معرفی و دانلود کتاب اشراق هنر

عکس جلد کتاب اشراق هنر
قیمت:
۴۸,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب اشراق هنر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب اشراق هنر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب اشراق هنر

هشت مقاله‌ی فلسفی-هنری و چهار مصاحبه با محوریت هنر و حکمت معنوی، ساختار و محتوای کتاب اشراق هنر را تشکیل می‌دهند. گروه نویسندگانی که نگارش مقالات این اثر را به عهده داشته‌اند، کوشیده‌اند تا تفکرات محمد مددپور و رویکرد او را نسبت به فلسفه‌ی هنر و هنر دینی برای مخاطبان تشریح کنند. مطالعه‌ی این کتاب حوزه‌ی فلسفه‌، دریچه‌‌ی تازه‌ای از حکمت، معنویت و هنر اسلامی را به رویتان می‌گشاید.

درباره‌ی کتاب اشراق هنر

دکتر محمد مددپور (Muhammad Madadpur) از درخشان‌ترین چهره‌های فلسفه، هنر اسلامی و فلسفه‌ی هنر در دوران معاصر محسوب می‌شود. این اندیشمند در طول بیست سال فعالیت پژوهشی خود توانست آثار ماندگار و ارزنده‌ای را به جامعه‌ی علمی ایران عرضه کند و منابع متعددی را در اختیار محققان قرار دهد. بعید است پژوهشگر یا دانشجوی فارسی‌زبانی به سراغ فلسفه‌ی اسلامی برود، اما گذرش به کتاب‌های مددپور نیفتد. برای اینکه با گوشه‌ای از اندیشه‌ها و آراء این متفکر، پیرامون معنویت و موضوعات فلسفی آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم سری به کتاب اشراق هنر بزنید و مقالات گردآوری‌شده در این اثر را به‌دقت مطالعه نمایید. مقالاتی که در این کتاب می‌خوانید، پیشتر در همایش «حکمت معنوی و فلسفه‌ی هنر در تعیین اندیشه‌های محمد مدپور» مطرح شده بودند. اکنون با تهیه‌ی کتاب حاضر، به مجموعه‌ای از این مقالات دسترسی خواهید داشت.

احمد کلاته ساداتی در نخستین مقاله‌ی کتاب به مسئله‌ی غرب‌زدگی پرداخته و پویا سرایی در دومین مقاله، تحلیلی از ظهور حقیقت در موسیقی شرقی و غربی ارائه کرده. سومین مقاله که با قلم حبیب شهبازی شیران نوشته شده، به هنر نگارگری و ویژگی‌های آن اشاره دارد. سارا بهراد و محمدرضا دربیگی نامقی در چهارمین مقاله، غرب‌زدگی و نتایج آن در اندیشه‌ی جلال آل‌احمد و محمد مددپور را بررسی کرده‌اند. داوود مهدی‌زادگان در مقاله‌ی پنجم، دو مقوله‌ی وارستگی و رهاشدگی را مد نظر داشته. زهریه غفوریان در ششمین مقاله، دیدگاه‌های محمد مددپور را در زمینه‌ی تأثیر رشد فناوری بر ارتباطات انسان‌ها، مورد واکاوی قرار داده. حسن شرفی، هفتمین مقاله را به شرح ماهیت و چگونگی تعلیم هنرهای ایرانی و اسلامی اختصاص داده. در نهایت، سیدابوالفضل جعفری‌نژاد، مدرنیته‌ی غربی و دعاوی آن را در هشتمین مقاله‌ی کتاب اشراق هنر تحلیل کرده است. در پایان نیز چهار مصاحبه با غلام‌رضا اعوانی، مرتضی حیدری، سعید بینامطلق و اسماعیل بنی‌اردلان بیان شده‌اند که به‌ترتیب، به موضوعاتی از جمله فلسفه‌ی هنر، حکمت هنر، ارتباط میان حکمت و هنر و نیاز بشر به معنویت پرداخته‌اند.

مطالعه‌ی کتاب اشراق هنر نه‌تنها شما را با ابعاد و زوایای گوناگون اندیشه‌های محمد مددپور آشنا می‌کند، بلکه فرصتی را برای تعمق در موضوعات فلسفه‌ی هنر و هنر اسلامی در اختیارتان قرار می‌دهد. گفتنی‌ست چاپ و انتشار این کتاب خواندنی را نشر سوره‌ی مهر به انجام رسانده است.

کتاب اشراق هنر برای چه کسانی مناسب است؟

اگر فلسفه‌ی هنر از موضوعات مورد علاقه‌ی شماست یا اینکه در حال حاضر به تحصیل در رشته‌‌ی فلسفه و یا گرایش‌های هنر مشغول‌اید، مطالعه‌ی کتاب اشراق هنر می‌تواند برای شما آموزنده و راه‌گشا باشد.

در بخشی از کتاب اشراق هنر می‌خوانیم

شاید در نگاه نخست، مقوله «تطبیق» در ساحت اندیشه دو متفکرى که به دو عصر متفاوت از هم با فاصله‌اى بیش از چهار دهه تعلق داشته، قدرى غیرمحتمل به نظر آید، لیکن اشتراکات غالب بین آن دو، نویسندگان این سطور را بر آن داشت تا با ترسى قاطع پیرامون این مقوله کندوکاو نموده و به نگارش این مقاله اهتمام ورزند، چرا که کلام آن دو زنده‌یاد با گوهر صداقت آمیخته و با اکسیر عفّت آراسته گردیده، هر دو فارغ از هر نوع فضل‌فروشى به مقتضاى حال خویش به بیان مافى‌الضّمیر پرداخته‌اند. هر دو دغدغه فرهنگ خودى داشته و بى‌محابا از آن سخن رانده‌اند و عمیقاً بر این باورند که فرنگى‌مآبان از هیچ‌گونه اصالتى برخوردار نبوده و تنها ادا درمى‌آورند. مذهب، ادبیات و هنر هر یک به نوعى از عوامل تأثیرگذار در شخصیت آن دو به شما مى‌آید و...

با تأمّلى در سه دهه بیست، سى و چهل در حیات سیاسى و اجتماعى ایران و بررسى سازوکارهاى نفوذ غرب در جامعه سنّتى ایرانِ آن روز و کاوش در اندیشه جریان‌هاى روشنفکرى غرب‌ستیز در عصر خویش، تبیین و سپس همین مقوله در ساحت اندیشه متفکّر زنده‌یاد محمّد مددپور مورد بازکاوى قرار گرفته است. براى نیل به درکى صحیح و منطقى از مواضع آل‌احمد در فرایند غربزدگى و ارائه نظریه‌اى جامع در این خصوص، دوره‌هاى مختلف حیات سیاسى و اجتماعى وى در ظرف زمانى خویش مورد بررسى قرار گرفته است، چرا که بنا به گفته مرحوم دکتر على شریعتى:

«اگر ادوار زندگانى جلال آل‌احمد را ندانیم و آل‌احمد خسى در میقات را با آل احمد سال‌هاى 1324 و 25 مقایسه کنیم، مى‌گوییم آل‌احمد نمى‌تواند نویسنده سفرنامه حج باشد!» و سپس عوامل سازنده در شکل‌گیرى مبانى تفکّرات غرب‌ستیزى وى از جمله «مذهب» «ادبیّات» و «هنر» تبیین گردیده است و در نگاه آل‌احمد غربزدگى نوعى مرض نظیر وبازدگى است که ریشه‌هاى این بیمارى را در «خودباختگى» مى‌کاود.

فهرست مطالب کتاب

مقالات
غربزدگى و استحاله‌هاى فرهنگى
تأملى بر ظهور حقیقت در موسیقى غربى و شرقى
برجستگى‌هاى ممتاز هنر اسرارآمیز نگارگرى ایرانى (در دوره اسلامى)
بررسى تطبیقى «مفهوم غرب‌زدگى، عوارض و پیامدهاى آن» در ساحت‌اندیشه متفکران زنده‌یاد جلال آل‌احمد و محمدمددپور
یادکرد وارستگى و رهاشدگى
بررسى میزان تأثیرگذارى رشد فن‌آورى اطلاعات و ارتباطات بر روابط انسان‌ها و طراحى یک مدل ساخت‌یافته و نظام‌مند بر اساس دیدگاه‌هاى دکتر مددپور
تعلیم هنرهاى ایرانى‌اسلامى (چیستى، چرایى و چگونگى)
سیطره مدرنیته غربى و ادعاهاى معناپردازى آن
مصاحبه‌ها
تأسیسِ فلسفه هنر بر مبناى حکمت معنوى. در مصاحبه با غلامرضا اعوانى
حکمت هنر در ساحت کشف و شهود سیر مى‌کند. در مصاحبه با مرتضى حیدرى
هنر با حکمت رابطه‌اى تنگاتنگ دارد. در مصاحبه با سعید بینامطلق
بشر محتاج معنویتى است که روح او را سیراب کند. در مصاحبه با اسماعیل بنى‌اردلان

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب اشراق هنر
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات سوره مهر
سال انتشار۱۳۸۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات164
زبانفارسی
شابک978-964-506-141-6
موضوع کتابکتاب‌های هنری، کتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب اشراق هنر

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب اشراق هنر

برای دریافت کتاب اشراق هنر و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.