متمایز و بخصوص حاصل از هر رنگ را به کار می‌گیریم، «یکسره با طبیعت هم‌سازیم.» گوته با اشاره به این شیوه‌ی کاربرد رنگ «مطابق با تأثیرات آن» به قصد «بیان معنای رنگ» در واقع کاربرد سمبُلیک رنگ را در نظر دارد. بنابراین، سمبُلیسم رنگ ساختگی یا به قول معروف قراردادی نیست، بلکه از طبیعت تبعیت می‌کند. دشوار نیست گفتن این‌که بیننده معنای این رنگ‌ها و ترکیب‌های رنگی را شهوداً دریافت می‌کند، ولو این‌که گوته از این جزئیات سخنی به میان نمی‌آورد. به بیان دیگر، سمبُلیسم رنگْ صورت متعالی بیان هنری است.

گوته از نوع دیگر سمبُلیسم رنگ که ما آن را ساختگی یا قراردادی می‌نامیم نیز آگاه است. او این سمبُلیسم را از منظر کاربرد رنگ بررسی می‌کند. به گفته‌ی ویلیام هِکشر گوته «شیفته» ی علامت‌ها بود. او به رنگ نیز رویکردی علامت‌گونه داشت. از گفته‌های او پیداست که سمبُلیسم قراردادی رنگ به سمبُلیسم طبیعی رنگ‌ها نزدیک اما با آن یکسان نیست. او می‌گوید: «کاربرد دیگر را می‌توان کاربرد تمثیلی [رنگ‌ها] نامید. در این کاربرد، اتفاق و هوس نقش بیش‌تری دارد، تا آن‌جا که معنای نشانه باید پیش از آن‌که بدانیم به چیزی دلالت می‌کند به ما منتقل شود. مثلاً رنگ سبز به چه ایده‌ای ربط دارد که برای امید مناسب دانسته شده است؟»

فهرست مطالب کتاب

فصل یک: ابتدای قرن هجدهم
یک. مقدمه
دو. فیلسوفان
1. ویکو
2. دوبو: والایش هیجانات
3. شافتسبری
سه. باستان‌پژوهان و هنرشناسان
چهار. هنرمندان
1. مقدمه
2. ژِرار دو لِرِس
3. ریچاردسون: ظهور امر والا
فصل دو: سرآغازهای عصر جدید
یک. مِنگس
دو. وینکلمان
1. وینکلمان و هنر روزگارش
2. امر «کلاسیک»
3. تقلید
4. زیبایی
5. ماهیت امر ایده‌آل
سه. دیدرو
1. نظریه‌ی هنر و نقد هنری
2. دیدرو: خودانگیختگی و اخلاق
چهار. رینولدز
فصل سه: وحدت و کثرت هنرهای بصری
یک. مقدمه
1. لسینگ
2. مجسمه‌سازی هردر
دو. بازسازی وحدت هنرها
1. شلگل
2. هگل
سه. تلفیق هنرها
1. گرایش‌های جدید
2. شُورول
3. دُلاکروا
4. بودلر
فصل چهار: سمبُل
یک. وینکلمان
دو. علم اسطوره‌شناسی
1. کرویتسر
2. باخوفن
سه. منظره‌ی سمبُلیک
1. اهتمام رمانتیک به منظره
2. کاروس
3. کاسپار داوید فریدریش
4. فیشر
چهار. سمبُلیسم رنگ
1. اهتمام به رنگ
2. رونگه
3. گوته
4. رمانتیسیسم متأخر: ریشتر
فصل پنج: هنرمند
یک. فیلسوفان و شاعران
1. ویلیام داف
2. زولتسر
3. واکِنرودِر
4. زولگر
دو. نقاشان
1. خصوصیت اظهارات هنرمندان
2. رونگه
3. فریدریش
سه. پوزیتیویسم
1. چرخش به جهان بیرون
2. تِن
چهار. وجوه رئالیسم
1. منشأ اصطلاح
2. پرودون
3. شانفلوری
4. فرومانتَن
پنج. استادان بزرگ
1. مقدمه
2. دُلاکروا
3. شارل بودلر (7681 1281)
یادداشت‌ها
کتاب‌نامه‌ی توصیفی
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب نظریه‌های هنر - جلد دوم: از وینکلمان تا بودلر
نویسنده
مترجممحمدرضا ابوالقاسمی
ناشر چاپیانتشارات گیلگمش
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات543
زبانفارسی
شابک978-622-97038-3-0
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق، کتاب‌های هنری
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب نظریه‌های هنر - جلد دوم: از وینکلمان تا بودلر

برای دریافت کتاب نظریه‌های هنر - جلد دوم: از وینکلمان تا بودلر و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.