معرفی و دانلود کتاب تفکر انتقادی

عکس جلد کتاب تفکر انتقادی
قیمت:
۳۲,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب تفکر انتقادی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تفکر انتقادی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تفکر انتقادی

جاناتان هابر در کتاب تفکر انتقادی به شرح و بسط مفهوم مهمی می‌پردازد که این روزها به‌کرّات آن را در لابه‌لای بحث‌های مختلف پیرامون مهارت‌های فردی می‌شنویم. او در این کتاب درصدد آن است که به این پرسش‌ها پاسخ دهد: تفکر انتقادی چگونه پدید آمده است، چگونه تعریف می‌شود و چگونه می‌توان مهارت‌های مربوط به آن را آموزش داد؟

درباره‌ی کتاب تفکر انتقادی

تفکر انتقادی یک مهارت ضروری است که به افراد امکان می‌دهد اطلاعات را به شیوه‌ای منطقی و سازمان‌یافته تجزیه، تحلیل، ارزیابی و تفسیر کنند. جاناتان هابر در کتاب تفکر انتقادی (Critical Thinking) به سراغ این مبحث رفته و می‌کوشد به پرسش‌هایی اساسی پیرامون آن، پاسخ‌های کارآمدی را ارائه دهد. این مهارت به‌طور کلی شامل توانایی زیر سؤال بردن مفروضات، در نظر گرفتن دیدگاه‌های گوناگون و تصمیم‌گیری آگاهانه بر اساس شواهد و استدلال‌ها است. در دنیای پیچیده و سریع امروزی، تفکر انتقادی اهمیت فزاینده‌ای پیدا کرده است، زیرا افراد را قادر می‌سازد تا درون گستره‌ای از اطلاعات حرکت کرده و دنیای اطراف خود را درک کنند.

هابر در کتاب تفکر انتقادی خاستگاه این اصطلاح را در رشته‌هایی مانند فلسفه، روانشناسی و علوم نظری جست‌وجو می‌کند. او مؤلفه‌های تفکر انتقادی، از جمله تفکر ساختاریافته، مهارت‌های زبانی، دانش پیش‌زمینه‌ای و اطلاعات علمی را همراه با ویژگی‌های ضروری تفکر مانند فروتنی فکری، همدلی و نگرش باز بررسی می‌کند. در این کتاب پاسخ‌های مفصلی را به سؤالات اساسی و مهمی که در این زمینه با آن‌ها روبه‌رو می‌شوید، می‌خوانید. سؤالاتی از قبیل این که «چگونه عناصر تفکر انتقادی در طول قرن‌ها آموزش داده شده است؟»، «امروزه چگونه مربیان می‌توانند مهارت‌های تفکر انتقادی را آموزش دهند؟»، «مؤلفه‌های اصلی تفکر انتقادی کدامند؟» و…

نویسنده در طول کتاب استدلال می‌کند که مهم‌ترین مسئله‌ی تفکر انتقادی که بشر امروزی با آن روبه‌روست، این است که افراد به اندازه‌ی کافی از آن استفاده نمی‌کنند؛ اما خوشبختانه، تفکر انتقادی را می‌توان آموزش داد، تمرین کرد و ارزیابی نمود. این کتاب راهنمایی مفید برای معلمان، دانش‌آموزان و اندیشمندانی است که قصد دارند درباره‌ی تفکر انتقادی بیشتر بدانند. جاناتان هابر می‌کوشد در این اثر توصیه‌هایی ارزشمند را در در مورد چگونگی تبدیل آموزش و یادگیری تفکر انتقادی به اولویت آموزشی و واقعیت عملی در اختیار رهبران آموزشی و سیاست‌گذاران قرار دهد.

جاناتان هابر قاطبه‌ی زندگی حرفه‌ای خود را صرف درک بهتر و عمیق‌تر تفکر انتقادی کرد و کوشید دریابد که چگونه می‌توان اصول آن را در زندگی به کار بست. این اثر که یکی از آخرین انتشارات هابر قبل از مرگ ناگهانی و غیرمنتظره‌ی او به شمار می‌رود، بینش او را به‌راحتی برای خوانندگان عمومی و نیز متخصصان این حوزه قابل‌فهم می‌کند.

از خلال فصل‌های مختلف این کتاب، هابر اصول کلی و تاریخچه‌ی تفکر انتقادی را شرح می‌دهد. او در این کتاب از آراء افلاطون و ارسطو گرفته تا نظریات ویلیام جیمز و توماس دیویی، میراث تفکر انتقادی را با تأکید بر مفاهیم مفید به‌طور خلاصه بیان می‌کند. محصول نهایی که اکنون نسخه‌ی الکترونیکی آن پیش روی شماست، اثری سرگرم‌کننده، هیجان‌انگیز و از منظر فکری پویاست.

به صراحت می‌توان گفت که تفکر انتقادی مهارتی ارزشمند و ضروری است که افراد را قادر می‌سازد تا در پیچیدگی‌های جهان پیمایش کنند. این مهارت به افراد اجازه می‌دهد تا مفروضات را زیر سؤال ببرند، شواهد را ارزیابی کنند و تصمیمات آگاهانه بگیرند. در عصر پربار اطلاعات، تفکر انتقادی برای تمایز واقعیت از تخیل و درک حجم وسیع اطلاعات موجود بسیار مهم است. با پرورش مهارت‌های تفکر انتقادی، افراد می‌توانند مستقل‌تر و باهوش‌تر باشند و در حل مشکلات، پویایی بیشتری از خود نشان دهند. مقصود اصلی جاناتان هابر نیز از نگارش این کتاب همین است. انتشارات مازیار ترجمه‌ی تورج حوری را از این اثر برگزیده و آن را تهیه و منتشر کرده است.

کتاب تفکر انتقادی برای چه کسانی مناسب است؟

اگر قصد دارید مهارت‌های فردی خود را در زمینه‌ی تفکر استراتژیک بهبود دهید، مطالعه‌ی کتاب تفکر انتقادی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

با جاناتان هابر بیشتر آشنا شویم

جاناتان هابر (Jonathan Haber) محقق آموزشی، نویسنده و کارآفرینی است که در زمینه‌های آموزش تفکر انتقادی، ارزیابی و یادگیری مبتنی بر فناوری کار می‌کند. تاکنون آثار بسیاری به قلم هابر در نیویورک تایمز، بوستون گلوب، کرونیکل و مجله‌ی وال استریت منتشر شده‌اند. پروژه‌ی مدرک لیسانس یک٬ساله‌ی او درباره‌ی تلاش برای اخذ مدرک لیسانس، تنها و تنها در دوازده ماه، با استفاده از دوره‌های آموزشی گسترده‌ی آنلاین (MOOCs) و سایر اشکال یادگیری رایگان بود. نوشته‌های جاناتان هابر در مورد موضوعات مرتبط با آموزش در EdSurge، Slate و سایر نشریات منتشر شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

در بخشی از کتاب تفکر انتقادی می‌خوانیم

سخن گفتن از دستکاری (مخدوش‌سازی) به‌عنوان یکی دیگر از مهارت‌های زبانی مرتبط با تفکر انتقادی شامل ایجاد ارتباط مجاب‌کننده است که به‌طور تاریخی آن را فن بیان (معانی بیان) می‌نامند.

فن بیان همان‌طور که قبلاً اشاره شد یکی از موضوعاتی بود که ارسطو در کتاب خود آن را سازماندهی و تدوین کرد، موضوعی که به راه‌های مختلف ایجاد ارتباط با تأثیر نیرومند در خواننده یا شنونده در نوشتن و سخن گفتن، صرف‌نظر از موضوع خاص مورد بحث اشاره می‌کند. بعضی از ابزارهای فن بیان مانند تجانس آوایی (تکرار یک آوای اولیه، کاری که در مغالطه‌ی رایگان برای همه توصیف کردم) یا وزن و قافیه‌ای که خوانندگان و شنوندگان را به حرکت وامی‌دارد، چه این ابزارها به شکل شعر باشند چه ترانه یا سخنرانی سیاسی.

فراتر از فنون آشنای ادبی، در فن بیان امکاناتی وجود دارند که به‌طور خاص در گیرا کردن متون مؤثرند. یکی از آن‌ها علم بدیع به معنای تکرار عمدی کلمات برای تأثیرگذاری بیشتر است. برای مثال هیلاری کلینتون به‌عنوان نامزد ریاست‌جمهوری به عبارت «حامیان من، قهرمانان من... خواهران من» متوسل می‌شود که در آن ضمایر ملکی تکراری که شاید در شکل نوشتاری خوشایند نباشند، نسخه‌ی گفتاری آن را جذاب‌تر می‌کنند. عبارت بالا نمونه‌ای از ترفند سه‌گانه (tricolon) است، گروهی از سه لغت یا اصطلاح که در سخنرانی تأثیر خاص خود را دارد. مثال دیگر وارونه‌سازی یا تغییر ترتیب لغات در عبارات یا جملات است که مثال خوب آن سخنرانی به یادماندنی جان. اف کندی است که با تشویق طولانی حضار همراه شد «از آنچه که میهن می‌تواند برای شما انجام دهد نپرسید، بپرسید شما می‌توانید برای میهن خود چه کاری انجام دهید»

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار این مجموعه
مقدمه
1. تبارشناسی تفکر انتقادی
2. اجزاء سازنده‌ی تفکر انتقادی
3. تعریف، آموزش و برآورد تفکر انتقادی
4. از اینجا به کجا می‌رویم
فرهنگ اصطلاحات
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تفکر انتقادی
نویسنده
مترجمتورج حوری
ناشر چاپیانتشارات مازیار
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات144
زبانفارسی
شابک978-622-7061-16-1
موضوع کتابکتاب‌های علوم تربیتی، کتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب تفکر انتقادی

بهروز علامه
۱۴۰۲/۴/۲۸
تفکر انتقادی به عنوان مهارت قرن بیست و یکمی کلیدی برای موفقیت در مدرسه و کار است. با در نظر گرفتن تمایل طبیعی انسان به باور کردن اخبار جعلی، استنتاج‌های غلط و تصمیم‌گیری بر اساس احساس به جای منطق، می‌توان گفت تفکر انتقادی برای ادامه بقای یک جامعه دموکراتیک حیاتی است
سمیه خسروی
۱۴۰۳/۱/۷
بسیار آموزنده ونکات قابل تامل داشت
مشاهده همه نظرات 2

راهنمای مطالعه کتاب تفکر انتقادی

برای دریافت کتاب تفکر انتقادی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.