معرفی و دانلود کتاب کاربردشناسی واژگانی و نظریه ذهن: فراگیری پیوندها

عکس جلد کتاب کاربردشناسی واژگانی و نظریه ذهن: فراگیری پیوندها
قیمت:
40000 تومان - 4.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب کاربردشناسی واژگانی و نظریه ذهن و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب کاربردشناسی واژگانی و نظریه ذهن و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب کاربردشناسی واژگانی و نظریه ذهن: فراگیری پیوندها

کتاب کاربردشناسی واژگانی و نظریه ذهن اثری پژوهشی به قلم دکتر سندرین زوفری است. این کتاب را می‌توان یک پژوهش همه‌جانبه در حوزه میان‌رشتۀ عصب‌شناسی و زبانشناسی تلقی کرد. شاخص‌ترین دیدگاه نظری این اثر نظریه ذهن می‌باشد که در زمینه روانشناسی و عصب‌شناسی زبان کاربرد دارد.

درباره کتاب کاربردشناسی واژگانی و نظریه ذهن:

نوعی از زبانشناسی که در سال‌های اخیر طرفداران بسیاری پیدا کرده است، حوزه‌های بینارشته‌ای می‌باشد. از آنجا که زبان پایه و اساس تمامی علوم است و در هر پارادایمی موضوعیت پیدا می‌کند، بررسی‌های تطبیقی بسیار کاربردی می‌نماید. از سوی دیگر، نیز با بسیاری از حوزه‌ها فصول مشترکی دارد؛ از جمله عصب‌شناسی و روان‌شناسی. بنابراین می‌توان گفت، کتاب کاربردشناسی واژگانی و نظریه ذهن (Lexical pragmatics and theory of mind) گره‌ای از کلاف پیچیده این مفاهیم گشوده و با هدف شناخت بیشتر ذهن و زبان و کارکرد آن‌ها تالیف شده است.

دکتر سندرین زوفری (Sandrine Zufferey) با رویکردی تجربه‌بنیان نظریه ذهن را در قالب یک پژوهش تمام‌عیار در این اثر صورت‌بندی کرده است. به طور کلی دو هدف اصلی این کتاب را می‌توان چنین خلاصه کرد: 1. ارائه یک بحث جامع درمورد رابطِ بین زبان، ارتباط، و نظریه ذهن؛ 2. ارائه و سنجش پیشنهاد نوآورانه‌ای در ارتباط با نقش پیوند‌های گفتمانی.

این کتاب با تحلیل نقاط هم‌گرایی بین نظریه ذهن از یک طرف، زبان و ارتباط از طرف دیگر آغاز می‌شود. سندرین زوفری به ما نشان می‌دهد که چگونه می‌توان نظریه ذهن و ارتباط کلامی را با استفاده از اصطلاحاتی تعریف کرد که از دیدگاه نظری متناسب باشد.

خواندن کتاب کاربردشناسی واژگانی و نظریه ذهن به چه کسانی پیشنهاد می‌شود؟

تمامی دانشجویان رشته زبانشناسی مخاطبان اصلی کتاب حاضرند؛ به ویژه علاقه‌مندان به مباحث روان‌شناسی، روان‌شناسی زبان و حتی آسیب‌شناسی زبان و گفتار و دیگر علوم مرتبط شناختی که در این حوزه‌ها پژوهش می‌کنند. دوستداران مطالب مرتبط با زبان و ذهن نیز از مطالعه این اثر لذت خواهند برد.

با سندرین زوفری بیشتر آشنا شویم:

او فارغ‌التحصیل دکترای زبان‌شناسی از دانشگاه ژنو است. وی به همراه پروفسور تد سندرز و تیم پژوهشی‌اش روی فراگیری و پردازش پیوندهای گفتمانی در دانشگاه اوترخت تحقیق می‌کند. زوفری با رویکردی بینازبانی به‌دنبال یافتن محدودیت‌هایی است که در زبان‌های مختلف، پردازش شناختی را تحت ‌تأثیر قرار می‌دهند. وی همچنین به رابطه بین کاربردشناسی و نظریه ذهن در فراگیری زبان در کودکان عادی و کودکان مبتلا به اُتیسم علاقه‌مند است.

در بخشی از کتاب کاربردشناسی واژگانی و نظریه ذهن می‌خوانیم:

بسیاری از مطالعات تجربی، اغلب تولید یا درک یک عنصر یا ساختار زبانی خاص را مدنظر قرار می‌دهند. اما واقعیت این است که رشد این دو توانایی هم‌زمان صورت نمی‌گیرد، به‌نظر می‌رسد الگوی کلی این رشد این‌گونه باشد که کودکان عادی بسیار بیشتر از آنچه به‌واقع تولید می‌کنند، درک می‌کنند. هرچند، نبود تقارن معکوس نیز درمورد برخی عناصر دستوری مانند اعداد (بلوم، 2000) و حروف تعریف (کلارک، 2003: 338-339) مشاهده شده است. در چنین مواردی، کودکان در آغاز تولید هنوز مهارت کاملی در این عناصر ندارند. همچنین مطالعات تولید و درک، هر دو محدودیت‌های ذاتی خود را دارند که به‌طور خلاصه در زیر مطرح می‌شوند. همان‌گونه که با مثال‌های عینی در بخش‌های بعد نشان داده خواهد شد، بسته به پدیدۀ دردست بررسی، ممکن است یک نوع مطالعه از دیگری روشنگرتر باشد.

یک پرسش اساسی روش‌شناختی که باید در آن دسته مطالعات فراگیری که تولید را مدنظر دارند مورد توجه قرار گیرد، این است که چه زمانی می‌توان براساس مشاهدات تجربی نتیجه گرفت که یک عنصر زبانی خاص یا ساختار نحوی فرا گرفته شده است. در برخی موارد، نخستین تولیدات کودکان، اشتباه یا مربوط به تقلیدهای از بَر شده هستند. گاهی، کاربردهای اولیه به برخی بافت‌های خاص نیز محدود می‌شوند. به‌عنوان مثال، یک ساختار نحوی می‌تواند ترجیحاً با افعال خاصی به‌کار رود یا کاربرد یک عنصر زبانی می‌تواند محدود به یکی از معانی آن باشد. بنابراین، یک مطالعه مربوط به تولید می‌تواند در برخی موارد مقیاس بسیار خفیفی از رشد زبانی کودکان ارائه دهد. به‌منظور اصلاح این سوگیری بالقوه، توجه دقیق به بافت کاربرد و انجام تحلیل کیفی هرگونه تولید ضروری است تا این اطمینان حاصل شود که تنها کاربردهای صحیح و ابتکاری محاسبه شده‌اند. معیار اصلی دیگر که باید در تحقیقات مربوط به تولید به‌دست آورده شود، بسامد وقوع است. اگر افزایش چشمگیری در طول یک دوره زمانی مدنظر مشاهده شود، این پدیده نشان می‌دهد که قطعاً فراگیری درحال صورت‌گرفتن است.

برخلاف تولید طبیعی ، مطالعات درک برای احراز اطمینان از فراگیری مهارت واقعی طراحی شده‌اند. هرچند، این مطالعات نیز می‌توانند بسیار دشوار باشند. در برخی موارد، طرح آزمایشگاهی که برای اندازه‌گیری درک استفاده می‌شود به توانایی‌های پیچیده‌تری نسبت‌به توانایی‌های مرتبط با درکِ عنصرِ دردستِ بررسی، نیاز دارد. این انتقاد به‌ویژه علیه تکلیف عقیده کاذب مطرح شده است (برای مثال توسط بلوم و جرمن، 2000) و ممکن است که سوگیری مشابهی در بسیاری از پروتکل‌های آزمایشگاهی یافت شود.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار    
فصل اول: مفهوم نظریه ذهن در کاربردشناسی 
فصل دوم: فراگیری هم‌زمان زبان و نظریه ذهن
فصل سوم: دستاوردهایی از اُتیسم در زبان و نظریه ذهن
فصل چهارم: زبان به‌مثابۀ پنجره‌ای به رشد نظریه ذهن کودکان 
فصل پنجم: پیوند‌های گفتمانی و نظریه ذهن 
فصل ششم: مطالعه تجربی پیوند فرانسوی 
فصل هفتم: پژوهش تجربی در زمینه فراگیری پیوند فرانسوی
کتابنامه
واژه‌نامه
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب کاربردشناسی واژگانی و نظریه ذهن: فراگیری پیوندها
نویسنده
مترجممحمدحسن ترابی، شهره صادقی، الهه کمری
ناشر چاپیانتشارات نویسه پارسی
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات349
زبانفارسی
شابک978-600-7030-62-2
موضوع کتابکتاب‌های زبان شناسی
قیمت نسخه الکترونیک
40000 ت - 4.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب کاربردشناسی واژگانی و نظریه ذهن

برای دریافت کتاب کاربردشناسی واژگانی و نظریه ذهن و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.