معرفی و دانلود کتاب گفتمان، اختلاف نظر و غافلگیری راهبردی

برای دانلود قانونی کتاب گفتمان، اختلاف نظر و غافلگیری راهبردی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب گفتمان، اختلاف نظر و غافلگیری راهبردی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب گفتمان، اختلاف نظر و غافلگیری راهبردی

کتاب گفتمان، اختلاف نظر و غافلگیری راهبردی نوشته جان ای. نولان، داگلاس مک ایچن و کریستین تاکمن، پیچیدگی تصمیمات راهبری آمریکا و دلایل شکست آن را مورد بررسی قرار می‌دهد.

این کتاب به بررسی پویش موجود در میان آژانس‌های امنیتی و اطلاعاتی ملی، رئیس‌جمهور، مشاوران کلیدی رئیس‌جمهور، کنگره، رسانه‌ها، گروه‌های ذی‌نفع گوناگون و آن دسته از خبرگانی می‌پردازد که در ارزیابی و تعریف اولویت‌ها و سیاست‌های امنیت ملی در آمریکا ایفای نقش می‌کنند.

جان ای. نولان (Janne E Nolan) و داگلاس مک ایچن (Douglas J MacEachin) هدف از نوشتن کتاب گفتمان، اختلاف نظر و غافلگیری راهبردی (Discourse, dissent, and strategic surprise) را عنایت به چالش‌های فوری امنیتی آمریکا در افق زمانی پیش رو و درک راه‌هایی می‌دانند که مسئولین آمریکایی از تجارب گذشته درس می‌گیرند.

این کتاب به بررسی مواردی در تاریخ معاصر می‌­پردازد که سران آمریکا در آن‌ها علی‌رغم هشدارهای هم‌زمان و آشکار مبتنی بر اطلاعات موجود، اقدام مؤثری در راستای حفاظت از منافع ایالات متحده انجام نداده‌­اند. موضوع محوری این اثر این است که چگونه اجماع غالب پیرامون اولویت­‌های راهبردی و شیوه درگیر شدن ایالات متحده در مسائل بین­‌المللی مانع از توجه به یافته­‌هایی می‌­شود که چالش­‌برانگیز به شمار می­‌آیند.

خواندن کتاب گفتمان، اختلاف نظر و غافلگیری راهبردی به چه کسانی پیشنهاد می‌شود؟

این اثر برای افراد علاقه‌مند به علوم سیاسی به‌خصوص روابط بین‌الملل مناسب است.

در بخشی از کتاب گفتمان، اختلاف نظر و غافلگیری راهبردی می‌خوانیم:

القاعده اوایل 1991 شروع به تشکیل پایه‌های اصلی و ساختار سازمان‌دهی نظامی خود در آفریقای شرقی در سودان کرد. یکی از اولین جنبش‌های آن برنامه‌ریزی عملیات سری با کانون اصلی خود در نایروبی برای تقویت برنامه کار اسامه‌بن‌لادن در منطقه شرق آفریقا و اطراف شاخ آفریقا بود. پس از استقرار نیروهای مسلح ایالات‌متحده در سومالی، بن‌لادن به‌سرعت کانون نایروبی را به‌عنوان کانالی برای فرستادن سلاح‌ها و مربیان تقویت کرد؛ تا به جنگ‌سالاران سومالیایی در برابر حملات آمریکایی‌ها کمک کند. فرماندهان ارشد نظامی القاعده دستور عملیات پشتیبانی داده، گشت‌های شناسایی به سومالی فرستاده شدند و با روالی عادی با جنگ‌سالاران محلی ملاقات کردند.

در می‌ 1996، فشارها به رژیم سودان از سمت حکومت‌های عرب همسایه، بن‌لادن را مجبور کرد تا ستاد فرماندهی اصلی خود را به افغانستان برگرداند. چند ماه بعد، او «اعلامیه‌ای» (که در مجلات عربی سراسر جهان چاپ شد) عمومی را ایراد کرد که مسلمانان را دعوت به مبارزه و حمله به آمریکایی‌ها می‌کرد. به‌هرحال، او کانون سر‌ی نایروبی را به‌عنوان پایگاه مرکزی عملیاتش در دماغه هورن ترک کرد.

تا این زمان، مقامات اطلاعاتی ایالات‌متحده بن‌لادن و سازمان القاعده را به‌عنوان «سرمایه‌گذار مالی» و تسهیل‌کننده برای شبکه گروه‌های تروریستی دیگر می‌دیدند. هم‌زمان که بن‌لادن پایگاه عملیاتی خود را در افغانستان تشکیل می‌داد و پیام‌های تلخ عمومی را به مسلمانان سراسر جهان فرستاد که آن‌ها را برای حمله به آمریکایی‌ها ترغیب می‌کرد، جامعه اطلاعات جاسوسی ایالات‌متحده پیکره بزرگی از اطلاعات جدید را دریافت کرد مبنی بر اینکه بن‌لادن بیشتر یک تروریست است تا اینکه حامی مالی و نظامی (لجستیک) برای گروه‌های تروریستی مختلف باشد. یکی از منابع مهم این اطلاعات جدید یک نیروی فراری بود که بخشی از سازمان القاعده بن‌لادن تا سال 1989 بوده است و آگاهی عمیقی از ساختار سازمانی آن، افراد دارای نقش‌های کلیدی در عملیات‌ها و جزئیاتی از حملات تروریستی داشت که نقش القاعده قبلاً در آن‌ها مشخص نشده بود یا کاملاً روشن بود. بیشتر اطلاعات این فراری توسط قطعات اطلاعاتی که از دیگر منابع به دست آمده بودند، تائید شدند.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
مقدمه
فصل اول: ایران؛ شکست اطلاعاتی
فصل دوم: بمب‌گذاری‌های تروریستی 1998 سفارت ایالات‌متحده در کنیا و تانزانیا
فصل سوم: حمله شوروی به افغانستان در سال 1979؛ شکست اطلاعاتی یا شکست سیاسی
فصل چهارم: جنگ نیابتی ایالات‌متحده و شوروی در افغانستان، 92-1989
فصل پنجم: بحران مالی آسیا در سال‌های 98-1997
ضمائم
کتاب‌شناسی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب گفتمان، اختلاف نظر و غافلگیری راهبردی
نویسنده، ،
مترجمرحیم ایلغمی سراسکانرود
ناشر چاپیانتشارات دانشگاه عالی دفاع ملی تهران
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات173
زبانفارسی
شابک978-622-6885-13-3
موضوع کتابکتاب‌های علوم سیاسی
قیمت نسخه الکترونیک
22500 ت - 2.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب گفتمان، اختلاف نظر و غافلگیری راهبردی

برای دریافت کتاب گفتمان، اختلاف نظر و غافلگیری راهبردی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.