معرفی و دانلود کتاب آری به زندگی

عکس جلد کتاب آری به زندگی
قیمت:
۶۴,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب آری به زندگی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب آری به زندگی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب آری به زندگی

آیا می‌توان در عینِ تصدیقِ واقعیتِ رنج و مشقت، با روی گشاده زندگی را در آغوش گرفت؟... ویکتور فرانکل، روان‌پزشک فقید اتریشی، در کتاب آری به زندگی به تأمل در ماهیت حیات انسانی پرداخته و ضمن این کار، توصیه‌های بدیع و ارزشمند خود را در راستای نیل به سعادت و آرامش در زندگی، در اختیار ما نهاده است.

درباره کتاب آری به زندگی

«بودن یا نبودن؟ مسئله این است!»... پرسش هولناک شکسپیر در نمایشنامه‌ی هملت هنوز در گوش‌ ابنای بشر طنین‌انداز است. به راستی کدام آدمی را می‌توان یافت که ولو برای یک بار در تمام طول حیات خویش، دمی از خشم و هیاهوی اطراف خود فارغ نگشته و در این مسئله‌ی شکسپیری غور نکرده باشد؟... بودن یا نبودن؟ آیا شایسته‌تر آن نیست که با مشاهده‌ی این سیلِ دمادمِ مصیبت و بلا که زندگی‌هامان را فرا گرفته، به سان هملتِ بی‌نوا، به قصد پایان دادن به حیات خویش، خنجری آخته در دست بگیریم؟ آیا ادامه دادن به زندگی‌ای سراسر رنج و نکبت، دور از شأن ذاتِ انسانی ما نیست؟...

شاید در اعتراض بپرسید که هدف از طرح چنین پرسش‌های جانکاه و نومیدکننده‌ای جز برانگیختن عواطفی یأس‌آلود و افکاری پوچ‌گرایانه، چه می‌تواند باشد؟ یا شاید همچون بسیاری از آدمیان، بی‌آن‌که در مقام مخالفت یا موافقت برآیید، به سادگی، از هرگونه مواجهه با این دست از سوالات بپرهیزید. با این حال، این یک واقعیت گریزناپذیر است که بدون پاسخ گفتن به این سوالات، هرگز نمی‌توانیم آن‌گونه که شایسته و بایسته است به زندگی ادامه دهیم. درست است که میل به ادامه‌ی حیات در ذات تمام موجودات زنده هویداست، با این همه، موجود بشری نمی‌تواند بی‌یافتنِ دلیلی موجه برای زیستن، آن‌گونه که طبیعتِ شریفش اقتضا می‌کند به حیات خویش ادامه دهد.

ویکتور فرانکل، بنیان‌گذار مکتبی موسوم به «معنادرمانی» در روان‌شناسی، در کتاب آری به زندگی (Yes to Life: In Spite of Everything) تمام هم‌ّوغم خویش را معطوف به یافتنِ دلایلی موجه ساخته که با توسل به آن‌ها می‌توانیم بدون شرم و واهمه، «بودن» را به «نبودن» ترجیح دهیم.

فرانکل در میان مخاطبین فارسی‌زبان نامی آشنا و محبوب است. بیشتر ما او را با کتاب ارزنده‌ی «انسان در جستجوی معنا» می‌شناسیم. با این حال، باید توجه داشته باشیم که فهم درست نظریات این روان‌شناسِ برجسته‌ی اتریشی، بی عنایت به سایر آثار او (از جمله همین کتاب آری به زندگی) ناممکن به نظر می‌رسد.

دکتر فرانکل در کتاب آری به زندگی علاوه بر آن‌که چکیده‌ای از نظریات درمانی خویش ارائه داده، تأملات فلسفی خود در باب مسائلی چون ارزش و معنای زندگی، نحوه‌ی مواجهه با رنج‌ها و مصائب، و البته، چراییِ لزومِ آری گفتن به زندگی را نیز با ما در میان گذاشته است. با توجه به این مباحث، و همچنین، با در نظر داشتن سبکِ شورانگیز و اثرگذاری که فرانکل در نگارش این کتاب از آن بهره برده، شاید گزافه نباشد اگر «آری به زندگی» را بهترین، یا دست‌کم، کامل‌ترین اثرِ نویسنده بدانیم.

سخن را به درازا نکشانیم و اصل مطلب را، بدون تعارف و پرده‌پوشی، با شما در میان بگذاریم: اگر به سان اغلب آدمیان به زندگی در ساحل امنِ غفلت و بی‌خبری خو گرفته‌اید، احتمالاً بهره‌ی چندانی از این کتاب نخواهید بُرد. اما اگر برعکس، در جان خود اضطراب و جوششی برآمده از پرسش‌های حیاتی و بزرگ در باب سرشت زندگی احساس می‌کنید، بی‌شک کتاب آری به زندگی را اثری تسلی‌بخش و آموزنده خواهید یافت.

(در پایان ذکر نکته‌ای حاشیه‌ای نیز خالی از فایده نیست، و آن این‌که مطالب کتاب آری به زندگی، پیش از آن‌که در قالب اثری مکتوب تنظیم گردند، در خلال چند سخنرانی توسط دکتر فرانکل بیان شده بودند. به عبارتی، آنچه در این کتاب خواهید خواند، صورتِ به‌‌نوشتاردرآمده‌ی گفتارهای مؤلف است.)

نکوداشت‌های کتاب آری به زندگی

- بی‌اندازه دوستش داشتم... این اثر فوق‌العاده به زبانی چنان روشن نگاشته شده که خواننده بدون صرف هیچ کوشش خاصی، محتوای آن را بلافاصله درک می‌کند. خلاصه‌ی کلام: آری به زندگی کتابی عالی برای دستیابی به چشم‌اندازی نویدبخش در عصرِ بیماریِ فراگیرِ روح است. (william evans)
- ایده‌های مطرح‌شده توسط فرانکل در کتاب آری به زندگی امروزه نیز مورد توجه و بحث‌برانگیزند. (Washington Post)
- نظریات فرانکل، پس از هفتاد سال، همچنان روشنگر و مثمرِ ثمر به نظر می‌رسند. (Kirkus Reviews)

کتاب آری به زندگی مناسب چه کسانی است؟

ویکتور فرانکل در کتاب آری به زندگی از عام‌ترین اشتغالات فکری و دغدغه‌های عاطفیِ انسان سخن گفته است. بنابراین، همگان می‌توانند خود را مخاطب این اثر ارزشمند تلقی کنند. با این حال، اگر بخواهیم مطالعه‌ی کتاب حاضر را منحصراً به گروهی خاص توصیه کنیم، آن گروهْ دوست‌داران مباحث روانشناختی و علاقه‌مندان به موضوعات فلسفی خواهند بود.

با ویکتور فرانکل بیشتر آشنا شویم

ویکتور فرانکل (Viktor Frankl) در سال 1905، در شهر وین، دیده به جهان گشود و به سال 1997، پس از عمری زندگی پربار و غنی، از دار دنیا رفت. فرانکل زندگیِ بس دشوار و پرماجرایی داشت. او به عنوان یک یهودی، برای مدت‌زمانی نزدیک به سه سال در اردوگاه‌های مرگ آشویتس و داخائو زندانی، و متحملِ سخت‌ترین فشارهای جسمانی و روانی بود. پس از این دوران بود که به فکر بهره‌برداری از تجارب سخت خویش در راستای بنا نهادنِ مکتبی نوین در روانشناسی افتاد، و اندکی بعد، با نگارش کتاب دوران‌سازِ «انسان در جستجوی معنا»، مکتب معنادرمانی (لوگوتراپی) را بنیان گذارد.

ویکتور فرانکل به عنوان روانشناسی برجسته، دیدارها و مکاتبات فراوانی با همکاران بزرگِ معاصر خود، از جمله زیگموند فروید و آلفرد آدلر داشت. البته نباید فراموش کنیم که آرای فرانکل از اصالتی خاص خود برخوردار بود و ابداً رونوشتی از اندیشه‌ی دیگر متفکران نبود. با این حال، انکارِ تأثیرِ آرای بزرگانی چون فروید بر کار او نیز متعصبانه خواهد بود.

از میان کتاب‌های ویکتور فرانکل، جز «انسان در جستجوی معنا»، می‌توان به عناوینی چون «آری به زندگی» و «فریاد ناشنیده برای معنی» اشاره کرد.

در بخشی از کتاب آری به زندگی می‌خوانیم

بیشتر کسانی که مثل فرانکل از اردوگاه‌های کار اجباری نازی‌ها آزاد شدند، تصمیم گرفتند به کشورهای دیگری نقل‌مکان کنند و به زادگاهشان، جایی که بسیاری از همسایه‌ها به آدمکش بدل شده بودند، برنگردند. اما ویکتور فرانکل پس از آزادی تصمیم گرفت در کشورش و در وین بماند. او مدیر بخش عصب‌شناسی یکی از بیمارستان‌های اصلی وین شد.

اتریشی‌هایی که فرانکل در میان آن‌ها زندگی می‌کرد اغلب با این حرفشان او را متحیر می‌کردند که چیزی راجع به جنایت‌های اردوگاه‌های کار اجباری که او به‌سختی از آن‌ها جان سالم به‌در برد، نمی‌دانند. البته در نظر فرانکل، این عذر و بهانه پوچ بود. او احساس می‌کرد این‌ افراد انتخاب کرده‌ بودند که ندانند.

یکی دیگر از کسانی که از چنگال نازی‌ها نجات پیدا کرد، متخصص روان‌شناسی اجتماعی، اِروین اشتاوب بود که دیپلماتی به نام رائول والنبَری او را از مرگی قطعی نجات داد. والنبَری برای هزاران مجارستانی درمانده گذرنامه‌های سوئدی تهیه کرد و آن‌ها را از نازی‌ها در امان نگه داشت. اشتاوب دربارۀ بی‌رحمی و نفرت پژوهش‌هایی انجام داد و متوجه شد یکی از ریشه‌های چنین شرارت‌هایی این بود که شاهدان آن جرم و جنایت‌ها روی خود را برمی‌گرداندند و تصمیم می‌گرفتند نبینند یا ندانند. آن ندانستن‌ها و نادیده‌گرفتن‌ها را مجرمان نشانۀ تأیید کارهای خود تعبیر می‌کردند. اما شاهدان اگر به‌جای این کار با صدای بلند در برابر شرارت‌ها می‌ایستادند و اعتراض می‌کردند، انجام آن اعمال برای تبهکاران دشوارتر می‌شد. مطالعات اشتاوب حاکی از چنین نتایجی بود.

در نظر فرانکل، «ندانستن‌های تعمدی‌ای» که در وینِ دوران پس از جنگ به آن‌ها برمی‌خورد، مربوط می‌شد به اردوگاه‌های مرگ نازی‌ها که در سراسر آن امپراتوریِ زودگذر پراکنده بود، و غفلت و بی‌خبری شهروندان وینی از سرنوشت همسایه‌های خودشان که در آن اردوگاه‌ها زندانی شدند و مردند.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار مترجم
سیری در زندگی
سیری در اندیشه و تجربیات علمی
مقدمه
دربارۀ معنا و ارزش زندگی (بخش اول)
دربارۀ معنا و ارزش زندگی (بخش دوم)
آزمایش حیاتی
پی ‌گفتار

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب آری به زندگی
نویسنده
مترجمشهاب الدین عباسی
ناشر چاپیبنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات144
زبانفارسی
شابک978-622-96669-5-1
موضوع کتابکتاب موفقیت و خودسازی، کتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب آری به زندگی

Sara Mohammadi
۱۴۰۱/۷/۹
به دنبال کتاب‌های تالیف دکتر فرانکل هستم و این کتاب را هم خریدم و با اشتیاق خواندم بی نظیر است و یک کلمه اضافه وجود ندارد. باشد که چراغ راهی بر اندیشه کنندگان باشد
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب آری به زندگی

برای دریافت کتاب آری به زندگی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.