معرفی و دانلود کتاب هفت فردا: به سوی تاریخی اختیاری

برای دانلود قانونی کتاب هفت فردا: به سوی تاریخی اختیاری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب هفت فردا: به سوی تاریخی اختیاری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب هفت فردا: به سوی تاریخی اختیاری

کتاب هفت فردا: به سوی تاریخی اختیاری نوشته‌ی پل هاکن، جیمز آگیلوی، پیتر شوارتز به مباحثی چون تحولات آخرالزمانی، کاهش رشد اقتصادی، رشد کُند انرژی و... می‌پردازد.

سناریوهای بررسی شده در کتاب هفت فردا: به سوی تاریخی اختیاری (Seven tomorrow's: towards a voluntary history) نشان می‌دهند مشکلات و انتخاب‌های پیش روی ما بیشتر از تأکید بر افزایش امکانات و کاهش عدم قطعیت، نیازمند اتخاذ موضعی دقیق‌تر و هوشمندانه‌تر نسبت به سرنوشت انسان هستند.

ماهیت آینده، احترام به تنوع گزینه‌های احتمالی را ضروری می‌سازد. انتخاب‌های انسان می‌تواند تغییری بزرگ ایجاد کند؛ زیرا تاریخ بشر تا حدی محصول انتخاب یک گزینه از میان احتمالات جایگزین بوده است. وجه تمایز انسان ماهیتی ثابت و پیش‌بینی‌پذیر که سرنوشت او را تعیین می‌کند نیست. بشریت یک ویژگی ذاتی‌گونه‌ی بشری نیست. هرچند بن‌مایه‌ی بشریت طبیعی است و حیات آن تابع ضرورت‌های قانون‌وار است؛ ولی با این حال، بشریت توسط انسان شکل می‌گیرد. بشریت محصول قرن‌ها تاریخ بشر است؛ ساختاری جمعی است که میلیاردها نفر در طی هزاره‌های مختلف در شکل‌گیری آن نقش داشته‌اند.

پل هاکن (Paul Hawken)، جیمز آگیلوی (James Ogilvy) و پیتر شوارتز (Peter Schwartz) نه اعتقادی به آینده‌ی رسمی دارند و نه گزینه‌های جایگزین را قبول دارند؛ گزینه‌هایی که صرفاً مبتنی بر بدبینی محض است. چشم‌انداز منفی و بدبینانه قطعاً جلوی عمل را می‌گیرد؛ همان‌ طور که امیدواری ساده‌لوحانه اتخاذ عمل را غیرضروری می‌سازد. جامعه‌ای که فاقد هرگونه امید به آینده باشد به ورطۀ بیماری و استیصال خواهد افتاد. در چنین وضعی، کسانی که فقط به فکر منافع خود هستند می‌کوشند تا برای خود قایق نجاتی پیدا کنند؛ در حالی که دیگران نای خندیدن ندارند و در سکوت آن‌ها را نظاره می‌کنند.

بنابراین، هدف کتاب هفت فردا پیش‌بینی اشکال دیگر آینده است؛ به طوری که امکان انتخاب مسئولانه و خردمندانه وجود داشته باشد. ما علاقه‌ای به فرضیات آرمان‌گرایانه نداریم. مطالعات آینده‌پژوهی اخیر، بر ‌مبنای ابزارهای پیچیده‌ی تحقیق و تحلیل استوار است که مطالعات آینده‌پژوهی را به‌ طور کامل از قلمرو حدس و گمان خارج می‌کند. با این حال، حوزه‌ی آینده‌پژوهی فاصلۀ زیادی با وضعیت ایده‌آل ارائه‌ی پیش‌بینی دقیق مربوط به آینده دارد.

در بخشی از کتاب هفت فردا: به سوی تاریخی اختیاری می‌خوانیم:

آینده‌ی رسمی به پیروزی در عرصۀ فناوری خلاصه می‌شود. قدرت آمریکا رو‌ به افزایش است. گرچه هنوز بی‌ثباتی‌ها و بی‌عدالتی‌ها پایان نیافته است، اما در‌نتیجه‌ی رهبری آمریکا وضع فلاکت‌بار ملت‌های فقیر بهبود چشمگیری خواهد یافت. گسترش تفکر شوروی متوقف می‌شود. مردم در وطن خود نسبت به «تجربه‌ی آمریکا» خوش‌بین و از آن خشنودند. تعداد افراد صاحب مکنت بسیار بیشتر از گذشته است.

کیفت زندگی بر‌پایه‌ی کمیت کالاها و خدماتی رشد می‌کند که در خیال نسل‌های گذشته نمی‌گنجید. تحصیلات عالی، مراقبت‌های بهداشتی بهتر و امکان سفر در تعطیلات در دسترس درصد بیشتری از افراد جامعه قرار می‌گیرد. تعداد بیشتری رایانه‌ی شخصی و لوازم خانگی کوزینارت در اختیار طبقه‌ی متوسط قرار خواهد گرفت. مسابقه برای کسب موفقیت اقتصادی، ادامه خواهد داشت؛ چراکه جوایز آن همچنان جذاب و قابل‌دستیابی باقی خواهند ماند.

در کنار رشد فناوری، افزایش بهره‌وری، کارکرد آرام تجارت جهانی و توزیع وسیع ثروت، ما با اضمحلال سریع محیط زیست، روند رو‌ به افزایش آمار جرم و محدودیت‌های حاکم بر آزادی‌های فردی که در پسِ نقاب ثروت نهفته است، مواجهیم. در عین حال، در آینده‌ی رسمی مردم با رغبت، آب‌ و ‌هوای تمیز را با خودروی جدید یا هر کالای دیگری معاوضه می‌کنند.

فهرست مطالب کتاب

بخش اول: آینده‌ای نامعلوم
رویکردی به آینده
تدوین سناریوهای آینده
ارزش‌های مختلف اجتماعی
جهانی آشفته
رشد کُند انرژی
بدهی سنگین
پیری جمعیت
کاهش رشد اقتصادی
میراث اجتماعی بی‌اعتمادی
تداوم جرم
تداوم تخریب محیط زیست
فناوری‌های نوین
افزایش سطح بیماری و هزینه‌های مربوط به آن
نابودی خاک
بخش دوم: هفت سناریو برای دهۀ هشتاد و نود
آیندۀ رسمی
حفظ مرکز
بلوغ آرام
فروپاشی مزمن
تحولات آخرالزمانی
سرآغاز اندوه
به ‌اندازۀ دخل خرج کردن
بخش سوم: به سوی تاریخ اختیاری
انرژی
جنون محدود؛ در باب چشم‌انداز جنگ هسته‌ای
اقتصاد فرهنگی
نتیجه‌گیری
منابع و مراجع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب هفت فردا: به سوی تاریخی اختیاری
نویسنده، ،
مترجمگروه مترجمان
ناشر چاپیانتشارات دانشگاه عالی دفاع ملی تهران
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات280
زبانفارسی
شابک978-622-6885-40-9
موضوع کتابکتاب‌های اقتصاد، کتاب‌های علوم اجتماعی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب هفت فردا: به سوی تاریخی اختیاری

برای دریافت کتاب هفت فردا: به سوی تاریخی اختیاری و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.