معرفی و دانلود کتاب ویوپوینت: راهنمای عملی روش ویوپوینت و کامپوزیشن

عکس جلد کتاب ویوپوینت: راهنمای عملی روش ویوپوینت و کامپوزیشن
قیمت:
88900 تومان - 9.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب ویوپوینت: راهنمای عملی روش ویوپوینت و کامپوزیشن و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ویوپوینت: راهنمای عملی روش ویوپوینت و کامپوزیشن و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ویوپوینت: راهنمای عملی روش ویوپوینت و کامپوزیشن

کتاب ویوپوینت: راهنمای عملی روش ویوپوینت و کامپوزیشن، اثر آن بوگارت و تینا لاندو، دو کارگردان معاصر آمریکایی است که اثری بسیار مهم و کاربردی در حوزه تئاتر و سینماست. این کتاب در خصوص روش عملی ویوپوینت است که امروزه یکی از شناخته‌شده‌ترین و کاربردی‌ترین روش‌های تمرین تئاتر و بازیگری در سرتاسر جهان محسوب می‌شود و بی‌شمار هنرمند تئاتر در فرآیند تمرین و اجرای اثر از آن استفاده می‌کنند.

درباره‌ی کتاب ویوپوینت: راهنمای عملی روش ویوپوینت و کامپوزیشن

ویوپوینت، روشی تحول‌ساز در عرصه‌ی تئاتر و بازیگری تئاتر است. این روش از دهه‌ی نود میلادی ابداع شد و نه تنها بر کار بسیاری از کارگردانان معاصر و بازیگران تئاتر، که بر کار دراماتورژها و طراحان رقص نیز تأثیرگذار بوده است. از زمان ابداع این روش، ویوپوینت جای مهمی در تدریس دانشگاه‌ها و مراکز آموزش تئاتر باز کرده.

کتاب ویوپوینت: راهنماى عملى روش ویوپوینت و کامپوزیشن (The Viewpoints Book) نوشته‌ی آن بوگارت (Anne Bogart) و تینا لاندو (Tina Landau)، در توصیف و تعریف تکنیک ویوپوینت، کتاب تأثیرگذار و کمیابی‌ست. در این کتاب، ویوپوینت به‌طور کامل آموزش داده شده، اما این آموزش بیش از آنکه به صورت نظری به بیان تئوری‌ها پرداخته باشد، توصیف و آموزش روش اصولی این تکنیک است.

ویو‌پوینت یک تکنیک بداهه نوازی است که از رقص پست مدرن آغاز شده است. این تکنیک برای اولین بار توسط مری اورلی در دهه‌ی 90 خلق شد. او که خود یک طراح رقص بود، فضا و زمان را به شش دسته تقسیم کرد. آن بوگارت و تینا لاندو، از کارگردانان تئاتر آمریکا هستند. این دو نویسنده، طرح اصلی اورلی را در این کتاب بسط و گسترش دادند. پیش از آن‌ها، به‌جز چند مقاله‌ی کوتاه، کتاب دیگری به این تکنیک تئاتر نپرداخته بود و کتاب ویو‌پوینت در زمینه‌ی خود اولین به حساب می‌آید.

یکی از تعریف‌هایی که در باب ویوپوینت در کتاب آورده شده، مجموعه‌ی نام‌هایی است که به اصول مشخصی از حرکات داده شده است. آن بوگارت که خود توسط مری اورلی با این تکنیک آشنا شده است، آن را به تینا لاندو نیز معرفی می‌کند. در مقدمه‌ی این کتاب از زبان مؤلفان آورده شده که تکنیک ویو‌پوینت در واقع نامی بود بر هرآنچه تاکنون به شکل غریزی کشف کرده بودیم. در واقع، این کتاب بر اساس تجربیات کاری و باورهایی است که آن بوگارت و تینا لاندو مشترکاً به آن‌ها رسیده و در یک کتاب جمع آوری کرده‌اند.

اما تأکید هردوی آن‌ها بر این است که هدف از نوشتن کتاب، صرفاً ارائه‌ی اصول اولیه است و نه تجویز دستورالعمل‌هایی مشخص و ثابت. در اصل این دو کارگردان مطرح تئاتر قصد داشتند تا پنجره‌ای جدید برای بازیگران و کارگردانان تئاتر در سراسر دنیا بگشایند تا آن‌ها با به کارگیری برداشت شخصی خود از این تکنیک و آزمون و خطاهای مختلف، بهترین عملکرد را در خلق آثار هنری رقم بزنند.

کتاب ویوپوینت: راهنماى عملى روش ویوپوینت و کامپوزیشن توسط سیمین غلامی، مترجم و دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی نمایش و کارگردانی از دانشگاه هنر، به زبان فارسی ترجمه شده است. ترجمه‌ی این اثر مهم در زمینه‌ی تئاتر معاصر، برای جامعه‌ی تئاتر ایران بسیار ارزشمند بوده و بر آشنایی هنر نمایش ایرانی با تکنیک‌های تاثیرگذار تئاتر در دنیا، تاثیر شگرفی می‌گذارد.

کتاب ویوپوینت: راهنمای عملی روش ویوپوینت و کامپوزیشن، برای چه کسانی مناسب است؟

هر علاقمندی به تئاتر می‌تواند بسیار از این کتاب یاد بگیرد. اما به گفته‌ی خود نویسندگان کتاب، مخاطب گاهی بین بازیگر تئاتر و کسی که رهبری بازیگران را به عهده دارد، مانند کارگردان یا استاد، تغییر پیدا می‌کند و در نتیجه، کتاب برای هردوی این گروه‌ها نوشته شده است.

با آن بوگارت و تینا لاندو بیشتر آشنا شویم

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، کتاب ویوپوینت حاصل کار دو نویسنده است: آن بوگارت و تینا لاندو. آن بوگارت در سال 1951 در رودآیلند آمریکا به دنیا آمده است و در حال حاضر 71 سال سن دارد. وی استاد دانشگاه کلمبیاست و کارگردان مشهوری در زمینه‌ی تئاتر و اپرا به حساب می‌آید. آن بوگارت مدرک فوق لیسانس خود را از مدرسه‌ی هنر تیش دانشگاه نیویورک اخذ کرد. بدون‌شک باید اذعان داشت که کتاب ویوپوینت: راهنماى عملى روش ویوپوینت و کامپوزیشن آن بوگارت، به‌نوعی نقطه طلایی زندگی کاری او محسوب می‌شود. وی تاکنون جوایز مهمی از جمله دو جایزه‌ی obie بهترین کارگردانی و یک جایزه‌ی Bessie بهترین کارگردانی را در کارنامه‌ی خود دارد.

اما همکار آن بوگارت در خلق این اثر، تینا لاندو نام دارد. او نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر متولد 1962 اهل نیویورک است. تینا لاندو در خانواده‌ای سینمایی متولد شد و پدر و مادرش تهیه‌کنندگان سینما و تلوزیون بودند. این کارگردان 60‌ساله آمریکایی در دانشگاه هاروارد تحصیل کرده و اغلب به اجراهای بزرگ و موزیکال خود مشهور است.

در بخشی از کتاب ویوپوینت: راهنمای عملی روش ویوپوینت و کامپوزیشن می خوانیم

جامعه‌ى تئاترى ایران در پى آشنایى هر چه بیشتر با جنبش‌هاى نوین تئاتر در جهان امروز است تا براى آفریدن آثار تازه و پربار خود از دیدگاه‌ها و تجربیات مدرن بهره گیرد. ترجمه و چاپ ده‌ها کتاب و مقاله براى معرفى کارگردانان و نویسندگان تئاتر امروزین و بیان باورها، دیدگاه‌ها و شیوه‌هاى اجرایى آنان در ایران گواه این مدعاست. در راستاى چنین تلاش‌هایى گاه توجه زیاد به برخى چهره‌ها سبب شده است تا اندیشمندان و مؤلفانِ داراى دیدگاه‌هاى بى‌همتا و جریان‌ساز، کمتر مورد توجه قرار بگیرند یا به‌هیچ‌روى شناسایى و شناسانده نشوند. چه بسا آشنایى با این چهره‌هاى کمترشناخته‌شده و بررسى اندیشه‌ها و کارکردهاى آنان بتواند کمک شایانى به مطالعات تئاترى در ایران نماید.

آن بوگارت از شمار کارگردانانى است که با وجود دارابودن تازه‌ترین و شناخته‌شده‌ترین شیوه‌هاى تمرین و اجرا در جهان براى کوشندگان عرصه‌ى تئاتر ایران ناشناخته مانده است. آن بوگارت کارگردان تئاتر امروز امریکا، دانش‌آموخته‌ى دانشگاه نیویورک در رشته‌ى مطالعات اجرا و درام، اکنون استاد رشته‌ى کارگردانى در دانشگاه کلمبیا است. به باور بوگارت تئاتر معاصر امریکا مى‌باید هنرمندان سراسر جهان را یکپارچه سازد و از برآمد گفتمان‌هاى همه‌ى فرهنگ‌هاى جهان در هنرهایى چون حرکات موزون، موسیقى و تئاتر برخوردار گردد. او با آفریدن تصاویر بومى، فراملیتى و جهانى در آثار خود تماشاگر را به چالش مى‌کشد.

خلاقیت‌هاى بوگارت در کارآزمایى شیوه‌هاى کارگردانى براى او پیروزى‌ها و جوایز بسیار چشمگیرى به بار آورده است. دو جایزه‌ى اوبىِ بهترین کارگردانى، یک جایزه‌ى بسى بهترین کارگردانى، عنوان «استاد مدرن» از سوى «اکتورز تئاتر» و نیز بورس‌هاى تحصیلى فراوان از جمله بورس‌هاى تحصیلى گاگنهایم و راکفلر از شمار این جایزه‌هاست.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه‌ى مترجم
مقدمه‌ى مؤلفان
فصل اول: تاریخچه‌ى روش ویوپوینت و کامپوزیشن
فصل دوم: ویوپوینت و کامپوزیشن چه هستند؟
فصل سوم: ویوپوینت و کامپوزیشن در تئاتر معاصر
فصل چهارم: چگونه آغاز کنیم؟
فصل پنجم: معرفى واحدهاى مجزاى ویوپوینت
فصل ششم: همگرایى اجزاى ویوپوینت
فصل هفتم: بداهه‌سازى گروهى
فصل هشتم: کار با موسیقى
فصل نهم: استفاده از کلام
فصل دهم: ویوپوینت در تمرین
فصل یازدهم: معرفى کامپوزیشن
فصل دوازدهم: کامپوزیشن و آفرینش اثرى بداهه بر اساس ایده‌ها
فصل سیزدهم: کامپوزیشن در راستاى تمرین نمایش
فصل چهاردهم: کامپوزیشن و تمرینات و راهکارهاى بیشتر
فصل پانزدهم: گفت‌وگو با گروه درباره‌ى کامپوزیشن
فصل شانزدهم: کامپوزیشن و دیگر هنرها
فصل هفدهم: ویوپوینت در مکان‌هاى غیرمنتظره
کلام آخر
کتاب‌شناسى

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ویوپوینت: راهنمای عملی روش ویوپوینت و کامپوزیشن
نویسنده،
مترجمسیمین غلامی
ناشر چاپینشر بیدگل
سال انتشار۱۳۹۴
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات256
زبانفارسی
شابک978-600-5193-47-3
موضوع کتابکتاب‌های هنرهای نمایشی
قیمت نسخه الکترونیک
88900 ت - 9.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب ویوپوینت: راهنمای عملی روش ویوپوینت و کامپوزیشن

برای دریافت کتاب ویوپوینت: راهنمای عملی روش ویوپوینت و کامپوزیشن و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.