معرفی و دانلود کتاب تاریخچه جهان هستی

عکس جلد کتاب تاریخچه جهان هستی
قیمت:
۲۷,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب تاریخچه جهان هستی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تاریخچه جهان هستی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تاریخچه جهان هستی

دیوید هیلاری لیث، استاد اخترشناسی دانشگاه لنکستر، در کتاب تاریخچه جهان هستی به توضیح روندِ پیدایش و تطور کائنات پرداخته است. این کتاب، در یک کلام، تاریخِ درازآهنگِ هستی و طبیعت را برای ما روایت می‌کند.

درباره کتاب تاریخچه جهان هستی

«در ابتدا خداوند آسمان و زمین را خلق کرد؛ زمین خالی از سکنه بود، و تاریکی همه جا را فرا گرفته بود و روح الهی سطح آب‌ها را به تلاطم درمی‌آورد. خدا گفت "روشنایی بشود" و روشنایی پدید آمد. خدا دید روشنایی نیک است، و آن را از تاریکی متمایز ساخت. خدا روشنایی را روز نام داد، و تاریکی را شب.»

سطوری که خواندید، از ابتدای «سفر پیدایش»، کتاب مقدس یهودیان و مسیحیان، برگرفته شده‌اند. تا مدت‌های مدید، این روایت اسطوره‌ای نزد اغلب مردمان فرهیخته، تبیینی دقیق برای توضیح ماهیت آفرینش تلقی می‌شد. خداوند طی شش روز جهان را از هیچ و پوچ خلق نمود. زمین و آسمان و هرچه میان آن دو است، توسط کلمه‌ی الهی آفریده شده است. کلمه‌ای که از مجرای نفس الهی تحقق و مادیت یافته است.

روایت دینی - اساطیری مذکور، با پیشرفت روزافزون و خیره‌کننده‌ی علم بشری در سده‌های هفدهم و هجدهم، به چالش کشیده شد. در این اعصار، دانشمندانی ماده‌گرا پیدا شدند که قوانین طبیعت را، به جای اراده‌ی الهی نشاندند، و تبیینی طبیعی و علمی از ماجرای خلقت کائنات ارائه دادند. با این همه، علم هنوز باید مسیر طولانی و درازی را می‌پیمود. کتاب تاریخچه جهان هستی (The History of the Universe) این مسیر را برای ما روایت کرده است.

در این اثر می‌خوانیم که در ابتدای قرن بیستم، عموم منجمان و اخترشناسان، بر این باور بودند که تمام جهان، متشکل از کهکشان راه شیری است. حال آن‌که امروزه بر ما محرز و مسلم است که کائنات، تا آن‌جا که به رصد درآمده، متشکل از حدود صد میلیارد کهکشان است، که در هر یک از آن‌ها صدها میلیارد ستاره و سیاره و سیاهچاله وجود دارد. وسعت و گستره‌ی بی‌انتهای کائنات، این سوال را در ذهن هر انسان کنجکاوی پدید می‌آورد: این‌ها همه از کجا آمده است؟ این سوال، به نوبه‌ی خود، سوالی بنیادی‌تر را به ذهن متبادر می‌کند، سوالی با ماهیتِ دشوارِ فلسفی: چرا به جای این‌که هیچ چیز نباشد، چیزی هست؟

دیوید هیلاری لیث در کتاب تاریخچه جهان هستی در این پرسش‌های بنیادین تأمل کرده است. او مدعی نیست که جوابی حاضر و آماده برای تک‌تک اینگونه از سوالات دارد. چرا که چنین سوالاتی، بنا به ماهیت خود، همواره بی‌پاسخ باقی می‌مانند. با این همه، لیث تلاش کرده تا گوشه‌ای از تلاش‌های دانشمندان اعصار گوناگون را، در راستای پاسخ گفتن به پرسش از مبدأ کیهان، با ما در میان بگذارد.

از کتاب تاریخچه جهان هستی مطالب بسیاری در باب کائنات و نظمِ طبیعیِ حاکم بر آن می‌آموزیم. اما شاید مهم‌ترین آموزه‌ی علمی این کتاب، مربوط باشد به موضوع نظریه‌ی بیگ بنگ. این نظریه، چنان‌که می‌دانیم، برای پاسخ گفتن به پرسشِ منشأ ماده طرح‌ریزی شده است. مطابق نظریه‌ی بیگ بنگ، عالم هستی، حدود سیزده میلیارد سال پیش، از انفجار عظیم یک اتم پدید آمد. پس از انفجار اتم اولیه، هر آن ماده‌ای که امروز پیرامون ما را گرفته، و خود ما را تشکیل داده است، در عالم هستی پدیدار شد. شرح روندِ این پدیداری، اغلب صفحات کتاب پیش رو را به خود اختصاص داده است.

کتاب تاریخچه جهان هستی توسط حسن احمدی و محمدعلی جعفری به زبان فارسی ترجمه شده، و از سوی انتشارات مازیار در اختیار مخاطبین علاقه‌مند قرار گرفته است.

نکوداشت‌های کتاب تاریخچه جهان هستی

  • این کتاب شرحی خواندنی و همه‌فهم در باب تاریخ کائنات ارائه می‌دهد. دغدغه‌ی کتاب تاریخچه جهان هستی تنها شرح رویدادهای بزرگ نیست، بلکه توضیح چراییِ رخ دادن این رویدادهاست. (Amazon)

  • کتاب تاریخچه جهان هستی نمونه‌ای خوب از نوشتار علمیِ کوتاه و همه‌فهم است، نمونه‌ای نظیرِ آثار فیزیکدان مطرح، استیون هاوکینگ. علاقه‌مندان به اخترشناسی، بی‌گمان عاشق این کتاب خواهند شد. (Simon Mitton, The Observatory)

کتاب تاریخچه جهان هستی مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به آثار حوزه‌ی نجوم و اخترشناسی، مخاطبین اصلی کتاب تاریخچه جهان هستی از دیوید لیث به شمار می‌روند.

با دیوید هیلاری لیث بیشتر آشنا شویم

دیوید هیلاری لیث (David H. Lyth) متولد سال 1940 و اهل بریتانیاست. او استاد کیهان‌شناسی و فیزیک ذرات در دانشگاه لنکستر است. دیوید لیث تاکنون دو کتاب خواندنی در حوزه‌ی نجوم و اخترشناسی به رشته‌ی تحریر درآورده است. از این دو کتاب، تنها کتاب تاریخچه جهان هستی به زبان فارسی ترجمه شده است.

در بخشی از کتاب تاریخچه جهان هستی می‌خوانیم

ما انسان‌ها همواره تلاش کرده‌ایم که بفهمیم که دوروبر ما چیست. البته تا همین اواخر چیز قابل توجهی درک نکرده بودیم. تا آنجا که سوابق مکتوب نشان می‌دهد، درک ما از واقعیات فیزیکی اغلب صحیح نبوده و درک ما از جهان خارج از کره‌ی زمین کاملاً غلط بوده است. اولین قدم در ادراک صحیح جهان هستی تا اوایل قرن 16 میلادی، یعنی تا زمان ارائه‌ی نظریه‌ی کوپرنیک برداشته نشد. طبق این نظریه، سیارات و نیز کره‌ی زمین در آسمان دور خورشید در مدارات تقریباً دایره‌ای‌شکل می‌چرخند. حال که 5 قرن از ارائه‌ی این نظریه گذشته، درک ما بسیار بیشتر شده است. امروزه جغرافیای جهان را درک می‌کنیم. ما در لبه‌ی کهکشانی قرار داریم که میلیاردها ستاره شبیه به خورشید ما را دربر دارد. ستارگانی که شب در آسمان مشاهده می‌کنیم، جزئی بسیار ناچیز از کل ستارگان موجود در گیتی هستند. میلیاردها کهکشان در جهان وجود دارند که کم‌وبیش شبیه کهکشان ما هستند و البته فاصله‌های آن‌ها با یکدیگر بسیار عظیم است.

امروزه تاریخ جهان هستی را می‌شناسیم و می‌دانیم که کائنات، زمانی که چند صدم ثانیه عمر داشت از یک حالت ساده آغاز شده است. من این تاریخ جهان را تاریخ شناخته شده خواهم نامید. تاریخ جهان هستی، تاریخی بسیار طولانی است و امروزه حدود 13/8 میلیارد سال سن دارد. در طول تاریخ شناخته شده‌ی گیتی، جهان همواره در حال انبساط بوده است. در نخستین زمان‌های تاریخ گیتی، کهکشانی وجود نداشت و آنچه که بود مخلوط یکنواختی از گازها محسوب می‌شد. منظور از یکنواخت یعنی هر نقطه‌ی آن با نقاط دیگر تفاوتی نداشت. البته این گازها کاملاً یکنواخت هم توزیع نشده بودند و همین عدم یکنواختی کامل، بعدها به تولد کهکشان‌ها منتهی گردید. محل نقاطی که اندکی چگال‌تر بودند، در اثر نیروی گرانش، شروع به جذب مواد یا گازهای دوروبر خود نموده و شروع به رشد کردند تا این‌که آنقدر بزرگ‌تر و چگال‌تر شدند که در اثر وزن خود منفجر گردیدند.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
پیش درآمد
مقدمه
فصل 1: جهان هستی
فصل 2: پیش از شروع ما
فصل 3: نظریه‌های بنیادی
فصل 4: اتم‌ها و الکترومغناطیس
فصل 5: جهان هستی امروزی
فصل 6: برخوردها و واپاشی‌ها
فصل 7: نگاه اول به تاریخ
فصل 8: چگالی انرژی گیتی
فصل 9: در آغاز
فصل 10: فریدمن از زمان می‌گوید
فصل 11: موج‌ها در گیتی
فصل 12: تشکیل کهکشان
فصل 13: میدان هیگز
فصل 14: تورم
فصل 15: تولید اختلال
فصل 16: دوران اولیه‌ی مهبانگ
فصل 17: درباره‌ی ما چه؟
پیوست‌ها
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تاریخچه جهان هستی
نویسنده
مترجمحسن احمدی، محمد‌علی جعفری
ناشر چاپیانتشارات مازیار
سال انتشار۱۳۹۷
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات120
زبانفارسی
شابک978-600-6043-85-2
موضوع کتابکتاب‌های نجوم و اختر شناسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب تاریخچه جهان هستی

علی حامی
۱۴۰۲/۵/۸
با تشکر از کتابراه... من خیلی علاقه مند هستم به مباحث علمی و هم‌چنین ساختار و قانونمندی جهان مطالعات زیادی در مورد جهان و چند جهانی داشتم و این کتاپ پیشنهادی از کتاب راه هم به تمام داشته هام اضافه شد...
Sadaf Gazan
۱۴۰۲/۴/۹
این کتاب به خوبی تاریخچه‌ی زمان و چگونگی بوجود اومدن جهان هستی رو به نمایش گذاشته و خیلی خوب با خوندن این کتاب به هدفدار بودن بوجود اومدنمون میتونیم پی ببریم😇
حسین علی آبادی
۱۴۰۲/۵/۲۷
اگر توضیحات رو با شکل بیشتر اشکال نجومی کامل تر میکرد خواننده بهتر متوجه میشه و راحت تر درک میکند.
مشاهده همه نظرات 3

راهنمای مطالعه کتاب تاریخچه جهان هستی

برای دریافت کتاب تاریخچه جهان هستی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.