معرفی و دانلود کتاب پیگیری دیوانه‌وار: دیدگاهی شخصی از کشف علمی

عکس جلد کتاب پیگیری دیوانه‌وار: دیدگاهی شخصی از کشف علمی
قیمت:
۵۴,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب پیگیری دیوانه‌وار و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب پیگیری دیوانه‌وار و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب پیگیری دیوانه‌وار: دیدگاهی شخصی از کشف علمی

فرانسیس کریک، برنده‌ی جایزه‌ی نوبل فیزیولوژی و یکی از تأثیرگذارترین زیست‌فیزیک‌دانان تاریخ، در کتاب پیگیری دیوانه‌وار، به شرح برخی از دیدگاه‌های ارزشمند خود در مورد کشف بزرگش، یعنی ساختار مارپیچی دورشته‌ای DNA پرداخته است. مطالعه‌ی این کتاب و آشنایی با آراء و تجربیات ارزشمند فرانسیس کریک، به تمامی افرادی که در رشته‌های مربوط به زیست‌ و فیزیک مطالعه دارند، به‌طور جدی پیشنهاد می‌شود. گفتنی‌ست این اثر ذیل مجموعه‌ی «قلمرو علم» به انتشار رسیده است.

درباره‌ی کتاب پیگیری دیوانه‌وار

فرانسیس کریک (Francis Crick)، زیست‌شناس، فیزیک‌دان و عصب‌شناس برجسته‌ی انگلیسی بود. او که تا سن 31 سالگی موفق به دریافت چند مدرک معتبر علمی در رشته‌ی فیزیک شده بود، پس از پایان جنگ‌جهانی دوم، با تغییر گرایش، تحصیلات آکادمیک و مطالعات علمی‌ خود را در رشته‌ی زیست‌شناسی ادامه داد. تجربیات ارزشمندی که کریک از طریق سال‌ها مطالعه در رشته‌ی فیزیک به دست آورده بود، سبب شده بود که او نسبت به دیگر زیست‌شناسان هم‌عصر خود، مزیتی بزرگ داشته باشد. وی با انجام آزمایشات، تحقیقات و مطالعه‌های متعدد در رابطه با موضوعات مختلف زیست‌شناسی و اثبات چند نظریه‌ی علمی مهم، نام خود را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین زیست‌شناسان تاریخ ماندگار کرد.

فرانسیس کریک زمانی که هنوز دانشجوی مقطع دکترا بود، با همکاری جیمز واتسون، زیست‌شناس مطرح آمریکایی، موفق به کشف ساختمان مارپیچی دورشته‌ایِ دی‌ان‌ای شد. این کشف تاریخی که در بین تمام کارهای ارزشمند کریک و واتسون، بزرگ‌ترین دستاورد علمی‌شان به حساب می‌آید، برای آن‌ها جایزه‌ی نوبل سال 1962 را در پی داشت. اثبات ساختار مارپیچی دی‌ان‌ای تا حدی مهم بود که از آن زمان تاکنون، شکل دو رشته‌ی درهم‌تنیده‌ی مارپیچی، به عنوان نماد DNA شناخته می‌شود.

معرفی و دانلود کتاب پیگیری دیوانه‌وار

با توجه به اهمیت فوق‌العاده‌ی این کشف بزرگ در سال 1988، فرانسیس کریک تصمیم گرفت که تجربیات ارزشمندی که هنگام مطالعه‌ بر روی این موضوع به دست آورده بود را با انتشار کتاب پیگیری دیوانه‌وار (What Mad Pursuit)، با علاقه‌مندان رشته‌ی زیست‌شناسی در سراسر جهان، به اشتراک بگذارد. او در این کتاب به‌طور مفصل شرح می‌دهد که برای کشف چنین موضوع مهمی، چه آزمایشات و مراحلی را پشت‌سر گذاشته است. توضیحاتی که کریک در این اثر ارائه داده است، برای تمام افرادی که در رشته‌های مختلف علوم تجربی (چه در سطح دانشجویی و چه در سطوح بالاتر) فعالیت دارند، بسیار مفید و سودبخش واقع خواهد شد.

ساختار و زبان کتاب پیگیری دیوانه‌وار با دیگر کتاب‌های علمی و تخصصی بسیار متفاوت است. نویسنده با بهره‌گیری از تجربیات واقعی زندگی خود، به روشن‌ترین و دقیق‌ترین شکل ممکن، نحوه‌ی صحیح انجام آزمایشات مختلف در علوم تجربی را آموزش می‌دهد. کریک تلاش کرده است که کتاب تا حد ممکن ساده باشد؛ بنابراین اگر در فهم چند پاراگراف خاص دچار مشکل شدید، بدون نگرانی می‌توانید از آن‌ها گذر کنید و به سراغ مطالعه‌ی مطالب ساده‌تر بروید. پیش از آن‌که بحث‌های اصلی آغاز شود، شما در فصل نخست با برخی از مهم‌ترین رویدادهای زندگی فرانسیس کریک در دوران کودکی و جوانی‌اش آشنا می‌شوید. کتاب همچنین شامل پس‌گفتاری‌ مفید است که نویسنده در آن به شرح برخی از نظریه‌های علمی اثبات‌نشده‌ی خود پرداخته است.

کتاب پیگیری دیوانه‌وار، توسط محمدرضا توکلی صابری به زبان فارسی ترجمه شده و به وسیله‌ی انتشارات مازیار در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

نکوداشت‌های کتاب پیگیری دیوانه‌وار

  • مملو از نکات جالب و نمونه‌ای از نویسندگی علمی. (نیویورکر)
  • صریح، متقاعدکننده و برانگیزاننده. (جیمز واتسون، نویسنده‌ی کتاب مارپیچ دوتایی)
  • کتاب پیگیری دیوانه‌وار را یکی از چهره‌های بزرگ علم نوشته است. (نیویورک تایمز بوک ریویو)
  • شرحی شگفت‌انگیز درباره‌ی این‌که دانش‌ورزی چگونه صورت می‌گیرد. (لی دمبارت، لس‌آنجلس تایمز)

کتاب پیگیری دیوانه‌وار برای چه کسانی مناسب است؟

دانشجویان و مخاطبینی که در رشته‌های مختلف علوم تجربی (علی‌الخصوص رشته‌ی زیست‌شناسی) مشغول به تحصیل و مطالعه هستند، از مخاطبین اصلی کتاب پیگیری دیوانه‌وار به حساب می‌آیند. علاقه‌مندان به کتاب‌های زندگی‌نامه از دیگر مخاطبین این کتاب هستند.

در بخشی از کتاب پیگیری دیوانه‌وار: دیدگاهی شخصی از کشف علمی می‌خوانیم

این که ردیف اسیدآمینه‌های یک پروتئین به شیوه‌ی ژنتیکی تعیین می‌شود به ویژه ردیف بازهای یک قطعه DNA یا (RNA) اکنون خیلی مسلم است. ولی این موضوع همیشه این قدر مشخص نبوده است. پس از این که مارپیچ دوتایی کشف شد. این ایده بسیار جالب‌تر به نظر می‌رسید به قدری که جیم و من آن‌ها را بدیهی می‌دانستیم. گام بعدی این بود که نشان دهیم که ژن و پروتئینی را که رمزگذاری می‌کند همخط (co-linear) هستند. منظورم این است که ردیف بازها در آن بخش از اسید نوکلئیک هماهنگ با ردیف اسیدهای آمینه در آن پروتئین معین بود که رمزگذاری می‌کرد، درست مانند این که یک ردیف رمز مورس با پیام مربوطه آن هماهنگ است.

در آن روزها امیدی به ردیف‌یابی مستقیم DNA یا RNA نبود، ولی ما فکر می‌کردیم که در شرایط مساعد ممکن است بتوان ردیفی از جهش یافته‌ها (mutants) را در درون ژن‌ها مشخص کرد. از آنجایی که فاصله‌های ژنتیکی به احتمال نسبتاً کوچک بودند، انتظار می‌رفت میزان نوترکیبی (recombination) کمتر از آنی باشد که متخصصین ژنتیک معمولاً اندازه می‌گرفتند. این بدان معنی بود که بسیاری از زادگان را می‌باید مطالعه کرد یعنی لازم بود که نوعی میکروارگانیسم مانند باکتری یا ویروس را به کار برد.

پس از اینکه جهش‌یافته‌ها مشخص شد، گام بعدی تعیین تغییر اسیدهای آمینه در هر یک از جهش‌یافته‌ها بود.

فهرست مطالب کتاب

دیباچه این مجموعه
سپاسداری
درآمد
1: پیشگفتار: سال‌های اولیه زندگی من
2: آزمون شایعه
3: مسئله‌ی مشکل
4: دردسر
5: مارپیچ آلفا
6: چگونه با مارپیچ طلایی زندگی کنیم
7: کتاب و فیلم درباره DNA
8: رمز ژنتیک
9: انگشت‌نگاری از پروتئین‌ها
10: نظریه در زیست‌شناسی مولکولی
11: پیک گمشده
12: سه تایی‌ها
13: نتایج
14: پس گفتار: سال‌های بعدی من
پیوست 1: شرح کوتاهی از زیست‌شناسی مولکولی کلاسیک
پیوست 2: رمز ژنتیک
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب پیگیری دیوانه‌وار: دیدگاهی شخصی از کشف علمی
نویسنده
مترجممحمدرضا توکلی صابری
ناشر چاپیانتشارات مازیار
سال انتشار۱۳۹۰
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات244
زبانفارسی
شابک978-964-5676-99-3
موضوع کتابکتاب‌های زیست شناسی، کتاب‌های زندگی نامه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب پیگیری دیوانه‌وار

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب پیگیری دیوانه‌وار

برای دریافت کتاب پیگیری دیوانه‌وار و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.