معرفی و دانلود رایگان کتاب چالش‌های جمعیتی پیش رو

عکس جلد کتاب چالش‌های جمعیتی پیش رو
قیمت:
رایگان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب چالش‌های جمعیتی پیش رو و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب چالش‌های جمعیتی پیش رو و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب چالش‌های جمعیتی پیش رو

کتاب چالش‌های جمعیتی پیش رو نوشته‌ی عباس نعمت اللهی، به طور خیلی خلاصه و کاربردی چالش‌های جمعیتی کشور ایران را به صورت فهرست‌وار مورد بررسی قرار می‌دهد.

جمعیت هر کشور از جهات مختلفی مانند ابعاد اقتصادی، سیاسی، نظامی، فرهنگی و اجتماعی دارای اهمیت می‌باشد. علاوه بر عامل کمی جمعیت هر کشور، بافت جمعیتی نیز بر موارد ذکر شده تأثیرگذار است.

در همه کشورها هم عامل کمی جمعیت و هم بافت و نوع جمعیت در طول زمان تغییر می کند. این تغییر روی ساختار اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشورها اثر می‌گذارد.

اولین چالشی که می‌توان برای جمعیت در نظر گرفت زاد و ولد می‌باشد. زاد و ولد در انسان‌ها امری بسیار پیچیده بوده و از عوامل مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تأثیر می‌پذیرد. اینکه هر کدام از عوامل ذکر شده تحت چه وزنی بر کاهش زاد و ولد در کشور تأثیر داشته یا دارند، باید مورد مطالعات علمی قرار گیرد.

با کاهش زاد ولد، نسبت نیروهای جوان به نیروهای سالمند و کهنسال جامعه کم خواهد شد. پیری جامعه بر اقتصاد کلان تأثیرگذار خواهد بود. در جامعه پیر نیروی کار کم می‌شود. نیروهای پیر یا میانسال جامعه اکثراً بازنشسته و مستمری بگیر بوده یا محتاج کمک‌های دولتی و مددکارانه برای امرار معاش و ادامه حیات خواهند بود.

در بخشی از کتاب چالش‌های جمعیتی پیش رو می‌خوانیم:

با کاهش زاد ولد، نسبت نیروهای جوان به نیروهای سالمند و کهنسال جامعه کم خواهد شد. پیری جامعه بر اقتصاد کلان تأثیرگذار خواهد بود. در جامعه پیر نیروی کار کم خواهد بود.

نیروهای پیر یا میانسال جامعه اکثراً بازنشسته و مستمری بگیر بوده و یا محتاج کمک‌های دولتی و مددکارانه برای امرار معاش و ادامه حیات خواهند بود.

این نیروهای سن گذشته یا دیگر تولیدکننده نیستند و اگر هم به هر دلیلی اشتغال داشته باشند دارای بهره‌وری نیستند.

این نیروها دیگر به دلایل قانونی و دیگر عوامل نمی‌توانند به صندوق‌های بازنشستگی یا تأمینی حق بازنشستگی پرداخت نمایند. از طرفی اکثراً دریافت کننده مستمری از صندوق‌های ذکر شده هستند.

این امر باعث افت درآمد صندوق‌های بازنشستگی و تأمینی خواهد شد.

از طرف دیگر این افراد دریافت‌کننده مستمری و حقوق بازنشستگی خواهند بود و همین امر سرمایه صندوق‌های بازنشستگی و تأمینی را کاهش خواهد داد.

این کاهش، کاهش در سرمایه‌گذاری را بدنبال خواهد داشت.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
چالش اول: کاهش زاد ولد
چالش دوم: پیری جمعیت
چالش سوم: چالش تک فرزندی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب چالش‌های جمعیتی پیش رو
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات زرنوشت
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات30
زبانفارسی
شابک978-622-727903-0
موضوع کتابکتاب‌های علوم اجتماعی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب چالش‌های جمعیتی پیش رو

اعظم آقامحمدی
۱۴۰۳/۱/۲۵
با سلام ضمن تشکر از نویسنده محترم به خاطر انتخاب موضوع جمعیت که در حال حاضر اولویت دارترین مسأله کشور است و اگر تا ۵ سال آینده فکری نشود تبدیل به معضل بزرگی شده و کشور ایران را به یکی از پیرترین کشورهای جهان تبدیل خواهد کرد. نویسنده محترم به چالش‌ها به خوبی اشاره کرده اما کامل نبود. برای اینکه متن در نظر خواننده پذیرفته شود می‌بایست منابع و مآخذ و شیوه کسب اطلاعات ذکر می‌شد. در یکی از قسمت‌ها به مهاجرپذیری برای حل کمبود نیروی کار پرداخته بود. این موضوع برای کشور ما کاربرد اثربخشی نخواهد داشت. اول اینکه ایران قدرت جذب کارگران یدی از کشورهای همجوار را دارد نه نخبگان، در ثانی مهاجرپذیری برابر است با تغییر فرهنگ بومی و اصیل، چرا که مهاجرین فرهنگ خود را هم به همراه می‌آورند. درخصوص کاهش مصرف ملی عواملی را ذکر کرده بود اما به ارتقا فرهنگ مصرف اشاره‌ای نکرده بود چیزی که ایران الان متاسفانه به آن گرفتار شده مصرف گرایی بی حد و اندازه است. در چالش‌های تک فرزندی برنامه‌های توسعه قبل از انقلاب را ذکر کرده بود اما لازم به ذکر است این برنامه‌ها توفیقی در کاهش جمعیت نداشتند چون مردم نپذیرفتند نرخ باروری در سال ۶۵، ۶. ۵ بود تصمیمات اشتباه مسئولین وقت در سال ۶۸ و تبدیل آن به قانون و بسیج تمامی امکانات دولتی برای تنظیم خانواده و پذیرش مردم تحت تاثیر عوامل مختلف از جمله فشار دولت باعث این چالش هاست. در خصوص سیاست گذاران که نوشته شده بود رغبتی به افزایش جمعیت ندارند باید گفت درحال حاضر قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که درسال 1400 تصویب شده درحال اجراست و تمامی دستگاه‌های اجرایی را موظف به انجام وظایف تخصصی و عمومی کرده است.
محبوبه ملکی
۱۴۰۲/۱۱/۱۵
این کتاب مشکلات کاهش زاد و ولد را به سادگی و روان بیان کرده است و جالب‌تر این که خلاصه وار همه موارد را متذکر شده است و خیلی ساده و روان به نکات مهم اشاره کرده است و در حین سادگی خیلی می‌تواند تاثیر گذار باشد و این کتاب راهنمای خوبی برای کسانی هست که می‌خواهند بر روی جمعیت مطالب ارزنده‌ای را ارائه دهند چون سرنخ های خوبی را بیان کرده است از کاهش جمعیت و اثرات سالمندی به روی کشور تا تک فرزندی و فرزند نیاوری اشاره کرده است و در خصوص پیری کشور به نکات مهم سیاسی و اقتصادی و اجتماعی اشاره کرده‌اند. این کتاب کم حجم و پر محتوا می‌تواند خیلی موثر در کسب آگاهی جمعیت می باشد
Hadi Arshi
۱۳۹۹/۴/۱۳
این که جوان امروز انتخاب می‌کنه فرزند کمتر برای فقط حداقل زندگی داشته باشه ربطی به شعار فرزند کمتر زندگی بهتره چهل و چند سال قبل نداره این انتخاب طبیعی در شرایط امروز هست و همینطور اگر توقع نمی‌کنید یک زن با وجود فرزند کار هم بکنه بخاطر اینه که ما تصوری از ارتباط درست این دو نداریم وگرنه در تمام به کشورهای تحت سیستم مدیریت درست خوبی این دو رو با هم انجام می‌دن و مشکلی هم پیش نمیاد.
و طرح رو جلدش هم دقیقا مثل میکرو کتاب آیین دوست یابی دیل کارنگی هست.
Rend taMar
۱۳۹۹/۵/۱۸
نویسنده با توضیح واضحات در انتها از آموزش و پرورش می‌خاد ک مشکلات پیش روی کشور رو ب دانش آموزان تفهیم کنه. قاه قاه بایس خندید ب دوست نویسندمون. ما رو باش با کی رفتیم سیزده بدر.:). شاید گزاف نباشه اگه بگیم تاثیر خواننده‌های هرزه‌ای ک مثل قارچ هر روز سبز می‌شن، از آموزش و پرورش ما با آن بودجه‌های گزافش بیشتر هست
ن د ا ز ر ن د ی
۱۴۰۱/۹/۲۶
طرح جلدش جالب بود. دانلودش کردم، اما مطالب برای من جدید و نگاهی نوین نبود. بیشتر به گزارش می‌موند نه کتاب. فکر میکنم برای کتاب شدن احتیاج به نگرش و تحقیق جدیدی دارد. با این حال از نویسنده سپاس
جعفر بت شکن
۱۴۰۰/۱/۲۶
اگر سیاست مداران این مسائل را تبلیغ کنند و از خانواده‌های پر جمعیت حمایت مادی و معنوی داشته باشند خوب است و الا در جامعه این مسائل جدی گرفته نمی‌شود.
nazi
۱۴۰۲/۸/۲۸
خیلی کوتاه و خلاصه بود و در اون حد به درد بخور نیست بهتره به جاش کتابای جامعه شناسی رو خوند که خیلی مفصل تر و کامل تر توضیح دارند
Alimahmoudy
۱۴۰۲/۱/۱
در خصوص متون و راهکارهای چالش‌های جمعیتی بهتر بود راهکارهای بهتری ارائه می‌شد. لازم است در این زمینه تحقیق و ارزیابی بیشتری شود
Snr
۱۴۰۲/۱/۸
باسلام، این کتاب بیشتر شبیه یک گزارش و مجله بود و بدیهیات رو گفته و اطلاعات جدیدی ب من نیفزود. باتشکر
زهره شیدایی
۱۴۰۱/۵/۲۷
در نوشتن مقاله این کتاب یاور خوبی بود و اطلاعات مفید و کارآمدی در اختیارم گذاشت. با تشکر از آقای نعمت اللهی
حمید امیری
۱۳۹۹/۳/۹
نویسنده فقط اوموده بدیهیات رو گفته. اصلا اسمش رو نمیشه گذاشت کتاب.
Mahsa Mesmari
۱۴۰۰/۱۲/۲۳
خیلی خوب بود، من دوسش داشتم پیشنهاد میکنم بخونید
Mahdi nazari
۱۳۹۹/۵/۲۸
کتاب خوبیه ولی به چه درد میخورن مطالبش وقتی گوش شنوایی نیست.
محمدجواد محرر
۱۳۹۹/۳/۲۰
واقعیت جامعه امروز بود
سینا محمدی
۱۴۰۰/۱/۱۰
کتاب آموزنده‌ای بود
مشاهده همه نظرات 15

راهنمای مطالعه کتاب چالش‌های جمعیتی پیش رو

برای دریافت کتاب چالش‌های جمعیتی پیش رو و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.