معرفی و دانلود کتاب کدنویسی تمیز Clean Code: راهنمای توسعه نرم افزار به روش چابک

برای دانلود قانونی کتاب کدنویسی تمیز Clean Code و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب کدنویسی تمیز Clean Code و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب کدنویسی تمیز Clean Code: راهنمای توسعه نرم افزار به روش چابک

کتاب کدنویسی تمیز Clean Code، نوشته‌ی رابرت سی. مارتین، یک منبع مهم برای تمام برنامه‌نویسانی است که می‌خواهند کدهایی با کیفیت بالا و قابل‌فهم بنویسند. سی مارتین که یک مهندس کامپیوتر کارکشته و مطرح در آمریکاست در این کتاب برای کمک به برنامه‌نویسان جوان، راهنمایی‌هایی عملی و کاربردی جهت ارتقای مهارت کدنویسی‌شان، ارائه داده است.

درباره‌ی کتاب کدنویسی تمیز Clean Code

برنامه‌نویسی یک هنر تجربه‌محور است، به‌ این معنی که شما برای حرفه‌ای شدن در این حوزه، به چیزی بیشتر از درک الگوها و الگوریتم‌ها نیاز دارید. اما همیشه یک راه میان‌بر وجود دارد و آن استفاده از تجربه‌ی دیگران است. کسانی که زودتر از ما مسیر را شروع کرده‌اند و می‌توانند چاله‌های آن و خطاهای احتمالی را به ما گوشزد کنند تا با سرعت بیشتری به جایگاهی که برایش تلاش می‌کنیم برسیم؛ سرعت بیشتر و البته اشتباهات کمتر!

رابرت سی. مارتین (Robert C. Martin) در کتاب کدنویسی تمیز (Clean code : a handbook of agile software craftsmanship) برای راهنمایی برنامه‌نویسانی که به‌ تازگی وارد این حوزه شده‌اند یا آن‌هایی که به‌ خاطر خطاهای مکرر در نوشتن کدها، خودشان را سرزنش می‌کنند، در سه بخش به‌شکل جامع و قابل‌فهم، همراه با تمرین‌های چالشی، به بررسی این خطاها و اشتباهات و نکاتی در خصوص بهبود نوشتن کدها و تشخیص کدهای تمیز و غیرتمیز، پرداخته است.

بخش اول کتاب، اصول نوشتن کدهای تمیز و الگوها و فعالیت‌های مرتبط با آن را شرح می‌دهد. قسمت اصلی و چالش‌برانگیز کتاب تازه از بخش دوم آن آغاز می‌شود. در این بخش شما باید بعد از مطالعه‌ی مباحث، تمرین کنید. به‌عبارتی باید کدهایی را که با ‌آن‌ها کار می‌کنید، درک و تحلیل کنید تا در نهایت بتوانید کدهای مشکل‌دار را به کدهایی با مشکلات کمتر یا حتی به کدهای بدون مشکل، تبدیل کنید. در بخش آخر هم با توجه به لیستی از ابتکارات و ایده‌های جمع‌آوری‌شده، می‌توانید کدهای‌تان را بررسی کنید و میزان تمیز بودن آن‌ها را بسنجید. توجه داشته باشید که برای استفاده‌ی بهتر از این کتاب و برای ارتقای مهارت کدنویسی‌تان، بهتر است باحوصله و صبور باشید و از تمرین‌ها و جزئیات موجود در کتاب، خصوصاً در بخش دوم، ساده عبور نکنید.

کتاب کدنویسی تمیز Clean Code مناسب چه کسانی است؟

برنامه‌نویسان تازه‌کار و حتی کهنه‌کار که به فکر بهبود مهارت کدنویسی‌شان هستند، می‌توانند از این کتاب استفاده کنند.

در بخشی از کتاب کدنویسی تمیز Clean Code: راهنمای توسعه نرم افزار به روش چابک می‌خوانیم

وقتی کسی به ساختار داخلی کد ما نگاه می‌کند، دوست داریم تحت تاثیر آراستگی و پایداری آن قرار گیرد و متوجه شود که جزئیات با چه دقتی نوشته شده است. می‌خواهیم از نظم و سازمان کد، شگفت‌زده شود. می‌خواهیم با مرور ماژول‌ها، به وجد آید. می‌خواهیم بفهمد که متخصصین حرفه‌ای بر روی کدها کار کرده‌اند. در عوض اگر شخص مشاهده‌گر با یک حجم کد درهم‌ریخته روبه‌رو شود که شبیه به ملوانان مست است، احتمالاً به این نتیجه می‌رسد که بی‌توجهی به جزئیات، بر همه ابعاد دیگر پروژه، مسلط بوده است. باید دقت داشته باشید که کدتان به زیبایی قالب‌بندی شده است. باید مجموعه قوانین ساده‌ای را انتخاب کنید که بر قالب کدتان حاکم باشند و به طور پایدار، از آن قوانین استفاده کنید. اگر در تیم مشغول به کار هستید، تیم باید بر روی مجموعه واحدی از قوانین قالب‌بندی، توافق داشته و همه اعضا، از آن‌ها پیروی کنند.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
مقدمه
فصل اول: کد تمیز
فصل دوم: نام‌گذاری معنادار
فصل سوم: توابع
فصل چهارم: توضیحات یا کامنت
فصل پنجم: قالب‌بندی (فرمت‌بندی)
فصل ششم: اشیاء و ساختمان داده
فصل هفتم: مدیریت خطای مایکل فیترز
فصل هشتم: مرز‌ها، جیمز گرنینگ
فصل نهم: تست‌های واحد
فصل دهم: کلاس جف لانگر
فصل یازدهم: مروری بر سیستم‌ها، دکتر کوین دین وامپلر
فصل دوازدهم: ظهور (فوریت) جف لانگر
فصل سیزدهم: همروندی، برت ال شوکرت
فصل چهاردهم: پالایش متوالی مطالعه موردی از تجزیه‌گر آرگومان سطر فرمان
فصل پانزدهم: اجزای داخلی Junit
فصل شانزدهم: بازتولید SerialDate
فصل هفدهم: کامنت‌ها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب کدنویسی تمیز Clean Code: راهنمای توسعه نرم افزار به روش چابک
نویسنده
مترجمارجاسب محمدی، علیرضا کشاورز باحقیقت
ناشر چاپیانتشارات نبض دانش
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات377
زبانفارسی
شابک978-622-7848-22-9
موضوع کتابکتاب‌های آموزش برنامه نویسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب کدنویسی تمیز Clean Code

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب کدنویسی تمیز Clean Code

برای دریافت کتاب کدنویسی تمیز Clean Code و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.