معرفی و دانلود کتاب پردازش زبان و گفتار: مقدمه‌ای بر پردازش زبان طبیعی، زبان شناسی رایانشی و پردازش گفتار

برای دانلود قانونی کتاب پردازش زبان و گفتار و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب پردازش زبان و گفتار و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب پردازش زبان و گفتار: مقدمه‌ای بر پردازش زبان طبیعی، زبان شناسی رایانشی و پردازش گفتار

کتاب پردازش زبان و گفتار یکی از آثار مرجع در زمینه‌ی زبان‌شناسی و کتاب‌های مهندسی کامپیوتر در ایران و سراسر جهان است. این کتاب که توسط دن جورافسکی و جیمز مارتین به نگارش درآمده، یک الگو و راهنمای جامع در راستای آموزش مباحث زبان‌شناسی و کامپیوتری است. اثری که می‌توان از آن به عنوان یک منبع معتبر در دانشگاه‌ها استفاده کرد و به کمک آن به تدریس پرداخت.

درباره‌ی کتاب پردازش زبان و گفتار

کتاب پردازش زبان و گفتار (Speech and Language Processing) اثری تألیفی از دن جورافسکی (Daniel Jurafsky) و جیمز مارتین (James H. Martin) است. این دو نویسنده کتابی منتشر کرده‌اند که سال‌هاست در زمینه‌ی زبان‌شناسی کامپیوتری به عنوان یک مرجع کامل از آن استفاده می‌شود. کمتر پژوهشی را در این حوزه می‌توان نام برد که به اندازه‌ی کتاب پردازش زبان و گفتار کامل و معتبر باشد. شما صرفاً با یک کتاب ساده و معمولی مواجه نیستید، بلکه کتابی خواهید خواند که توسط بزرگ‌ترین اساتید این رشته تحسین شده و از آن به عنوان یکی از مهمترین‌ کتاب‌های این حوزه یاد می‌شود.

معرفی و دانلود کتاب پردازش زبان و گفتار

اما دلیل موفقیت و اهمیت این کتاب برجسته را می‌توان در رویکرد آن دانست. کتاب پیش‌ رو یک اثر عملی است که از توضیحات صرفاً تئوریک اجتناب می‌کند. دو نویسنده‌ی کتاب به جای آنکه با شرح‌ها و توضیحات غیر-عملی ذهن خواننده را درگیر کنند، روش‌ها و ساختارهایی را آموزش می‌دهند که از هر نظر قابل اجرا باشند. پس با کتابی مواجه‌اید که به خوبی از حوزه عملی زبان‌شناسی آگاه است. به همین روی، توضیحات دو نویسنده در راستای علم کامپیوتری به قدری دقیق و شفاف است که حتی اگر در این زمینه یک فرد مبتدی هستید، باز هم می‌توانید به مرور مطالب کتاب را فرا گیرید و در عرصه عملی آن‌ها را اجرا کنید.

دلیل اهمیت کتاب پردازش زبان و گفتار این است که در واقع نوشته‌های دانیل ژورافسکی و جیمز مارتین برپایه‌ی داده‌های آماری و دیگر الگوریتم‌های پیکره‌های متنی عظیم است. این کتاب علاوه بر شیوه‌های آماری، نسبت به خصلت سمبولیک زبان نیز اثری راه‌گشا و مفید به حساب می‌آید. در هر فصل از کتاب شاهد دسته‌هایی از روش‌شناسیِ زبانی هستیم که کاربر می‌تواند با بهره‌ بردن از این مطالب ارائه شده به خوبی راه‌کارهای زبانی را فرا گیرد. هر بخش از کتاب براساس یک یا دو نمونه‌ی آزمایش شده است که ایده‌ی کلی آن بخش از کتاب را به مخاطب نشان می‌دهد.

کتاب پردازش زبان و گفتار زمینه‌های متنوع و متعددی از زبان کامپیوتری را پوشش می‌دهد. به عنوان مثال دو نویسنده سعی کرده‌اند تا الگوریتم‌های اساسی محیط‌های کاری گوناگون را پوشش دهند. این الگوریتم‌ها ممکن است برای گفتار یا در راستای زبان نوشتاری سازماندهی شده باشند. چنین رویکردی به دو نویسنده این فرصت را داده تا برای مخاطبان خود این واقعیت را ترسیم کنند که چگونه یک الگوریتم مشابه را می‌توان برای تحلیل و شناختِ گفتار و همچنین تشخیص مفهومِ کلمه‌ به کار برد. این کتاب به شما کمک می‌کند تا به واسطه‌ی تسلط بر الگوریتم‌های موجود در وب به تشخیص و تصحیح ایرادهای گرامری در دستور زبان و مشکلات غلط املایی بپردازید. از دیگر نکاتی که کتاب بدان اشاره می‌کند، روش‌های پیشرفته در جستجوی اینترنتی است. شیوه‌هایی که بتوانید به بخش گسترده‌تری از زبانِ الگوریتم و اپلیکیشن‌ها دست یابید.

کتاب پردازش زبان و گفتار داده‌های خود را برمحوریت وب و دیگر برنامه‌ها سازمان‌دهی و مدون نموده است. همچنین دن جورافسکی و جیمز مارتین بر ارزیابی علمی نیز اصرار می‌ورزند و در اثر خود بدان اشاراتی داشته‌اند. این کتاب را می‌توان منبع قابل ارجاعی برای تمام افراد حرفه‌ای دانست که در حوزه‌ها و زمینه‌های گوناگون زبان و گفتار فعالیت می‌کنند. کتاب حاضر می‌تواند برای افراد مبتدی بهترین راهنما و استاد ممکن باشد. چراکه دو نویسنده‌ی کتاب سعی دارند به شما از ساده‌ترین تا دشوارترین بخش‌های الگوریتم‌های کامپیوتری را آموزش دهند. در واقع بخش عمده‌ای از این اثر علمی برای کسانی به نگارش درآمده که در حوزه‌ی زبان‌شناسی از دانش بسیار اندکی بهره‌مندند و به دنبال منبعی برای گسترش دامنه‌ی اطلاعات خود هستند. گفتنی است این کتاب برجسته و ارزشمند توسط انتشارات نویسه پارسی منتشر شده است.

کتاب پردازش زبان و گفتار برای چه کسانی مناسب است؟

خواندن این کتاب به مهندسان کامپیوتر و همچنین علاقه‌مندان به مبحث زبان‌شناسی کامپیوتر پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب پردازش زبان و گفتار: مقدمه‌ای بر پردازش زبان طبیعی، زبان شناسی رایانشی و پردازش گفتار می‌خوانیم

یکی از دستاوردهای کلیدی که در طی 50 سال اخیر از تحقیقات مربوط به پردازش زبان حاصل شده، این است که دانش‌های مختلف شرح داده شده در بخش قبل را می‌توان از طریق به‌کارگیری تعداد اندکی از مدل‌های رسمی یا نظریه‌ها کسب کرد. خوشبختانه این مدل‌ها و نظریه‌ها از ابزارهای استاندارد موجود در علوم کامپیوتر، ریاضیات و زبان استخراج شده‌اند و افرادی که در این حوزه‌ها آموزش دیده‌اند، با آن‌ها آشنا هستند. مهم‌ترین مدل‌های موجود عبارت‌اند از ماشین‌های حالت، سامانه‌های قانون‌محور، منطق، مدل‌های احتمالاتی و مدل‌های بردار- فضا. این مدل‌ها به‌نوبه خود در الگوریتم‌های شناخته شده‌ای بکار گرفته می‌شوند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از الگوریتم‌های جستجوی فضای حالت مانند برنامه‌ریزی پویا و الگوریتم‌های یادگیری ماشین مثل دسته‌بندی کننده‌ها، امید بیشینه (EM) و دیگر الگوریتم‌های یادگیری.

ساده‌ترین شکل ماشین‌های حالت، مدل‌های رسمی هستند که شامل حالت‌ها، انتقال‌های بین حالت‌ها و یک ورودی هستند. برخی از نسخه‌های این مدل پایه که ما در نظر خواهیم گرفت عبارت‌اند از ماشین‌های خودکار متناهی قطعی، ماشین‌های خودکار غیرقطعی و مبدل‌های حالت متناهی.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار نویسنده‌ها
پیشگفتار مترجمان
فصل 1: مقدمه
فصل 2: عبارت‌های منظم و ماشین‌های خودکار
فصل 3: کلمات و مبدل‌ها
فصل 4: N-تایی‌ها
فصل 5: دسته‌های کلمات و برچسب‌زنی اجزای کلام
فصل 6: مدل‌های مخفی مارکوف و آنتروپی بیشینه
فصل 7: آواشناسی
فصل 8: آواشناسی محاسباتی
فصل 9: دستورهای صوری زبان انگلیسی
فصل 10: تجزیه با دستورات مستقل از بافت
فصل 11: تجزیه آماری
فصل 12: بازنمایی معنا
فصل 13: معناشناسی رایانشی
فصل 14: معنی‌شناسی واژگانی
فصل 15: معناشناسی واژگانی رایانشی
پیوست‌ها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب پردازش زبان و گفتار: مقدمه‌ای بر پردازش زبان طبیعی، زبان شناسی رایانشی و پردازش گفتار
نویسنده،
مترجمهادی ویسی، مصطفی صالحی، وحید رنجبر بافقی، فرناز صادقی، الما جعفری صدر، محمد بحرانی
ناشر چاپیانتشارات نویسه پارسی
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات886
زبانفارسی
شابک978-622-7386-39-4
موضوع کتابکتاب‌های زبان شناسی، کتاب‌های مهندسی کامپیوتر
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب پردازش زبان و گفتار

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب پردازش زبان و گفتار

برای دریافت کتاب پردازش زبان و گفتار و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.