معرفی و دانلود کتاب واردات موقت

عکس جلد کتاب واردات موقت
قیمت:
31200 تومان - 3.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب واردات موقت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب واردات موقت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب واردات موقت

کتاب واردات موقت نوشته‌ی رضا بنایی، به مبحث ورود موقت کالاها در قوانین گمرکی ایران می‌پردازد و مواد قانونی مربوط به این نوع واردات را توضیح می‌دهد. این کتاب بر اساس قانون امور گمرکی مصوب سال 1390 و آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی سال مصوب 1391 تدوین شده و انواع کالاهایی را که می‌توان به‌صورت موقت وارد کشور کرد تشریح می‌کند و به شرایط و ضوابط این نوع واردات می‌پردازد.

درباره‌ی کتاب واردات موقت

بر طبق قانون امور گمرکی مصوب سال 1390، کالای وارده به قلمرو گمرکی کشور می‌تواند به چند صورت باشد: ورود قطعی، ورود موقت، ورود موقت برای پردازش، مرجوعی (اعاده به خارج از کشور)، عبور خارجی و عبور داخلی. ماده 50 این قانون ورود موقت را رویه‌ای می‌داند که بر اساس آن «کالاهایی معین» می‌توانند فقط تحت شرایطی که قانون تعیین کرده، به‌طور موقت وارد قلمرو گمرکی شوند. این کالاها باید طبق زمان‌بندی و مهلتی که گمرک ایران تعیین می‌کند، بدون این‌که تغییری در آن ایجاد شود، خارج شوند. ماده 72 تا 80 آیین‌نامه‌ی اجرایی قانون امور گمرکی کشور که در سال 1391 تصویب‌شده، به‌شکل مفصل شرایط این نوع واردات را تشریح می‌کند. رضا بنایی که تالیف و گردآوری کتاب واردات موقت را انجام داده، در تلاش است به‌خوبی این مواد را تفسیر کند تا بازرگانان و تجار درک بهتری از این قوانین داشته باشند.

ماده 72 آیین‌نامه انواع کالاهایی که امکان ورود موقت دارند را در 11 گروه مشخص می‌کند. برای مثال کالاهایی که قرار است در نمایشگاه‌ها عرضه شوند مشمول این قانون می‌شوند. از نمونه‌های دیگر می‌توان به دستگاه‌های سدسازی، اسکله‌سازی، لایروبی، راه‌سازی، حفاری، استخراج و اکتشاف و پروژه‌های (طرح‌های) خاص، وسایل و لوازم امدادی به‌منظور کمک‌های بشردوستانه و دستگاه‌های تعمیر ماشین‌آلات اشاره کرد. برای اجازه‌ی ورود این نوع کالاها باید مبلغی به‌عنوان تضمین و به میزانی که گمرک تعیین و اعلام می‌کند از واردکننده گرفته شود. البته در بعضی موارد خاص و از برخی واردکننده‌ها مثل وزارتخانه‌ها، به‌جای تضمین می‌توان تعهد گرفت. این موارد در ماده‌ی 74 و 75 قانون توضیح داده می‌شود. نویسنده‌ی کتاب واردات موقت در مورد هرکدام از این مواد توضیحاتی را اضافه می‌کند. مثلاً ماده‌ی 79 در مورد این موضوع است که واردکننده قصد داشته باشد کالا را به‌صورت دائم نگه دارد و درواقع بخواهد کالا را مصرف کند یا بفروشد. در این صورت قبل از منقضی شدن پروانه‌ی ورودش باید به گمرک درخواست بدهد و مابازایی برای واردات قطعی بپردازد. رضا بنایی در این مورد به‌تفصیل توضیح می‌دهد که منظور از حقوق ورودی چیست و چطور باید آن را محاسبه کرد.

اگر واردکننده بخواهد پروانه‌ی ورودش را تمدید کند، بر اساس ماده‌ی 77 آیین‌نامه‌ی گمرکی باید قبل از منقضی شدن پروانه درخواست بدهد و مدت آن حداکثر تا شش ماه تمدید خواهد شد. اگر واردکننده ظرف مدت تعیین‌شده، کالا را از کشور خارج نکند و چنانچه ثابت شود که این اتفاق عمدی بوده، مشمول مقررات قاچاق خواهد شد. در این صورت تضمین او ضبط شده و مطابق تعهدی که داده با او برخورد می‌شود. کتاب واردات موقت جزییات و مصادیق این ماده را نیز به شکل کامل و مفصل تفسیر کرده است.

کتاب واردات موقت حجم بسیار کمی دارد و می‌توان سریع آن را مطالعه نمود و با قوانین مرتبط با آن آشنا شد. این کتاب را انتشارات شرکت چاپ و نشر بازرگانی چاپ کرده است.

کتاب واردات موقت برای چه کسانی مناسب است؟

تجار، بازرگانان و کسانی که قصد واردکردن موقت کالاهایی را دارند، می‌توانند این کتاب را مطالعه نمایند و با این قانون آشنا شوند.

با رضا بنایی بیشتر آشنا شویم

رضا بنایی کارشناس مسائل گمرکی است و سال‌ها عضو هیئت رئیسه گمرک و مشاور وزارت بازرگانی بوده. از جمله سوابق او در گمرک ایران می‌توان به معاونت اداره کل ارزش، معاون امور گمرکی و رئیس کمیسیون رسیدگی به اختلافات اشاره کرد. او تا کنون نزدیک به 30 عنوان کتاب در زمینه‌ی امور گمرکی و بازرگانی تألیف کرده است.

در بخشی از کتاب واردات موقت می‌خوانیم

واردات قبل از صادرات مواد اولیه و کالاهای مورد نیاز در تولید، تکمیل، آماده سازی و بسته بندی کالاهای صادراتی موضوع ماده (12) قانون، مستلزم رعایت موارد ذیل می‌باشند:

1- شرایط صدور مجوز واردات:

1-1- اجازه ورود موقت موضوع این ماده فقط به کارخانجات، شرکت‌ها و واحدهای تولیدی (اعم از صنفی یا صنعتی) که دارای پروانه معتبر هستند داده خواهد شد. واحدهای بازرگانی و تعاونی‌ها در صورتی می‌توانند از این مقررات استفاده کنند که

با واحدهای تولیدی دارای پروانه معتبر قرارداد منعقد نموده باشند.

2-1- حداکثر میزان واردات مواد اولیه و کالاهای مورد مصرف معادل ظرفیت اسمی سالانه واحدهای تولیدی سازنده یا تولید کننده کالا است.

3-1- صادر کنندگانی که نسبت به ورود موقت مواد اولیه، قطعات و سایر ملزومات تولیدی اقدام می‌نمایند، موظف‌اند حداقل به میزان یک صدوبیست وپنج درصد ‌ارزش کالای ‌وارداتی موقت، کالای ساخته شده را صادر نمایند. چنانچه پس از انجام وظیفه یادشده، بخشی از کالاها و قطعات وارد شده برای تولید کالا و مصرف در داخل کشور در نظر گرفته شود، آن بخش به عنوان واردات قطعی محسوب گردیده و مشمول پرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی و سایر عوارض و مابه التفاوت به ماخذ زمان تبدیل اظهارنامه از حالت ورود موقت (به حالت قطعی) خواهد بود.

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: کلیات
واردات موقت Temporary Admission
الزامات قانونی
فصل دوم: ضوابط و مقررات عمومی مربوط به واردات موقت
بخش اول– واردات موقت برای فرآوری به شرط صدور مجدد
بخش دوم– واردات موقت وسایل کار پیمان‌کاران
بخش سوم– واردات موقت دستگاه‌های علمی، آموزشی، پژوهشی و فنی که به صورت اجاره مورد استفاده قرار می‌گیرد
بخش چهارم– ورود موقت برای شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی و تخصصی
بخش پنجم: سایر رویه‌ها
فصل سوم: ورود موقت به اعتبار اسناد بین‌المللی
1- تعریف– اسناد بین‌المللی گمرکی
2- ورود موقت صادرشده برای شرکت در نمایشگاه‌ها و لوازم بسته‌بندی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب واردات موقت
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات شرکت چاپ و نشر بازرگانی
سال انتشار۱۳۹۱
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات47
زبانفارسی
شابک978-964-468-306-4
موضوع کتابکتاب‌های حقوق بازرگانی
قیمت نسخه الکترونیک
31200 ت - 3.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب واردات موقت

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب واردات موقت

برای دریافت کتاب واردات موقت و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.