معرفی و دانلود کتاب صوتی علم و دین در جامعه

عکس جلد کتاب صوتی علم و دین در جامعه
قیمت:
۸۰۰۰۰ 56000 تومان ۳۰%
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی علم و دین در جامعه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی علم و دین در جامعه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی علم و دین در جامعه

کتاب صوتی علم و دین در جامعه یکی از آثار مهم فیلسوف فقید بریتانیایی و برنده‌ی جایزه نوبل ادبیات، برتراند راسل است. او در این اثر با نگاهی دقیق و عالمانه به بررسی تقابل‌های موجود میان علم و دین نشسته، و از این رهگذر، تاریخ این دو حوزه‌ی فکری را نیز از نظر گذرانده است.

درباره کتاب صوتی علم و دین در جامعه:

نزاع میان علم و دین، به عنوان دو حوزه‌ی بزرگ معرفت بشری، یکی از سرفصل‌هایی بوده که تأثیری به‌سزا در روند تاریخ و سیر تمدن در شرق و غرب داشته است. جدال کلیسای کاتولیک با گالیله‌ی دانشمند، از این منظر، حکایتی است دال بر یک مبارزه‌ی درازآهنگ تاریخی، و گویی ابدی. در این مبارزه، دست بالا همواره با دین بوده است؛ لااقل در عرصه‌ی عمل. چه، تاریخ برای سده‌های متمادی عرصه‌ی جولان باورمندان پرشوری بوده که اینجا و آنجا بر اریکه‌ی قدرت تکیه داشته‌اند، و غالباً نیز، در پی تحمیل اندیشه‌های صلب و خرافه‌آلود خود بوده‌اند. در مغرب‌زمین اما، این روند تدریجاً از سده‌ی شانزدهم میلادی شروع به تغییر کرد، و با ظهور عقل‌گرایی در فلسفه، اثبات‌گرایی در علم و سکولاریسم در سیاست، به کل دگرگون شد. در جریان این دگرگونی، دین بی‌ هیچ رحم و شفقتی از مسند حکومت بر جامعه به زیر کشیده، و علم، یا به تعبیر درست‌تر، نگاه علمی، جانشنین آن شد.

برتراند راسل (Bertrand Russell) در کتاب علم و دین در جامعه (Religion and Science)، جدال مذکور را با بیانی صریح و دقت نظری فاضلانه به تصویر کشیده است. آشنایان با فلسفه‌ی غرب احتمالاً از نگاه نه‌ چندان همدلانه‌ی راسل به ادیان، خصوصاً به دین مسیحیت، آگاهند. این نگاه، خصوصاً در کتاب حاضر به خوبی پیدا و هویداست.

با این حال، باید گفت که روش‌شناسی او در کار پژوهش، تا آنجا که میسر بوده، پیرو قواعد عام خرد و منطق و البته داده‌های تاریخی، فرهنگی و اجتماعی‌ است. بنابراین، حتی با وجود آنکه راسل یکی از منتقدان برجسته‌ی اندیشه‌ی مذهبی به شمار می‌رود، مطالعه‌ی آثارش برای مومنان نیز خالی از فایده نیست. چه، از آنجا که چالشی بزرگ برای آنان ایجاد می‌کند، می‌تواند به تقویت مواضع و استدلال‌هایشان منجر شود.

در پایان، یادآوری یک نکته بیجا نیست، و آن اینکه اثر حاضر نخستین بار در سال 1935 به انتشار رسیده است. آگاهی از این مسئله، خصوصاً با عطف توجه به این واقعیت که از آن تاریخ تا به امروز، تحولی شگرف در دو حوزه‌ی مورد مطالعه (خصوصاً در جهان علم رخ داده)، احتمالاً تا حدودی بر درک و دریافت ما از کتاب و قضاوتمان درباره‌ی محتوای آن، تأثیر بگذارد.

نکوداشت‌های کتاب صوتی علم و دین در جامعه:

- آقای راسل در این کتاب، با نگاهی بکر به موضوعِ مورد بحث پرداخته است. (The New York Times)
- این اثر که امروزه از شأنی کلاسیک برخوردار است، بی‌شک مورد توجه هر دین‌پژوه و دوست‌دار فلسفه‌ای خواهد افتاد. (amazon)

کتاب صوتی علم و دین در جامعه مناسب چه کسانی است؟

این اثر را بیش از همه به علاقه‌مندان به سه حوزه‌ی فلسفه، تاریخ ادیان و جامعه‌شناسی پیشنهاد می‌کنیم.

با برتراند راسل بیشتر آشنا شویم:

نام کامل این فیلسوف و ریاضی‌دان برجسته، برتراند آرتور ویلیام راسل بود. او در سال 1872 در کشور ولز به دنیا آمد و به سال 1970، پس از عمری فعالیت پربار فکری و فرهنگی چشم بر جهان فرو بست. راسل نویسنده‌ای پرکار بود. آوازه‌‌ی وی بیشتر به واسطه‌ی جایگاهش در فلسفه‌ی تحلیلی به دست آمده، با این همه آثارش طیف گوناگونی از موضوعات را (از منطق و ریاضیات گرفته، تا سیاست و جامعه‌شناسی) شامل می‌شوند. از وجوه برجسته‌ی اندیشه‌ی او، مخالفتش با ادیان و مذاهب بود. از این جهت او متعلق به سنت فلسفی‌ای است که دین را همبسته‌ی خرافات دانسته، و خاستگاه آن را در جهل و ترس آدمی می‌جوید. در جهان انگلیسی‌زبان، هسته‌های نخستین این سنت فکری را می‌توان در آثار دیوید هیوم یافت؛ فیلسوف تجربه‌گرایی که از برخی جهات، نیای فلسفه‌ی تحلیلی نیز نامیده می‌شود.

باری، اندیشه‌ی راسل از چنان عمقی، و بصیرتِ موجود در نوشته‌هایش از چنان گستردگی‌ای برخوردار است که حتی مرور بسیار مختصرشان نیز در این فرصت اندک مقدر نیست. همچنین است زندگی او، که در فراز و فرود، دست‌کمی از اندیشه‌هایش نداشت. به همین جهت، ما به همین مقدار که گفتیم بسنده می‌کنیم، و در ادامه تنها نگاهی کوتاه خواهیم داشت بر عناوین برخی از مهم‌ترین کتاب‌های او: «تاریخ فسفه غرب، زناشویی و اخلاق، عرفان و منطق، مسائل فلسفه، در ستایش بطالت، اتمیسم منطقی.»

در بخشی از کتاب صوتی علم و دین در جامعه می‌شنویم:

در اثر پیشرفت معرفت، تاریخ مقدسی که در انجیل بیان شده، و الهیات ماهرانه‌ی متعلق به دوران کهن و قرون وسطایی دستگاه مسیحیت، از دیدگاه بسیاری از زنان و مردان معتقد به مذهب، در مقایسه با گذشته، دارای اهمیت کمتری شده است. علاوه بر علم، انتقادهای دیگری که از انجیل به عمل آمده، پذیرش این موضوع را که آنچه در انجیل نوشته شده درست است، با دشواری روبه‌رو ساخته است. برای مثال، امروز دیگر همه می‌دانند که در داستان سفر پیدایش، دو نظر متفاوت و مغایر یکدیگر درباره‌ی آفرینش، به وسیله‌ی دو نویسنده‌ی مختلف بیان شده است. امروز تصور بر این است که چنین مسائلی چندان بنیادین نیست.

اما سه نظریه‌ی اساسی وجود دارد: خدا، جاودانگی و آزادی. و چنین به نظر می‌رسد تا آنجا که موضوع به رویدادهای تاریخی ربطی پیدا نمی‌کند، این سه مقوله دارای نهایت اهمیت در مسیحیت است...

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
24 دقیقه
فصل اول: میدان‌های نبرد
25 دقیقه
فصل دوم: انقلاب کوپرنیکی - بخش اول
36 دقیقه
فصل دوم: انقلاب کوپرنیکی - بخش دوم
33 دقیقه
فصل سوم: تکامل - بخش اول
34 دقیقه
فصل سوم: تکامل - بخش دوم
29 دقیقه
فصل چهارم: جن‌شناسی و علم پزشکی - بخش اول
29 دقیقه
فصل چهارم: جن‌شناسی و علم پزشکی - بخش دوم
35 دقیقه
فصل پنجم: جسم و روح - بخش اول
34 دقیقه
فصل پنجم: جسم و روح - بخش دوم
26 دقیقه
فصل ششم: جبرگرایی یا قطعیت - بخش اول
30 دقیقه
فصل ششم: جبرگرایی یا قطعیت - بخش دوم
38 دقیقه
فصل هفتم: عرفان‌گرایی
35 دقیقه
فصل هشتم: هدف کیهانی - بخش اول
33 دقیقه
فصل هشتم: هدف کیهانی - بخش دوم
44 دقیقه
فصل نهم: علم و اخلاق‌شناسی
18 دقیقه
فصل دهم: نتیجه‌گیری

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی علم و دین در جامعه
نویسنده
مترجمعلی اصغر مهاجر، احمد ایرانی
راویاکرم پریمون
ناشر چاپیانتشارات جامی
ناشر صوتی آوانامه
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابMP3
مدت۸ ساعت و ۲۲ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی تاریخی، فلسفی و اجتماعی، کتاب‌های علوم اجتماعی
قیمت نسخه صوتی
۸۰۰۰۰ 56000 ت ۳۰%
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی علم و دین در جامعه

Behzad
۱۴۰۱/۶/۲
کتاب علم و دین با قلم برتراند راسل از مشاهیر تکرار ناپذیر تاریخ، فلسفه، ادبیات، علم، سیاست و جامعه شناسی است. او با نگارشی متفکرانه به تقابل علم و دین در تاریخ میپردازد.
کتاب در سال 1935 در 63 سالگی نویسنده نگارش شده. هر چند در طی 87 سال گذشته بسیاری مبانی و اطلاعات جدید علمی چه به صورت نظری و چه
عملی کشف و ارائه شدند ولی تحلیلها و اشارات عالی وی به اخلاق و دین و معنویت و حقایق علم و در جبهه مخالف خرافات و بسیاری از حقایق آنرا آشکار میکند.
راسل به زیبایی اشاره میکند که علم پس از سو سو زدنهای زودگزر در میان یونانیان و اعراب ناگهان در قرن شانزده میلادی از اهمیت شایانی برخوردار شد. از این رو طی چهار صده گذشته بحث، تقابل و تعامل میان اندیشمندان علم و دین گسترش یافته. علم تلاش برای فهم از طریق مشاهده و استدلال است. آن جنبه از ویژگی علم که با کاربرد معرفت علمی آسایش و رفاه را تولید میکند باعث شده حتی در بین افرادی که چندان آشنایی با آن ندارد اهمیت پیدا کند. ولی دین در جامعه پدیده‌ای پیچیده تر از علم است. هر چند بخشهایی از کتاب پیچیده و با زبانی فلسفی دیدگاه نویسنده فرهیخته را بیان میکند ولی مطالب بسیار زیبا و قابل استفاده است. از ایرانیان فرهیخته دعوت میکنم این کتاب را مطالعه کنند.
خانم اکرم پریمون گوینده مسلطی است و مطالب را بدون اشتباه بیان میکند. باید تلاش کند از آوا و کشیدن کلمات پایان جملات اجتناب کند تا باعث خستگی شنونده نشود.
سپاس از کتابراه آوانامه و انتشارات جامی در ارائه این اثر بی بدیل.
محمد حسن رحیمی
۱۴۰۱/۹/۲۵
کتاب از منظر علم مقایسه‌ای با دین مسیحیت داشته ولی آنچه واضح وروشن است این قرآن است که از شروع گفتگو با علم وقلم شروع شده ودلایل علمی را که در آفرینش بکار رفته برهان خداوند شمرده حتی اشاره کرده به آفرینش انسانهایی قبل از حضرت آدم که در گفتگوی خدا و فرشتگان بیان شده ودر نهایت آنچه قطعی است این جهان هستی را خدایی خلق کرده که در خلقتش بیشترین علم ودانش بکاررفته دانشی که با پیشرفت دانش دانشمندان پی به جهل انسان در مقابل عظمت خلقت آشکار وروشن می‌شود ونمی توان با پیشرفت علم وجود با عظمت خداوند را انکار کرد
علی
۱۴۰۱/۱۰/۲۳
کتاب داره نشون میده که چه انسانهایی با قاطعیت درمورد دیدگاه هاشون و عقایدشون حرف میزدن و دیگران رو محکوم میکردن حال آنکه امروزه نادرست و دور از عقل سلیم شناخته میشه و در اون میان انسانهایی که نظراتشان و آزمایشهاشون مورد تمسخر بوده و امروزه سخنانشون امری مسلم در دنیای علمه، گوینده هم تسلطش خوبه کشیدن کلمه آخر رو کمتر کنن و یا در خوندنش تغییر لحن بدن تا یکنواخت نشه
David Y
۱۴۰۱/۶/۲۲
کتاب حاضر به قلم یکی از فلاسفه مشهور به نگارش درآمده و حاوی نکات مفید و تاریخی هست. ولی متاسفانه نویسنده خود را به منزله عقل کل و قاضی خردمند تصور کرده و در مورد خیلی از مواردی که در حوزه تخصص، علم یا تجربه فردی وی نبوده هم، نه بصورت شخصی بلکه از نظر کل بشریت تصمیم گیری نموده و رای صادر کرده‌است. بنظر حقیر این مورد از ارزش کل کتاب یا حداقل نتیجه گیری تا حدی کاسته است.
Farzamkanani
۱۴۰۲/۱۰/۲۰
فوق العاده هست. البته به طور مختصر به بیان وقایع پرداخته ولی در عین حال بسیار عالی بود، چرا که اگر تصمیم به بیان کامل و جز به جز وقایع باشه، حجم کتاب بسیار زیاد میشد و شنونده ممکن هست خسته بشه. ولی اگر کسی علاقه داشته باشه میتونه در اینترنت سرچ کنه و بقیه وقایع را به طور کامل مطالعه و تحقیق کنه. در کل ممنون از کتابراه
مهدی عباسی
۱۴۰۱/۷/۱۸
برای اجتناب از برخورد روانشناسانه با مسائل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و..... خاصه این روزهای ایران قطعا مطالعه چنین آثاری می‌تواند کمک شایانی کند به درک هر چه بهتر بسیاری از چرایی ها.
هر چند چنین مطالعاتی بیشتر برای طبقه حاکم و روشنفکرانِ تاثیر گذار نیاز است که توان درک و دیالوگ با مردم را فرا گیرند.
مروا هستم ✌️
۱۴۰۱/۱/۶
کتاب عالی اما خانم پریمیون هربار بیشتر آدمو ناامید میکنند. قسمت اول رو اگر گوش بدید اخر هرجمله یک لحن خاص رو اعصابی به ریتم کتاب اضافه میکنند انگار دارند حروف الفبا رو هجی میکنند. در کل اگر حوصله خواندن کتاب چاپی ندارید میتونید اوضاع رو تحمل کنید و گوش بدید در غیر اینصورت حتما چادی بخونید
Kiani
۱۴۰۱/۸/۲۸
وای وای کتاب به این خوبی تو روخدا خوانش اصلا خوب نیست به شخصه بیشتر از پنج دقیقه نتونستم گوش بدم خانوم صدای خوبی دارنا ولی لحن و تلفظ صفر اصلا دوست نداشتم مجبور شدم کتاب رو بذارم کنار و گوش ندم ستاره‌ها فقط برای نویسنده کتاب خواهد بود
یونس باقری
۱۴۰۱/۸/۲۱
این کتاب را می‌توان تابلوی اعلانات راسل در باب ایدلوژی وی دانست
که الان زمان بحث‌های اینچنینی گذشته و برای نسل امروز جذاب نیست
ضمنا بحث ایشان در ادیان خاصی گیر کرده و یکی از مشکلات نظریات راسل همین عدم مطالعه تمام ادیان است
Ali Satariyan
۱۴۰۲/۳/۳
راسل یکی از بزرگترین فلاسفه و متفکرین تاریخ بشریت هست و این کتاب، نبرد علم و دین را به زیبایی به تصویر میکشد. منتها گوینده مطالب را به گونه‌ای بیان میکند که باعث میشود شنونده بعد از گذشت چند دقیقه از شنیدن کتاب خسته شود.
رضا نقدی
۱۴۰۱/۳/۵
کتاب خیلی خوبیه ممنونم از کتابراه، ترجمه خوب از یک اثر خوب قابل درک و سهل الهضم یک کتاب عالی از قلم شیوا و قابل فهم برتراند راسل با صدا و بیان خوب گوینده. ممنونم. حتما این کتاب رو گوش کنید بخرید و گوش کنید.
زینب زمانی
۱۴۰۲/۶/۱۷
خیلی کتاب سختی بود …نحو بیان گوینده هم بر سختی کار افزود…اصلا جذاب نبود و تکه تکه مطالب رو میخوند که باعث میشد در فهم یک پاراگراف دچار مشکل باشم.
جلال مدرسی
۱۴۰۱/۱۱/۷
بسیار جامع با اجرایی عالی و دلنشین با مطالبی کاملا در ارتباط با موضوع کتاب ارائه شده و ارزش شنیدن دارد. خصوصا برای جامعه ما بسیار کاربردی و مفید است
سعید فرجی
۱۴۰۱/۱۱/۶
کتاب بسیار مفید و سودمندی است توصیه می‌کنم به همه که با مطالعه این کتاب بخصوص در این ایام، و با تجزیه و تحلیل منطقی آن حتما دید روشنی به زندگی پیدا خواهند کرد
مهران قلینژاد
۱۴۰۱/۶/۲۰
کتاب بسیار عالی. به همه خلا‌ها و سوال‌های ذهن در مورد تقابل علم ودین جواب میده. ولی بنظرم اگه ترجمش راونتر و ویراستاریش دقیقتر بود لذت خوندش بیشتر میشد
مشاهده همه نظرات 34

راهنمای مطالعه کتاب صوتی علم و دین در جامعه

برای دریافت کتاب صوتی علم و دین در جامعه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.