معرفی و دانلود کتاب آچار سیاست: 100 راه هوشمندانه برای کمک به فهم و به یاد سپردن مهم‌ترین نظریه‌ها

عکس جلد کتاب آچار سیاست: 100 راه هوشمندانه برای کمک به فهم و به یاد سپردن مهم‌ترین نظریه‌ها
قیمت:
۵۴,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب آچار سیاست و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب آچار سیاست و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب آچار سیاست: 100 راه هوشمندانه برای کمک به فهم و به یاد سپردن مهم‌ترین نظریه‌ها

کتاب آچار سیاست راهنمایی جامع برای آشنایی با تاریخچه‌ی اندیشه‌های سیاسی، شناخت انواع حکومت‌های رایج در جهان، بررسی ایدئولوژی‌ها و مکاتب سیاسی، همچنین تحلیل ارتباط سیاست با اقتصاد و قانون است. جولیان فلاندرز، در عین ارائه‌ی چکیده‌ای از مهم‌ترین مباحث علم سیاست، به مخاطبان می‌آموزد که چگونه مطالب گسترده و بعضاً دیریاب سیاسی را دریافته و به حافظه بسپارند. برای شناخت وجوه گوناگون و تحولات جریان‌های سیاسی با این کتاب خواندنی همراه باشید.

درباره‌ی کتاب آچار سیاست

باور کنید یا باور نکنید، دوست داشته باشید یا نداشته باشید، باید بپذیرید که سیاست و وجوه گوناگون آن به عمیق‌ترین لایه‌های زندگی شما، اعم از فردی و اجتماعی، نفوذ کرده و حتی اگر در اتاقی دربسته، بدون هیچ همراه یا وسیله‌ی ارتباطی خود را حبس کنید، باز هم از تأثیرات سیاست در امان نخواهید بود. شاید اغراق‌آمیز به نظر برسد اما باید بگوییم حتی هوایی که در هر لحظه تنفس می‌کنید هم از سیاست تأثیر پذیرفته است! بااین‌وجود، دانستن کمی اطلاعات سیاسی یا آشنایی با رویکردهای این حوزه از ضروریات زندگی امروز بشر محسوب می‌شوند.

برای این‌که از مباحث پیچیده‌ی سیاست سر دربیاورید لازم نیست حتماً به کلاس‌های رشته‌ی علوم سیاسی در دانشگاه بروید. با وجود کتاب‌های ساده، آموزنده و کارآمدی که در زمینه‌ی ایده‌ها و مکاتب سیاسی نوشته شده، دیگر لزومی ندارد برای آشنایی مختصر با موضوعات سیاسی راهی فضای آکادمیک شوید. کتاب آچار سیاست (Politics hacks) یکی از همین آثاری است که می‌کوشد با زبانی ساده، تمامی مباحث کاربردی قلمرو سیاست را به مخاطبان خود بیاموزد. جولیان فلاندرز (Julian Flanders) در این اثر، با بیان 100 راه‌کار عملی به شما آموزش می‌دهد چگونه موضوعات اصلی نظریات سیاسی را فراگرفته و مهم‌ترین مبانی مکاتب سیاسی را به خاطر بسپارید.

نویسنده در قالب بخش‌هایی کوتاه و خواندنی، سیر اندیشه‌های سیاسی را از نخستین بارقه‌های آن در دوران باستان تا صورت کنونی آن برای مخاطبان شرح داده و خلاصه‌ای از دیدگاه و آراء سیاسی اندیشمندان این حوزه را به مخاطبان ارائه کرده. مطالب این کتاب به‌طور کلی در ده بخش گنجانده شده‌اند. بخش نخست که بیشترین مطالب کتاب را در خود جای داده، تاریخچه‌ای از اندیشه‌های سیاسی را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد. فلاسفه، متفکران یا حتی سیاستمدارانی که در زمینه‌ی سیاست حرفی برای گفتن داشته‌اند در این بخش معرفی شده و اندیشه‌های آن‌ها مورد تحلیل قرار گرفته است.

بخش دوم به بیان ایدئولوژی‌های سیاسی و چندوچون آن‌ها پرداخته. اگر شما هم از «ایست»‌ها و «ایسم‌»‌های کتاب‌های سیاسی چندان دل خوشی ندارید و شناخت و تفکیک مکاتب و ایدئولوژی‌های سیاسی برایتان دشوار است، مطالعه‌ی این بخش از کتاب آچار سیاست را هرگز از دست ندهید. چیستی و چگونگی کمونیسم، سوسیالیسم، فاشیسم، فمینیسم، تروریسم و... موضوعات محوری این بخش را تشکیل می‌دهند.

بخش سوم انواع سیستم‌های حکومتی را در طول تاریخ بررسی کرده و توصیف دقیقی از هر سیستم به خوانندگان ارائه می‌کند. دموکراسی، الیگارشی، خداسالاری، استبدادی، فدرالیسم و... عناوین برخی از حکومت‌هایی هستند که طی مباحث این بخش با آن‌ها آشنا می‌شوید. جولیان فلاندرز در بخش چهارم کتاب، سازوکار معمول حکومت‌ها را در زمینه‌هایی مانند تشکیل قوای سه‌گانه، سیاست‌های بین‌المللی و مسئله‌ی امنیت و دفاع ملی را به بحث می‌کشاند. بخش پنجم مطالب ارزشمندی را در مورد نقاط عطف سیاسی در طول تاریخ عرضه کرده؛ به این معنا که به بیان پدیده‌ها، رخدادها یا رفتارهایی در حوزه‌ی سیاست می‌پردازد که بر جریان‌های سیاسی پس از خود بسیار اثرگذار بوده‌اند. وضع قانون از سوی حمورابی یا معاهده‌ی ورسای دو مورد از این نقاط عطف سیاسی هستند.

جنبه‌های اقتصادی سیاست که به امور بودجه، مالیات، خصوصی‌سازی مؤسسات، ملی‌سازی آن‌ها و... مربوط می‌شوند در بخش ششم مطرح و تحلیل شده‌اند. حقوق بشر و تلاش‌هایی که در طول تاریخ برای آن صورت گرفته موضوع بخش هفتم به شمار می‌رود. آزادی بیان، آزادی‌های دینی و لوایحی که در این خصوص مطرح شده‌اند، گوشه‌ای از مباحثی هستند که در این بخش تشریح می‌شوند.

در بخش هشتم مروری خواهید داشت بر رابطه‌ی قانون و سیاست در زمینه‌ی وضع و اجرای قوانین. حضور سیاست در مباحث علمی و مرتبط با محیط زیست در بخش نهم واکاوی شده و در نهایت، بخش دهم نیز به آینده‌ای که پیش روی جهان سیاست قرار گرفته، پرداخته است.

چنان‌چه شما هم نسبت به آگاهی از مسائل تئوری و تاریخی سیاست، احساس نیاز می‌کنید و قصد دارید نخستین مطالعات خود را در این حیطه آغاز کنید، باید بگوییم با انتخاب کتاب آچار سیاست، درست به هدف زده‌اید! حتی اگر بااین‌که مدت‌هاست مطالعات سیاسی خود را آغاز کرده‌اید اما آن‌قدر با مطالب پیچیده و ثقیل روبه‌رو شده‌اید که نتوانسته‌اید کوچکترین درکی از مهم‌ترین مباحث علوم سیاسی به دست بیاورید، اثر حاضر راهگشای شما خواهد بود. این کتاب ساده و مقدماتی برای تازه‌واردان علم سیاست نکات بسیاری را تدارک دیده و کوچک‌ترین شباهتی به کتاب‌های سنگین و ثقیل دیگری که در مورد سیاست نوشته شده‌اند، ندارد. برای مطالعه‌ی این کتاب سودمند می‌توانید نسخه‌ی فارسی آن را با برگردان تورج حوری تهیه نمایید. نشر مازیار کتاب آچار سیاست را به‌عنوان یکی از آثار مجموعه‌ی قلمرو علم در اختیار مخاطبان کتاب‌های علوم سیاسی قرار داده است.

درباره‌ی مجموعه کتاب‌های قلمرو علم

«قلمرو علم» عنوان مجموعه‌ای است که آثاری را در زمینه‌ی علوم گوناگون، اعم از ریاضی، نجوم، فلسفه، علوم سیاسی و... دربرمی‌گیرد. سادگی زبان و بیان از مهم‌ترین ویژگی سری کتاب‌های قلمرو علم به شمار می‌روند. نگاهی اجمالی به نویسندگان این آثار، به‌خوبی نشان می‌دهد که با مجموعه‌ای خواندنی از پژوهش‌ها و یافته‌های برترین دانشمندان و متفکران بین‌المللی روبه‌رو هستیم. نشر مازیار چاپ و انتشار این مجموعه را به عهده داشته.

«آب در گیتی»، «نظریه ریسمان»، «آچار فلسفه»، «آونگ گالیله»، «آینده انسان» و «آینده ذهن» برخی از عناوین مجموعه کتاب‌های قلمرو علم محسوب می‌شوند.

کتاب آچار سیاست برای چه کسانی مناسب است؟

مخاطبانی که به‌تازگی به مطالعه‌ در زمینه‌ی مباحث سیاسی پرداخته‌اند یا دانشجویانی که جدیداً تحصیل در رشته‌ی علوم سیاسی را آغاز کرده‌اند، با مطالعه‌ی کتاب آچار سیاست نکات مقدماتی بسیاری را خواهند آموخت.

با جولیان فلاندرز بیشتر آشنا شویم

جولیان فلاندرز نویسنده و ویراستار باتجربه‌‌ی انگلیسی است که تاکنون در زمینه‌های گوناگون، از ورزش تا سیاست، فلسفه، موسیقی و... دست به تألیف و ویرایش زده. کتاب حاضر نخستین اثر اوست که در اختیار فارسی‌زبانان قرار می‌گیرد.

در بخشی از کتاب آچار سیاست: 100 راه هوشمندانه برای کمک به فهم و به یاد سپردن مهم‌ترین نظریه‌ها می‌خوانیم

1/ نگاه هلیکوپتری: در شصت سال گذشته حمایت از ملی‌سازی یا خصوصی‌سازی نشانگری کلیشه‌ای از جایگاه افراد در طیف سیاسی بوده است، با آن‌هایی که در چپ از ملی‌سازی و آن‌هایی که در راست از خصوصی‌سازی حمایت می‌کنند. حامیان مالکیت دولتی صنایع را به‌طور اخص فراهم‌کننده‌ی نیازهای اساسی انسان مانند بهداشت، انرژی، آموزش، حمل و نقل، نیروهای مسلح و خدمات اضطراری می‌بینند، خدماتی که در آن‌ها سود نباید مدّنظر باشد. طرفداران خصوصی‌سازی آن را عاملی برای افزایش رقابت و سرمایه‌گذاری می‌بینند که منجر به بهبود سودمندی، بهره‌وری و قیمت‌گذاری می‌شود. به‌طور طبیعی، آونگ مردم پسند بودن هر نظامی، مابین دولت چپ گرا و جایگزین شدن آن با دولت راست گرا و برعکس، در نوسان است. در انتهای جنگ جهانی دوم بسیاری از کشورهای اروپایی نظام سوسیال دمکراتیک را انتخاب کردند چراکه این نظام راه حل‌های جذابی را برای بازسازی پساجنگ ارائه و آن را به طریقی انجام می‌داد که منافع همه ملحوظ باشد. متخصصین برای ایجاد اشتغال، آموزش، بهداشت و سرزندگی فرهنگی برای همه، ملی‌سازی را توصیه کردند. با به پایان رسیدن بازسازی پساجنگ در اثر رکود جهانی در دهه‌ی 1970، آونگ به سمت دیگر نوسان کرد. تعدادی از دول راست گرا خصوصی‌سازی را به عنوان راهی برای افزایش درآمد به رسمیت شناختند. در دهه‌ی 1990 دولت‌ها در تشکیلات حکومتی 25 میلیارد دلار فروش کردند و این روند ادامه یافت. جدا از وابستگی‌های سیاسی، پرسش این است که کدام سیستم بهترین است؟

2/ میان‌بر: نه ملی‌سازی و نه خصوصی‌سازی هیچکدام تضمینی برای موفقیت ندارند. انحصارهایی طبیعی وجود دارند، صنایعی که در برابر رقابت ایمن هستند مانند خدمات پستی، برخی خدمات حمل و نقل، پلیس و نیروهای مسلح که مالکیت دولتی برای آن‌ها بهترین انتخاب است. مثال‌های موفقیت‌آمیزی هم از خصوصی‌سازی شرکت‌های تلکام، خدمات رفاهی، انرژی و خطوط آهن وجود دارند. اما هیچ کدام از این نظام‌ها مصون از خطا و شکست نیستند.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
تاریخ سیاست
1: زایش سیاستِ زور
2: جامعه ی «شایسته»
3: هنر جنگ
4: جمهوریت افلاطون
5: حکومت صادق
6: قانون طبیعی
7: فئودالیسم
8: نظریه ی جنگ عادلانه
9: کلیسا و حکومت
10: هنر رهبری
11: حالت طبیعی زندگی انسان
12: پول، مالیات و تجارت
13: روح القوانین
14: جامعه ی مدنی
15: قدرت برای مردم
16: مقالات فدرالیستی
17: ریشه های تفکر محافظه کارانه
18: رژیم پیشین
19: پیشتازی جنبش زنان
20: جستجوی شادمانی
21: انقلاب روسیه
22: عصر نهایت ها
ایدئولوژی‌های سیاسی
23: چپ سیاسی
24: حق سیاسی
25: سوسیالیسم
26: سوسیالیسم دموکراتیک (سوسیال دموکراسی)
27: کمونیسم
28: ماتریالیسم دیالکتیک
29: آزادی خواهی (لیبرالیسم)/ میانه روی (سنتریسم)
30: کنسرواتیسم (محافظه کاری)
31: کاپیتالیسم (سرمایه داری)
32: میهن پرستی
33: ناسیونالیسم (ملی گرایی)
34: امپریالیسم
35: نظامی گری/ صلح‌طلبی
36: فاشیسم
37: ناسیونال سوسیالیسم
38: آنارشی (هرج ومرج)
39: فمینیسم
40: تروریسم
سیستم‌های حکومتی
41: دموکراسی
42: حکومت سلطنتی
43: نظام ریاستی
44: نظام پارلمانی
45: جمهوریت
46: الیگارشی
47: حکومت اغنیا
48: هِژِمونی
49: استبداد (دیکتاتوری)
50: خداسالاری
51: حکومت های اسلامی
52: فدرالیسم
53: خودمختاری
54: حکومت محلی
55: محل های استقرار حکومت
56: تفکیک قوا
57: سافریج
58: سیستم حزبی
59: سیستم های اخذ رای
60: کالج الکترال (مجمع انتخاب‌کنندگان)
61: لابی گری
62: سازمان های مردم نهاد (NGOها یا سمن ها)
63: سیاست خارجی
64: دفاع و امنیت ملی
65: نهادهای بین المللی
66: سیاست عملی (رئال پولیتیک)
سیاست چگونه کار می‌کند
67: قانون حمورابی
68: استوانه ی کوروش
69: سنگ روزتا
70: مانگا کارتا
71: مانیفست کمونیست
72: اعلامیه ی استقلال
73: معاهده ی ورسای
74: گزارش بِوِریج
75: سازمان ملل
76: «رؤیایی دارم»
سیاست اقتصادی
77: مالیات و مخارج
78: رفاه
79: ملی سازی/ خصوصی سازی
80: جهانی شدن
81: جنبش 99 درصدی
حقوق بشر
82: حقوق بشر
83: قانون اساسی ایالات متحده
84: لایحه ی حقوق
85: آزادی بیان
‌86: آزادی دینی
87: از بردگی تا حقوق مدنی
88: تجارت/ اتحادیه های کارگری
89: حق اعتراض
90: رادیکالیسم (بنیادگرایی)
قانون، عدالت، جرم و مجازات
91: قانون گذاری
92: قانون بین المللی
93: قانون شریعت
94: تناسب بین جرم و مجازات
علم و محیط زیست
95: سیاست علم
96: مبارزه برای محیط زیست
97: تغییرات اقلیمی
آینده
98: اقتصاد سبز
99: سیاست پسا- حقیقت
100: سیاست و رسانه ی اجتماعی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب آچار سیاست: 100 راه هوشمندانه برای کمک به فهم و به یاد سپردن مهم‌ترین نظریه‌ها
نویسنده
مترجمتورج حوری
ناشر چاپیانتشارات مازیار
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات240
زبانفارسی
شابک978-622-96004-4-3
موضوع کتابکتاب‌های علوم سیاسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب آچار سیاست

1
۱۴۰۲/۶/۳
عالی و دارای 100 موضوع و مبحث جالب. برای هرکسی که به علم سیاست و جامعه شناسی علاقه مند هستش این کتاب رو پیشنهاد میکنم مطالعه کنه
محمد نوری
۱۴۰۲/۱۱/۹
کتاب بسیار عالی در زمینه سیاست و نظریه‌های مفید در باب چگونگی شناخت سیاست و درگیر ان شدن که مفید شرایط امروز دنیا هست
Navid Moezzi
۱۴۰۲/۸/۷
کتاب خوبی بود اگه میخوای جهان سیاست رو درک کنی و هر کجا که حرف از چپ و راست شد بفهمی در مورد چی حرف میزنن بخونش
مشاهده همه نظرات 3

راهنمای مطالعه کتاب آچار سیاست

برای دریافت کتاب آچار سیاست و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.