معرفی و دانلود کتاب وام برای ویرانی: گزارش‌های منطقه‌ای از اجرای برنامه‌های مالی صندوق بین‌المللی پول

عکس جلد کتاب وام برای ویرانی: گزارش‌های منطقه‌ای از اجرای برنامه‌های مالی صندوق بین‌المللی پول
قیمت:
۵۴,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب وام برای ویرانی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب وام برای ویرانی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب وام برای ویرانی: گزارش‌های منطقه‌ای از اجرای برنامه‌های مالی صندوق بین‌المللی پول

چهره‌ی واقعی صندوق بین‌المللی پول در کتاب وام برای ویرانی افشا می‌شود! ارنست ولف با بررسی رابطه‌ی میان اقتصاد و سیاست در قاره‌های مختلف جهان به این سؤال مهم پاسخ می‌دهد که سیاست‌های اقتصادی صندوق بین‌المللی پول در حقیقت منافع کدام گروه از اعضای جامعه را دنبال می‌کنند.

درباره‌ی کتاب وام برای ویرانی

چرا بحران فقر در آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین پایان نمی‌پذیرد؟ کتاب وام برای ویرانی (Weltmacht Iwf: Chronik Eines Raubzugs) پاسخی صریح و ساده برای این پرسش دارد: صندوق بین‌المللی پول! ارنست ولف برای ما روشن می‌کند که چرا همواره عده‌ای از کشورها فرودست باقی می‌مانند و برخی دیگر مرفه‌تر می‌شوند. او سرگذشت شکل‌گیری صندوق بین‌اللملی پول را شرح می‌دهد و اظهار می‌دارد که این صندوق با اقدامات مختلف باعث گسترش فقر، نابرابری و تبعیض در سراسر جهان شده است.

صندوق بین‌اللملی پول قدرتمندترین سازمان مالی جهان است. این نهاد که ابتدا کارش را در کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین آغاز کرده بود، بعد از شروع بحران یورو در سال‌های 2007 و 2008، پایش به اروپا نیز باز شد. در حال حاضر، 188 کشور در پنج قاره‌ی جهان عضو آن هستند و کمتر سرزمینی را می‌توان سراغ گرفت که از کمک‌های این صندوق مصون مانده باشد! این سازمان در سال 1945 با هدف کمک به کشورهای فقیر و بازسازی ویرانه‌های پساجنگ شروع به کار کرد اما در نهایت باعث فقر و خرابی‌های بیشتر شد. این صندوق برای کمک به کارگران، در اقتصاد دولت‌ها مداخله می‌کند و برآیند اصلاحاتش تنها به نفع جمع کوچکی از ثروتمندان تمام می‌شود. کتاب وام برای ویرانی در این نقطه روشن می‌کند که در چنین شرایطی برابری برای همه مسأله نیست؛ بلکه منافع اقلیتی خاص بر اکثریتی مستضعف اولویت دارد.

کشورهای فقیر که زیر بار بدهی‌های بزرگ دست و پا می‌زنند، مجبور به قبول وام‌های صندوق بین‌اللملی پول می‌شوند؛ وام‌هایی که در ازای عمل به اصلاحات نئولیبرالی اعطا می‌شوند در عمل با شعار آزادسازی و خصوصی‌سازی، سیاست‌های ریاضت‌طلبانه‌ی زیادی را به دولت‌ها تحمیل می‌کنند. به واسطه‌ی این سیاست‌ها، بودجه‌های دولتی به طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند و همه‌چیز به بازار آزاد واگذار می‌شود. وام‌های این سازمان با بهره‌های سنگین، کشورها را همواره در وضعیت بدهکار نگه می‌دارند و در نتیجه‌ی این بدهکاری، چتر تأمین اجتماعی دولت‌ها روزبه‌روز کوچک‌تر می‌شود. عده‌ی زیادی از نیروهای کار تعدیل و بازنشستگان از حمایت‌های مالی محروم می‌شوند. مالیات مواد غذایی چنان افزایش پیدا می‌کند که عده‌ای گرسنه می‌مانند و در نهایت، سیستم بهداشتی ضعیف می‌شود.

این صندوق با وجود مصیبت‌های فراوانی که برای کشورها به همراه داشته، همچنان پابرجاست. امروزه سیاست‌های آن بی‌ثباتی و عدم امنیت اقتصادی را به‌ویژه برای مردم سرزمین‌های خاورمیانه به دنبال آورده است. پس می‌توان گفت کتاب وام برای ویرانی هشداری برای همه‌ی ماست که بدانیم چطور این نهاد جهانی به ویرانگی و آوارگی جمعیت زیادی از کره‌ی خاکی دست زده است.

کتاب وام برای ویرانی مناسب چه کسانی است؟

اساتید و دانشجویان رشته‌های علوم انسانی به‌ویژه علوم سیاسی و اقتصاد از مهم‌ترین مخاطبان این اثر هستند. زیرا با کمک این کتاب به درهم‌تنیدگی عمیق اقتصاد و سیاست پی می‌برند.

با ارنست ولف بیشتر آشنا شویم

ارنست ولف (Ernst Wolff) فرزند جبر جغرافیاست که تولد در جنوب شرقی آسیا او را به فردی دغدغه‌مند در حوزه‌ی تحولات جهانی تبدیل کرده. سال‌ها تجربه‌ در روزنامه‌نگاری، ترجمه و نویسندگی به او بینشی قدرتمند بخشیده تا به خوبی رابطه‌ی میان اقتصاد و سیاست را تحلیل کند.

در بخشی از کتاب وام برای ویرانی می‌خوانیم

تا دهه هفتاد اکثر ملت‌ها در کشور‌های صنعتی توجهی به صندوق بین‌المللی نمی‌کردند. همچنین در دهه هشتاد هم افکار عمومی به‌غیر از چند مورد، - از جمله تظاهرات 1988 علیه ملاقات صندوق بین‌المللی و بانک جهانی در برلین غربی - اهمیت چندانی به این سازمان از خود نشان نمی‌داد. اما در دهه بعدی اوضاع به‌کلی تغییر کرد.

از یک سو حوزه تأثیرات صندوق بین‌المللی به‌واسطه نفوذ در روسیه سابق و کشور‌های بلوک شرق، از لحاظ جغرافیایی به اروپا نزدیک‌تر شده بود، و از دیگر سو طرفداران سازمان‌های مردم‌نهاد عملکرد صندوق و اثرات و عواقب سیاسی آن را با دید انتقادی بررسی می‌کردند. از اینکه، دولت‌های فقیر در جهان مجبور می‌شدند بدهی دولت‌ها به مؤسسات مالی میلیاردر در کشور‌های صنعتی را تسویه کنند، به جای آنکه این پول‌ها و سرمایه‌های ملی در جهت مبارزه علیه گرسنگی، امراض و بی‌سوادی در کشور مصرف شود، خشم نسل جوان را به‌تدریج برانگیخت.

در سال 1994 حدود پانصد سازمان مردم‌نهاد در سراسر جهان با یکدیگر همکاری کرده و پنجاه سال پس از کنفرانس «برتون وودز» کارزاری علیه صندوق بین‌المللی و بانک جهانی تحت عنوان «پنجاه سال کافی است» به راه انداختند. در این زمان، اولین تدارکات برای جنبشی به مناسبت «گرامی‌داشت سال 2000» انجام شد؛ جنبشی که خواستار بخشش کامل بدهی کشور‌های فقیر در آغاز سال 2000 بود. بلافاصله صد‌ها هزار طرفدار دیگر در چهل کشور جهان به این کارزار پیوستند.

در سال 1996، صندوق بین‌المللی و بانک جهانی به‌شکل غافلگیرانه‌ای در جهان اعلام کردند که قصد دارند روش خود در مقابل بدهکارانِ دارای اقتصاد ضعیف را تغییر دهند. با این محتوی: پس از اینکه این سازمان بهبود بخشیدن به اوضاع اقتصادی کشورهای با درآمد متوسط در دهه هشتاد را به اتمام رساند، خود را متمرکز کشورهای فقیر می‌کند. صندوق اعلام کرد با ابتکار عملی به نام «اچ. آی. پی. سی= کشورهای فقیر بسیار مقروض» قصد دارد برای این کشور‌ها از طریق سبک کردن بدهی‌هایشان راه خروج از قرض را امکان‌پذیر نماید و آن را از دولت‌های آفریقایی واقع در جنوب صحرا آغاز کرده، تا بدین‌وسیله راه به سوی رهایی کامل از بدهی هموار شود.

فهرست مطالب کتاب

یادداشت مجموعه
مقدمه نویسنده
کنفرانس برتون وودز؛ آغاز اخاذی
جهش اقتصادی پساجنگ؛ صندوق تور پهن می‌کند
برنامه‌های تعدیل ساختاری؛ صندوق روش خود را سازمان می‌دهد
بدهی آمریکای لاتین؛ صندوق مدیریت بحران را عهده می‌گیرد
نتایج برنامه‌های تعدیل ساختاری؛ افزایش مقاومت مقابل صندوق
شوک‌درمانی برای شوروی؛ صندوق و رواج مجدد سرمایه‌داری
آفریقای پساآپارتاید؛ اتحاد صندوق با کنگره
یوگوسلاوی؛ صندوق در نقش تدارک و پشتیبانی جنگ
بحران در آسیا؛ صندوق قدرت خود را می‌نمایاند
محدودیت دستمزد و افزایش همزمان قیمت‌ها؛ فقرستیزی به سبک صندوق
بحران آرژانتین؛ تحمیل بزرگ‌ترین ورشکستگی دولتی تمام ادوار
جهانی‌سازی و تأمین مالی آن؛ نیروهای محرکه صندوق
بحران مالی 2007-2008؛ آرامش قبل از توفان برای صندوق
بحران بانکی 2008 ایسلند؛ صندوق اروپا را هدف می‌گیرد
ایرلند؛ صندوق عامل انفجار فقر در اروپا
بحران واحد پولی یورو؛ اروپا، تحت مدیریت جبری ترویکا
یونان و ترویکا؛ گرسنگی به اروپا بازمی‌گردد
قبرس و صندوق؛ پس از غارت، نوبت «مصادره» است
بحران یورو پس از قبرس؛ نهادینه شدن غارتگری صندوق
کوه بدهی، تبعیض اجتماعی و انقلاب؛ پایان حکومت صندوق؟
آلمان و صندوق بین‌المللی؛ قوهای سیاه در افق
معرفی مهم‌ترین منابع
تصاویر
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب وام برای ویرانی: گزارش‌های منطقه‌ای از اجرای برنامه‌های مالی صندوق بین‌المللی پول
نویسنده
مترجممرجانه فشاهی
ناشر چاپینشر افکار
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات240
زبانفارسی
شابک978-622-637496-5
موضوع کتابکتاب‌های اقتصاد، کتاب‌های علوم سیاسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب وام برای ویرانی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب وام برای ویرانی

برای دریافت کتاب وام برای ویرانی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.