معرفی و دانلود کتاب از نیستان و... دیگرستان: مجموعه داستان

عکس جلد کتاب از نیستان و... دیگرستان: مجموعه داستان
قیمت:
۳۱,۵۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب از نیستان و... دیگرستان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب از نیستان و... دیگرستان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب از نیستان و... دیگرستان: مجموعه داستان

کتاب از نیستان و... دیگرستان دربردارنده‌ی داستان‌های کوتاهی است که سید مهدی شجاعی با هدف انتقاد از انحرافات اخلاقی جامعه در ایران دهه‌ی هفتاد، به نگارش درآورده و به مخاطبانش عرضه کرده. در این مجموعه‌ی داستان کوتاه شاهد انحرافاتی هستیم که جامعه‌ی ایران، به‌خصوص جوانان را به سوی اضمحلال فرهنگی و ازخودبیگانگی سوق داده. مطالعه‌ی این مجموعه‌ی خواندنی برای علاقه‌مندان داستان‌های اجتماعی و انتقادی تجربه‌ی بی‌نظیری خواهد بود.

درباره‌ی کتاب از نیستان و... دیگرستان

با داستان‌های کوتاهی که سید مهدی شجاعی در کتاب از نیستان و... دیگرستان گرد آورده سفری خواهیم داشت به ایران دهه‌ی هفتاد تا نظاره‌گر ابتذال اجتماعی و زوال انسانیت در این دوره باشیم. البته که هیچ دوره‌ی تاریخی تماماً منفی و سرشار از اضمحلال نبوده اما دهه‌ی هفتاد به واسطه‌ی پیشرفت‌های پراکنده‌ی اجتماعی، بدون توجه به زیرساخت‌های فرهنگی مناسب، آبستن بحران‌هایی شد که با گذشت مدت کوتاهی گریبان جامعه را گرفت و چه‌بسا هنوز آن را رها نکرده است.

سید مهدی شجاعی بازهم از صراحت کلام و روایت‌های بی‌پرده‌ی خود کمک می‌گیرد تا فجایع اجتماعی را به‌روشنی در برابرمان مجسم کند. به‌طور مثال در این اثر، داستان دختری را خواهیم خواند که برای تأمین معاش و گذران زندگی راهی ندارد جز تن‌فروشی! دختری که با عرضه کردن خود به رانندگان و ماشین‌هایی که می‌توانند پولی هرچند اندک در اختیارش قرار بدهند، روزهایش را می‌گذراند. البته نویسنده در توصیف رخدادها یا بازگویی مضامین هرگز به رکاکت لفظ روی نمی‌آورد اما حقایقی که مطرح می‌کند آن‌چنان عریان هستند که دیگر جایی برای محافظه‌کاری و پنهان‌کاری باقی نمی‌گذارند.

اگرچه جنگ تحمیلی در دهه‌ی شصت به پایان رسید اما نه‌تنها نتایج زیان‌بار آن متوقف نشد، بلکه به زندگی مردم در سال‌های دهه‌ی هفتاد نیز نفوذ کردند. زنانی که همسر خود را در جبهه‌های جنگ از دست داده بودند، اکنون راهی نداشتند جز پرورش فرزندانشان، به‌تنهایی و بدون کمکی از جانب بستگان یا ارگان‌هایی که بعد از جنگ و برای رسیدگی به امور خانواده‌ی شهدا تأسیس شده بودند. در دومین داستان کتاب از نیستان و... دیگرستان، داستان «شیرین من! بمان!» با همسر شهیدی روبه‌رو می‌شویم که از روزهای دشوار بی‌همسری و مسئولیت‌های سنگین یک مادرِ تنها به ستوه آمده و تصمیم دارد با خودکشی، در دنیایی دیگر، به همسر شهیدش بپیوندد! اینجاست که روح همسرش به کمک او آمده و هرچند خودش سال‌ها پیش زندگی و خانواده‌اش را در مسیر شهادت فدا کرده اما سعی دارد هر طور شده، همسر بیوه‌اش را در کنار فرزندانش نگاه دارد.

اگر شما هم از کلیشه‌هایی که آثار ادبی دفاع مقدس را دچار تکرار کرده، نگران هستید، خبر خوبی برایتان داریم‌. سید مهدی شجاعی در این داستان کوتاه، از تکرار، پا را فراتر گذاشته و جنبه‌هایی از زندگی شهدا و خانواده‌هایشان را به شما نشان می‌دهد که قطعاً برایتان تازگی خواهد داشت.

شاید برای بسیاری از مخاطبان، همسر شهید تداعی‌کننده‌ی صبر، مقاومت و فداکاری باشد اما سید مهدی شجاعی قصد دارد به این دسته از مخاطبان نشان بدهد گاه واقعیت‌ها آن‌چنان تلخ هستند که حتی مقاوم‌ترین انسان‌ها را هم از پای درمی‌آورند.

ضرباهنگ تند روایت‌ها، استفاده از جملاتی که گاه به نثر ادبی پهلو می‌زنند، کاربرد استادانه‌ی لحن در بازنمایی شخصیت‌ها و جهان‌بینی خاص آن‌ها، استفاده‌ی مناسب از فلش‌بک‌ها برای بازگویی اتفاقات گذشته و... همگی موجب شده‌اند داستان‌های کوتاه اثر حاضر برای مخاطب بسیار دلنشین و پرکشش باشند. به‌طور کلی لحن تیز‌و‌تند سید مهدی شجاعی در کنار انتقادات رک و صریحش در سراسر داستان‌های چهارده‌گانه‌ی این اثر دیده می‌شود. وجود همین صراحت باعث شده تا در داستان‌های کوتاه کتاب حاضر خبری از استعاره و استعاره‌پردازی نباشد و اگر مفهومی به کار می‌رود، نماینده‌ی معنای اصلی خود باشد.

در آخر باید به این نکته اشاره کنیم که تیغ تیز انتقاد نویسنده بیش از آنکه رو به سوی مردم و جامعه باشد، متوجه شرایط و موقعیت‌هایی است که منجر به بروز بحران‌های اجتماعی شده و می‌شوند. این نکته را می‌توان به‌وضوح در داستانک «برای زندگی» دید که عدم وجود عدالت اجتماعی و نابرابری‌ها را هدف انتقادات خود قرار داده. همچنین در داستان کوتاه «پارک دانشجو»، فساد اجتماعی که جوانان را به سوی فحشا سوق می‌دهد بیش از تن‌فروشی دختر، توجه مخاطب را به خود جلب خواهد کرد.

این کتاب جالب و انتقادی به کوشش نشر نیستان به علاقه‌مندان ادبیات داستانی معاصر ارائه شده است.

کتاب از نیستان و… دیگرستان برای چه کسانی مناسب است؟

اگر شما هم از طرفداران داستان‌های کوتاه ایرانی، با درون‌مایه‌ی اجتماعی هستید، حتماً از مطالعه‌ی کتاب از نیستان و… دیگرستان بسیار لذت خواهید برد. داستان‌هایی که برای مخاطبان خود یادآور حال‌و‌هوای ایران در دهه‌ی هفتاد خورشیدی هستند.

با سید مهدی شجاعی بیشتر آشنا شویم

سید مهدی شجاعی (زاده‌ی 1339) نویسنده‌ی برجسته‌ی ایرانی است که در فیلم‌نامه‌نویسی و روزنامه‌نگاری نیز مهارت بالا و سابقه‌ی درخشانی دارد. او پس از اینکه تحصیلات خود را در مقطع دبیرستان در رشته‌ی ریاضی و فیزیک به پایان رساند، در سال 1356 برای ادامه‌ی تحصیل، قدم به دانشکده‌ی هنرهای دراماتیک نهاد. در ابتدا کارگردانی را برای تحصیل برگزید اما با گذشت زمان، نمایشنامه‌نویسی و ادبیات دراماتیک را به‌عنوان رشته‌ی تحصیلی خود انتخاب کرد.

«پدر ادبیات آیینی» لقبی است که به سبب آثار ادبی فراوان سید مهدی شجاعی در زمینه‌ی ادبیات آیینی، از سوی صاحب‌نظران به وی اعطا شده. کتاب‌های «رزیتا خاتون» و «غیر قابل چاپ» شماری از آثار محبوب و تحسین‌شده‌ی وی هستند.

در بخشی از کتاب از نیستان و... دیگرستان: مجموعه داستان می‌خوانیم

ماه‌جبین، دستش را برای دادن پیاله دراز کرد، او با دست راست پیاله را گرفت و بر سکوی کنار در گذاشت. اول دست چپ را به سمت گونه ماه‌جبین دراز کرد و بعد دست راست را. لب‌های کوچک ماه‌جبین به تبسمی شرمگین گشوده شد و سرخی کمرنگی بر گونه‌هایش دوید. او لب‌هایش را بر گونه ماه‌جبین گذاشت و... وقتی برداشت، گونه ماه‌جبین را درست به اندازه دست‌ها و لب‌هایش کبود یافت.

ناگهان شرم و حیرت، سراسر وجودش را فرا گرفت. کبود شدن جای بوسه را در هیچ‌جا نخوانده و نشنیده بود. به دست‌های خود نگاه کرد، انگشت‌ها و کف دست، هرجا که بر گونه ماه‌جبین، نشسته بود، به کبودی می‌زد.

وقتی به خود آمد ماه‌جبین رفته بود. به سمت آینه کنار در برگشت و وقتی گونه و لب‌ها را در آینه، کبود دید، چشم‌هایش سیاهی رفت، زانوهایش سست شد، خود را بر ستون کنار در یله کرد و آرام‌آرام بر زمین سُرید.

بهت و حیرت و ندامت، اما چون آبی سرد، او را به هوش آورد. به خود فکر نمی‌کرد، به آبروی ماه‌جبین می‌اندیشید که دمی بعد بر زمین روستا می‌ریخت.

با خود فکر کرد: چهره او یا ماه‌جبین هر کدام به تنهایی دلیل بر هیچ جرم و خطایی نیست. کسی چه می‌فهمید که این ماه‌گرفتگی صورت او چگونه پدید آمده یا ابر چهره ماه‌جبین از کجا آمده است. اما حضور این دو در کنار هم، در یک مکان، حتی به وسعت یک روستا، رسوایی‌آفرین بود. فکر کرد به خاطر آبروی ماه‌جبین هم که شده باید برخیزد، بگریزد و خود را گم کند تا طشت رسوایی ماه‌جبین از بام نیفتد.

با خود جز آینه‌ای کوچک، هیچ چیز برنداشت. حتی قمقمه‌ای آب که در این بیابان بتواند حیات او را تمدید کند.

فهرست مطالب کتاب

ماه‌جبین
شیرین من! بمان!
برای زندگی
پارک‌ دانشجو
ویروس‌
دزدِ ناشی
کارِ ناتمام
شازده‌
قابیل 1996
طوقی از تاول
زیر دوش دیدم!
افسانه
شکیبا
سانتاماریا

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب از نیستان و... دیگرستان: مجموعه داستان
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات نیستان
سال انتشار۱۳۹۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات140
زبانفارسی
شابک978-964-337-754-0
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان ایرانی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب از نیستان و... دیگرستان

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب از نیستان و... دیگرستان

برای دریافت کتاب از نیستان و... دیگرستان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.