معرفی و دانلود کتاب آنا آخماتووا

عکس جلد کتاب آنا آخماتووا
قیمت:
۱۰۸,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب آنا آخماتووا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب آنا آخماتووا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب آنا آخماتووا

ایلین فاینشتاین در کتاب سرگذشت آنا آخماتووا، زندگی پرتلاطم این شاعر افسانه‌ای را مرور می‌کند و از این زنِ هنرمند و منتقد سرسخت حکومت، تصویری جدید و بی‌پرده ارائه می‌دهد. فاینشتاین در این بیوگرافی تحسین‌شده، با الهام از دست‌نوشته‌ها، خاطرات و نامه‌های به‌جای‌مانده از آخماتووا و مصاحبه با اطرافیان، دوستان و خانواده‌ی او، کوشیده ابعاد مختلف این شخصیت پیچیده، مقاوم و الهام‌بخش را نشان دهد.

درباره‌ی کتاب سرگذشت آنا آخماتووا

آنا آخماتووا یکی از بزرگ‌ترین شعرای قرن بیستم روسیه و از مهم‌ترین چهره‌های ادبی تاریخ این کشور است. او از همان کودکی سرودن شعر را آغاز کرد و استعدادش را نشان داد. اما چند سال بعد که تصمیم گرفت به شکلی جدی شعر بگوید با مخالفت پدرش روبرو شد. اینچنین تصمیم گرفت نام خانوادگی‌اش را عوض کند و از نام خانواده‌ی مادری‌اش استفاده نماید.

اولین شعر او در هجده‌سالگی در مجله‌ای روسی‌زبان که در فرانسه منتشر می‌شد به انتشار رسید. آنا در بیست‌ویک‌سالگی با گومیلیف، شاعر و نویسنده‌ی مشهور ازدواج کرد و به سن‌پترزبورگ آمد. در آنجا به دانشگاه رفت و به همراه همسرش و چند شاعر دیگر مکتب آکمه‌ایسم را پایه گذاشت. ظرف مدت کوتاهی چندین کتاب شعر و مقاله منتشر کرد که هم با تحسین منتقدین مواجه شد و هم کمک کرد در میان عموم شناخته شود، اما این خوشی‌ها هرگز دوام نداشت. عصر او با انقلاب اکتبر و ظهور بلشویسم و استالین هم‌زمان بود و زندگی او هم مثل میلیون‌ها روسی دیگر دستخوش تغییر شد و آسیب زیادی دید. در همان ابتدای دهه‌ی 1920 گومیلیف به اتهام ضدانقلاب بودن اعدام گردید و آخماتووای جوان مجبور شد کودکشان را به ‌تنهایی بزرگ کند. او چند سال بعد با یک مورخ هنری ازدواج کرد که او هم به اردوگاه کار اجباری فرستاده شد و در همان‌جا درگذشت. پسرش لف، بارها بازداشت و به زندان فرستاده شد. خودش هم سال‌ها آزار دید، تهدید شد و کتاب‌هایش دیگر مجوز چاپ نگرفتند. پس از باز شدن درهای شوروی به روی دنیا، ادبیات روسیه بار دیگر در دنیا مطرح شد. در این میان، اشعار آخماتووا به زبان‌های دیگر ترجمه شد و خیلی‌ها را شیفته‌ی خود کرد.

کتاب سرگذشت آنا آخماتووا (Anna of All the Russias) روایت ایلین فاینشتاین (Elaine Feinstein) از زندگی شخصی و هنری این شاعر بزرگ است. فاینشتاین کوشیده او را به هم عنوان یک زن و هم هنرمند به تصویر بکشد و ابعاد مختلف شخصیتی او را نشان دهد. به همین خاطر به منابع متفاوتی مراجعه می‌کند و از آن‌ها الهام می‌گیرد؛ از دست‌نوشته‌ها و خاطرات آخماتووا تا مصاحبه با اعضای خانواده و دوستان باقی‌مانده‌ی او. نویسنده هم به زندگی شخصی و هنری این زن توجه دارد و در آن کندوکاو می‌کند و هم روحیه‌ی مقاوم و مبارزه‌گر او را به تصویر می‌کشد. او کسی بود که نه کشورش را ترک گفت و نه در برابر قدرت سر خم کرد. آخماتووا بااینکه با نظام تزاری مشکل داشت ولی هرگز به انقلاب خوش‌بین نبود. همین باعث شد از همان ابتدا بین او و حکومت تعارض شکل بگیرد. چنانکه بعدها او را عنصر نامطلوب تشخیص دادند و از همه‌ی حقوق محرومش کردند. طوری که خیلی از مردم روسیه تصور می‌کردند آنا سال‌ها پیش مُرده. اما در تمام آن سال‌ها آخماتووا زنده بود، شعر می‌سرود و مقاومت می‌کرد.

کتاب سرگذشت آنا آخماتووا با تحسین زیادی از سوی منتقدین مواجه شد و بسیاری نگاه متفاوت کتاب و اطلاعاتش را ستودند. این زندگینامه را انتشارات مازیار با ترجمه‌ی غلامحسین میرزاصالح به چاپ رسانده است.

نکوداشت‌های کتاب سرگذشت آنا آخماتووا

  • مسحورکننده. مقدمه‌ای درخشان برای شناخت آخماتووا و دنیای او. (واشنگتن‌پست)

  • یک بیوگرافی جدید فوق‌العاده... روایتی کاملاً جذاب... ایلین فاینشتاین موفق می‌شود زندگی‌نامه‌ای بنویسد که هم پژوهشی و هم عاطفی است. (ایندیپندنت)

  • آموزنده... نگاهی هیجان‌انگیز به زندگی زنی غیرمعمولی در دورانی غیرمعمولی. (نیویورک‌تایمز)

  • باشکوه، مهربان، بی‌رحم! (مجله‌ی هارپرز)

کتاب سرگذشت آنا آخماتووا برای چه کسانی مناسب است؟

اگر آخماتووا و شعر معاصر روسیه را دوست دارید، حتماً این کتاب را بخوانید. همین‌طور اگر به آثار بیوگرافیک علاقه دارید این اثر به شما توصیه می‌شود.

با ایلین فاینشتاین بیشتر آشنا شویم

ایلین فاینشتاین (2019-1930)، شاعر، داستان‌نویس، نمایشنامه‌نویس و مترجم انگلیسی و عضو انجمن سلطنتی ادبیات این کشور بود. او در دانشگاه آکسفورد تحصیل کرد و چند سالی در دانشگاه اسکس استاد بود. او چندین شاعر روسی‌زبان را به دنیا معرفی و شعرشان را به انگلیسی ترجمه کرد؛ از جمله آخمادولینا و تسوتایوا. او به خاطر همین ترجمه‌‎ها چندین بار جایزه برد. ایلین فاینشتاین، پانزده دفتر شعر، چهارده رمان و تعداد زیادی نمایش رادیویی و تلویزیونی از خود به جای گذاشت. «طلا»، «نور روز» و «موسیقی شهر» از کتاب‌های اشعار او محسوب می‌شوند. «اعترافات خانم چترلی» هم عنوان یکی از معروف‌ترین رمان‌های اوست. فاینشتاین جوایز متعددی برده که جایزه‌ی بتی میلر و شورای هنر از جمله‌ی آن‌ها هستند.

در بخشی از کتاب آنا آخماتووا می‌خوانیم

آخماتووا در میانه آشوب و بلواى حاکم بر روسیه، تقریباً در آستانه برقرارى طولانى‌ترین و پراحساس‌ترین رابطه عاشقانه زندگى‌اش بود. نیکالاى نیکالایویچ پونین مردى بى‌پیرایه و خوش‌چهره بود و از مراجع بزرگ روشنفکرى و مورخ تاریخ هنر. محتواى یادداشت‌هاى روزانه و نامه‌هاى پونین که اخیراً منتشر گردید نشان‌دهنده اندیشه درخشان و خودستایى کامل مردى تلقى مى‌شود که به آسانى مقهور امیال جنسى خویش بود. این یادداشت‌ها که بعد از دسترسى دانشگاه تکزاس اوستین در سال 1996 و همچنین لئونید ژیکف به متن اصلى آن براى نخستین‌بار به زبان انگلیسى منتشر شد، به شکل انکارناپذیرى با نخستین چاپ آن تفاوت دارد. در نسخه انگلیسى یادداشت‌ها و نامه‌ها شرح مبسوطى از رابطه طولانى و پرمشاجره پونین با آخماتووا به چشم مى‌خورد و در ضمن تصویر درخور ملاحظه‌اى از اوایل سى‌سالگى او به دست مى‌دهد. تا آن‌جا که مى‌دانیم چوکوفسکایا تنها خاطرات و خیالات خود از یک زن سالمند را به ثبت رسانیده و با شرحى به همان اندازه پیچیده از خود بر جاى گذاشته است.

ماجراى آن دو حکایت ساده‌اى نیست. پونین و آخماتووا در آغاز روابط عاشقانه خود پایبند کسان دیگرى بودند. آنا تا زمانى که آرتور لورى در سال 1922 به خارج رفت با او زندگى مى‌کرد و با میخائیل زیمرمن هم سروسرى داشت. پونین با پزشکى سخت‌کوش به نام آنا آرنس ازدواج کرده بود. او پیش از آشنایى با آخماتووا با زنان دیگر و گاه در آن واحد با چندین زن رابطه داشت. در واقع باید گفت که گناه شکست ازدواج پونین را نباید به گردن آخماتووا انداخت.

پونین نسبت به همسر خود که در یادداشت‌هایش او را گالیا مى‌خواند، تا حدى احساس تقصیر مى‌کرد. البته به گونه‌اى مى‌خواهد بگوید که او، به خاطر همان احساس تقصیر و بیشتر از سر ابراز ترحم، همسرش را دوست داشت.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
1. سنت‌پطرزبورگ 1913
2. آخماتووا شدن
3. ازدواج با گومیلیوف
4. پطروگراد
5. انقلاب
6. ایام قحط و غلا
7. پیمان‌شکنى
8. زندگى در فونتانکا
9. سال‌هاى گیاهخوارى
10. دوران وحشت
11. بره گمشده
12. جنگ
13. صلح
14. آب شدن یخ‌ها
15. سال‌هاى آخر
16. پیامد
آنا آخماتووا و مارینا ایوانوا تسوتایوا
افزوده‌ها
یوسیف برودسکى
آخماتووا در گفتگوى سلمون وولکف با یوسیف برودسکى
اوسیپ ماندلشتام
آمدئو مودیلیانى
آیزایا برلین
ملاحظاتى در باب ادبیات و هنر روس در عصر استالین
آنا آخماتووا و آیزایا برلین
سخن آخر
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب آنا آخماتووا
نویسنده
مترجمغلامحسین میرزاصالح
ناشر چاپیانتشارات مازیار
سال انتشار۱۳۸۶
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات472
زبانفارسی
شابک978-964-5676-60-6
موضوع کتابکتاب‌های زندگی نامه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب آنا آخماتووا

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب آنا آخماتووا

برای دریافت کتاب آنا آخماتووا و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.