معرفی و دانلود کتاب تخت پروکروستس: گزین گویه‌های فلسفی و عملی

عکس جلد کتاب تخت پروکروستس: گزین گویه‌های فلسفی و عملی
قیمت:
۳۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب تخت پروکروستس و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تخت پروکروستس و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تخت پروکروستس: گزین گویه‌های فلسفی و عملی

کتاب تخت پروکروستس مجموعه‌ای از کلمات قصار فلسفی اثر نسیم نیکلاس طالب است. موضوع اصلی این کلمات تضادهایی است که در دنیای اطرافمان با آن‌ها مواجه می‌شویم. این کتاب ما را مجاب می‌کند که عدم اطمینان را در آغوش بگیریم، اعتمادبه‌نفس بیش‌ازحد را کنار بگذاریم و در دنیایی پرهرج‌ومرج و بی‌ثبات، رشد کنیم.

درباره‌ی کتاب تخت پروکروستس

در اساطیر یونانی پروکروستس، صاحب مهمان‌خانه‌ای در راه آتن و الئوسیس بود. او مسافران را به مهمان‌خانه‌ی خود می‌آورد، مفصل از آن‌ها پذیرایی می‌کرد و از آن‌ها می‌خواست که بر تخت‌خواب مخصوص او بخوابند. اما این تخت، ویژگی عجیبی داشت. هر کس که روی آن می‌خوابید، باید دقیقاً اندازه‌ی آن می‌شد. پس پروکروستس آدم‌های کوتاه‌قد را آن‌قدر می‌کشید تا به اندازه‌ی تخت دربیایند و اعضای بدن آدم‌های قدبلند را با تبر قطع می‌کرد تا در تخت جای بگیرند. نهایتاً تسئوس بی‌باک به مهمان‌خانه آمد و پروکروستس را وادار کرد تا روی تخت خودش دراز بکشد؛ سپس برای اندازه کردن او در تخت، سرش را برید. نسیم نیکلاس طالب (Nassim Nicholas Taleb) نام سومین اثر از مجموعه‌ی اینسرتو را تخت پروکروستس گذاشته؛ زیرا ما نیز در عصر حاضر سعی می‌کنیم با دانش محدودمان، به شکل دنیایی از ناشناخته‌ها دربیابیم. چنین کاری ممکن است پیامدهای ویرانگری داشته باشد و ما را به بی‌راهه هدایت کند. از همین رو نسیم نیکلاس طالب کتاب خود را به 22 فصل یا تخت پروکروستس تقسیم کرده که هر کدام مجموعه‌ای از جملات قصار هستند.

معرفی و دانلود کتاب تخت پروکروستس

نسیم نیکلاس طالب در این کتاب شوخ‌طبعی و خرد را با یکدیگر ترکیب کرده است. او توهمات انسان را از دنیا در هم می‌ریزد و ارزش‌های کلاسیک مانند شجاعت، ظرافت و دانش را در مقابل مشکلات جامعه‌ی مدرن مانند دروغگویی، ملال و کینه‌توزی قرار می‌دهد. طالب در کتاب تخت پروکروستس (The Bed of Procrustes) به ناهنجاری‌های مدرنیسم نظر دارد. ناهنجاری‌هایی چون: اصلاح کردن انسان‌ها برای تطابق آن‌ها با فناوری، اختراع بیماری‌ها برای به فروش رساندن دارو، تعریفی ثابت از هوش در مدرسه‌ها و قناعت کردن مردم به شغلی که مناسبشان نیست.

در این کتاب با سه اصل آشنا می‌شوید که در دیگر آثار نسیم نیکلاس طالب مانند کتاب «قوی سیاه» و «فریفته‌ی تصادف» به‌طورکامل توضیح داده شده‌اند:

  • پذیرش عدم قطعیت: کتاب تخت پروکروستس مخاطبان خود را ترغیب می‌کند که با آغوش باز از عدم قطعیت استقبال کنند. ما باید بپذیریم که جهان مانند تخت پروکروستس همواره در حال تغییر است و برای ماندن در آن، باید سازگاری را تمرین کنیم.
  • در نظر گرفتن قوی سیاه: نسیم نیکلاس طالب مفهوم «قوی سیاه» را این‌گونه تعریف می‌کند: رویدادهای پیش‌بینی‌ناپذیر، تأثیرگذار و نادر. در نظر گرفتن چنین وقایعی باعث می‌شود که در دنیای پرتلاطم امروزین، آگاهانه تصمیم بگیریم.
  • پادشکنندگی: دیگر اصطلاحی که با آثار طالب رایج شد، اصطلاح «پادشکنندگی» است. برخی از افراد و سیستم‌ها در مواجهه با هرج‌ومرج، بی‌نظمی، بیماری و به‌طورخلاصه هر اختلالی، بهتر رشد می‌کنند. طالب عقیده دارد که پذیرش چنین مفهومی انعطاف‌پذیری و موفقیت بیشتر را به همراه دارد.

نسیم نیکلاس طالب به ما پیشنهاد می‌کند همانی که هستیم بمانیم و سعی نکنیم در تختی جای بگیریم که برای ما مناسب نیست. او توصیه می‌کند که اولاً با ذهن بازتری به‌سراغ مسائل مختلف برویم و باورهای خود را دائم به چالش بکشیم، ثانیاً به‌جای تلاش برای پیش‌بینی آینده، سیستمی را آماده کنیم که در مقابل رویدادهای غیرمنتظره مقاوم است و ثالثاً، به میزان دانش و محدودیت‌هایمان آگاه باشیم و مغرور نشویم. گزین‌گویه‌ها یا جملات قصار کتاب تخت پروکروستس توضیح داده نشده‌اند؛ زیرا به عقیده‌ی نسیم نیکلاس طالب، همه‌ی جذابیت و رازآلود بودن این جملات، به کوتاه بودنشان است. در فصل آخر کتاب با نام «پس‌گفتار»، بیشتر مفاهیم اصلی تشریح شده‌اند.

معرفی و دانلود کتاب تخت پروکروستس

کتاب تخت پروکروستس در اواخر سال 2010 منتشر شد و به‌سرعت به یکی از آثار محبوب نسیم نیکلاس طالب بدل گشت. نشر نوین کپی‌رایت و حق نشر نسخه‌ی فارسی این کتاب را از آژانس ادبی بروکمن و شخص نویسنده خریداری کرده است. طاهره شفیعی برگردان فارسی کتاب تخت پروکروستس را با ویرایش تخصصی بهنام فلاح منتشر کرده است.

درباره‌ی مجموعه‌ی اینسرتو

مجموعه‌ی اینسرتو شامل 4 کتاب از نسیم نیکلاس طالب است با نام‌های: فریفته‌ی تصادف، قوی سیاه، تخت پروکروستس و پادشکننده. نام این مجموعه از کلمه‌ی لاتین «incerto» به معنای ابهام آمده است. در مجموعه کتاب‌ اینسرتو موضوعاتی چون ابهام، عدم قطعیت، احتمالات، ریسک، خطاهای انسانی، شانس و... بررسی می‌شوند.

نکوداشت‌های کتاب تخت پروکروستس

  • نسیم نیکلاس طالب در کتاب تخت پروکروستس، شوخ‌طبعی و قدرت یادگیری خودش را به نمایش می‌گذارد. همه‌ی ضدقهرمانان او در این کتاب حضور دارند: بانکداران، احمق‌ها، سیاست‌مداران، روزنامه‌نگاران و... . قهرمانان او نیز در کتاب هستند: آنارشیست روشن‌فکر، فیلسوف تنبل، افراد کنجکاو و... .(ایندیپندنت)

  • مجموعه‌ای سرگرم‌کننده از کلمات قصار که درباره‌ی همه چیز هست. از فضای مجازی گرفته تا شغل مناسب و چیزهای دیگر. نگاه خنده‌دار و گذرای نسیم نیکلاس طالب به زندگی. (روزنامه‌ی تایمز)

  • کتاب تخت پروکروستس مشاهدات طالب درباره‌ی ثروت، دانشگاه، مدرنیته، تکنولوژی و بسیاری از جنبه‌های دیگر دنیای مدرن است. می‌توانید جملات زیادی را از این اثر نقل کنید. (نیویورک تایمز)

  • اندیشه‌های بلورین طالب به‌تنهایی شبیه شعری رازآلود هستند. (فایننشال تایمز)

کتاب تخت پروکروستس برای چه کسانی مناسب است؟

اگر می‌خواهید در دنیای مدرن و عصر عدم قطعیت دوام بیاورید، کتاب تخت پروکروستوس را بخوانید.

در بخشی از کتاب تخت پروکروستس: گزین گویه‌های فلسفی و عملی می‌خوانیم

  • موفقیت یعنی انسان در میان‌سالی همانی بشود که در اواخر کودکی رؤیایش را داشته‌ است. مواردی که این اتفاق نمی‌افتد نتیجه‌ی فقدان کنترل است.

  • شکست متضاد موفقیت نیست؛ متضاد موفقیتْ خودنمایی از طریق ذکر نام آدم‌های مشهور است.

  • مدرنیته باید بفهمد ثروتمند بودن و ثروتمند شدن از لحاظ ریاضی، شخصیتی، اجتماعی و اخلاقی یکی نیستند.

  • تبصره: در همنشینی با فردی با حساب بانکی کوچک‌تر از حساب بانکی شما مجبورید دقیقاً در حد همان میزان دارایی صحبت کنید، ‌جاهایی غذا بخورید که او غذا می‌خورد، عکس‌های تعطیلات خودتان را در پرونس یا هرچیز دیگری که به تفاوت میزان دارایی‌تان اشاره می‌کند نیز به هیچ وجه نشان ندهید.

  • تنها با پرهیز از برده بودن کاملاً آزاد نخواهید بود، بلکه باید از ارباب بودن نیز بپرهیزید.

  • روزگار آدمِ حریص را با فقیر کردن او مجازات می‌کند و آدمِ خیلی حریص را با ثروتمند کردن او.

  • اولویت‌های انسان از آن جا کاملاً برملا می‌شوند که بیشتر خودکشی‌ها ناشی از شرم یا از دست دادن مال و موقعیت اجتماعی هستند تا مواردِ پزشکی.

  • در جنگ‌های کسب‌و‌کار معمولاً هر دو طرف شکست می‌خورند. در جنگ‌های دانشگاهی هر دو طرف پیروز می‌شوند.

  • مطالعه‌ی کار و عادت‌های ذهنی یک "نابغه" برای یادگرفتن از او مثل مطالعه‌ی لباس کار سرآشپز برای تقلید کردن از او در آشپزی است.

فهرست مطالب کتاب

پروکروستِس
تذکر
پیش‌گفتار
پاد روایت‌ها
موضوعات هستی‌شناسانه
مقدس‌ و نامقدس‌
شانس، موفقیت، شادکامی و رواقی‌گری
مشکلاتِ کم‌وبیش جذاب ساده‌لوحی
تسئوس یا زیستن به سبک باستان
جمهوری نامه‌ها
عام و خاص
فریفته‌ی تصادفی بودن
زیبایی‌شناسی
اخلاق
استحکام و پادشکنندگی
مغلطه‌ی بازی‌پنداری و وابستگی به دامنه*
شناخت‌شناسی و دانشِ حذفی
رسواییِ پیش‌بینی
در باب فیلسوف بودن و فیلسوف ماندن
زندگی اقتصادی و سایر موضوعات بسیار عامیانه
حکیمان، ضعیفان و شریفان*
ضمنی‌ و صریح‌
در باب انواع عشق و غیرعشق
پایان
پس‌گفتار
درباره‌ی نویسنده

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تخت پروکروستس: گزین گویه‌های فلسفی و عملی
نویسنده
مترجمطاهره شفیعی
ناشر چاپی نشر نوین
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات128
زبانفارسی
شابک978-622-5213-05-0
موضوع کتابکتاب‌های جملات قصار، کتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب تخت پروکروستس

جندقی
۱۴۰۲/۱۲/۲۰
جملات ناب و واقعی نه انگیزشی که ما رو به تأمل وادار میکنه.
سمیه بهمنی
۱۴۰۲/۱۲/۱۴
سرشار از نکات جذاب و فلسفی
مشاهده همه نظرات 2

راهنمای مطالعه کتاب تخت پروکروستس

برای دریافت کتاب تخت پروکروستس و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.