معرفی و دانلود کتاب کاربردهای مطالعات فرهنگی: یک درسنامه

عکس جلد کتاب کاربردهای مطالعات فرهنگی: یک درسنامه
قیمت:
۹۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب کاربردهای مطالعات فرهنگی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب کاربردهای مطالعات فرهنگی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب کاربردهای مطالعات فرهنگی: یک درسنامه

کتاب کاربردهای مطالعات فرهنگی توسط آنجلا مک رابی، استاد دانشگاه گلدسمیت، نوشته شده است. این کتاب درسنامه‌ای است که مهم‌ترین نظریات حوزه‌ی مطالعات فرهنگی را گردآوردی کرده و آراء متفکران مطرح‌کننده‌ی این نظریات را شرح می‌دهد. متفکران مذکور عبارتند از استوارت هال، گیلروی، هومی بابا، بوردیو و جیمسون که نویسنده با ذکر نمونه‌ی مطالعاتی مرتبط، نظریات هر کدام را مورد بررسی قرار می‌دهد.

درباره‌ی کتاب کاربردهای مطالعات فرهنگی

همانطور که می‌دانید، رشته‌ی مطالعات فرهنگی ماهیت میان‌رشته‌ای دارد و برای تسلط بر آن، باید با طیف وسیعی از نظریات و متفکران گوناگون آشنایی پیدا کرد. مشکل عمده‌ی دانشجویان رشته‌ی مطالعات فرهنگی این است که ناچاراً باید به متون اولیه و اصلی نظریه‌پردازان مختلف رجوع کنند و متون بسیاری از این متفکران ممکن است در وهله‌ی اول برای دانشجویان دشوار و پیچیده باشد. کتاب کاربردهای مطالعات فرهنگی (The Uses of Cultural Studies: A Textbook) به قلم آنجلا مک رابی (Angela McRobbie) از معدود کتاب‌هایی است که مهم‌ترین نظریات این حوزه‌ را یک‌جا جمع‌آوری کرده و در اختیار شما قرار داده است.

کتاب کاربردهای مطالعات فرهنگی درسنامه‌ای است که با بیانی شیوا و جامع پنج نظریه‌ی محوری در حوزه‌ی مطالعات فرهنگی را عنوان می‌کند، نظریه‌پردازان فرهنگی پیشگام را مورد بررسی قرار می‌دهد و علاوه بر این، ارتباط و نحوه‌ی کاربرد نظریات مذکور را نیز در متون فرهنگی معاصر روشن می‌کند.

معرفی و دانلود کتاب کاربردهای مطالعات فرهنگی

کتاب کاربردهای مطالعات فرهنگی در پنج فصل نوشته شده است. فصل اول کتاب به استوارت هال می‌پردازد، از چندفرهنگ‌گرایی می‌گوید و تحلیل‌های مشهور او را درباره‌ی تاچریسم بریتانیا عنوان می‌کند. همچنین ضمن بررسی یک برنامه‌ی تلویزیونی مشخص، نشان می‌دهد که هژمونیک شدن یک گفتمان چطور اتفاق می‌افتد. در فصل دوم به سراغ پل گیلروی می‌رود و با تحلیل موسیقی سیاه‌پوستان به درون‌مایه‌هایی چون ملیت، تعلق، عدم تعلق و آرمان‌شهر فراتر از مرزهای نژادی می‌پردازد. فصل سوم به هومی بابا، متفکر هندی، اختصاص دارد. در این فصل با ترکیبی از پساساختارگرایی و پسااستعمارگرایی مواجه هستید که به مسائل نژادی و فرهنگ متمایز مهاجران می‌پردازد و همچنین مفهوم طبقه را مورد تأملی دوباره قرار می‌دهد. فصل چهارم اندیشه‌های پی‌یر بوردیو را بررسی می‌کند و به مفاهیم «میدان» و «تمایز» و سهم آن‌ها در مطالعات فرهنگی می‌پردازد. فصل پنجم به آراء فردریک جیمسون اشاره می‌کند و ارتباط مارکسیسم با سیاست و فرهنگ را در وضعیت پست‌مدرن مورد تحلیل قرار می‌دهد. در پایان هر فصل نیز یک مسئله‌ی فرهنگی معاصر را به عنوان نمونه‌ی مطالعاتی آورده و از چشم‌انداز نظریه‌ی فصل مذکور، بررسی می‌کند و به این ترتیب نگاهی دقیق‌تر و انضمامی‌تر به این نظریات می‌اندازد. در نهایت، در پایان کتاب طی دو مقاله، آثار متأخر بوردیو و جودیت باتلر را نیز مورد بحث قرار می‌دهد.

کتاب کاربردهای مطالعات فرهنگی به کوشش امیر صفری به فارسی برگردانده شده و انتشارات علمی و فرهنگی آن را روانه‌ی بازار نشر ایران کرده است.

نکوداشت‌های کتاب کاربردهای مطالعات فرهنگی

  • کتاب مهمی است. شاید اولین کتاب درسنامه‌ای در حوزه‌ی مطالعات فرهنگی باشد که هر چه برای یک درسنامه لازم است را در خود دارد. (لاورنس گراسبرگ، دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل)
  • این کتاب یکی از مفیدترین درسنامه‌های دوران اخیر است. (میشل برت، دانشگاه لندن)
  • کتاب کاربردهای مطالعات فرهنگی کاری الهام‌بخش در حوزه‌ی مطالعات فرهنگی است. اگرچه که این کتاب درسنامه است، اما از آن فراتر می‌رود و با شفافیت و وضوحی تحسین‌برانگیز و صدالبته با شور و شوق و درک بسیار زیادی نوشته شده است. (بیل شوارز، دانشگاه لندن)
  • آنجلا مک رابی با مهارت نشان می‌دهد که هر نویسنده فارغ از حوزه‌ی کاری خود، چه چیزی به پروژه‌ی مطالعات فرهنگی اضافه کرده است. مطالعه‌ی این کتاب باید برای تمام دانشجویان مطالعات فرهنگی الزامی باشد. (THES)

کتاب کاربردهای مطالعات فرهنگی برای چه کسانی مناسب است؟

اساتید و دانشجویان رشته‌ی مطالعات فرهنگی و مخاطبین آثار و عناوین جامعه‌شناختی می‌توانند از مطالعه‌ی این کتاب بهره ببرند. همچنین این اثر منبع مناسبی برای تمامی کسانی است که به این حوزه علاقه دارند.

در بخشی از کتاب کاربردهای مطالعات فرهنگی: یک درسنامه می‌خوانیم

هال اصطلاح «پوپولیسم اقتدارگرایانه» را برای در برگرفتن همۀ ابعاد «اتحاد پیچیدۀ» ارزش‌های تاچری ابداع کرد. این سبک متمایز رهبری بر نیاز به اخلاق عمومی جدیدی بر پایۀ قانون، نظم و ارزش‌های خانوادگی تأکید می‌کرد. پوپولیسم اقتدارگرایانه، با تعریف پویایی ‌سرمایه‌داری عامه‌پسند به‌ عنوان امری فراگیر، به نیرویی اخلاقی تبدیل شد. سرمایه‌داری دیگر سیستم اقتصادی برای افراد متمول و طبقات متوسط ثروتمند نبود، بلکه برای مردم عادی نیز در دسترس بود؛ آن‌ها نیز می‌توانستند به سهامداران (اصطلاحی که بعدها تونی بلر از آن استفاده کرد) و سرمایه‌گذارانی در بخش خدمات عمومی که به ‌تازگی خصوصی شده بود، تبدیل شوند؛ آن‌ها نیز می‌توانستند صاحب ‌خانۀ خود شوند، شاهد افزایش ارزش آن باشند و از مواهب آن بهره‌مند شوند. پوپولیسم دموکراتیک یکی دیگر از نشانه‌های رادیکالیسم خانم تاچر بود. او قادر بود نارضایتی‌های طبقۀ کارگر را از مقامات محلی، اتحادیه‌های کارگری و جناح چپی که بیش ‌از حد درگیر بوروکراسی شده بود، درک کند، و با جلب‌ توجه عناصر غیردموکراتیک و پدرسالارانۀ چپ قدیم، اشکالی از شورش مردم عادی را تشویق کند و بنابراین با استفاده از واژگان حزب کارگر، زمین ‌بازی را از آن‌ها بگیرد. تاچریسم موفق شد این ایده‌ها را به ‌عنوان افکاری مناسب برای دنیایی در حال تغییر معرفی کند؛ تاچر یک «نوگرای» کلاسیک بود. ایدۀ سرمایه‌داری عامه‌پسند، بدون رنجاندن کسانی که می‌خواستند از سنت‌های محافظه‌کارانه پشتیبانی کنند، ایده‌ای مترقی بود و ارزش‌ بدیعی داشت.

ایجاد چنین نیرویی برای تغییر چگونه ممکن شد؟ هال به سطوح مختلفی از جامعه که خانم تاچر توجهش را به آن‌ها معطوف کرده بود، اشاره می‌کند. در سال‌های قبل از آن، مدرسانی در دانشگاه‌ها حضور داشتند که ایده‌هایی را که در آن زمان نامقبول و یا نامحبوب تلقی می‌شدند گسترش می‌دادند؛ برای مثال کیث جوزف مدرسی بود که توجهات را به مسئلۀ مادران مجرد جوان که مورد حمایت دولت رفاه بودند، جلب کرد.

فهرست مطالب کتاب

مقدمۀ مترجم
تقدیر و تشکر
پیشگفتار نویسنده: مزیت و لذت
فصل اول: استوارت هال و نوآوری مطالعات فرهنگی
رسانه، سیاست، ایدئولوژی 1
مطالعۀ موردی: پانوراما
رسانه، سیاست، ایدئولوژی 2
رسانه، سیاست، ایدئولوژی 3
شکستن طلسم دولت رفاه
از اتحاد تا اختلاف؟
یادداشت‌های اضافی
مواجهۀ استوارت هال با تونی بلر
فصل دوم: سیاه‌پوست و غیرسیاه‌پوست: نقد گیلروی بر مدرنیتۀ نژادی‌شده
مقدمه
مارکس و فراتر از آن
بیرون از قانون، درون موسیقی
مرا به رودخانه ببر
حرکت به سوی مالیخولی
یادداشت‌های اضافی
اسنوپ داگی داگ
فصل سوم: با خشم به گذشته بنگر: سوژۀ مقاوم عاملیت استعماری نزد هومی بابا
مقدمه
از طبقه تا اجتماع
مسئلۀ دیگری
پدر تد
یادداشت‌های اضافی
یینکا شونیباره: ژیگول افریقایی
فصل چهارم: «نیازها و هنجارها»: بوردیو و مطالعات فرهنگی
بوردیو در برابر مطالعات فرهنگی
میدان و عادت‌واره
سرمایۀ فرهنگی و تمایز
شکستن طلسم
یادداشت‌های اضافی
چه چیزی نباید پوشید
فصل پنجم: پست‌مدرنیتۀ جیمسون: سیاست سرمایه‌داری فرهنگی
بیش ‌از حد فرهنگی؟
پست‌مدرنیسم و مارکسیسم
نقشۀ شناختی
محور انگلیسی امریکایی فرهنگ؟
یادداشت‌های اضافی
جادۀ مالهالند
مطالب تکمیلی 1: ملغمه‌ای از بدبیاری؟ تیره‌بختی دنیا: رنج اجتماعی در جامعۀ معاصر اثر بوردیو
صدای درد
مطالب تکمیلی 2: پدران و مادران، چه کسی به آن‌ها نیاز دارد؟ ادعای آنتیگونه اثر باتلر...
انتظام‌بخشی مجدد روابط خویشاوندی، انکار فمینیسم
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب کاربردهای مطالعات فرهنگی: یک درسنامه
نویسنده
مترجمامیر صفری
ناشر چاپیانتشارات علمی و فرهنگی
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات299
زبانفارسی
شابک978-622-277-095-2
موضوع کتابکتاب‌های علوم اجتماعی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب کاربردهای مطالعات فرهنگی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب کاربردهای مطالعات فرهنگی

برای دریافت کتاب کاربردهای مطالعات فرهنگی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.