معرفی و دانلود کتاب هنری زلزله و شپش‌هایش

عکس جلد کتاب هنری زلزله و شپش‌هایش
قیمت:
۱۴,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب هنری زلزله و شپش‌هایش و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب هنری زلزله و شپش‌هایش و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب هنری زلزله و شپش‌هایش

کتاب هنری زلزله و شپش‌هایش نوشته‌ی فرانچسکا سایمون چهار داستان کوتاه از ماجراهای هنری وروجک را در بر می‌گیرد. در داستانی که نام کتاب برگرفته از آن است (هنری زلزله و شپش‌هایش) مطالعه می‌کنیم که هنری شپش گرفته و چون هر کاری کرده نتوانسته برادرش، یعنی پیترخوبه را هم به آن مبتلا کند، تمام تلاشش را به کار می‌گیرد تا به هر بچه‌ای که در اطرافش است، شپش دهد... مجموعه کتاب نامبرده در فهرست برترین کتاب‌های کودک قرار دارد و تاکنون به زبان‌های مختلفی ترجمه شده است.

درباره‌ی کتاب هنری زلزله و شپش‌هایش

کتابی که در دستان شماست، با نام هنری زلزله و شپش‌هایش (Horrid Henry's Nits) نوشته‌ی فرانچسکا سایمون، داستان پسرک شیطانی را روایت می‌کند که هنری نام دارد و با شیطنت‌هایش همه را به‌ ستوه آورده. هنری پردردسر است و بازیگوش، اما نمی‌شود او را دوست نداشت. هنری زلزله مدام به کارهای عجیب و غریب دست می‌زند؛ اگر کسی حواسش به او نباشد، آتش‌هایی به پا می‌کند که برای خاموش کردن‌شان هزاران هزار آتش‌نشان لازم است. البته در دل هنری چیزی نیست و واقعاً دلش نمی‌خواهد به کسی آسیب بزند، اما چه کند که شیطان و آتش‌پاره است! در این کتاب شما چهار داستان از هنری با عناوین روبه‌رو مطالعه می‌کنید: «هنری زلزله و شپش‌هایش»، «گردش علمی هنری زلزله»، «هنری زلزله و مهمانی شام» و «هنری زلزله کتاب می‌خواند».

داستان هنری زلزله و شپش‌هایش از این قرار است: هنری زلزله و برادرش پیتر خوبه، به همراه مامان و باباشان بر سر میز نشسته‌اند و مشغول شام خوردن هستند. بابای هنری خِرش خِرش سرش را می‌خاراند و هنری هم همین‌طور. مامان بعد از این‌که چندباری به پسر و همسرش تذکر می‌دهد که موقع شام خوردن آنقدر خودشان را نخارانند، ناگهان شک می‌کند که نکند باز سر هنری شپش گذاشته باشد... آخر راستش را بخواهید، سرِ هنری، جایی است بس گرم و نرم برای جمع شدن شپش‌ها. احتمالاً این‌بار هم شپش‌ها در بین موهایش شپش‌پارتی راه انداخته و تصمیم داشته باشند تعطیلاتشان را در سر هنری بگذارنند...

بله، حدس مامان درست است و موهای هنری پر از تخم شپش است! شپش‌ها آن‌قدر زیادند که می‌شود آن‌ها را راحت دید و شمرد... برای آن‌که بدانید ماجرای هنریِ وروجکِ داستان ما با شپش‌های سرش چه می‌شود، پیشنهاد می‌کنیم داستان حاضر را که نخستین قصه‌ی کتاب است، مطالعه کنید و خودتان ببینید هنری چگونه با شپش‌هایش کل مدرسه را به هم می‌ریزد، همه‌جا قشقرق به پا می‌کند و همه‌ی تلاشش را به کار می‌گیرد که پیترخوبه را هم مبتلا کند.

در داستان گردش علمی هنری زلزله می‌خوانید که هنری قرار است به یک گردش علمی برود؛ برای ناهاری که قرار است در روز گردش بخورد هم چیپس، بیسکوییت، شکلات و نوشابه درخواست کرده! اما مامان هنری تصمیم گرفته خوراکی‌های سالم برای او بگذارد. هنری هم که عاشق گردش علمی‌ست (از صبح تا عصر گشت و گذار و بخوربخور. چی از این بهتر؟) دم نمی‌زند و ساکت و بدون وروجک‌بازی سر جایش می‌نشیند.

داستان هنری زلزله و مهمانی شام از آنجا آغاز می‌شود که او کف آشپزخانه نشسته و با اسباب‌بازی‌های جدیدش مشغول است که ناگهان پدر خبر مهمی به او می‌دهد: «قرار است رئیس جدیدمان و همسرش برای شام به خانه‌مان بیایند و تا یک ساعت دیگر هم می‌رسند. از تو انتظار دارم که با من و مادرت همکاری کنی و حسابی مراقب رفتارت باشی.»

اگر بخواهیم صادق باشیم، باید به شما بگوییم هر زمان که مهمانی به خانه‌ی هنری می‌آید، او چنان همه‌چیز و همه‌جا را به هم می‌ریزد که مهمان بیچاره از آمدنش پشیمان می‌شود. برای مثال، آخرین باری که مهمان داشتند، هنری آهسته از پله‌ها پایین رفت و تمام کیک شکلاتی‌هایی را که بابا برای دسر پخته بود، نوش جان کرد. بعد هم چنان دل‌دردی گرفت که بیا و ببین. برای همین بود که مامان و بابای هنری به ندرت برای شام مهمان دعوت می‌کردند... به پدر و مادر هنری حق بدهید که هرچقدر خیال‌‌شان از بابت رفتار پیترخوبه جلوی مهمان‌ها راحت است، دل‌نگران نحوه‌ی رفتار هنری باشند.

در نهایت، داستان آخر، «هنری زلزله کتاب می‌خواند» نام دارد. هنری در کلاس درس نشسته و عکس معلمش، خانم بتل‌اکس را توی دفترش نقاشی می‌کند که در حال خورده شدن توسط یک تمساح است! هنری مشغول نقاشی است تا این‌که ناگهان حرف‌های معلمش را می‌شنود که در حال صحبت درباره‌ی جایزه‌ای است. گوش‌های هنری تیز می‌شود و در نهایت می‌فهمد که خانم بتل‌اکس مسابقه‌ی کتاب‌خوانی ترتیب داده و کسی که بیشتر از باقی هم‌کلاسی‌هایش کتاب بخواند، برنده‌ی جایزه‌ی هیجان‌انگیزی خواهد شد...

بد نیست اشاره کنیم کتاب هنری زلزله و شپش‌هایش اولین بار در سال 1997 به انتشار رسیده است. این کتاب را آتوسا صالحی به زبان فارسی برگردانده و انتشارات افق عهده‌دار چاپ آن در ایران بوده است.

درباره‌ی مجموعه‌ی هنری زلزله

مجموعه کتاب‌های هنری زلزله (Horrid Henry) را فرانچسکا سایمون (Francesca Simon)، نویسنده‌ی مشهور آمریکایی، به رشته‌ی تحریر درآورده و تونی راس (Tony Ross) تصویرگری آن‌ها را بر عهده داشته است. سایمون در این مجموعه‌ که آن را برای گروه سنی کودکان نوشته، داستان پسرکی وروجک و شیطان به نام هنری را روایت می‌کند.

نخستین مجلد از مجموعه‌ی هنری زلزله در سال 1994 روانه‌ی بازار نشر شده و این مجموعه از زمان انتشار تاکنون، جوایز و افتخارات متعددی را از آن نویسنده‌اش کرده است. ژانر این کتاب‌ها طنز است و محتوای طنز آن‌ها باعث می‌شود کودکان مجذوب این کتاب‌ها شوند. داستان از این قرار است که هنری به خاطر شیطنت‌هایش کُفر همه را درآورده! این پسربچه‌ی پردردسر مشهور است به این‌که تکالیفش را انجام نمی‌دهد، هرکجا که قدم می‌گذارد نظم آن جا را به هم می‌ریزد و البته، استادِ اذیت کردن برادر کوچکش است. البته، با همه‌ی شیطنت‌ها و خراب‌کاری‌ها، نمی‌توان هنری را دوست نداشت... خوانندگان در طول مطالعه‌ی این مجموعه، با شخصیت‌های دیگری، از جمله پدر، مادر و برادر کوچک‌تر هنری آشنا می‌شوند و هم‌کلاسی‌های او را هم ملاقات می‌کنند؛ هم‌کلاسی‌هایی که اغلب آماج شوخی‌ها و شیطنت‌های هنری قرار می‌گیرند!

شما در هر مجلد از مجموعه کتاب‌های هنری زلزله مخاطب یک قصه‌ی مستقل قرار می‌گیرید، با این حال، در تمام مجلدها، با شخصیت‌های آشنایی مواجه می‌شوید که در کتاب نخست به شما معرفی شده‌اند. داستان‌های مهیج و خنده‌دار این مجموعه با تصاویر تونی راس همراه شده‌اند و دوچندان به جذابیت آن افزوده‌اند. مجموعه‌ی هنری زلزله بیش از بیست‌وپنج کتاب را در بر می‌گیرد که شامل داستان‌هایی کوتاه و رمان‌هایی بلندتر می‌شود. تاکنون ده مجلد از این مجموعه به زبان فارسی ترجمه شده که عبارتند از:‌ «هنری زلزله و تعطیلات پرماجرا»، «هنری زلزله و دندان شیری»، «هنری زلزله پولدار می‌شود»، «هنری زلزله و پرستار لولوخرخره»، «هنری زلزله و خانه‌ی اشباح»، «هنری زلزله در جشن تولد»، «هنری زلزله و شپش‌هایش»، «هنری زلزله و ناهار روز عید»، «هنری زلزله و ماشین زمان» و «هنری زلزله و عشق فوتبال».

این مجموعه طیف وسیعی از موضوعات را شامل می‌شود؛ از رقابت میان خواهر و برادر گرفته، تا مدرسه و چالش‌های آن، شادی‌های دوران کودکی و دوستی میان بچه‌ها؛ موضوعاتی که کودکان می‌توانند به راحتی با آن‌ها احساس نزدیکی کنند. مجموعه‌ی هنری زلزله (که گاهاً به نام «هنری وحشتناک»، «هنری وروجک» و «هنری نفرت‌انگیز» نیز شناخته می‌شود)، جوایز متعددی را از آن خود کرده، به بسیاری از زبان‌های دنیا ترجمه شده است و این امکان را برای کودکان در همه‌جای جهان فراهم می‌آورد تا این مجموعه‌ی خنده‌دار و آموزنده را مطالعه کنند. همچنین کتاب‌های هنری زلزله در قالب‌های مختلفی -از جمله کتاب چاپی، الکترونیک و صوتی- منتشر شده است. در صورتی‌ که تمایل داشته باشید، می‌توانید نسخه‌ی صوتی برخی از مجلدهای آن را که به همت نشر صوتی کتاب‌های درگوشی منتشر شده، در سایت و اپلیکیشن کتابراه مطالعه کنید. بد نیست اشاره کنیم که علاوه بر کتاب‌های اصلی این مجموعه، اسپین‌آف‌ها و نسخه‌های ویژه‌ای نیز ذیل آن منتشر شده است.

حال که مختصری شما را با مجموعه‌ی هنری زلزله آشنا کرده‌‌ایم، بد نیست حقیقت جالبی از آن را برای‌تان بازگو کنیم:

فرانچسکا سایمون شخصیت هنری زلزله را با الهام از پسر خودش نوشته است. در واقع زمانی که از سایمون درباره‌ی منبع الهامش در نوشتن این کتاب‌ها سؤال‌ها کردند، او فاش کرد که پسرش، جاشوا، در کودکی شیطان و پرجنب‌ و جوش و پرانرژی بوده و این باعث شده تا سایمون بتواند از شیطنت‌های او منبعی برای خلق هنری زلزله بسازد.

جوایز و افتخارات مجموعه‌ی هنری زلزله

  • ترجمه به بیش از 25 زبان
  • فروش بیش از 21 میلیون نسخه
  • برنده‌ی جایزه‌ی بهترین کتاب کودک سال 2008، در جشنواره‌ی کهکشان کتاب بریتانیا، برای کتاب هنری وروجک و آدم‌برفی زشت

نکوداشت‌های مجموعه‌ی هنری زلزله

  • هنری زلزله یک پسربچه‌ی شیطان، اما دوست‌داشتنی است. (People)
  • هنری زلزله نمونه‌ای است که پسربچه‌های دیگر می‌توانند خود را با او بسنجند و ببینند که تا چه اندازه دل و جرأت دارند. (Kirkus Reviews)
  • آیا کودک شما هم عاشق کتاب‌های کودکانه است؟ مجموعه‌ی هنری زلزله، نوشته‌ی فرانچسکا سایمون، هنری و مودی مارگات شیطان، اما دوست‌داشتنی را به تصویر می‌کشد. (Montgomery Life)
  • مجموعه‌ کتاب‌های هنری زلزله کتاب برای خوانندگان در سنین ابتدایی مناسب هستند. (Booklist)
  • کودکانی که اخیراً تصمیم گرفته‌اند یک کتاب را مستقل از والدین و به تنهایی بخوانند، کتاب‌های مجموعه‌ی هنری زلزله اثر فرانچسکا سایمون و هنری راس که کتابی از انگلستان است،‌برای آن‌ها مناسب است. (Los Angeles Times)
  • افرادی که به مطالعه‌ی کتاب علاقه‌ای ندارند، با عنصر طنز اغوا می‌شوند و کتاب را مطالعه می‌کنند. در این میان، مجموعه‌ کتاب‌های هنری زلزله به‌راحتی مخاطب را می‌خندانند. (Newsday)
  • کودکانی که کتاب‌های کمدی و طنز را دوست دارند، عاشق سری کتاب‌های هنری زلزله‌، نوشته‌ی فرانچسکا سایمون خواهند شد. متن خنده‌دار سایمون به طرز شگفت‌انگیزی با تصاویر تونی راس تکمیل می‌شود، و هر دو به‌ شکلی کمدی عواقب، وحشتناک کارهای هنری را به تصویر می‌کشند. (Children's Corner, Scripps Howard News Service)
  • از وقتی که مجموعه کتاب «بیگ نیت، دردسرساز تمام عیار» منتشر شده،‌ تابه‌حال هیچ مجموعه‌ کتاب کودکی همچون هنری زلزله چنین اعتیادآور نبوده است! (Newsday)
  • بعضی وقت‌ها همه‌ی چیزی که یک کودک نیاز دارد، خندیدن است. در سری کتاب حاضر داستان‌هایی وجود دارند که خواندن آن‌ها آسان است و بچه‌ها با مطالعه‌ی آن‌ها ممکن است آن‌قدر بخندند که شیر از بینی‌شان بیرون بزند! (Central California Parent)
  • مجلدهای منتشرشده ذیل مجموعه‌ی هنری زلزله کتاب‌های خوبی هستند و کودکان هم ممکن است علاقه داشته باشند که آن‌ها را بخوانند. (Loogootee Tribune)
  • باورنکردنی... باعث می‌شود با صدای بلند بخندید. فرانچسکا سایمون نویسنده‌ی موردعلاقه‌ی دو پسر من در همه‌ی دوران‌هاست. او درست به‌اندازه‌ی رولد دال (Roald Dahl) گستاخ و بامزه است و مانند دیو پیلکی (Dav Pilkey) ممکن است بدترین کودکی باشد که تا به حال درباره‌اش خوانده‌اید و یا شنیده‌اید؛ با همه‌ی این‌ها، بدین معنا نیست که داستان‌های سایمون تماماً فوق‌العاده نیستند... خواندنی است! (Dav Pilkey)
  • شیوه‌ی نوشتن مجموعه‌ کتاب‌های هنری زلزله بسیار هوشمندانه است و خنده را بر لب‌هاتان می‌نشاند. من کاملاً معتقدم که کتاب‌های مجموعه‌ی هنری زلزله میان آدم‌ها بسیار محبوب هستند؛ چراکه درون هرکدام از ما یک هنری کوچولوی زلزله وجود دارد... (Examiner. com)

اقتباس‌های فرهنگی از مجموعه‌ی هنری زلزله

  • در سال 2008، مجموعه داستان‌های هنری زلزله به انیمیشنی سریالی با همین عنوان تبدیل شدند. ساخت این مجموعه‌ی تلویزیونی بر عهده‌ی شبکه‌ی CITV بوده است.
  • در آگوست و دسامبر 2009، هنری زلزله با یک نمایش رادیویی سرگرم‌کننده مهمان خانه‌ها شد و میزبانی یک برنامه‌ی هفتگی کمدی را بر عهده گرفت.
  • در سال 2011، یک فیلم کمدی سه‌بُعدی محصول بریتانیا به کارگردانی نیک مور (Nick Moore) و تهیه کنندگی آلن نیبلو (Allan Niblo) ساخته شد و به نمایش درآمد. مدت زمان این فیلم 1 ساعت و 33 دقیقه است و برخلاف کتاب، موفق نشده موفقیت زیادی کسب کند.

کتاب هنری زلزله و شپش‌هایش برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب هنری زلزله و شپش‌هایش برای کودکان رده‌ی سنی 7 تا 12 سال نوشته شده است. با این‌ حال، همه‌ی افرادی که به داستان‌های طنز علاقه دارند، جدا از سن و سال‌شان می‌توانند کتاب‌های مجموعه‌ی هنری زلزله، از جمله کتاب نامبرده را مطالعه کنند.

در بخشی از کتاب هنری زلزله و شپش‌هایش می‌خوانیم

مامان یک‌بار به زور او را آن‌جا برده بود و دیگر تا عمر داشت حاضر نبود از صد متری‌اش هم رد شود. هنری یک‌دفعه متوجه بلوز پیتر شد. عینا مثل خودش بود: بلوز راه‌راه بنفش با ستاره‌های طلایی.

هنری داد زد: «مامان، پیتر حق ندارد هر چیزی که من می‌پوشم، بپوشد.»

مامان گفت: «اشکالی ندارد، هنری. تو جای دیگری می‌روی و هیچ‌کس متوجه نمی‌شود لباس‌های‌تان مثل هم است.»

فهرست مطالب کتاب

هنری زلزله و شپش‌هایش
گردش علمی هنری زلزله
هنری زلزله و مهمانی شام
هنری زلزله کتاب می‌خواند

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب هنری زلزله و شپش‌هایش
نویسنده
مترجمآتوسا صالحی
ناشر چاپینشر افق
سال انتشار۱۳۹۳
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات82
زبانفارسی
شابک978-964-369-487-6
موضوع کتابکتاب داستان کودک
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب هنری زلزله و شپش‌هایش

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب هنری زلزله و شپش‌هایش

برای دریافت کتاب هنری زلزله و شپش‌هایش و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.