معرفی و دانلود کتاب کین سهراب، خون سیاوش

عکس جلد کتاب کین سهراب، خون سیاوش
قیمت:
۶۴,۳۵۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب کین سهراب، خون سیاوش و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب کین سهراب، خون سیاوش و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب کین سهراب، خون سیاوش

کتاب کین سهراب، خون سیاوش (متشکل از چهار نمایش‌نامه) به قلم صادق عاشور پور حال‌وهوای اشعار شاهنامه را با آن کلمات ثقیل و سنگینش دارد. نمایش‌نامه‌هایی که با دیالوگ‌های تأثیرگذار، دراماتیک و جذابش شما را به دنیای کی‌کاووس‌ها و رستم‌ها می‌برد. این کتاب در فضایی تاریخی و پهلوانی سیر می‌کند و روایتی نمایشی هم دارد که به فضاسازی‌های عمیقش کمک کرده ‌است.

درباره‌ی کتاب کین سهراب، خون سیاوش

صادق عاشورپور نویسنده‌ی چهار نمایش‌نامه در کتاب کین سهراب، خون سیاوش، محققی ادیب و نویسنده‌ای چیره‌دست است. نمایش‌نامه‌هایی که به ترتیب: «کین سهراب، خون سیاوش»، «شهریار کشته پسر»، «اژدها» و «منصوره» نام دارند. او در این کتاب با زبانی حماسی و فضایی پهلوانی سعی کرده تا داستان‌های کهن ایرانی را در قالب نمایش‌نامه بیاورد. نمایش‌نامه‌هایی که اجرا و حتی خوانش هرکدام موی بر تن آدمی سیخ می‌کند!

داستان اول این مجموعه، پس از مرگ به ناحق سیاوش در دستگاه حکومتی افراسیاب رخ می‌دهد. رستم و کی‌کاووس بر سر انتقام‌گیری او به جدل می‌پردازند. رستم، کی‌کاووس را مقصر می‌داند و کی‌کاووس، افراسیاب را! نزاع‌های لفظی بین پادشاه و ناجی ایران‌زمین و دخالت سران لشکر و سودابه، همسر پادشاه نیز به جذابیت‌های نمایشی آن افزوده ‌است.

رستم که از کودکی، سیاوش را در زابلستان بزرگ کرده بود، بی‌مهری کی‌کاووس نسبت به سیاوش را علت مرگش می‌دانست. بی‌مهری‌ای که در پی فوت مادر سیاوش هنگام زایمان به‌وجود آمد. در میان درگیری رستم و کی‌کاووس، دیگران سعی می‌کنند تا بدون خون و خون‌ریزیِ بیشتر به قضیه فیصله دهند.

گفتنی‌ست مجموعه‌ی چهارگانه نمایش‌نامه‌های عاشورپور در فضای شاهنامه‌ به‌سر می‌برد و از زبان فارسی سره استفاده می‌کند.

کتاب کین سهراب، خون سیاوش برای چه کسانی مناسب است؟

ادیبان و علاقمندان به ادبیات، تئاتر و نمایش با خواندن این کتاب به ارزش ادبیات کهن ایران‌زمین پی خواهند برد.

با صادق عاشورپور بیشتر آشنا شویم

صادق عاشورپور در سال 1332 پا به این دنیا گذاشت و از اوایل کودکی برای خرج تحصیل و خرید کتاب در دباغ‌خانه و کارخانه‌ی آلومینیوم کار می‌کرد. فوت زودهنگام پدر و زندگی فقیرانه آن‌ها هیچ‌وقت نتوانست او را از درس و کتاب‌خوانی دور کند.

عاشورپور نمایشنامه‌نویس قهاری است که از شانزده‌سالگی با خاک صحنه‌ی تئاتر آشنا شد. او از سوم دبیرستان نمایشنامه می‌نوشت و تاکنون بیش از چهل نمایشنامه‌‌ی به‌چاپ‌رسیده دارد. او از محققان برجسته‌ی عرصه هنرهای نمایشی است و زمان زیادی را برای پیداکردن نمایش‌های ایرانی و کندوکاو در تاریخ نمایش صرف کرده ‌است. او معتقد است که صنعت نمایش از ایران، و نه غرب، ریشه می‌گیرد.

مجموعه‌ی پانزده‌جلدیِ «نمایش‌های ایرانی»، کتاب‌های «کاری باید کرد»، «شاکی» و «فرمان خاتون» از دیگر آثار مشهور اوست. صادق عاشورپور دکترای افتخاری دارد و از سوی یونسکو، پژوهشگر ملی لقب گرفته است.

در بخشی از کتاب کین سهراب، خون سیاوش می‌خوانیم

(کاخ کی‌کاووس، اندرونی، گهوارۀ سیاوش در صحنه و سیاوخش در گهواره گریان، کی‌کاووس در کنار گهوار خنجری آخته به دست، رستم در کنجی به نظاره)

کی‌کاووس: ‌ای کرپن، ‌ای بد آوا...، و‌ای شیرخوارۀ شوم پی، مام را سر...، چون مژدۀ بارداری خویش بداد به شادی اندر شدم سراپا، اَخورسند گشتم که تخت و کلاه مرا خوتا یکی آمد پس از من، پاد افرهمند به آمدنت چشم دوختیم به شور، نه ماه، نه روز و شبان، نُه‌ها سر، تا به سر شد روزگار بارداری، گاه زایش فرا رسید، پای به گیتی نهادی. شوم، هستی به تنگ دیدی و مام به دنیای مردگان روان داشتی، به ماتم نشاندی مرا...، ‌ای شوم گام شوم پی...، ایدر برآنم، تا به تیغ خنجر، سینۀ کوچک، بیک سیاهت اشکافم، تا تو از رنج نداشتن مام آسوده گردی من از رنج دیدن تو زشت روی رهایی یابم. (خنجر را بالا می‌برد تا به سینۀ سیاوخش در گهواره بکوبد، اما رستم پیش آمده و مچ دست وی را می‌گیرد.)

رستم: کی...،
کی‌کاووس: رستم؟

رستم: تیغ خنجر کی، سینۀ دشمنان را زیبنده بود، نی اشکافتن سینۀ کوچک سیاوخش شیر خواره!
کی‌کاووس: شوم پی است رستم، شوم پی.

رستم: بهل، این بی‌خریدار سخن.

فهرست مطالب کتاب

کین سهراب، خون سیاوش
شهریار کشته پسر
اِژدها
شاه‌نامه فردوسی
کتاب یکم، ابیات 530 تا 535
منصوره

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب کین سهراب، خون سیاوش
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات نیستان
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات286
زبانفارسی
شابک978-622-208-874-3
موضوع کتابنمایشنامه ایرانی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب کین سهراب، خون سیاوش

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب کین سهراب، خون سیاوش

برای دریافت کتاب کین سهراب، خون سیاوش و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.