معرفی و دانلود کتاب هیچ ایده‌ای نداریم!: راهنمایی برای دنیای ناشناخته

عکس جلد کتاب هیچ ایده‌ای نداریم!: راهنمایی برای دنیای ناشناخته
قیمت:
۳۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب هیچ ایده‌ای نداریم! و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب هیچ ایده‌ای نداریم! و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب هیچ ایده‌ای نداریم!: راهنمایی برای دنیای ناشناخته

کتاب هیچ ایده‌ای نداریم! تألیف جورج چم و دنیل وایتسن، راهنمایی علمی و طنز در مورد بزرگترین پرسش‌های بدون پاسخ هستی است. یک کارتونیست و یک استاد فیزیک با همدیگر کتابی در مورد تمام چیزهایی که نمی‌دانیم نوشته‌اند: از بیگ‌بنگ تا سیاه‌چاله و سفر در زمان! این اثر پرفروش و موفق، ترکیبی از اینفوگرافی، تصویرسازی، نظریه‌های جدیّ علمی و شوخی‌های بامزه در مورد اسرار کیهان است.

درباره‌ی کتاب هیچ ایده‌ای نداریم!

معمای کیهان از بزرگ‌ترین مجهولات زندگی ما است. تمام درک ما از هستی چیزی در حدود پنج درصد است و نسبت به بقیه‌ی هستی دانش ویژه‌ای نداریم. شناخت جهان از گذشته‌های دور برای انسان دغدغه‌ای مهم بوده و به هر نحوی سعی کرده به آن دست پیدا کند. خیلی از موضوعاتی که تا حالا آن‌ها علم پیدا کرده‌ایم هم صرفاً نظریه است و کاملاً اثبات‌شده یا پذیرفته‌شده نیست. مثل سیاه‌چاله‌ها و اینکه دقیقاً نمی‌دانیم داخلش چه اتفاقی می‌افتد. یا سفر در زمان. آیا ممکن است زمان را متوقف کرد و به عقب بازگشت؟ برای انسان، هستی و کیهان پر از شکاف‌های عظیمی است که نه می‌تواند نسبت به آن‌ها بی‌توجه باشد و نه فعلاً قدرتش را دارد که آن‌ها را پر کند. در مورد این مسأله تا کنون کتاب‌های زیادی نوشته شده که عموماً نظریات علمی و پیچیده‌ای را مطرح کرده‌اند یا سعی داشتند به شکلی جدی دانسته‌ها را مرور کنند، اما کتاب هیچ ایده‌ای نداریم! (We Have No Idea) کمی با بقیه فرق دارد. این اثری کمیک و طنز است که تلاش می‌کند به‌صورتی عامه‌فهم هر چیزی که تا الان نمی‌دانیم را دوباره یادآوری و توضیح دهد.

جورج چم (Jorge Cham) کارتونیست کتاب است که در رشته‌ی مهندسی فارغ‌التحصیل شده ولی آن را رها کرده و سال‌هاست که تصویرسازی می‌کند. دنیل وایتسن (Daniel Whiteson) نویسنده‌ی دیگر این کتاب، دکترای فیزیک ذرات دارد و یکی از دانشمندان پروژه‌ی تحقیقاتی سرن بوده. این دو در کتاب‌شان سعی کردند به بسیاری از سؤالات اساسی و بدون پاسخ، تاحدِّامکان جواب بدهند. البته جواب‌هایی که بر اساس نظریات فعلی مطرح است و ممکن است بعدها تغییر کند یا کلاً رد شود. سؤال‌هایی که هر کدام از ما احتمالاً در جایی با آن‌ها مواجه شده‌ایم یا شاید از خودمان پرسیده‌ باشیم، مثلِ:

  • چرا ما از پادماده ساخته نشده‌ایم؟
  • چرا در دنیا محدودیت سرعت وجود دارد؟
  • ماده‌ی تاریک چیست و چرا به سمت ما نمی‌آید؟
  • چه یا که با ذرات ریز و فوق‌سریع به زمین حمله می‌کند؟

کتاب هیچ ایده‌ای نداریم! ترکیبی سرگرم‌کننده از تصویرسازی‌های طنز و نظریه‌های جدی فیزیک است. جورج چم و دنیل وایتسن بزرگترین رازها و ناشناخته‌های علم فیزیک را مطرح و کمک می‌کنند خیلی از مسائل پیچیده را تا حدی درک کنیم. آن‌ها از ما می‌خواهند دنیا را گستره‌ای بی‌انتها و ناشناخته ببینم که می‌توانیم کشفش کنیم.
کتاب هیچ ایده‌ای نداریم! پس از انتشار به موفقیتی قابل‌توجه دست یافت و بیش از یک میلیون جلد در سرتاسر دنیا از آن فروش رفت. کتاب بین طنز و مسائل جدی تعادل مناسبی برقرار می‌کند و همین باعث شده جامعه‌ی علمی هم به آن روی خوش نشان دهد و از کتاب استقبال کند. جورج چم و دنیل وایتسن پادکستی با عنوان «دنیل و جرج هستی را توضیح می‌دهند» به راه انداخته‌اند که دنباله‌ی کتاب محسوب می‌شود.

این کتاب به ده‌ها زبان ترجمه شده. ترجمه‌ی فارسی را اشکان روشن انجام داده و نشر ذهن آویز منتشرش کرده است.

جوایز و افتخارات کتاب هیچ ایده‌ای نداریم!

  • حضور در لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های آمازون
  • نامزد بهترین کتاب علم و فناوری وبسایت گودریدز در سال 2017

نکوداشت‌های کتاب هیچ ایده‌ای نداریم!

  • این راهنمای بامزه بلیطی برای طرفداران علم در هر سنی است. (پابلیشرز ویکلی)
  • چم و وایتسن خیلی خوب بین علوم جدی و بامزگی تعادل برقرار کردند. (Chemistry World)
  • مروری سرگرم‌کننده و آموزشی برای همه‌ی آن‌هایی که می‌خواهند در زمینه‌ی علم دانش کسب کنند یا تقویتش کنند. (Kirkus Reviews)
  • عامه‌فهم و سرگرم‌کننده... چم و وایتسن اندک‌چیزهای که می‌دانیم و بخش‌های زیادی که هیچ ایده‌ای درباره‌شان نداریم را خلاصه کرده‌اند... کتابی لذت‌بخش! (مجله‌ی نِیچر)

کتاب هیچ ایده‌ای نداریم! برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب به همه‌ی علاقه‌مندان به فیزیک، نجوم و کیهان‌شناسی توصیه می‌شود.

با جورج چَم و دنیل وایتسن بیشتر آشنا شویم

جورج گابریل چم (1976) مهندس، نویسنده، تهیه‌کننده و کارتونیست پانامایی چینی است. چم از دانشگاه استنفورد دکترای رباتیک گرفت،‌ اما بعدتر تغییر مسیر داد و تبدیل به کارتونیست شد. مشهورترین اثر او کمیک استریپی به نام "Piled Higher and Deeper" معروف به PhD است که از سال 1997 به‌صورت اینترنتی منتشر می‌شود. او و دنیل وایتسن پادکستی دارند که در آن در مورد هستی صحبت می‌کنند.

دکتر دنیل اُ. وایتسن استاد رشته‌ی فیزیک ذرات دانشگاه کالیفرنیا و عضو انجمن فیزیک آمریکاست. او بخشی از پروژه‌ی تحقیقاتی برخورددهنده‌ی هادرونی بزرگ در سرن بوده.

در بخشی از کتاب هیچ ایده‌ای نداریم! می‌خوانیم

آیا مطمئنیم ذرات ماده تاریک با ذرات مواد معمولی از طریق نیروهایی غیر از گرانش برهم‌کنش دارند؟ نه مطمئن نیستیم اما امیدواریم که با هم بر هم‌کنش داشته باشند چرا که در این صورت شناسایی این ذرات بسیار آسان‌تر خواهد بود. بنابراین قبل از اینکه دست به آزمایش‌های تقریباً غیرممکن بزنیم ابتدا آزمایش‌های بسیار دشوار را انجام می‌دهیم.

فیزیکدانان آزمایشاتی را برای شناسایی این ذرات فرضی ماده تاریک طراحی کرده‌اند یک روش کلاسیک پر کردن محفظه‌ای با یک گاز نجیب فشرده و احاطهٔ محفظه با شناساگرهایی است که در هنگام برخورد یک اتم از گاز نجیب با ماده تاریک هشدار می‌دهند تاکنون این آزمایشات نتوانسته‌اند شواهدی دال بر وجود ماده تاریک ارائه کنند اما اکنون دیگر این آزمایش‌ها به قدری پیشرفت کرده و دقتشان افزایش یافته است که می‌توان امیدوار بود ماده تاریک را شناسایی کنند.

روش دیگر تلاش برای ایجاد ماده تاریک از طریق یک برخورد دهنده پرانرژی ذرات است که سرعت حرکت ذرات ماده معمولی (پروتون‌ها و الکترون‌ها را تا حد بسیار زیادی افزایش می‌دهد و آن‌ها را به یکدیگر میکوبد. این روش به خودی خود فوق العاده است اما از سویی هم ما را قادر به جستجوی ذرات جدیدی در جهان هستی می‌کند. این آزمایشات می‌توانند نوعی از ماده را به دیگر انواع ماده تبدیل کنند هنگامی که ذرات به یکدیگر کوبیده می‌شوند، تنها ترکیب قسمت‌های درونی آن‌ها تغییر پیدا نمی‌کند؛ مواد قدیمی از بین رفته و حالت‌های جدیدی از ماده ساخته می‌شوند. این کار شبیه کیمیاگری در سطح زیر اتمی است.

فهرست مطالب کتاب

پیش‌گفتار
جهان هستی از چه چیزی ساخته شده است؟
ماده تاریک چیست؟
انرژی تاریک چیست؟
بنیادی‌ترین عنصر ماده چیست؟
معماهای جرم
چرا گرانش این قدر متفاوت از دیگر نیروهاست؟
فضا چیست؟
زمان چیست؟
چند بعد وجود دارد؟
می توانیم با سرعتی بیشتر از سرعت نور حرکت کنیم؟
چه کسی ذرات بسیار پر سرعتی را به سوی زمین شلیک میکند؟
چرا ما از ماده ساخته شده‌ایم نه از ضد ماده؟
چه بلایی بر سر فصل سیزده آمد؟
چه اتفاقی در بیگ بنگ رخ داد؟
وسعت کیهان چقدر است؟
آیا نظریه جامعی وجود دارد؟
آیا در جهان هستی تنها هستیم؟
یک نتیجه‌گیری متفاوت

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب هیچ ایده‌ای نداریم!: راهنمایی برای دنیای ناشناخته
نویسنده،
مترجماشکان روشن
ناشر چاپیانتشارات ذهن آویز
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات440
زبانفارسی
شابک978-600-118-451-2
موضوع کتابکتاب‌های فیزیک، کتاب‌های طنز
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب هیچ ایده‌ای نداریم!

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب هیچ ایده‌ای نداریم!

برای دریافت کتاب هیچ ایده‌ای نداریم! و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.