معرفی و دانلود کتاب گام‌های پنتاتونیک و بلوز در گیتار

عکس جلد کتاب گام‌های پنتاتونیک و بلوز در گیتار
قیمت:
۲۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب گام‌های پنتاتونیک و بلوز در گیتار و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب گام‌های پنتاتونیک و بلوز در گیتار و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب گام‌های پنتاتونیک و بلوز در گیتار

کتاب گام‌های پنتاتونیک و بلوز در گیتار نوشته‌ی گیتاریست توانا، جوزف الکساندر است. او با بررسی مهم‌ترین و پرکاربردترین گام‌های موسیقی مدرن، یعنی پنتاتونیک و بلوز، نحوه‌ی به‌کارگیری آن‌ها را به نوازندگان گیتار آموزش می‌دهد. او در اثر خود به تعریفِ گام، چگونگی عملکرد و نحوه‌ی ساخت آن‌ها در این اثر می‌پردازد.

درباره‌ی کتاب گام‌های پنتاتونیک و بلوز در گیتار

اگر در موسیقی کلاسیک گام‌های ماژور، مینور ملودیک و مینور هارمونیک متداول‌ترین گام‌ها بودند، در موسیقی مدرن، گام‌های پنتاتونیک و بلوز پرکاربردترین گام‌ها هستند. این گام‌ها طی سال‌های متمادی توسط گیتاریست‌ها به شیوه‌های نوینی به کار رفته و تغییر شکل یافته‌اند؛ ازاین‌رو تا مدت‌ها جایگاه خود را به‌عنوان الفبای موسیقی مدرن حفظ کرده‌اند. جوزف الکساندر (Joseph Alexander) در کتاب گام‌های پنتاتونیک و بلوز در گیتار (Guitar: Pentatonic and Blues Scales)، با نگاهی جامع به این گام‌ها، ساخت، عملکرد و کاربرد آن‌ها را ارائه می‌کند. با توجه به کمبود منابع در زمینه‌ی موسیقی در ایران، به‌خصوص در حوزه‌ی گیتار و گیتار الکتریک، نیما خالدی این اثر کاربردی را ترجمه کرده است.

فرقی نمی‌کند که شما در نواختن گیتار از چه سبکی پیروی می‌کنید، با به‌کارگیری تکنیک‌های کتاب پنتاتونیک و بلوز در گیتار، در سریع‌ترین حالت، یک سولونوازی خوش‌آهنگ و رؤیایی را تجربه خواهید کرد. بسیاری از سولو‌های معروف راک و بلوز بر اساس گام پنتاتونیک ساخته شده‌اند. پنتاتونیک از دو واژه‌ی پنتا و تونیک برگرفته شده که در معنای «پنج نت» به کار می‌رود. گام پنتاتونیک در دو نوع مینور و ماژور وجود دارد. مینور بیشتر در سبک راک و بلوز استفاده می‌شود و ماژور به‌دلیل لحن شادی که دارد بیشتر در سبک کانتری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گام بلوز منطبق با گام پنتاتونیک مینور است، تنها تفاوت این دو، یک گام اضافی است که در بلوز وجود دارد. گام مینور پنتاتونیک و بلوز بیشترین گام‌هایی بودند که در ابتدای دوران موسیقی بلوز شنیده می‌شدند. بعد از رهایی بردگان سیاه‌پوست آمریکا، سبک بلوز طرفداران زیادی پیدا کرد. این سبک بر سبک‌های متعاقبش مانند پاپ نیز تأثیرگذار بود. در دهه‌های 70 و 80 آمریکا، دو گیتاریست به نام‌های جیمی پیج و اریک کلاپتون با تغییراتی که در سبک بلوز ایجاد کردند، موسیقی راک را پدید آوردند. از آن پس گام مینور پنتاتونیک الفبای موسیقی راک نیز به حساب می‌آمد.

جوزف الکساندر در کتاب گام‌های پنتاتونیک و بلوز در گیتار به نوازندگان نشان می‌دهد که چگونه تمام پنج حالت گام پنتاتونیک را روی دسته‌ی گیتار بنوازند. او برای هر شکل و الگو از گام‌ها یک لیک (lick) ارائه می‌دهد و نحوه‌ی اتصال الگوهای مختلف یک گام را روی دسته‌ی گیتار آموزش می‌دهد.

کتاب تصویریِ گام‌های پنتاتونیک و بلوز در گیتار همچنین شامل تمرین‌هایی برای روان شدن دست گیتاریست‌ها و راهکارهایی برای بالا رفتن سرعت و تسلط آن‌ها در گیتارنوازی است. گفتنی‌ست انتشارات ارشدان چاپ این کتاب را بر عهده داشته است.

کتاب گام‌های پنتاتونیک و بلوز در گیتار برای چه کسانی مناسب است؟

گیتارنوازهای تازه‌کار با خواندن مطالب و نکات کتاب گام‌های پنتاتونیک و بلوز در گیتار، تکنیک خود را بهبود بخشیده و بر سرعت و تسلط خود می‌افزایند.

با جوزف الکساندر بیشتر آشنا شویم

جوزف الکساندر گیتاریست، معلم حرفه‌ای گیتار و ناشر کتاب‌های موسیقی است. او نویسنده‌ی کتاب‌های آموزشی پرمخاطبی است که به بیش از چهار زبان ترجمه شده و بیش از یک میلیون نسخه از آن‌ها به فروش رسیده‌اند. جوزف الکساندر با چند تن دیگر از بزرگان موسیقی، بر روی متد‌های موسیقی آوانگارد کار می‌کند.

جوزف بیش از 200 کتاب را از بهترین موزیسین‌ها با عنوان «تغییرات بنیادی (Fundamental Changes)» به چاپ رسانده است.

از بهترین آثار او می‌توان به کتاب‌های «100 لیک کلاسیک بلوز برای گیتار (100 Classic Blues Licks for Guitar)»، «100 لیک کلاسیک جاز برای گیتار (100 Classic Jazz Licks For Guitar)» و «100 لیک کلاسیک راک برای گیتار (100 Classic Rock Licks for Guitar)» اشاره کرد.

در بخشی از کتاب گام‌های پنتاتونیک و بلوز در گیتار می‌خوانیم

زمانی‌که یک آکورد را می‌شنویم، گوش‌هایمان روی نت‌های آکورد قفل می‌شوند و آن‌ها را به‌عنوان مبنای ملودی که اجرا می‌شود یا خواهد شد تلقی می‌کنند. اگر نت‌های ملودی همان نت‌های داخل آکورد باشند، گوش‌هایمان آن‌ها را به‌عنوان حالتی نرمال و هم‌خوان قبول خواهد کرد. اگر نت داخل ملودی نتی باشد که با نت داخل آکورد یک پرده فاصله دارد، به‌عنوان مثال نت B که با هر دوی A و C# یک پرده فاصله دارد و یا نت F# که با نت E در مثال فوق یک پرده فاصله دارد، آن‌وقت گوش ما یک حالت خوشایند و خوب نسبت به آکورد را حس خواهد کرد.

بااین‌حال اگر نت داخل ملودی، فقط نیم‌پرده با نتی در داخل آکورد فاصله داشته باشد، آنوقت گوش‌هایمان یک حالت ناخوشایند احساس خواهد کرد که نیاز به حل خواهد داشت. برای مثال نت درجه چهارم از گام A ماژور یعنی نت D فقط نیم‌پرده با نت سوم یعنی C# فاصله دارد و نیازمند حل است. نت درجه 7ام از گام A ماژور فقط نیم‌پرده پایین‌تر (بم‌تر) از نت ریشه یعنی نت A است و معمولاً نیازمند حل و اصلاح به سمت نت ریشه یعنی A دارد.

گام پنتاتونیک ماژور عمدتاً در موسیقی پاپ استفاده می‌شود زیرا فاقد نت‌های درجه چهارم و هفتم است، بنابراین هر نتی در این گام به صورتی خوشایند و صدایی غنی در همراهی با هارمونی خواهد بود.

درحالی‌که گام‌های پنتاتونیک ماژور به‌ندرت روی آکوردهای مینور استفاده می‌­شوند، بسیار متداول است که گام‌های پنتاتونیک مینور روی آکوردهای ماژور استفاده شوند.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
مقدمه‌ی مترجم
فصل اول: گام چیست؟
فصل دوم: گام پنتاتونیک ماژور
فصل سوم: گام پنتاتونیک مینور
فصل چهارم: گام بلوز
فصل پنجم: تمرین‌ها و الگوهای ملودیک
فصل ششم: سایر نواحی گام روی دسته‌ی گیتار

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب گام‌های پنتاتونیک و بلوز در گیتار
نویسنده
مترجمنیما خالدی
ناشر چاپیانتشارات ارشدان
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات45
زبانفارسی
شابک978-622-08-6716-6
موضوع کتابکتاب‌های آموزش موسیقی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب گام‌های پنتاتونیک و بلوز در گیتار

مصطفی فتحی
۱۴۰۲/۱۱/۱۹
برای این جانب که کتاب های مرتبط موسیقی می‌خوانم خوب بود مرسی
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب گام‌های پنتاتونیک و بلوز در گیتار

برای دریافت کتاب گام‌های پنتاتونیک و بلوز در گیتار و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.