معرفی و دانلود کتاب گفتارهایی در خاستگاه ناسیونالیسم کرد

برای دانلود قانونی کتاب گفتارهایی در خاستگاه ناسیونالیسم کرد و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب گفتارهایی در خاستگاه ناسیونالیسم کرد و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب گفتارهایی در خاستگاه ناسیونالیسم کرد

کتاب گفتارهایی در خاستگاه ناسیونالیسم کرد که توسط گروهی از نویسندگان نوشته شده و عباس ولی آن‌ها را ویرایش کرده است، کتابی برای شناخت ناسیونالیسم و مطالعات کردی است که از منظر آن می‌توان شناخت بهتری نسبت به قوم کرد پیدا کرد. این کتاب از نظر تاریخ‌نگاری کامل‌ترین مجموعه‌ی پژوهشی برای آشنایی با ناسیونالیسم کردی است.

درباره‌ی کتاب گفتارهایی در خاستگاه ناسیونالیسم کرد

ناسیونالیسم یا ملی‌گرایی نوعی گرایش فکری و سیاسی است که در آن منافع ملی حول محور هویت، آگاهی، سنت‌ها و اخلاق ملت شکل می‌گیرد. در ناسیونالیسم، باورمندان به این روش می‌کوشند تمام جوانب سیاست، جامعه، فرهنگ و اقتصاد را از زاویه‌ی منافع ملی بینند و بر خاستگاه‌های هویتی تأکید کنند. در این نوع گرایش گاهی باور و اعتقاد به حوزه‌های هویتی ملی شکل افراطی پیدا می‌کند و منجر به بزرگداشت‌های مبالغه‌آمیزی از فرهنگ و ریشه‌های ملی‌گرایانه می‌شود تا آن‌جا که برخی ناسیونالیست‌ها اعتقاد می‌یابند فرهنگ، تاریخ و مظاهر ملی آن‌ها نسبت به سایر اقوام و ملت‌ها برتری دارد. ژان ژاک روسو و مونتسکیو را به‌عنوان بنیان‌گذاران ناسیونالیسم در جهان معرفی می‌کنند.

کتاب گفتارهایی در خاستگاه ناسیونالیسم کرد (Essays on the Origins of Kurdish Nationalism) نوشته‌ی گروه نویسندگان و سرویراستاری عباس ولی (Abbas Vali) کتابی است که ناسیونالیسم را در میان کردها بررسی کرده و درباره‌ی ریشه‌ها، فراز و فرود و نقاط قوت و ضعف آن به بحث و بررسی می‌پردازد. این کتاب با پرداختن به به تاریخ‌نگاری کرد، آغازهای آن و چگونگی تکوینش تلاش می‌کند ریشه‌های نفی این تاریخ را در دولت مدرن ترکیه مورد ارزیابی و داوری قرار دهد و از سوی دیگر به تاریخ کرد وجهه‌ای رسمی ببخشد تا در آینده بتوان نسبت به ادامه‌ی حیات آن خوش‌بین بود.

این مجموعه مقالات توسط بهترین نویسندگان در زمینه‌ی مطالعات کردی نوشته شده و مباحثی همچون آسیب‌شناسی تاریخ کردی، ناسیونالیسم و مسئله‌ی خاستگاه‌ها، ملاحظاتی در گفتمان تاریخ‌نگارانه‌ی کرد در ترکیه، مم و زین احمدخانی و نقش آن در بیداری ملی کرد، تبارشناسی کردها، ملت و هویت ملی در نوشته‌های تاریخی کرد، ساخت هویت کردی، منابع ادبی و تاریخی کرد پیش از قرن بیستم، ناسیونالیسم کرد در ترکیه و کردها و ناسیونالیسم کرد در سوریه‌ی تحت قیمومت را دربر می‌گیرد. نویسندگان این مقالات نیز عباس ولی، حمید بزارسلان، مارتین فان براینسن، امیر حسن‌پور و نلیدا فوکارو هستند.

خوانندگان کتاب گفتارهایی در خاستگاه ناسیونالیسم کرد در این مجموعه با نمونه‌هایی از بحث‌های جدی در زمینه‌ی ازلی‌گرایی و قوم‌گرایی آشنا خواهند شد که به‌ صورت ویژه در حوزه‌ی ناسیونالیسم در شکل عام خود و در دایره‌ای تخصصی‌تر در حوزه‌ی ناسیونالیسم کرد سامان یافته‌اند؛ به این ترتیب این مجموعه می‌تواند به پژوهش‌ها و مطالعات در زمینه‌ی ناسیونالیسم دیگر ملت‌ها همچون ترک، ارمنی، فارس و عرب نیز کمک شایانی کند. همچنین این کتاب به‌عنوان پژوهشی پیشگام در زمینه‌ی مطالعات کردی به حساب می‌آید که پژوهش‌های روش‌شناختی در حوزه‌های دیگر کردها را نیز حمایت خواهد کرد.

این اثر با ترجمه‌ی مراد روحی توسط نشر چشمه منتشر شده است. تاریخ نخستین چاپ کتاب سال 2003 است.

در نکوداشت کتاب گفتارهایی در خاستگاه ناسیونالیسم کرد

  • مقالات کتاب گفتارهایی در خاستگاه ناسیونالیسم کرد از لحاظ تئوریک نوآورانه‌ترین، از لحاظ مفهومی دقیق‌ترین و از لحاظ تاریخ‌نگاری جامع‌ترین نوشته‌های پژوهشگرانی است که در‌حال‌حاضر در زمینه‌ی ناسیونالیسم کُرد، ناسیونالیسم‌های خاورمیانه و خود ناسیونالیسم به طور کلی تحقیق می‌کنند. (رابرت اولسن، سرویراستار مجموعه‌ی مطالعات کردی انتشارات مزدا)

کتاب گفتارهایی در خاستگاه ناسیونالیسم کرد برای چه کسانی مناسب است؟

این اثر برای علاقه‌مندان به کتاب‌های علوم سیاسی و تاریخ، به‌ویژه آن دسته از آن‌ها که بر روی مطالعات مربوط به ناسیونالیسم تمرکز دارند کتابی قابل‌ِتوجه و مهم است. همچنین علاقه‌مندان به تاریخ کردها نیز از این کتاب بهره خواهند برد.

با عباس ولی بیشتر آشنا شویم

پروفسور عباس ولی (متولد 1949) نویسنده، نظریه‌پرداز سیاسی متخصص در اندیشه‌ی سیاسی مدرن و معاصر ایرانی کرد است. او دوره‌ی لیسانس خود را در ایران گذراند و سپس برای ادامه‌ی تحصیل به انگلستان رفت. ابتدا مدرک فوق‌لیسانس خود را از دانشگاه کیل گرفت و بعد از آن از دانشگاه لندن مدرک دکترای جامعه‌شناسی اخذ کرد. عباس ولی فعالیت علمی خود را در دانشگاه ولز، سوانسی آغاز کرد. وی در سال 2005 از سوی دولت اقلیم کردستان برای تأسیس و رهبری دانشگاهی جدید در اربیل دعوت شد. او قبل از برکناری از این دانشگاه به دلیل اختلاف با رهبران اقلیم کردستان بر سر مدیریت دانشگاه در سال 2005، معاون دانشگاه کردستان بود. پروفسور ولی از آن زمان به بعد نظریه‌ی اجتماعی و سیاسی مدرن را در گروه جامعه‌شناسی دانشگاه بوغازیچی استانبول تدریس می‌کند.

در بخشی از کتاب گفتارهایی در خاستگاه ناسیونالیسم کرد می‌خوانیم

گفتمان تاریخ‌نگاری ناسیونالیستی کُرد، مانند هر گفتمان دیگری، یک برساخت است؛ اما توسط هیچ کنشگر منفردی و یک‌بار برای همیشه برساخته نشده است. در وهله‌ی اول حریفانی بیرونی دارد: به تاریخ‌نگاری‌های رسمی دولتی و، در بعضی مواقع، به گفتمان‌های تاریخ‌نگارانه‌ی گروه‌های غیردولتی‌ای چون ارمنی‌ها و علوی‌ها واکنش نشان می‌دهد. وضعیت گفتمان رسمی انکار وجود هویت کُرد در ترکیه یا پذیرش محدود آن در عراق و ایران سرشت و خواست‌های این واکنش را تغییر می‌دهد، آن را کم‌وبیش رادیکال می‌کند و تأکیدی را که بر زمان باستان یا دوره‌های متأخر گذاشته شده است تغییر می‌دهد. دوم، ویژگی‌های این گفتمان از کشوری به کشور دیگر، تحت‌تأثیر مبارزات و آشوب‌های لحظه‌ی حال و نیز براساس پایگاه، برنامه‌ها و استراتژی‌های نویسندگان تاریخ، تغییر می‌کند.

یک تحصیل‌کرده‌ی کُرد در خارج، یک مبارز جوان ناسیونالیست در ترکیه و یک مورخ حرفه‌ای کُرد در عراق، همگی ممکن است در طول‌وتفصیل دادن به تاریخ‌نگاری ناسیونالیستی مشارکت داشته باشند، اما آن‌ها ضرورتاً این کار را با روش‌ها و اهداف یکسانی انجام نمی‌دهند. سوم، ناسیونالیسم به عنوان یک گفتمان، خودبسنده نیست: اساساً از ایدئولوژی‌های مسلط یک دوره‌ی معیّن (همچون غرب‌گرایی، مارکسیسم، اسلام سیاسی) وام می‌گیرد. متأثر شدن ناسیونالیسم از هر کدام از این ایدئولوژی‌های متفاوت، باعث می‌شود کُردبودگی در پارادایم متفاوتی خوانده شود و امکان این را فراهم می‌آورد که ناسیونالیسم در یک چارچوب تاریخیِ جامعیت‌بخش (مثلاً پیشرفت و علم از نظر «غرب‌گرایی»، پایان استثمار و سلطه از نظر مارکسیسم، صلح قدسی بر بنیاد بندگی خدا و اخوت با امت از نظر اسلام سیاسی) قرار داده شود.

فهرست مطالب کتاب

دیباچه
قدردانی
تاریخِ به‌تاراج‌رفته
مقدمه: ناسیونالیسم و مسئله‌ی خاستگاه‌ها/ عباس ولی
ملاحظاتی در گفتمان تاریخ‌نگارانه‌ی کُرد در ترکیه (1980-1919) / حمید بزارسلان
مَم و زین احمد خانی و نقش آن در بیداری ملی کُرد/ مارتین ون بروئینسن
تبارشناسی کُردها: برساخت ملت و هویت ملی در نوشته‌های تاریخی کُرد/ عباس ولی
ساخت هویت کُردی: منابع ادبی و تاریخیِ پیش از قرن بیستم/ امیر حسن‌پور
ناسیونالیسم کُرد در ترکیه: از وفاق نانوشته تا شورش (1925 1919) / حمید بزارسلان
کُردها و ناسیونالیسم کُرد در سوریه‌ی تحت قیمومت: سیاست، فرهنگ و هویت/ نلیدا فوکارو
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب گفتارهایی در خاستگاه ناسیونالیسم کرد
نویسنده، ، ، ،
مترجممراد روحی
ناشر چاپیانتشارات چرخ
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات276
زبانفارسی
شابک978-622-01-0040-9
موضوع کتابکتاب‌های علوم سیاسی، کتاب‌های تاریخ ایران
قیمت نسخه الکترونیک
62000 ت - 6.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب گفتارهایی در خاستگاه ناسیونالیسم کرد

برای دریافت کتاب گفتارهایی در خاستگاه ناسیونالیسم کرد و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.