معرفی و دانلود کتاب سنت زیباشناسی آلمانی

عکس جلد کتاب سنت زیباشناسی آلمانی
قیمت:
۸۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب سنت زیباشناسی آلمانی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب سنت زیباشناسی آلمانی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب سنت زیباشناسی آلمانی

کتاب سنت زیباشناسی آلمانی نوشته‌ی کای همرمایستر، نظرات و دیدگاه‌های فیلسوفان مهم و بزرگی همچون کانت، هایدگر، نیچه، شوپنهاور، هگل، کیرکگور و ... را درباره‌ی مفهوم زیبایی‌شناسی طی سالیان 1750 تاکنون در بر می‌گیرد.

درباره‌ی کتاب سنت زیباشناسی آلمانی:

مفهوم زیبایی‌شناسی یکی از شاخه‌های رشته فلسفه است که معنای و هدف اصلی آن درک ماهیت زیبایی و فلسفه هنر است. حال اگر به پیشینه این سنت فکری بازگردیم، متوجه می‌شویم که این زیباشناسی فلسفی نه تنها در آلمان شکل گرفت، بلکه تغییر و دگرگونی این رشته هم به دو علت توسط آلمانی‌ها صورت پذیرفت. اولاً سنت زیباشناسی آلمانی به طرز عجیب‌وغریبی در مقابل اثرات خارجی مقاوم بود. نویسنده‌هایی که عضوی از این سنت بودند در گفت‌وگو با همدیگر از ایده‌های مرسوم در بحث‌وجدل‌های دیگر زبان‌ها استفاده نمی‌کردند. دوماً هر چند سنت زیباشناسی فلسفی آلمانی به خود متکی است، با این حال فیلسوفان دیگر به مفاهیم آلمانی عکس‌العمل نشان می‌دادند، بدون آنکه خود نقش مهمی در ایجاد این سنت ایفا کرده باشند. در نهایت رشته زیباشناسی فلسفی به طور کامل در اندیشه آلمانی زاده شد.

کتاب پیش‌رو هدف‌های مختلفی دارد. نخست، مواضع اصلى در زیباشناسى فلسفى آلمانى را ارائه می‌دهد و از رابطه‌ی متقابل آن‌ها و سعی‌شان براى تسلط بر مواضع قبلی یا زنده کردن آن‌ها سخن مى‌گوید. در درجه دوم، بزرگ‌ترین چهره‌هاى این مکتب را معرفى مى‌کند، آن هم نه جدا افتاده و دور از هم، بلکه در بستر یک روایت تاریخى.

سوم اینکه کتاب سنت زیباشناسی آلمانی (The German aesthetic tradition) مطرح‌کننده‌ی باورى است مبنى بر آنکه تاریخ فلسفه را نمى‌توان جدا و منفک از فلسفه‌ى نظام‌مند دانست. همچنین این کتاب مدعى است که روایتش از منطقى درونى بهره مى‌برد. مواضع زیباشناسى فلسفى که کای همرمایستر (Kai Hammermeister) مطرح می‌کند صرفاً از پى هم نمى‌آیند، بلکه بخش‌هایى از الگویى بزرگ‌ترند که با نگاهى پس‌نگرانه خودش را هویدا مى‌کند. بنا به نظریه‌ى این کتاب، مواضع الگووارِ فلسفه‌ى زیباشناسى در دوره‌ى ایده‌آلیسم آلمانى و رمانتیسیسم شکل گرفت و نویسندگان قرن نوزدهم متعاقباً این مواضع الگووار را به پرسش کشیدند و سپس در قرن بیستم تمامى آن‌ها دقیقاً طبق همان روالى که در ابتدا ظهور کرده بودند دوباره احیا شدند.

نکوداشت‌های کتاب سنت زیباشناسی آلمانی:

- این ترکیبی مناسب، مفید و قانع‌کننده از مضامین مهم در اندیشه زیبایی‌شناسی فلسفی آلمان است. (Choice)

- آنچه در این کتاب فشرده و در عین حال شگفت‌انگیز و غنی، ناگزیر از آن به دست می‌آورید، چیزی فراتر از یک مرور علمی از یک سنت مهم و دشوار تاریخی در فلسفه زیبایی‌شناسی است. (Philosophy and Literature)

کتاب سنت زیباشناسی آلمانی برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به مطالعه در حوزه فلسفه و هنر علاقه‌مند هستید، این کتاب برای شماست.

در بخشی از کتاب سنت زیباشناسی آلمانی می‌خوانیم:

کانت ایده‌ى زیباشناختى را فرایندى مى‌داند که از طریق آن مى‌کوشیم وحدتِ کثرات را تحت یک مفهوم بگنجانیم، اما در این کار توفیق نمى‌یابیم. به بیان دیگر، هرگز نمى‌توانیم بگوییم که فلان اثر هنرى دقیقاً درباره‌ى چیست، حتى اگر این اثر از قرار معلوم چنان ژرفایى داشته باشد که از طرق دیگر نتوان بدان راه یافت. باید همچنان بکوشیم به این ژرفا راه یابیم و محتویات آن را هویدا کنیم، اما هیچ‌یک از این تلاش‌ها به نتیجه‌ى رضایت‌بخش و نهایى نمى‌رسد. ناگزیر همواره باید به عین زیبا بازگردیم و درباره‌ى آن تأمل کنیم.

آنچه در این صورت‌بندىِ ایده‌ى زیباشناختى مى‌بینیم یکى از نخستین تلاش‌هاى زیباشناسى مدرن به منظور توضیح تفسیرناپذیرى آثار هنرى است. این ایده را مى‌توان در بسیارى از نظریه‌هاى زیباشناختى پس از کانت نیز مشاهده کرد، به‌ویژه در آثار رمانتیک‌ها، خاصه شلینگ، و نیز در تفکرات هایدگر و آدورنو، که البته هیچ‌یک به زیباشناسى سوبژکتیویستى کانت پایبند نیستند. تفسیرناپذیرى غایى اثر هنرى پس از کانت بیش‌تر به یکى از مؤلفه‌هاى عین مبدل مى‌شود تا یکى از ویژگى‌هاى لذت زیباشناختى نزد سوژه.

با این‌همه، بحث کانت درباره‌ى ایده‌ى زیباشناختى، برخلاف آنچه در نگاه نخست به نظر مى‌رسد، اشکالاتى هم دارد. یکى از منتقدان مى‌گوید نقد سوم نه‌تنها یک الگوواره‌ى هرمنوتیکى نوین در زیباشناسى تأسیس کرده و تفسیرپذیرى نامحدود اثر هنرى را به کرسى نشانده، بلکه همچنین زیباشناسى‌هاى متنوعِ متضاد با این الگوواره را نیز توجیه کرده است. موسیقى و مهملات ادبى آن‌قدر دور از شناخت مفهومى محسوب مى‌شوند که از دید کانت نمى‌توانند چیزى بیش از مولد لذت باشند. اما او، از سوى دیگر، استدلال مى‌کند که این لذات زیباشناختىِ ضدشناختى براى آسایش روحى و جسمى بشر بسیار مفید است.

فهرست مطالب کتاب

دیباچه
بخش اول: عصر الگوواره‌ها
1: باومگارتن، مندلسون
2: کانت
3: شیلر
4: شلینگ
5: هگل
بخش دوم: چالش با الگوواره‌ها
6: شوپنهاور
7: کیرکگور، نیچه
بخش سوم: تجدید الگوواره‌ها
8: کاسیرر، لوکاچ
9: هایدگر، گادامر
10: آدورنو
جمع‌بندى
یادداشت‌ها
کتابنامه
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب سنت زیباشناسی آلمانی
نویسنده
مترجممحمدرضا ابوالقاسمی
ناشر چاپینشر ماهی
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات324
زبانفارسی
شابک978-964-9971-33-9
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب سنت زیباشناسی آلمانی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب سنت زیباشناسی آلمانی

برای دریافت کتاب سنت زیباشناسی آلمانی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.