معرفی و دانلود کتاب افسون فیزیک: معماهای کنجکاوی برانگیز و چالشی فیزیک

برای دانلود قانونی کتاب افسون فیزیک و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب افسون فیزیک و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب افسون فیزیک: معماهای کنجکاوی برانگیز و چالشی فیزیک

نزدیک به چهارصد معمای علمی به همراه پاسخ آن‌ها، محتوای کتاب افسون فیزیک را تشکیل می‌دهند. کریستوفر پی. یارگوتسکی و فرنکلین پاتر برای این‌که به شما ثابت کنند قواعد علم فیزیک تاچه‌حد مؤثر، سرگرم‌کننده، مهیج و شگفت‌انگیز هستند، این کتاب علمی و آموزشی را به نگارش درآورده‌اند. پس از مطالعه‌ی این اثر هم دیدگاهتان نسبت به دانش فیزیک دگرگون خواهد شد و هم به قدرت جادویی آن برای حل مسائل ریزودرشت زندگی پی خواهید برد.

درباره‌ی کتاب افسون فیزیک

فیزیک از آن درس‌هایی است که یا باید عاشق آن بود یا متنفر! حد وسطی هم وجود ندارد. البته باید اعتراف کنیم که عاشقان فیزیک تعدادشان از خیل عظیم متنفران آن بسیار بسیار کمتر است! یکی از دلایلی که موجب می‌شود دانش‌آموزان، به‌خصوص دانش‌آموزان دبیرستانی اغلب از درس فیزیک و کلاس‌های آن بیزار باشند، روش نادرست آموزش این درس است. فیزیک مانند سایر علوم، روش‌های خاص خود را دارد و بر پایه‌ی مبانی به‌خصوصی شکل گرفته و هدف معینی را دنبال می‌کند. این علم هم مانند علوم دیگر به‌تنهایی نمی‌تواند حب‌و‌بغض کسی را به دنبال داشته باشد. بنابراین، اگر عده‌ی زیادی از محصلین و دانش‌آموزان از این درس گریزان هستند، به خاطر این است که معمولاً در کلاس‌های درس فیزیک با روش‌های آموزش مطلوب و جذاب روبه‌رو نشده‌اند. بلکه برعکس، صرفاً چندین گزاره‌ی علمی، به‌صورت قوانین ثابت‌شده و انعطاف‌ناپذیر به آن‌ها ارائه شده‌ است.

معرفی و دانلود کتاب افسون فیزیک

هیچ‌کس در چنین کلاس‌هایی به دنبال آن نبوده که تفکر و استدلال علمی را به دانش‌آموزان بیاموزد یا به آن‌ها نشان دهد که علم فیزیک تاچه‌حد می‌تواند برای حل مسائل روزمره‌ی زندگی کارآمد و مؤثر باشد. اگر شما هم خاطره‌ی خوشی از کلاس‌های فیزیک دوران مدرسه و دانشگاه خود ندارید یا این‌که هم‌اکنون در حال تحصیل هستید اما از درس فیزیک و کلا‌س‌های آن گریزانید، پیشنهاد می‌کنیم همین حالا کتاب افسون فیزیک (Mad About Modern Physics) را تهیه کرده و با نویسندگان آن، کریستوفر پی. یارگوتسکی (Christopher Jargodzki) و فرنکلین پاتر (Franklin Potter) همراه باشید تا نگاهتان نسبت به این علم برای همیشه دگرگون شود. باور نمی‌کنید؟ کافی است یک بار خواندن این کتاب را امتحان کنید.

نویسندگان در سراسر کتاب به شما نشان می‌دهند که شما و جهان اطرافتان بیش از آن‌چه که قابل‌تصور باشد، توسط قواعد فیزیک و قوانین آن احاطه شده‌اید. در تمامی رفتارهای ساده‌ی شما و اتفاقات ریزودرشتی که در جهان می‌افتد، می‌توان ردپای فیزیک را هم پیدا کرد. گاه ممکن است سؤالات به‌ظاهر پیش‌پاافتاده‌ای به ذهنتان خطور کند، مانند این‌که چرا ها کردن ملایم دستانتان باعث گرم کردن آن‌ها می‌شود اما با فوت کردن شدید می‌توانید دست‌هایتان را خنک کنید. فیزیک و مباحث آن به این پرسش و تمامی پرسش‌های مشابه آن پاسخ خواهند داد. هنگام مطالعه‌ی کتاب افسون فیزیک درمی‌یابید این علم بیش از آن‌چه که فکر می‌کردید جذاب، دوست‌داشتنی و کاربردی است و اگر به روشی متفاوت به سراغ آن بروید، خواهید دید که دیگر از استدلال‌های خشک و انعطاف‌ناپذیر در آن خبری نیست.

چهارصد معما در مورد موضوعات و مسائل گوناگونی مثل آهن‌رباها، موش‌های پرنده، بندبازی، ارتفاع، یخ‌ها، آوازه‌خوانی و... در جای‌جای این اثر مطرح و پاسخ داده شده‌اند. حل کردن هر کدام از این معماها به نوعی ورزش ذهنی و فکری شباهت دارد که مهارت استدلال علمی شما را تقویت می‌کند. کریستوفر پی. یارگوتسکی و فرنکلین پاتر در این اثر به دنبال آن بوده‌اند که برای پاسخگویی به معماهای کتاب از منابع و مراجع معتبر علمی کمک بگیرند. به همین منظور، از سیصد کتاب علمی کمک گرفته‌اند تا به معماها و پرسش‌های مطرح‌شده در این کتاب پاسخی جامع دهند. با دقت به معماهای این اثر درمی‌یابید که در تمامی آن‌ها یک عنصر شگفت‌آور نهفته. بااین‌اوصاف، عنوان کتاب، یعنی افسون فیزیک با محتوای آن کاملاً هماهنگی دارد.

معرفی و دانلود کتاب افسون فیزیک

نویسندگان در کتاب حاضر سعی داشته‌اند تا مخاطبان خود را با وضعیت‌ها و موقعیت‌های متناقض روبه‌رو کنند تا از این طریق، دانسته‌های پیشین آن‌ها را در مورد علم فیزیک به چالش بکشند و اطلاعات تازه‌ای را به ایشان بیاموزند. مؤلفان کتاب باور دارند هنگامی که معمای مورد نظر با نوعی تناقض و پارادوکس همراه باشد، هم نکته‌ی نهفته در آن بهتر در ذهن مخاطب می‌نشیند و هم موجب سرگرمی وی می‌شود. اگر شما هم می‌خواهید اطلاعات کهنه و پوسیده‌ی خود را در مورد قواعد فیزیک دور بریزید، با معماهای گوناگونی مواجه شوید که هم آموزنده هستند و هم سرگرمتان می‌کنند و از همه مهم‌تر، اگر می‌خواهید از خیل متنفران علم فیزیک به دسته‌ی عاشقان این علم بپیوندید، این شما و این هم کتاب افسون فیزیک!

بهرام معلمی و مسعود مرادی جورابی وظیفه‌ی برگردان این کتاب علمی و آموزشی را به عهده داشته‌اند. نشر مازیار نیز عهده‌دار چاپ و انتشار آن بوده است. کتابی که پیش‌رو دارید به‌عنوان یکی از آثار مجموعه‌ی قلمرو علم در اختیارتان قرار می‌گیرد.

درباره‌ی مجموعه کتاب‌های قلمرو علم

«قلمرو علم» عنوان مجموعه‌ای است که آثاری را در زمینه‌ی علوم گوناگون، اعم از ریاضی، نجوم، فلسفه، علوم سیاسی و... در بر می‌گیرد. سادگی زبان و بیان از مهم‌ترین ویژگی‌های سری کتاب‌های قلمرو علم به شمار می‌رود. نگاهی اجمالی به نویسندگان این آثار، به‌خوبی نشان می‌دهد که با مجموعه‌ای خواندنی از پژوهش‌ها و یافته‌های برترین دانشمندان و متفکران بین‌المللی روبه‌رو هستیم. گفتنی است نشر مازیار چاپ و انتشار این مجموعه را بر عهده داشته است.

«آب در گیتی»، «آچار سیاست»، «نظریه‌ی ریسمان»، «آچار فلسفه»، «آونگ گالیله»، «آینده‌ی انسان» و «آینده‌ی ذهن» برخی از عناوین مجموعه کتاب‌های قلمرو علم محسوب می‌شوند.

جوایز و افتخارات کتاب افسون فیزیک

  • دریافت عنوان یکی از بهترین کتاب‌های سال 2001 از سوی کتاب‌خانه‌ی عمومی نیویورک
  • ترجمه‌شده به هفت زبان زنده‌ی دنیا.

نکوداشت‌های کتاب افسون فیزیک

  • کتابی که راه‌حل‌هایی برای سؤالات بی‌پاسخ شما ارائه می‌دهد. جذابیتی دارد که موجب می‌شود بیشتر به آن علاقه‌مند شوید. (کارول رایبک)
  • بسیاری از مسائل مطرح‌شده در کتاب افسون فیزیک، برای معلمان و هنگام تدریس به دانش‌آموزان مفید خواهند بود. آموزش‌های این کتاب برای تشویق دانش‌آموز به خواندن درس فیزیک و رشد تفکر علمی آن‌ها سودمند است. (پیتر فورد، فیزیکدان دانشگاه باث در بریتانیا)
  • کتابی تازه و شگفت‌انگیز! (نشریه‌ی جهان فیزیک)
  • این کتاب سرگرم‌کننده برای هر کسی که دوست دارد با سازوکار جهان آشنا شوند، جذاب و جالب خواهد بود. با پرسش و پاسخ‌های خود، درک مطالب را آسان‌تر کرده و پیچیده‌ترین مسائل را هم به‌سادگی برای مخاطبان شرح می‌دهد. (بوک‌لیست)

کتاب افسون فیزیک برای چه کسانی مناسب است؟

عاشقان دنیای فیزیک و علاقه‌مندان این علم، بهره‌ی زیادی از مطالعه‌ی کتاب افسون فیزیک خواهند برد.

در بخشی از کتاب افسون فیزیک: معماهای کنجکاوی برانگیز و چالشی فیزیک می‌خوانیم

آسمان باید بنفش باشد
در توضیح متعارف علت آبی بودن آسمان به پراکندگی متوسل می‌شویم،‌ مبنی بر این که حاشیه‌ی آبی طیف نور مرئی خورشید نسبت به حاشیه‌ی قرمز آن به نحو موثرتری پراکنده می‌شود. در واقع، این پراکندگی ریلی،‌ که به آن پراکندگی همدوس هم می‌گویند، با توان چهارم بسامد نور متناسب است که از این بابت رنگ‌های آبی حدود شانزده بار شدیدتر از رنگ‌های قرمز پراکنده می‌شوند. با توجه به این که رنگ‌های آبی تا این حد موثر به‌وسیله‌ی مولکول‌های هوا در آسمان پراکنده می‌شوند، آسمان را آبی و خورشید را قرمز رنگ می‌بینیم. اما نور بنفش در همان انتهای طیف مرئی دارای بسامدی بزرگ‌تر از بسامد نور آبی است. پس چرا آسمان بنفش نیست؟

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
سخنی با خواننده
فصل 1‌: تغییرات دما
فصل 2: دنیایم را رنگین کن
فصل 3‌: اسپلیش! (شالاپ شولوپ) اسپلیش!
فصل 4‌: پرواز به‌ مانند عقاب
فصل 5‌: ارتعاشات خوش‌نوا
فصل 6: قطب‌های مخالف همدیگر را می‌ربایند
فصل 7: اجسام متحرک
فصل 8: پلکان آسمان
فصل 9‌: زندگی در خط سبقت
فصل 10: زاده شده برای دویدن
فصل 11: سومین سنگ [جداشده] از خورشید
فصل 12: در پهنه‌ی جهان هستی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب افسون فیزیک: معماهای کنجکاوی برانگیز و چالشی فیزیک
نویسنده،
مترجمبهرام معلمی، مسعود مرادی جورابی
ناشر چاپیانتشارات مازیار
سال انتشار۱۳۹۶
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات279
زبانفارسی
شابک978-600-6043-36-4
موضوع کتابکتاب‌های فیزیک
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب افسون فیزیک

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب افسون فیزیک

برای دریافت کتاب افسون فیزیک و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.