معرفی و دانلود کتاب اینشتین چه چیزی را نمی‌دانست؟: پاسخ‌های علمی به سوالات روزمره

عکس جلد کتاب اینشتین چه چیزی را نمی‌دانست؟: پاسخ‌های علمی به سوالات روزمره
قیمت:
۷۲,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب اینشتین چه چیزی را نمی‌دانست؟ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب اینشتین چه چیزی را نمی‌دانست؟ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب اینشتین چه چیزی را نمی‌دانست؟: پاسخ‌های علمی به سوالات روزمره

رابرت ل. ولک در کتاب اینشتین چه چیزی را نمی‌دانست؟ می‌کوشد اتفاقات مرموز و کنجکاوی‌برانگیز دنیای اطراف را با زبانی ساده و خیلی مختصر توضیح دهد و پرده از این رازها بردارد. ولک که شیمی‌دانی برجسته و معتبر بود، در این کتاب پدیده‌های جالبی را که در خانه یا در آشپزخانه می‌بینیم، فعل‌وانفعالاتی که در ماشین‌مان رخ می‌دهد یا واکنش‌هایی عجیبی که در آب اتفاق می‌افتد را با لحنی غیرآکادمیک و البته بامزه تشریح می‌کند.

درباره‌ی کتاب اینشتین چه چیزی را نمی‌دانست؟

تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که ماکروویوها چطور بدون شعله‌ی آتش غذا را گرم می‌کنند؟ یا چرا باطری‌ها در هوای سرد عمرشان کوتاه می‌شود و زودتر از کار می‌افتند؟ یا صابون‌ها چطور جرم و کثیفی را از کف دستانمان پاک می‌کنند؟ احتمالاً بارها این‌چنین سؤالاتی به ذهنمان خطور کرده ولی هیچ‌گاه در پی پاسخ آن‌ها نرفتیم. خیلی از این مسائل واقعاً پیش‌پاافتاده هستند و ضرورتی ندارد که حتماً با سازوکارشان آشنا باشیم تا بتوانیم از آن‌ها استفاده کنیم. ولی می‌دانیم که حتی همین پدیده‌های کوچک و ساده هم از قواعد علمی تبعیت می‌کنند و نشانه‌ی پدیده‌های پیچیده‌تر و مهم‌تری در دنیا هستند. در پس پشت بسیاری از آن‌ها رازی نهفته است که اگر آن را بفهمیم، احتمالاً درک بهتری از زندگی و دنیای اطرافمان پیدا خواهیم کرد. کتاب اینشتین چه چیزی را نمی‌دانست؟ (What Einstein Didn't Know) نوشته‌ی رابرت ل. ولک (Robert L. Wolke) به همین موضوع می‌پردازد و می‌کوشد تعدادی از جذاب‌ترین پدیده‌های دنیای اطراف را برایمان رمزگشایی کند. نویسنده روی اتفاقات روزمره و کوچک، نه استثنایی و بزرگی، دست می‌گذارد با زبانی عامه‌فهم و غیرعلمی فرآیند رخ دادن آن‌ها را تشریح می‌کند.

رابرت ل. ولک، شیمی‌دان و استاد دانشگاه بود. او البته بیشتر با مطالب جالبی که درباره‌ی غذاها در روزنامه‌ی واشنگتن‌پست می‌نوشت، شناخته شد و امروزه در میان مردم شهرت دارد. ولک تخصص خوبی در توضیح مسائل علمی به زبان ساده و عمومی داشت و می‌توانست با لحنی غیرآکادمیک، مباحث پیچیده را توضیح دهد. او پنج کتاب به همین شیوه نوشت که تقریباً همه‌ی آن‌ها موردتوجه قرار گرفتند. او در این آثار از قاعده‌ی ساده‌ای تبعیت می‌کرد: اینکه لازم نیست خواننده حتماً مبانی شیمی و قواعد شیمیایی را بداند، صرف اینکه بداند چیزهایی به نام مولکول و اتم در دنیا وجود دارند و همه‌ی عناصر از آن‌ها ساخته‌شده‌اند، کافی است. ولک در این کتاب‌ها خیلی روان و البته با لحنی بامزه و شوخ، موضوعات موردنظرش را توضیح می‌دهد و اساساً هم سعی می‌کند سراغ موضوعاتی برود که هرروز جلوی چشممان هستند. مثلاً در خانه اتفاق می‌افتند یا در آشپزخانه و وقت آشپزی با آن‌ها روبه‌رو می‌شویم. بعضی‌وقت‌ها هم در ماشین و وقت رانندگی رخ می‌دهند. او در کتاب اینشتین چه چیزی را نمی‌دانست؟، چند تا از همین موضوعات را انتخاب کرده و حقایق علمی آن‌ها را بازگو می‌کند. مثل‌اینکه شمع چطوری می‌سوزد؟ یا چرا وقتی سفیدکننده روی لباس می‌ریزد، رنگش را می‌برد؟ یا نمک چطوری باعث می‌شود، یخ سردتر شود؟ ولک پس از توضیح هر مطلب، نکات مهم آن مبحث را گوشزد کرده و یک آزمایش ساده هم در همین رابطه پیشنهاد می‌دهد. آزمایشی که باعث می‌شود خواننده درک خیلی بهتری از آن پدیده پیدا کند و به چشم خود این فرآیند شیمیایی را ببیند و لمسش کند.

کتاب اینشتین چه چیزی را نمی‌دانست؟ را نشر مازیار با ترجمه‌ی بهرام معلمی چاپ و عرضه کرده است.

درباره مجموعه‌ی What Einstein

مجموعه‌ی What Einstein، کتاب‌هایی علمی هستند که پدیده‌های روزمره و پیرامون‌مان را با زبانی ساده توضیح می‌دهند. رابرت ل. ولک، نویسنده‌ی این کتاب‌ها، در آثار خود تلاش کرده پاسخ برخی از سؤالات همیشگی خواننده را بدهد و کنجکاوی‌های او را برطرف کند. «اینشتین چه چیزی به آشپزش گفت؟»، «اینشتین چه چیزی به آشپزش گفت؟ 2»، «اینشتین چه چیزی به آرایشگرش گفت؟»، «اینشتین چه چیزی در زیر کلاهش داشت؟» و «اینشتین چه چیزی را نمی‌دانست؟» عناوین این سری کتاب هستند.

در نکوداشت کتاب اینشتین چه چیزی را نمی‌دانست؟

  • کتابی سرگرم‌کننده و بامزه. (The San Diego Union-Tribune)

کتاب اینشتین چه چیزی را نمی‌دانست؟ برای چه کسانی مناسب است؟

اگر درباره‌ی دنیا کنجکاوید و می‌خواهید راز خیلی از اتفاقات معمولی و رایج اطرافتان را بدانید، حتماً این کتاب را بخوانید.

با رابرت ل. ولک بیشتر آشنا شویم

رابرت ل. ولک (2021-1928) مؤلف، استاد و شیمی‌دان آمریکایی بود که یکی از استادان رشته‌ی شیمی دانشگاه پیتسبورگ به‌شمار می‌رفت و در روزنامه‌ی واشنگتن‌پست ستونی داشت که در آنجا مطالبی را در مورد تغذیه می‌نوشت. ولک را عموماً با کتاب‌های علمی‌اش می‌شناسند که در آن‌ها تلاش می‌کرده اتفاقات دنیا را به شکلی عامه‌فهم توضیح دهد. مجموعه کتاب‌های اینشتین از آثار معروف او به شمار می‌روند. رابرت ولک در طول زندگی‌اش افتخارات زیادی به دست آورد که ازجمله‌ی آن‌ها می‌توان به کسب جایزه‌ی انجمن شیمی آمریکا و جایزه‌ی بنیاد جیمز بِرد اشاره کرد.

در بخشی از کتاب اینشتین چه چیزی را نمی‌دانست؟: پاسخ‌های علمی به سوالات روزمره می‌خوانیم

کمی پیرامون خانه‌مان پرسه بزنیم و بگردیم. اگر آنتن را در بالای بام نصب کرده باشیم، گنجینه‌ی سرشاری از چیز‌های جالب با نگاه کردن به آن خواهیم یافت. شاید بر روی میز ناهار‌خوری شمع‌هایی روشن و حباب‌های نوشابه‌ها در حال آمدن به سطح لیوان باشند و ما منظره‌ی غروب خورشید را از پنجره می‌نگریم و زیبایی آن را می‌ستاییم.

شاید هم به ماشین لباسشویی خیره شده‌ایم که در آن موارد پاک کننده و سفید کننده به کار جادوی شیمیایی خود بر روی ماده‌ای مشغول‌اند که از آن تحت عنوان کلی «چرک، کثافت، لکه، ...» یاد می‌کنیم.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
1. اطراف خانه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم
2. در آشپزخانه
3. در تعمیرگاه اتومبیل
4. جایگاه داد و ستد
5. فضاهای بیرونی گسترده
6. آب، همه جا آب
7. و این است راه و رسم دنیا
شرح برخی واژه‌ها و اصطلاحات
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب اینشتین چه چیزی را نمی‌دانست؟: پاسخ‌های علمی به سوالات روزمره
نویسنده
مترجمبهرام معلمی
ناشر چاپیانتشارات مازیار
سال انتشار۱۳۹۳
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات110
زبانفارسی
شابک978-600-6043-10-4
موضوع کتابکتاب‌های فیزیک
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب اینشتین چه چیزی را نمی‌دانست؟

برای دریافت کتاب اینشتین چه چیزی را نمی‌دانست؟ و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.