معرفی و دانلود کتاب چگونه آزاد باشیم: راهنمای باستانی به زندگی رواقی

عکس جلد کتاب چگونه آزاد باشیم: راهنمای باستانی به زندگی رواقی
قیمت:
۳۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب چگونه آزاد باشیم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب چگونه آزاد باشیم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب چگونه آزاد باشیم: راهنمای باستانی به زندگی رواقی

کتاب چگونه آزاد باشیم نوشته‌ی اپیکتتوس، راهنمایی برای یافتن آزادی و فرار از یوغ بردگی است. این کتاب به شما می‌آموزد که چطور ذهنی آزاد داشته باشید تا بتوانید در هر دوره‌ای ذهنیت خود را تغییر دهید و از هر بندی فارغ شوید. این اثر یکی از کتاب‌های برگزیده‌ی سال 2018 به انتخاب مایکل دیردا (Michael Dirda)، منتقد آمریکایی است.

درباره‌ی کتاب چگونه آزاد باشیم

معنای آزادی برای هریک از ما تصویری را مجسم می‌کند که نمی‌توانیم حدومرز آن را مشخص کنیم. وقتی به آزاد بودن فکر می‌کنیم همواره این پرسش مطرح می‌شود که تا کجا قرار است پیش رویم؟ آیا حدود این آزادی اهمیتی ندارد؟ می‌توانیم تا فراتر از مرزهای ذهنی خود برای رسیدن به آزادی پیش برویم؟ اپیکتتوس، فیلسوف رواقی، در کتاب چگونه آزاد باشیم به سؤالاتی از این دست می‌پردازد.

معرفی و دانلود کتاب چگونه آزاد باشیم

در کتاب چگونه آزاد باشیم (How To Be Free: An Ancient Guide To The Stoic Life) اثر اپیکتتوس (Epictetus) ما با نظر این اندیشمند بزرگ دوران کهن آشنا می‌شویم؛ نظراتی که می‌توانیم نسبت آن‌ها را با زندگی روزمره‌ی خود پیدا کنیم و بیشتر به جزئیات زندگی‌مان بیندیشیم. از نظر اپیکتتوس، آزادی یک حق انسانی یا یک امتیاز سیاسی نیست، بلکه یک دستاورد روانی و اخلاقی است، موهبتی که فقط خودمان می‌توانیم به خود بدهیم. همه‌ی ما می‌توانیم آزاد باشیم؛ اما تنها درصورتی‌که یاد بگیریم برای خود، اعمال و واکنش‌ها و انگیزه‌هایمان ارزش قائل شویم و با اتفاقاتی که از کنترل ما خارج است با آرامش و متانت کنار بیاییم. ما باید شرایط و توانایی‌های خود را برای انجام کارهای نیک و انسانی خوب بودن در نظر بگیریم؛ بدون توجه به آنچه از روی بدشانسی و یا بدکرداری دیگران برای ما اتفاق می‌افتد.

این کتاب برآمده از آراء کسی است که بردگی را زندگی و معنای آزادی را به شکل حقیقی خود درک کرده است. اپیکتتوس عنوان می‌کند که می‌توانیم در زنجیر اسارت، انسانی آزاد باشیم؛ چراکه آزادی درکی ذهنی است. ذهن آزاد در بند هیچ زنجیری نمی‌رود. ذهنیت آزاد ما را در هر موقعیتی، اعم از ساده تا موقعیت‌های پیچیده، شما را به سمت آزادی راهنمایی می‌کند. اپیکتتوس با فلسفه‌ی رواقی خود جایی در زندگی روزمره‌ی ما پیدا خواهد کرد. این کتاب به ترجمه‌ی نسترن صارمی توسط نشر چشمه منتشر شده است.

نکوداشت‌های کتاب چگونه آزاد باشیم

  • کتاب چگونه آزاد باشیم بینش و ذهنیت قابل‌توجه‌ای را ارائه می‌دهد. (رایان هالیدی، مدیوم)

  • هرکسی می‌تواند با خواندن چند پاراگراف از این کتاب برای رهیابی در این بیابان ژولیده سود ببرد. (مجله‌ی ادبی پنسیلوانیا)

  • چگونه آزاد باشیم به دنبال ایجاد یک پُل بین نویسنده و خواننده است. متن اپیکتتوس هم محبوب و هم علمی است. (رابرت زارتسکی، لس‌آنجلس رویو)

  • هیچ‌چیز دیگری مانند این کتاب وجود ندارد. من این کتاب را به دوستان، همکاران و هرکسی که ممکن است از فلسفه‌ی زندگی سنجیده بهره‌مند شود، توصیه می‌کنم. (ماسیمو پیگلیوچی)

کتاب چگونه آزاد باشیم مناسب چه کسانی است؟

کتاب چگونه آزاد باشیم به تمام علاقه‌مندان به کتاب‌های فلسفی توصیه می‌شود.

با اپیکتتوس بیشتر آشنا شویم

اپیکتتوس فیلسوف رواقی یونانی بود. او در هیراپولیس، فریژیه (پاموکاله کنونی، در غرب ترکیه) در اسارت به دنیا آمد و دوران جوانی خود را در روم به‌عنوان برده اپافرودیتوس، فردی ثروتمند و پس‌ از آن به‌عنوان پادوی نرون گذراند. اپیکتتوس در اوایل زندگی اشتیاق زیادی به فلسفه پیدا کرد و با اجازه‌ی استاد ثروتمندش، فلسفه رواقی را زیر نظر موسونیوس روفوس آموخت. تحصیلات و فراگیری فلسفه موقعیت اجتماعی او را بالا برد. او در اسارت آسیب‌های زیادی دید و در مقطعی توانایی کار کردن نداشت؛ چراکه بارها پایش توسط اربابانش شکسته بود.

اپیکتتوس پس از مرگ نرون در سال 68 پس از میلاد آزادی خود را به دست آورد. او شروع به تدریس فلسفه در رم کرد و در حدود سال 93 پس از میلاد، زمانی که امپراتور روم دومیتیان تمام فیلسوفان را از شهر تبعید کرد، اپیکتتوس به نیکوپلیس در یونان نقل‌مکان کرد، در آنجا مکتب فلسفی رواقی خود را تأسیس نمود و تا پایان عمر آنجا ماند. آموزه‌های او توسط شاگردش آرین در کتاب گفتارها و انچیریدیون نوشته و منتشر شد. بنیان فکری اپیکتتوس بر اساس خودشناسی استوار است.

در بخشی از کتاب چگونه آزاد باشیم: راهنمای باستانی به زندگی رواقی می‌خوانیم

تا کی بنا داری این اندیشه را به تأخیر بیندازی که سزاوار بهترین‌هایی‌ و عقل مبنا و اصل غاییِ تو در تمامیِ امور است؟ اصولی را که باید تصدیق کنی دریافته‌ای و آن‌ها را تصدیق کرده‌ای. پس همچنان منتظر کدام آموزگاری تا اصلاح و تأدیب خود را به او بسپری؟ تو دیگر پسربچه نیستی، بلکه عاقله‌مردی بالغی. اگر همواره گرفتار غفلت، تن‌پروری و تعلل هستی و کار امروز را به فردا و پس‌فردا می‌اندازی که عنان خویش را در دست خواهی گرفت، هرگز پیشرفت و ترقی را به چشم نخواهی دید و تمام عمرت را تا لحظه‌ی مرگ همچون عوام طی خواهی کرد. پس از همین حالا، به خود به چشم فرد بالغی بنگر که سزاوار ترقی است و باور خود از نیکوترین‌ها را به قانونی بدل کن که هرگز از آن عدول نمی‌کنی. و با هر چه مواجه شدی، رنج‌آور یا خوشایند، محبوب یا منفور، به یاد داشته باش که نبرد تو همین حالاست، بازی‌های المپیک همین جاست و دیگر جای تعلل و تعویق باقی نمانده و پیشرفت یا شکست تو در گرو همین امروز و همین کردار است. سقراط به همین شیوه خود را کمال بخشید، در مواجهه با هر چیز تنها مرجع او خرد بود و نه هیچ‌چیز دیگر. و تو نیز، گرچه هنوز به گرد سقراط نمی‌رسی، باید آن‌گونه بزی که گویی بناست سقراطی دیگر باشی.

نخستین و ضروری‌ترین حوزه‌ی فلسفه به ‌کار بستن اصول است، مثلاً، دروغ نگو. دومین حوزه‌ی بررسی براهین آن اصول است. مثلاً، مبانی این اصل که انسان نباید دروغ بگوید. سومین، قلمرویی است که برهان‌ها را اثبات و تحلیل می‌کند، مثلاً، کنکاش در این‌که چه چیز آن را به یک برهان تبدیل می‌کند، اصولاً برهان چیست، و اعتبار، تناقض، صدق و کذب آن به چه معناست. بنابراین، قلمرو سوم به سبب قلمرو دوم ضروری است و قلمرو دوم به سبب قلمرو نخست، اما ضروری‌ترین آن‌ها اولین حوزه است که باید در آن درنگ کنیم. گرچه ما در واقعیت عکس آن عمل می‌کنیم. ما وقت‌مان را صرف ساحت سوم می‌کنیم و تمامی شوروشوق‌مان را متوجه آن می‌گردانیم و از ساحت اول به‌کل غافل می‌شویم. نتیجه آن می‌شود که ما در عمل دروغ می‌گوییم، اما حاضریم برهان‌هایی را پیش بکشیم که ثابت می‌کنند نباید دروغ بگوییم.

فهرست مطالب کتاب

درباره‌ی مجموعه
مقدمه
درباره‌ی کتابچه‌ی راهنما
کتابچه‌ی راهنما
از گفتارها
واژه‌نامه
برای مطالعه‌ی بیش‌تر
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب چگونه آزاد باشیم: راهنمای باستانی به زندگی رواقی
نویسنده
مترجمنسترن صارمی
ناشر چاپیانتشارات چرخ
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات124
زبانفارسی
شابک978-600-7405-71-0
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب چگونه آزاد باشیم

Mohammad
۱۴۰۲/۸/۱۱
بسیار عالی از این جهت که من علاقه مند به فلاسفه رواقی هستم و این کتاب رو در کنار تاملات مارکوس اورلیوس و در باب عمر فانی سنکا پیشنهاد می‌کنم
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب چگونه آزاد باشیم

برای دریافت کتاب چگونه آزاد باشیم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.