معرفی و دانلود کتاب نماز معلولان بر اساس فقه شیعه

عکس جلد کتاب نماز معلولان بر اساس فقه شیعه
قیمت:
13000 تومان - 1.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب نماز معلولان بر اساس فقه شیعه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب نماز معلولان بر اساس فقه شیعه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب نماز معلولان بر اساس فقه شیعه

کتاب نماز معلولان بر اساس فقه شیعه نوشته‌ی محمدمهدی محب الرحمان، برای اولین بار دیدگاه فقه شیعه را درباره احکام نماز جانبازان و ناتوایان جسمی مورد بررسی قرار می‌دهد.

درباره کتاب نماز معلولان بر اساس فقه شیعه:

بدون شک نماز مهم‌ترین فریضه عبادی اسلام به شمار می‌رود. قرآن کریم بیشتر از چهل بار از اقامه نماز یاد کرده است و پیامبر اکرم (ص) آن را نور چشم خود می‌داند. همانطور که می‌دانید اسلام شریعتی آسان است و در موارد سخت و اضطرار بیشتر احکام عبادی از مکلفین ساقط خواهد شد، اما در مورد فریضه نماز احکامی برای افراد ناتوان وضع شده است.

ظهور اسلام در قرن هفتم میلادی، معلولان را از شرایط سخت و طاقت فرسا نجات داد؛ زیرا برخلاف ادیان دیگر و باورهایی که در مورد معلولان وجود داشت، اسلام با آنان کاملا انسانی رفتار می‌کرد. در واقع اسلام نسبت به معلولان خط‌مشی جدیدی آورد و برخلاف باورهای موجود که معتقد به از بین بردن معلولان به دلیل وجود ارواح شیطانی یا حیوانی در وجود آنان بودند، اسلام کوچک‌ترین تحقیر را در حق آنان جایز نمی‌دانست.

کتاب نماز معلولان بر اساس فقه شیعه (Prayer of the disabled on the basis of Shi'i Jurisprudence)، کیفیت و چگونگی برآوردن یا اجرای تکلیف اقامه نماز توسط مکلفین ناتوان جسمی را بررسی می‌کند. مهم‌ترین قسمت این کتاب ارائه احکامی برای به جا آوردن نماز توسط جانبازان و معلولان جسمی است.

معلولان به پنج نوع ناتوانی از قیام و جلوس، طهارت، قرائت، رکوع و سجده تقسیم شده‌اند که برای هرکدام از آن‌ها احکامی مانند نماز نشسته یا خوابیده، چرخش زبان به جای قرائت و ... وضع گردیده است. تمامی این مطالب نشان می‌دهد که معلولان در هر شرایطی که هستند حتما باید نماز را به جاآورند زیرا از نظر روحی و جسمی به آن احتیاج ضروری دارند.

در بخشی از کتاب نماز معلولان بر اساس فقه شیعه می‌خوانیم:

در اسلام نمازهای مختلف واجب و مستحبی تشریع شده است. هرچند در تعداد این‌ها بین فقها اختلافاتی وجود دارد، اما از جمله نمازهای واجب، نماز یومیه، نماز آیات، نماز جمعه، نماز عید فطر، نماز میت، نماز طواف واجب، نماز نذر است. همچنین انجام نمازهای مستحب مانند نوافل و غفیله مورد تأکید قرار گرفته‌اند.

اما نمازهای واجب و مستحب، غالباً ساختار یکسان دارند و شامل انجام نیت، قیام، قرائت، رکوع، سجده، تشهد و سلام همراه با طهارت از حدث و خبث می‌باشد. لکن برخی از نمازها شکل متفاوتی دارند. مثلاً نماز آیات، دارای رکوع‌های متعدد و متفاوت است؛ نماز میت شامل رکوع و سجده و جلوس نیست، و یا قرائت در نماز عیدین و غفیله متفاوت است. اما می‌توان ادعا کرد نماز در انواع مختلف آن، اجزایی فراتر از قیام، قرائت، رکوع، سجده، جلوس (برای تشهد و سلام) همراه با طهارت ندارد.

شارع ترک نماز را در هر شرایطی نمی‌پذیرد و مکلف باید نماز را در هر شرایطی بپا دارد ولی با توجه به شرایط بدنی نمازگزار، برای هر یک از اجزاء نماز، راهکاری تعیین کرده تا شخص ناتوان و معلول، بتواند نماز خود را اقامه نماید. بنابراین می‌توان گفت نمازی نیست که برای اجزای آن جایگزینی تعیین نشده باشد.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
مقدمه یکم
مقدمه دوم
چکیده
بخش اول: معلولیت‌های مؤثر در ناتوانی و نماز ناتوان
فصل اول: معلولیت و ناتوانی
فصل دوم: کلیات
بخش دوم: شرطیت قدرت در نماز
فصل اول: شرطیت قدرت در تکالیف
فصل دوم: تعلق وجوب نماز به مطلق مکلفین
بخش سوم: معلولیت موجب عدم تحقق اجزاء و اذکار نماز
فصل اول: معلولیت موجب عدم رعایت طهارت
فصل دوم: معلولیت موجب عدم تحقق قیام و جلوس
فصل سوم: معلولیت موجب عدم تحقق قرائت
فصل چهارم: معلولیت موجب عدم تحقق رکوع
فصل پنجم: معلولیت موجب عدم تحقق سجده
منابع و مآخذ

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب نماز معلولان بر اساس فقه شیعه
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات توانمندان
سال انتشار۱۳۹۶
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات160
زبانفارسی
شابک978-600-99808-2-6
موضوع کتابکتاب‌های فقه و اصول
قیمت نسخه الکترونیک
13000 ت - 1.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب نماز معلولان بر اساس فقه شیعه

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب نماز معلولان بر اساس فقه شیعه

برای دریافت کتاب نماز معلولان بر اساس فقه شیعه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.