معرفی و دانلود کتاب یکی بود و یکی نبود، هرمزد بود و اهریمن نبود: داستان آفرینش

عکس جلد کتاب یکی بود و یکی نبود، هرمزد بود و اهریمن نبود: داستان آفرینش
قیمت:
۴۷,۵۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب یکی بود و یکی نبود، هرمزد بود و اهریمن نبود و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب یکی بود و یکی نبود، هرمزد بود و اهریمن نبود و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب یکی بود و یکی نبود، هرمزد بود و اهریمن نبود: داستان آفرینش

کتاب یکی بود و یکی نبود، هرمزد بود و اهریمن نبود، به قلم مهرک‌علی صابونچی، کتابی آموزنده است که با نثری موزون و دلنشین به بازنویسی داستان آفرینش جهان، مطابق با اعتقادات ایرانیان قدیم می‌پردازد و نوجوانان را با تاریخ فرهنگ و عقاید مقدس ایران آشنا کرده و تخیلشان را درباره‌ی جهان هستی بیدار و پربار می‌کند.

درباره‌ی کتاب یکی بود و یکی نبود، هرمزد بود و اهریمن نبود

در زمان‌های خیلی دور، وقتی که زمان بیکران بود، پیش از آنکه هیچ چیزی آفریده شود، خیر و شر وجود داشتند. جهان خیر، جهان روشن هرمزد، خدای تمام هستی بود و جهان شر، جهانی بود که اهریمن بر آن حکم‌رمایی می‌کرد. هرمزد بر همه چیز آگاهی داشت و اهریمن نادان بود. هرمزد می‌دانست که اگر اهریمن را از جهان تاریکش بیرون نراند و نابود نکند، شری جاودانه حاکم خواهد شد. اینجا بود که جهان آفریده شد تا به نبرد با اهریمن تاریکی برخیزد.

کتاب یکی بود و یکی نبود، هرمزد بود و اهریمن نبود، نوشته‌ی مهرک‌علی صابونچی، نویسنده و معلم، داستان آفرینش را برای ما بازنویسی می‌کند. داستانی که صدها سال پیش در کتاب‌‌های خیلی کهن و به زبان‌های باستانی نوشته شده و به ما رسیده است. این داستان سه هزار سال اول و دوم تاریخ اساطیری ایران را دربرمی‌گیرد و به نبرد میان هرمزد و اهریمن، آفرینش جهان روحانی و مادی و سپس نبرد بزرگ میان لشکر تاریکی و نیروهای روشنایی می‌پردازد. آفرینش جهان معنوی یعنی امشاسپندان و ایزدان، و جهان مادی که شامل شش خلقت اصلی، یعنی آسمان و زمین، آب، گیاهان، جانوران و انسان‌ها است، به روشنی در این کتاب روایت می‌شود.

نگارش کتاب یکی بود و یکی نبود، هرمزد بود و اهریمن نبود با تکیه بر کتاب‌های تاریخی و پژوهشی معتبر صورت گرفته است. به گفته‌ی نویسنده، پس از بازنویسیِ روایت‌های تاریخی و پیش از انتشار کتاب، آن را با گروهی از نوجوانان متشکل از دانش‌آموزان خود و آشنایان اهل مطالعه، به اشتراک گذاشته است و بر اساس بازخوردهایی که از این نوجوانان به‌دست آورده، تغییراتی را در نگارش کتاب اعمال کرده است.

کتاب یکی بود و یکی نبود، هرمزد بود و اهریمن نبود با نثری زیبا و آهنگین، نوجوانان را با تاریخ اساطیری ایران، نام‌های ایزدان و آفریده‌های مقدس آشنا کرده و خیال‌پردازی‌های دلنشینی درباره‌ی خلقت جهان تقدیم آن‌ها می‌کند. تمامی اصطلاحات لازم با زیرنویس‌های مفصل توضیح داده شده‌اند و قرار است اطلاعات بی‌نظیری را به دایره‌ی دانش و معلومات نوجوانان اضافه کند. این اثر تصاویر چشم‌نواز و دلنشینی نیز دارد که همگی آن‌ها نقاشی‌های آبرنگ آرزو یاغلی هستند و رخدادهای مختلفی از ایزدان و نبردها و خلقت‌ها را به زیبایی هر چه تمام‌تر جان می‌بخشد.

کتاب یکی بود و یکی نبود، هرمزد بود و اهریمن نبود جلد اول از مجموعه‌ی تاریخ اساطیری ایران است که نشر کتاب چ، واحد کتاب کودک و نوجوان نشر چشمه، آن را در رده‌بندی کتاب‌های مانا به انتشار رسانده و در اختیار نوجوانان قرار داده است.

(این کتاب دارای حجم بیش از 20 مگابایت است، لطفاً قبل از خرید، نسخه نمونه را دریافت و از صحت نمایش کتاب در موبایل یا تبلت اطمینان حاصل کنید.)

درباره‌ی مجموعه‌ی تاریخ اساطیری ایران

مجموعه‌ کتاب‌های تاریخ اساطیری مجموعه‌ای از بازنویسی‌های اساطیر ایران است که با هدف آشنایی نوجوانان با گذشته‌ی این مرز و بوم نوشته شده است. این مجموعه کتاب‌ها با نثری گیرا و ساده و در عین حال پربار نوشته شده و تصویرپردازی‌های چشم‌نواز و زیبا، باورهای مقدس ایرانیان در گذشته‌های خیلی دور را به تصویر می‌کشد و محتوای آموزشی باارزشی را به نوجوانان ارائه می‌کند.

تاریخ اساطیری ایران از مشخصه‌های کم‌نظیر فرهنگ ایران است و دورانی دوازده‌هزارساله را در برمی‌گیرد که از آفرینش جهان روحانی و جهان مادی شروع می‌شود، از سرگذشت پادشاهان، جنگجویان اساطیری و نسل‌های مختلف انسان‌ها تا پایان کار جهان سخن به میان می‌آید.

مجموعه‌ کتاب‌های تاریخ اساطیری ایران تفکرات و اعتقادات نیاکان ما را برای نوجوانان باز می‌گوید و آن‌ها را از گذشته‌ی کشور ایران مطلع می‌کند. هدف از این مجموعه آشنایی نوجوانان با ریشه‌های هویت و فرهنگ کهن ایرانی و درک تفاوت‌های آن با فرهنگ دیگر سرزمین‌های جهان است.

از عناوین موجود در این مجموعه می‌توان کتاب یکی بود و یکی نبود، هرمزد بود و اهریمن نبود نوشته‌ی مهرک‌علی صابونچی را نام برد که جلد اول آن نیز محسوب می‌شود. این مجموعه را نشر کتاب چ، ذیل مجموعه کتاب‌های مانا به انتشار رسانده است.

کتاب یکی بود و یکی نبود، هرمزد بود و اهریمن نبود برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب برای نوجوانان نوشته شده است. تمامی علاقه‌مندان به تاریخ اساطیری ایران نیز می‌توانند از مطالعه‌ی این کتاب لذت ببرند.

در بخشی از کتاب یکی بود و یکی نبود، هرمزد بود و اهریمن نبود: داستان آفرینش می‌خوانیم

پس، هُرمُزد از آن زمانِ نامحدود، دوازده‌هزار سال را بیرون کشید و زمان محدود و کرانه‌مند را خلق کرد. او در طول سه‌هزار سالِ اولِ این زمانِ محدود شروع به آفریدن موجودات روشن و نیکوی جهانش کرد. از روشنایی وجود خودش اَمشاسپَندان و ایزدان را، که موجوداتی غیرمادی و روحانی‌اند، آفرید و به هر یک از آنان خویشکاری و وظیفه‌ای سپرد. سپس مینوی آسمان، آب‌، زمین، گیاه، جانوران و انسان را خلق کرد.

اَمشاسپَندان و ایزدان نیرو‌های روشنی‌ هستند که در نبرد با اَهریمَن و نیروهای تاریکی شرکت می‌کنند. هر کدام‌شان خویشکاری و وظیفه‌ای بر عهده دارند و از جهانی که هُرمُزد پس از این می‌آفریند، محافظت می‌کنند.

اَمشاسپَندان شش تن‌ هستند. هر کدام‌شان نماد یا نمایش یکی از ویژگی‌های عالی هُرمُزدند. بهمن جلوه‌ی نیک‌اندیشی، اردیبهشت جلوه‌ی نظم و راستی، شهریور جلوه‌ی شهریاری پسندیده، اسفند جلوه‌ی فروتنی و سودبخشی، خرداد جلوه‌ی کمال و اَمرداد جلوه‌ی بی‌مرگی و جاودانگی هُرمُزدند.

ایزدان متعدد و فراوان‌اند و هر کدام‌شان از کار و اخلاق پسندیده یا پدیده‌ای طبیعی نگهبانی می‌‌کنند؛ مثلاً اَناهید ایزد‌بانوی آب‌هاست و از آب‌های جاری روی زمین محافظت می‌کند یا ایزدِ مهر نگهبان پیمان‌هاست و مراقب است کسی قولش را زیر پا نگذارد و عهدش را نشکند.

جایگاه و مقام اَمشاسپَندان از ایزدان بالاتر است، ولی همگی در پیشگاه هُرمُزد در روشنایی بی‌پایان حضور دارند. هُرمُزد پس از آفرینش اَمشاسپَندان و ایزدان، مینوی آسمان، آب‌، زمین، گیاه، جانوران و انسان را خلق کرد.

فهرست مطالب کتاب

درباره‌ی نام کتاب
بچه‌ها، سلام
هرمزد بود و اهریمن نبود
هرمزد روشنی و نیکی آفرید
اهریمن تاریکی و بدی ساخت
سروکله‌ی دیوان پیدا شد
اهریمن عربده‌زنان، هرمزد آشتی‌کنان
اهریمن گیج و بیهوش، هرمزد بیدار و باهوش
یاوران روشنان، امشاسپندان و ایزدان
اهریمن تاخت، گیتی را شکافت
اهریمن در زندان آسمان
تیشتر و باد، به داد آب
تیشتر بارید، اپوش ترسید
کوه‌ها روییدند
هفت تکه‌ی زمین و هفت سرزمین
گیاهان سبز شدند و سرسبزی آوردند
جانوران چریدند و چمیدند و پریدند
طناب مرگ بر گردن کیومرث
تنی که فلز شد
گیاهی که انسان شد
پدر و مادر نخستین مشی و مشیانه
گیتی سرزنده و شاد، اهریمن زندانی و ناشاد
سخنی با بزرگسالان
سپاس‌خوانی
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب یکی بود و یکی نبود، هرمزد بود و اهریمن نبود: داستان آفرینش
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات کتاب چ
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات106
زبانفارسی
شابک978-622-7776-73-7
موضوع کتابکتاب داستان و رمان نوجوان
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب یکی بود و یکی نبود، هرمزد بود و اهریمن نبود

برای دریافت کتاب یکی بود و یکی نبود، هرمزد بود و اهریمن نبود و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.