معرفی و دانلود کتاب نیچه، ای پسر بد! / حالا که کمونیسم مرده، زندگی من پوچ شده!

عکس جلد کتاب نیچه، ای پسر بد! / حالا که کمونیسم مرده، زندگی من پوچ شده!
قیمت:
40250 تومان - 4.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب نیچه، ای پسر بد! / حالا که کمونیسم مرده، زندگی من پوچ شده! و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب نیچه، ای پسر بد! / حالا که کمونیسم مرده، زندگی من پوچ شده! و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب نیچه، ای پسر بد! / حالا که کمونیسم مرده، زندگی من پوچ شده!

ریچارد فورمن یکی از مطرح‌ترین درام‌نویسانِ جهان در چند دهه‌ی اخیر است. سعیدرضا خوش‌شانس در کتاب نیچه، ای پسر بد! / حالا که کمونیسم مرده، زندگی من پوچ شده!، ترجمه‌ی فارسی دو نمایشنامه‌ی درخشانِ این نویسنده‌ی پرافتخار را تقدیم شما نموده است. لازم به ذکر است که این اثر ذیل مجموعه نمایشنامه‌های آمریکاییِ نشر بیدگل به انتشار می‌رسد.

درباره کتاب نیچه، ای پسر بد! / حالا که کمونیسم مرده، زندگی من پوچ شده!

ریچارد فورمن (Richard Foreman)، در میان مخاطبین ایرانی (خصوصاً مخاطبینِ علاقه‌مند به جهان درام) از نامی آشنا و محبوب برخوردار است. اغلب ما، حتی اگر آثار او را نخوانده و یا به تماشا ننشسته باشیم، از جایگاه مهم و شامخ وی در تئاتر معاصر جهان مطلع و آگاهیم. بنابراین، از آنجا که چندان ضروری نیست که در این باب بیش از این سخن بگوییم، بدون اتلاف وقت، به معرفی اثری که در دست دارید، یعنی کتاب نیچه، ای پسر بد!/حالا که کمونیسم مرده، زندگی من پوچ شده! (Bad boy Nietzsche and other plays) می‌پردازیم.

اثر نامبرده، چنان‌که از عنوان آن پیداست، حاوی دو متنِ نمایشیِ مهم در کارنامه‌ی ریچارد فورمن است. اولین متن که نیچه، ای پسر بد! (Bad Boy Nietzsche) نام دارد، به گواه اغلب صاحب‌نظران، نه تنها یکی از برترین آثارِ نویسنده، بلکه یکی از مهم‌ترین نمایشنامه‌ها در جریان ادبیات و تئاتر پست‌مدرن است؛ نمایشنامه‌ای گیرا و جذاب که در آن هزل و جدیت، تعالی و ابتذال، اندیشه و احساس، و شاید مهم‌تر از همه، تاریخ و تخیل، به طرزی زیبا و هنرمندانه در یکدیگر تلفیق شده‌اند.

ریچارد فورمن در این نمایشنامه زندگی پرماجرا و تفکرات پردامنه‌ی فریدریش نیچه، فیلسوف و شاعر بلندآوازه‌ی آلمانی، را دستمایه‌ی خلق درامی سرزنده، پرجنب‌وجوش و در عین حال، تأمل‌برانگیز قرار داده است. فورمن، خودْ در یادداشت کوتاهی که بر این اثر نوشته، بر این نکته تأکید کرده که نیچه‌ای که در کتابِ او به تصویر کشیده شده، ابداً همان نیچه‌ی تاریخی نیست. به عبارتی، فورمن به تبعیت از گرایشِ نهفته در تفکر پست‌مدرنیستی، به جای تلاش در جهت بازآفرینی دقیق و وفادارانه‌ی اصلِ تفکراتِ متفکری خاص در متنی ادبی، برداشت‌های شخصی و منحصربه‌فردِ خود از آرای آن متفکر را (در اینجا مراد نیچه است) در اثر خویش بازتاب داده است. بنابراین، اشتباه خواهد بود اگر گمان بَریم که با مطالعه‌ی نمایشنامه‌ی «نیچه، ای پسر بد!» ممکن است به فهمی از فلسفه‌ی نیچه نائل شویم! خیر، آنچه این کتابِ ارزنده و کوتاه به ما ارزانی می‌کند، نه فهم و معلوماتِ فلسفی و تاریخی، بلکه زیبایی نابِ هنری - ادبی است؛ زیباییِ مسحورکننده‌ای که بیش از آن‌که از جذابیتِ موضوع اثر (شخص فریدریش نیچه) برآمده باشد، از نبوغ خالق اثر (ریچارد فرومن) نشأت گرفته است.

نکات فوق، کمابیش درباره‌ی دیگر متنِ نمایشیِ حاضر در کتاب پیش رو نیز صادق است: حالا که کمونیسم مرده، زندگی من پوچ شده! (Now That Communism is Dead, My Life Feels Empty)؛ این نمایشنامه نیز یکی از برجسته‌ترین آثار نویسنده، و همچون «نیچه، ای پسر بد!»، یکی از درخشان‌ترین نمونه‌های درامِ پست‌مدرنیستی است. در این اثر نیز، اگرچه ظاهراً تاریخِ اندیشه به عنوان موضوع محوریِ متن، در مرکز توجه قرار دارد، آنچه اصل و بنیاد است، همانا نیروی شگرفِ تخیل است و بس.

درباره‌ی دو نمایشنامه‌ی «نیچه، ای پسر بد!» و «حالا که کمونیسم مرده، زندگی من پوچ شده!» یک نکته‌ی حاشیه‌ای نیز گفتنی است، و آن این‌که ترجمه‌ی فارسی این دو اثر، برای نخستین بار است که در قالب کتابی واحد در اختیار مخاطبین علاقه‌مند قرار می‌گیرد.

درباره مجموعه نمایشنامه‌های بیدگل

هدف اصلی بنیان‌گذارانِ مجموعه‌‌ی آثار نمایشی نشر بیدگل، ترسیم گستردگی و غنای جهان درام در نظر مخاطب ایرانی بوده است؛ جهانی که آشنایی دقیق و اصولی با آن، به دلایل متعددِ فرهنگی، اجتماعی و چه بسا سیاسی و اعتقادی، تاکنون برای مخاطب فارسی‌زبان مقدور نبوده است. عناوینی که ذیل این مجموعه‌ی خواندنی به انتشار می‌رسند، عمدتاً آن دسته از آثارند که یا تاکنون به فارسی ترجمه نشده بوده‌اند، یا به هر روی، ضرورت بازترجمه‌شان به این زبان، به شدت احساس می‌شده است.

کتاب نیچه، ای پسر بد!/حالا که کمونیسم مرده، زندگی من پوچ شده! مناسب چه کسانی است؟

از تمام علاقه‌مندان به درام معاصر جهان دعوت می‌کنیم که مخاطب این اثر جذاب و خواندنی باشند.

با ریچارد فورمن بیشتر آشنا شویم

ریچارد فورمن یکی از بزرگ‌ترین چهره‌ها در تئاتر روز جهان است. او به سال 1937، در شهر نیویورک دیده به دنیا گشوده، و این روزها در میانه‌ی دهه‌ی نهم زندگی خود به سر می‌برد. فورمن کار خود به عنوان نویسنده و کارگردان تئاتر را از اوایل دهه‌ی شصت میلادی آغاز کرد. نام او بیش از هر چیز، با جریانی موسوم به «تئاتر هستی‌شناختی» پیوند خورده است؛ جریانی توجه‌برانگیز و بدیع که بیانگر رویکردی آوانگارد نسبت به تمام جنبه‌های هنرِ نمایش است.

افتخارات ریچارد فورمن

- دریافت نشان لوژیون دو اون (شواله‌ی هنر و ادبیات) از دولت فرانسه
- برنده‌ی جایزه‌ی آکادمی ملی هنر و ادبیات آمریکا
- برنده‌ی جایزه‌ی لائورا پلز
- برنده‌ی جایزه‌ی اوبی
- برنده‌ی جایزه‌ی پن
و...

در بخشی از کتاب نیچه، ای پسر بد! / حالا که کمونیسم مرده، زندگی من پوچ شده! می‌خوانیم

صدا به‌آواز می‌خواند: «سلام! سلام!» و صدای بم دیگری، چنانکه وردی می‌خواند، می‌گوید: «آخ!» محصل‌ها وارد می‌شوند، در‌حالی‌که هر یک فالوس‌های چوبی به دست دارند که به روش‌های مبدعانه‌ای تغییرشان می‌دهند. زن زیبا به‌آواز اپرایی می‌خواند: «فردریش نیچه!»
نیچه: (محصل‌های فالوس‌به‌دست را نظاره می‌کند.) این نیز بگذرد.
مرد خطرناک: ولی این ‌یکی نمی‌گذره، رفیق!
نیچه: بیا کمکم! (شلوارش را در‌می‌آورد.)
زن زیبا: پسرِ بد.
نیچه طاق‌باز روی یکی از نیمکت‌ها می‌خوابد و محصل‌ها اطرافش جمع می‌شوند تا تماشایش کنند.
نیچه: کمکم کنین! من یه تکه‌ای روی بدنم دارم که گاهی اوقات ورم می‌کنه و از کنترلم خارج می‌شه.
زن زیبا: پسرۀ بدِ بی‌تربیت.
نیچه: انواع بی‌شماری از گونه‌ها تو این دنیا نظام مشابهی با سیستم اون دارن که گاهی ورم می‌کنه، اما سؤال اینجاست که چه ضرورتی داره؟ ها؟ چرا؟ چرا؟
زن زیبا: (به نیچه نزدیک می‌شود و ژست می‌گیرد.) شاید اون چیزیو که دلت می‌خواسته تجربه کنی هرگز تجربه نکردی، آقای نیچه؟
نیچه: چرا، آن زن اکنون این‌چنین باهوش و زیرک است، چگونه آن را یافت؟
از برای او، مردی عقل از کف داد.
قبل از این بی‌احتیاطی، عقل و زیرکی در سر داشت!
مرد، سَر زیرک، به پای این زن از کف داد.

فهرست مطالب کتاب

‌مجموعه‌نمایشنامه‌های بیدگل
نیچه، ‌ای پسر بد!
یادداشت نویسنده
شخصیت‌ها
حالا که کمونیسم مرده، زندگی من پوچ شده!
شخصیت‌ها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب نیچه، ای پسر بد! / حالا که کمونیسم مرده، زندگی من پوچ شده!
نویسنده
مترجمسعیدرضا خوش شانس
ناشر چاپینشر بیدگل
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات115
زبانفارسی
شابک978-622-6863-47-6
موضوع کتابنمایشنامه
قیمت نسخه الکترونیک
40250 ت - 4.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب نیچه، ای پسر بد! / حالا که کمونیسم مرده، زندگی من پوچ شده!

برای دریافت کتاب نیچه، ای پسر بد! / حالا که کمونیسم مرده، زندگی من پوچ شده! و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.